وزیر نفت:
صادرات بنزین باکیفیت در حال انجام است

مهر نوشت: وزیر نفت با اشاره به اینکه صادرات بنزین باکیفیت در حال انجام است، گفت: برخی می‌خواهند آرامش را از زندگی مردم بگیرند و شایعه‌های بی‌اساس می‌سازند.

بیژن نامدار زنگنه پیش از ظهر یکشنبه در بازدید از کارخانه های گروه صنعتی مپنا، اظهار کرد: امروز فرصتی شد تا از این مجموعه و تاسیسات آن بازدید کنم و از نزدیک با بخش‌های مختلف آشنا شوم.

وی در ادامه با اشاره به پیشرفت های این مجموعه، گفت: کارگاه های این مجموعه فعال است و با ظرفیت خوبی کار می کنند، به واقع باید گفت؛ گروه صنعتی مپنا یکی از نمادهای شاخص فناوری ملی ما است.

وزیر نفت با بیان اینکه مجموعه مپنا از اواخر دهه ۶۰ آغاز به کار کرد و به صورت دانش بنیان به روند کاری خود ادامه داد، گفت: این مجموعه به حوزه نفت ورود کرده و ما استقبال می کنیم.

زنگنه با اشاره به اینکه در این بازدید انتظاراتی که مپنا از حوزه نفت داشت و انتظارات متقابل ما بیان شد، گفت: در برخی از این‌ها تفاهم داشتیم و در برخی دیگر نیاز به صحبت بیشتر است.

فرصت توسعه صنایع داخلی باید فراهم شود

وی با تاکید بر اینکه مپنا باید در بخش های «هایتک» خدمات نفتی وارد شود که امروز در انحصار یکی دو تا شرکت بین المللی است و ما در این زمینه ضعف داریم، گفت: آینده مپنا را به روشن می بینم و امیدوارم که در توسعه فناوری ملی تحول آفرین باشد.

وزیر نفت با اشاره به اینکه در نظر داریم مپنا، شرکت نفت و گاز پارس باهم وارد مذاکره شوند و در بخش کمپروسورها و توربین ها با هم همکاری کنند، گفت: در این صورت شاهد بهره برداری از ۲۷ فاز این تکنولوژی خواهیم بود، حتی اگر توتال فاز ۱۱ را اجرا کرد بقیه را باید اجرایی کنیم.

زنگنه در بخش دیگری یادآور شد: شرکت ملی حفاری سال ها است در لیست واگذاری قرار گرفته است، مپنا تحت عنوان مدیریت شرکت های نیروگاهی ایران به وجود آمد و در اولین پروژه با صرفه جویی جدی همراه شد که مقدار زیادی هم ساخت داخل اتفاق افتاد، در اواخر سال ۶۷ مپنا نهال بود ولی حالا می بینیم به درختی توانمند تبدیل شده است.

وی در بخش دیگری با اشاره به اینکه اگر نفت بفروشیم می توانیم عملکرد خود را توسعه دهیم، گفت: باید حجم قابل توجهی از کارها به داخلی ها سپرده شود، از این فرصت باید برای توسعه صنایع داخلی و واحدهای فناوری دانش بنیان استفاده شود.

وزیر نفت: با شرکت های روسی هم مذاکرات خوبی داشتیم

وزیر نفت تاکید کرد: به نظر بنده حداقل دو سوم کاری که در حوزه نفت می‌توان انجام داد باید به واحدهای داخلی ارجاع داده شود.

زنگنه به دیدار با مقامات روس اشاره کرد و گفت: در این دیدار مسائل جهانی مرتبط با حوزه نفت مطرح شد، با شرکت های روسی هم مذاکرات خوبی داشتیم.

زنگنه بیان کرد: پروژه فاز ۱۱ تعیین تکلیف شده است و پتروپارس به تنهایی قرارداد را با ۱۰۰ درصد سهام ادامه می دهد، تا اخر سال اولین جکت و چهارپایه را نصب می کنیم تا عمل حفاری انجام شود، این اقدام را در ابتدا با ۵۰۰ میلیون فوت مکعب آغاز می کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که موضع وزارت نفت درباره تبصره تهاتر نفت با بدهی بخش خصوصی چیست و به چه میزان قابلیت اجرا دارد، گفت: مطلبی که در برنامه بودجه نوشته شده قابلیت اجرا ندارد زیرا در قانون آمده پس از اینکه درآمدهای نفت برای دولت تامین شود، پنج هزار میلیارد تومان به این امر تخصیص یابد در حالی که درآمدهای ذکر شده هنوز تامین نشده، هر اقدامی در این زمینه با همکاهنگی برنامه و بودجه باید اجرایی شود، به ما مشتری معرفی شود تا پول را به خزانه واریز کنیم.

صادرات بنزین با کیفیت ایده آل انجام می شود، چرا برخی می‌خواهند آرامش را از زندگی مردم بگیرند و شایعه‌های بی‌اساس می‌سازندوزیر نفت در بخش دیگری به پروژه نفتی فاز چهار اشاره کرد و گفت: فاز چهارم تقریبا به مرحله اجرایی رسیده و لزومی ندارد کاری که با ۱۰۰ میلیون دلار انجام می شود، یک میلیارد دلار هزینه داشته باشد. میزان تولید نفت در این فاز تا چند ماه آینده به ۴۸۰ هزار بشکه خواهد رسید، سیراف نیز برای ادامه این فاز در نظر گرفته شده است که ۳۶۰ هزار بشکه تولید می کند، سرمایه گذار برای پروژه انتخاب شده ولی کار باید با همکاری بانک صورت پذیرد.

زنگنه در بخش دیگری در خصوص اصلاح قیمت بنزین نیز گفت: هنوز تصمیم نهایی این موضوع ابلاغ نشده است.

وی در خصوص میدان «فرزاد بی» که در حال انجام است، گفت: همزمان با هندی ها صحبت می کنیم تا گلایه های احتمالی را کنترل کنیم.

وزیر نفت همچنین در خصوص صادرات، گفت: در حال حاضر صادرات بنزین با کیفیت ایده آل انجام می شود، نمی دانم چرا برخی می خواهند آرامش را از زندگی مردم بگیرند و شایعه های بی اساس تولید می کنند.

زنگنه به کیفیت بنزین در شهرهای مختلف کشور اشاره کرد و گفت: کیفیت بنزین در تهران و شهرهای دیگر یکسان نیست، توجه به تراکم و مصرف بنزین بالا برای نحوه توزیع نفت و کیفیت آن در اولویت کاری ما قرار دارد زیرا کیفیت بنزین در شهرهای کوچک تغییری در آلودگی شرایط آب و هوایی ندارد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1307572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =