مدیر کل دفترامور روستایی وشوراهای استانداری مرکزی:
  روستائیان نقش اساسی در  اقتصاد کشور  دارند.

مدیر کل دفترامور روستایی وشوراهای استانداری مرکزی گفت:روستائیان در توسعه اقتصادی کشور نقش بسزایی دارند و باید این پتانسیل را تقویت کرد.

به گزارش خبرآنلاین  استان مرکزی، درنشستی که به مناسبت ۱۵مهر روز روستا وعشایر برگزار شد، مدیر کل دفتر امور روستایی وشورا هابا اشاره به اینکه روستاییان نقش اساسی در اقتصاد کشور دارند، تصریح کرد: وقتی نام روستا برده می شود انسان ناخودآگاه به یاد پاکی، تولیدومولد بودن، ایثار واز خودگذشتگی می افتد وبعد از انقلاب با تاکید فرمایشات رهبر توجهات خوبی به روستا ها شده است.

حجت اله کاظمی  با اشاره به اینکه ۲۳درصد جمعیت استان را جمعیت روستایی تشکیل می دهند بیان کرد:
از  جمعیت یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر استان حدود ۳۳۰  هزارنفر روستاییان هستند.

کاظمی با بیان اینکه برای ماندگاری روستائیان فعالیت های عمرانی و خدماتی در روستاهای استان انجام شده، افزود: در حوزه برق رسانی ۱۹۵مشترک روستایی داریم که۱۱۷۳روستا برق دار شدند، ۱۱۷هزار خانوار از برق رسانی برخوردار هستند، ۲۵درصد روستا ها از اینترنت استفاده می کنند، ۹۸۷روستا گازرسانی شدند و۱۵روستا با ۵۱۰خانوار در دست اقدام گاز رسانی هستند.

مدیر کل دفترامور روستایی وشوراها در رابطه با ماشین آلاتی که به دهیاری ها واگذار شده اند خاطر نشان کرد: ۴۱۹دستگاه ماشین جهت فعالیت های  عمرانی به روستاها واگذار شده از جمله بیل بکهو، مینی لودر، کامیون، ماشین آتش نشانی، کمپرسی و ماشین پسماند زباله  .

وی در  رابطه با جمع آوری پسماند در روستا ها گفت:  در تمام روستاهای استان جمع آوری پسماند انجام می شود و در بعضی از روستاها که نقاط مشترک با شهر دارند به صورت منطقه ای جمع آوری می شود که برای حفاظت از  محیط زیست روستاها بسیار کمک می کند؛  در همین راستا نیز بیش از ۱۲ هزار سطل زباله مکانیزه در روستاها نصب شده است.

 کاظمی با بیان اینکه علیرغم کارهای زیربنایی انجام شده در روستاها هنوز مهاجرت از روستا  به شهر را شاهد هستیم متذکر شد: یکی از دلایل اصلی این موضوع،  نبود اشتغال پایدار است که در دولت یازدهم به این مورد توجه شده واقداماتی نیز صورت گرفته از جمله تهیه لایحه قانون توسعه اشتغال روستایی با منابع صندوق توسعه ملی که درواقع این لایحه تصویب شده و۱/۵میلیارد دلار از منابع صندوق ومنابع داخلی بانک عامل به بخش های کشاورزی، صنعتی، معدنی، فرش دستباف، خدمات گردشگری وفناوری اطلاعات تسهیلات اشتغال اختصاص داده شده است.

وی متذکر شد:   دربحث اشتغال تفاهم نامه ی معاونت توسعه روستایی برای مناطق محروم به دستور ریاست جمهوری با بانک سینا وبنیادعلوی منعقد شده و۷۵میلیارد تومان تسهیلات برای ۱۲۱طرح پرداخته شد واز این محل ۱۳۵۱شغل ایجاد گردید.

 کاظمی به کمبود زمین های ورزشی در روستاها اشاره کرد و افزود : سرانه فضای ورزشی روستایی کم است وبا توجه به تاکیدات استاندار ۱۰۰زمین ورزشی طی ۳سال با مشارکت دهیاری ها در روستاها مستعد شناسایی شد و تفاهم نامه هایی برای کاربری ورزشی این زمین ها منعقد شد و در برخی از دهیاری ها وارد عملیات اجرایی شده است.

وی با اشاره به وجود  ۸۶۰خانوار عشایری در استان با جمعیت ۵هزار نفر گفت : عشایر استان با دارا بودن ۳۳۰هزار راس دام سالانه در تولید ۵هزار تن گوشت  در استان فعالیت می کنند ودر جهت افزایش تولید گوشت ۸میلیارد تومان تسهیلات به آنها پرداخت شده است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1307465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =