عمده ترین مشکل بازار یابی شرکت های ایرانی ساختار بازار و غیر رقابتی بودن آن است.

محمد رضا طبیبی مدیر گروه بازار یابی و تحقیقات بازار موسسه مطالعات و پژوهش های وزارت بازرگانی با اشاره به اینکه تاکنون غیر رقابتی بودن بازار در ایران باعث شده فلسفه بازاریابی به معنای صحیح آن در ذهن مدیران جا نیفتد گفت: شرکت ها علیرغم کاستی ها در کیفیت باز هم مشتری های خود را دارند و این باعث می شود کمتر به فکر عوامل زیر مجموعه بازار یابی که مهمترین آن مارکتینگ است باشند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر رقابت در برخی صنایع بالا رفته است گفت:به دلیل جهانی سازی و خصوصی سازی؛ شرکت ها به سمت رقابتی شدن پیش می روند. این افزایش رقابت و شفاف شدن قیمت ها از یک سو و آگاهی مردم چه از طریق بورس کالا و یا سایت های اینترنتی باعث شده گرایش به سمت عوامل بازاریابی مانند تحقیقات بازار زیاد ترشود.

مدیر گروه بازار یابی و تحقیقات بازار موسسه مطالعات و پژوهش های وزارت بازرگانی در پاسخ به این پرسش که برای جا افتادن تحقیقات چقدر فرهنگ سازی شده است گفت: در دنیا بیشتربرروی شفاف سازی قیمت ها کار می کنند تا فرهنگ سازی در بازار و اگر قیمت ها شفاف شود شرکت ها ی فعال در بازار ناخود آگاه به سمت ابزار بازاریابی کشیده می شوند ،به همین خاطر دولت باید شفاف سازی و اطلاع رسانی کند و قیمت ها را به صورت یکسان و بدون رانت در اختیار دیگران قرار دهد.

وی در ادامه اظهار داشت: تحقیقات بازار به طور مستقیم برای مشتریان ارزش ندارد به همین خاطر برای فرهنگ سازی نباید از طریق مصرف کننده ها و رسانه های عمومی وارد شد بلکه باید از ابزار های تخصصی مانند رسانه های تخصصی، همایش ها و سمینار ها بر روی مخاطبان که عمده ترین آنها مدیران تبلیغات، بازار یابی و بازرگانی شرکت ها می باشند کار نمود.

طبیبی به پروژه های انجام شده از سوی برخی شرکت ها در زمینه بازار یابی اشاره نمود و گفت: برخی پروژه های صورت گرفته مربوط به کیفیت جنبه نمادین دارند اما برخی دیگر مانند تحقیقات بازار ماهیت عملیاتی داشته و کمتر دیده می شود شرکتی به صورت نمادین در این زمینه فعالیت کند .

وی گفت: در حال حاضر90 درصد شرکت های خصوصی که تحقیقات بازار انجام می دهند به دنبال نتیجه عملیاتی و پیش بینی بازار اند. در میان شرکت های دولتی نیز بعد از اصل 44 قانون اساسی و جدی شدن خصوصی سازی گرایش به سمت تحقیقات بازار و برنامه ریزی برروی نتایج آن پر رنگ تر شده است.

کد خبر 87105

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین