نظامیان آمریکایی از شمال سوریه عقب نشینی کردند

ایرنا نوشت: منابع مطلع در "نیروهای دمکراتیک کرد سوریه" (قسد) مورد حمایت واشنگتن روز دوشنبه در بیانیه ای اعلام کردند که نیروهای آمریکایی به تعهدات خود عمل نکرده و از مناطق مرزی مشترک سوریه و ترکیه عقب نشینی کردند.

به گزارش خبرگزاری "روسیا الیوم"، آمریکا که پیش از این اعلام کرده بود که در عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه شرکت نخواهد کرد، عقب نشینی از این مناطق را آغاز کرده است.

نیروهای دمکراتیک کرد سوریه در بیانیه خود مدعی شدند که به رغم تلاش های آنها برای جلوگیری از افزایش اقدامات نظامی در برابر ترکیه و ایجاد امنیت در مرزها و پایبندی به تعهدات خود، اما نیروهای آمریکایی به تعهداتشان پایبند نبوده و نیروهای خود را از نقاط مرزی سوریه و ترکیه خارج کردند.

این نیروها اعلام کردند که ترکیه اکنون قصد عملیات نظامی در مرزهای جنوبی خود مشترک با سوریه را دارد.

کاخ سفید دیروز اعلام کرد که ترکیه بزودی در شمال سوریه دست به عملیاتی نظامی خواهد زد که آمریکا در آن مشارکت نخواهد داشت.

اعلام این خبر پس از آن صورت گرفت که "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا یکشنبه شب در تماسی تلفنی با «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه را برای گفت‌ وگوی بیشتر به واشنگتن دعوت کرد.

در زمان حاضر بیش از یکهزار نیروی آمریکایی در شمال شرق سوریه حضور دارند. این نظامیان با «یگان‌های مدافع خلق» در سوریه همکاری نزدیکی داشته اند. یگان‌های مدافع خلق نیروهای کُرد هستند که ترکیه، آنها را وابسته به "پ.ک.ک" (حزب کارگران کردستان ترکیه) و تروریست می‌داند.
ترکیه مدتهاست که در حال رایزنی با آمریکا برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه است. مقام‌های نظامی ترکیه و آمریکا هفتم ماه اوت (۱۶ مرداد) در مورد طرح ایجاد منطقه امن در شمال سوریه به توافق رسیدند. آنکارا مدعی است که هدف از این اقدام، ایجاد منطقه‌ای برای بازگرداندن آوارگان سوری از ترکیه به کشورشان است.

«خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه هفته گذشته در تماسی تلفنی با همتای آمریکایی خود «مارک اسپر» اعلام کرد که اگر ایالات متحده در ایجاد منطقه امن در شمال سوریه تعلل کند، آنکارا در این زمینه همکاری با آمریکا را متوقف خواهد کرد.
رئیس جمهوری ترکیه شنبه گذشته از آغاز قریب الوقوع عملیات نظامی در شمال سوریه علیه کردهای این کشور خبر داد. در حالی که کردهای سوریه از ارسال نیرو و تجهیزات نظامی به شمال این کشور برای مقابله با حمله احتمالی ترکیه خبر دادند، نیروهای موسوم به «ارتش آزاد سوریه» (نزدیک به ترکیه) نیز اعلام کردند؛ آمادگی شرکت در این عملیات در کنار نیروهای ترکیه را دارند.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1307885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
    0 0
    ترکیه کار اشتباهی می کند که برای خودش یک منطقه فرسایش دائمی درست می کند و این منطقه سالهای سال رکیه را درگیر خواهد کرد و توان نظامی آن را کاهش خواهد داد. شاید امریکا و ناتو هم همچو چیزی می خواهند و از ترکیه دست شسته اند