تجمع ۶۰ کشتی اجناس وارداتی در بندرهای کشور

تسنیم نوشت: رییس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران وضعیت ذخایر کالاهای اساسی در کشور را مطلوب ارزیابی و اعلام کرد: به منظور واردات کالاهای اساسی از بندر شهید بهشتی چابهار باید تخفیفات تعرفه ای و تسهیلات لازم برای تجار در نظر گرفته شود.

کاوه زرگران با بیان این‌که میزان ذخایر کالاهای اساسی کافی است، اظهار کرد: مشکلی در این رابطه وجود ندارد و حجم واردات کالا تا دو ماه گذشته منطقی بود اما از دو ماه قبل تا کنون وقفه ای در این راستا به وجود آمده و میزان واردات کالاهای اساسی و استراتژیک دچار افت شده است.

وی ادامه داد: علت افت واردات کالاهای اساسی در دو ماه گذشته نیز دو دلیل دارد که یکی از آن ها تغییر متولی کالاهای اساسی از وزرات جهاد کشاورزی به وزرات صمت به دلیل قانون انتزاع است و مورد دیگر مربوط به تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی است.

وی با تاکید بر لزوم ترخیص کالا از بنادر کشور و جلوگیری از ماندگاری کالا در بنادر، بیان کرد: در حال حاضر عدم تخصیص ارز عامل اصلی ماندگاری کالا در بنادر است؛ حدود ۶۰ کشتی در خلیج فارس در انتظار تخلیه کالا هستند و باید هرچه سریعتر ارز مربوطه به فروشنده کالا پرداخت شود، علاوه بر این برخی کالاها در بنادر جنوبی تخلیه شده اند که ترخیص آن ها مستلزم تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی است، هرچند که از هفته گذشته خوشبختانه روند پرداخت ها تسهیل شده است اما باید با سرعت بیشتری فعالیت ها دنبال شود.

زرگران در مورد ظرفیت های بندر  چابهار به منظور واردات کالاهای اساسی به کشور از این منطقه، عنوان کرد: بندرچابهار باید به شبکه ریلی کشور متصل شود و علاوه بر این محورهای جاده ای در این منطقه جهت جابجایی کشور به سایر نقاط کشور  توسعه یابد.

وی ادامه داد: علاوه بر این اگر هدف دولت واردات کالای اساسی به کشور از طریق بندر شهیدبهشتی چابهار است باید تخفیفات تعرفه ای و تسهیلات لازم به تجار مدنظر قرار گیرد تا واردات کالا از طریق این بندر نسبت به بندری نظیر بندر امام خمینی (ره) که از شرایط مطلوبی برخوردار است به صرفه باشد.

۲۲۶۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1307312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =