۵ نفر
۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۷
راهنمای کامل انتخاب دستگاه تصفیه هوا

آلودگی هوا. واژه ای که در دهه های اخیر پیش از عباراتی چون بیماری تنفسی، سرفه، تنگی نفس، تعطیلی مدارس و ... می آید. هر سال با شروع فصول سرد سال به دلیل وارونگی دما، هوای آلوده مهمان ناخوانده ی شهرهای بزرگ و صنعتی می شود. راه حل کاهش آلودگی هوا در سطح کلان، نیازمند برنامه ریزی دقیق و صرف بودجه ی بسیار است که حتی در صورت اجرایی شدن طرح های مختلف، باز هم زمان زیادی لازم است تا این آلودگی بطور کامل از بین برود. هرچند غیر از مسئولان، مردم هم باید به کاهش این آلودگی کمک کنند.

در کنار این موضوع باید این نکته را هم مدنظر داشت که طبق تحقیقات سازمان حفاظت از زیست محیط آمریکا، آلودگی هوای خانه تا 5 برابر بیش از آلودگی محیط بیرون است. بنابراین لازم است تا خانواده ها مخصوصا آنهایی که در خانه شان افرادی با بیماری های تنفسی مانند آسم، بچه های کوچک و سالمندان زندگی می کنند بیشتر مراقب سلامتی خود و خانواده شان باشند.

یکی از بهترین راهکارها برای مقابله با آلودگی هوای خانگی، و همچنین درمان سرفه در خانه، درمان سرفه خشک و درمان آسم و تنگی نفس، استفاده از دستگاه تصفیه هوا است. این روزها دیدن یک تصفیه کننده هوا در خانه ها به امری معمول تبدیل شده است. تنوع مدل ها و برندها و قیمت های متفاوت آنها باعث شده است تا مشتریان این دستگاه ها در انتخاب محصول مورد نظر خود دچار تردید شوند. در این مطلب، مشخصات کلی تصفیه کننده های هوا و انواع آنها را بیان خواهیم کرد.

انواع مدل های دستگاه تصفیه هوا

دستگاه های تصفیه ها را براساس کارکرد و فناوری فیلتراسیون می توان به دو نوع تقسیم بندی کرد:

· مدل های فعال یا اکتیو: این نوع تصفیه کننده های هوا با استفاده از یونیزه کردن ذرات آلاینده و رسوب آنها، آلودگی را از بین می برند. این فرآیند به دلیل بهره گیری از سازوکار شیمیایی باعث تولید ازون در هوا می شود. در تابستان سال 1398 با اینکه شاخص های آلایندگی وضعیت ناسالم را نشان نمی دادند، اما در بعضی روزها غلظت ازون در هوا از حد مجاز خود فراتر می رفت.

· مدل های پسیو یا غیرفعال: این دستگاه ها مکانسیم عمل ساده ای دارند. هوا از یک سو با استفاده از فن های کم صدا به درون دستگاه کشیده می شود و پس از عبور از فیلترها، هوای پاک از سمت دیگر خارج می شود. معمولا در این مدل تصفیه کننده های هوا، فیلترهای هپا و کربن اکتیو به کار برده می شوند. امروزه تکنولوژی ساخت این فیلترها به حدی پیشرفت کرده است که قادرند تا 99.97% آلاینده های موجود در هوا را از بین ببرند.

فیلترهای تصفیه هوا

در اغلب دستگاه های تصفیه هوا، فیلترهای هپا و کربن اکتیو وظیفه ی اصلی حذف آلودگی از هوا را بر عهده دارند.

فیلتر هپا (HEPA) ذرات بزرگتر و با قطر 3/0 میکرون را از منافذ خود عبور نمی دهد. فیلتر کربن اکتیو نیز ذرات کوچکتر را تصفیه می کند. با این حال بو و ترکیبات آلی فرّار توسط این فیلترها حذف نمی شوند اما برخی فیلترها با برخورداری از فناوری HiSiv می توانند این موارد را نیز فیلتر کنند.

معیارهای محاسبه عملکرد دستگاه تصفیه هوا

عملکردهای فنی دستگاه تصفیه هوا را می توان با معیارهای زیر اندازه گیری کرد:

نرخ تحویل هوای پاک یا CADR

این شاخص که واحد آن براساس فوت مربع در یک دقیقه است، بیان می کند که دستگاه چه مقدار از آلاینده های موجود در هوا را فیلتر می کند. هرچه عدد این شاخص بالاتر باشد یعنی دستگاه میزان آلاینده های بیشتری را از هوا تصفیه می کند.

تعداد دفعات تعویض هوا در ساعت یا ACH

عددی که این شاخص برای هر دستگاه تعیین می کند، نشانگر تعداد دفعاتی است که می تواند هوای کل سالن یا اتاق با متراژ معین را در یک ساعت تصفیه کند.

میزان صدای دستگاه تصفیه هوا

برای افرادی که به صدا حساس هستند، ضروری است تا پیش از انتخاب یک تصفیه کننده ی هوا به میزان صدای تولید شده توسط فن یا فن های آن توجه داشته باشند. واحد اندازه گیری صدا، دسی بل است که هرچه میزان آن بالاتر رود، صدای تولید شده نیز افزایش خواهد یافت.

فضای تحت پوشش دستگاه

هر دستگاه تصفیه کننده هوا با توجه به ابعاد و میزان قدرت فن تعبیه شده در آن، حجم هوا و فضای محیطی معین و محدودی را تصفیه می کند. هرچه اندازه ی فن بزرگتر و قدرت آن بیشتر باشد، از یک طرف فضای بیشتری را تحت پوشش خود قرار می دهد و از طرف دیگر قیمت دستگاه تصفیه هوا نیز افزایش پیدا می کند. به همین دلیل باید بین فضای تحت پوشش و هزینه ی صرف شده برای تصفیه کننده ی هوا تناسبی برقرار شود. بطور مثال برای اتاق های با متراژ کوچک از دستگاه هایی استفاده شود که برای آن مساحت تولید شده‌اند.

گارانتی دستگاه تصفیه هوا

ضمانت و خدمات پس از فروش تصفیه کننده هوا یکی از مهمترین معیارهایی است که پیش از خرید دستگاه باید به آن توجه کرد. از آنجا که فیلترها عمر مشخصی دارند و بعد از مدتی استفاده باید تعویض شوند، تامین این فیلترها و وجود آنها در بازار از اهمیت زیادی برخوردار است. بنابراین شرکت تامین کننده فیلترها باید از سابقه و اعتبار قابل قبولی برخوردار باشد تا خدمات پس از فروش و ارائه فیلترهای با کیفیت را تضمین نماید.

خرید دستگاه تصفیه هوا هانیول مدل ایرتاچ

شرکت هانیول آمریکا، یکی از بزرگترین کمپانی های حوزه هوشمند سازی ساختمان و BMS، از چند سال پیش شروع به عرضه دستگاه های تصفیه هوا مدل ایرتاچ (Air Touch) کرده است. این دستگاه با برخورداری از فناوری فیلتراسیون مورد استفاده در شاتل های ناسا قادر است هوای پاک و سالم را برای محیط خانه ها به ارمغان بیاورد.

مرکز کنترل ایران با بیش از 40 سال قدمت، نماینده رسمی هانیول در ایران است. تمامی محصولات ایرتاچ با گارانتی 18 ماهه این شرکت به فروش می رسد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به وب سایت ایرتاچ (www.artouch.ir) مراجعه کنید یا با مرکز تماس شرکت به شماره 02157859 تماس حاصل نمایید تا کارشناسان مربوطه شما را برای انتخاب و سفارش محصول راهنمایی کنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1307924

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =