چرا مایکروسافت برای دوئو از اصطلاح گوشی هوشمند استفاده نمی‌کند؟

مایکروسافت دوئو گوشی جدید ردموندی‌ها با نمایشگر دوگانه است که شرکت سازنده اصرار دارد محصولی فراتر از گوشی هوشمند با دو نمایشگر است.

زومیت نوشت: مایکروسافت تمایل ندارد کاربران از اصطلاح «گوشی» برای محصول جدیدش، یعنی دوئو، استفاده کنند. دلایل آن‌ها برای چنین اصراری نیز بیش از اصطلاح‌های فنی است. سرفیس دوئو دو نمایشگر ۵/۶ اینچی را با یک لولا به‌هم متصل می‌کند و تفاوت‌هایی ساختاری با دیگر گوشی‌های تاشدنی دارد. این محصول به مودم داخلی، توانایی برقراری تماس و سیستم‌عامل اندروید مجهز خواهد بود. طبق تمامی تعاریف، ردموندی‌ها گوشی ساخته‌اند؛ اما بر نام‌گذاری و تعریف دیگری برای آن اصرار دارند.

پانوس پانای، مدیر ارشد اجرایی بخش محصول مایکروسافت، اصرار زیادی بر گوشی‌نبودن مایکروسافت دوئو داشت و مشکلاتی هم متحمل شد. او حین رونمایی محصول جدید متوجه شد رسانه‌ها بدون توجه به اصطلاح و عبارت‌هایش در معرفی، از عبارت‌های مدنظرشان برای دوئو استفاده می‌کنند. پانای در همان رویداد با اصرار زیاد به رسانه‌ها گفت: «اشتباه نکنید، دوئو، سرفیس است».

مایکروسافت، دوئو را در دوره‌ی زمانی حساسی معرفی کرد؛ دوره‌ای که علاقه به دستگاه‌ها با توانایی دوبرابرکردن ابعاد نمایشگر روبه‌افزایش است. سامسونگ گلکسی فولد با وجود تمام مشکلاتش، به‌عنوان اولین نمونه‌ای شهرت یافت که امکانات نمایشگر بزرگ تاشو را به کاربر می‌دهد. البته همان محصول نشان داد مشکلات متعددی در استفاده از ماده‌ی تاشونده‌ی ضعیف‌تر از شیشه در گوشی‌ها وجود دارد. به‌هرحال، امروز مایکروسافت ادعا می‌کند در محصول خود کاربردی بهتر از گوشی‌های شکننده‌ی تاشدنی ارائه می‌کند.

مایکروسافت دوئو تلاش می‌کند بهترین کاربرد را در دو حوزه‌ی مهم و کاربردی ارائه کند. ردموندی‌ها دستگاهی با قابلیت اتصال به شبکه‌ی سلولی مخابراتی معرفی کرده‌اند که ابعاد نمایشگر را بدون استفاده از نمایشگر تاشدنی حساس دوبرابر می‌کند.

مایکروسافت دوئو

چرا دوئو گوشی نیست؟

استفاده از عبارت گوشی یا دستگاه سرفیس فقط تفاوتی معنایی دارد. شاید چنین رویکردی، تنها جزو برنامه‌های بازاریابی مایکروسافت باشد تا توجیحی برای مسیر جدید خود ارائه کند. به‌هرحال، آن‌ها پس از چندین سال اصرار بر فروش گوشی‌های ویندوزی، به مسیر فروش محصولات اندرویدی وارد شده‌اند.

شاید چالش استفاده از عبارت «گوشی» برای دوئو با تفاوت اساسی آن با گلکسی فولد و دیگر نمونه‌های اولیه مرتبط باشد که نمایشگری ثانویه و متصل به نمایشگر اصلی را به کاربر ارائه می‌کند. به‌علاوه درصورت استفاده از آن عبارت، به‌نوعی اعتراف ردموندی‌ها به شکست در بازار گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود. به‌هرحال، آن‌ها از سال ۲۰۱۶ به‌نوعی کسب‌وکار خود را در بازار موبایل تعطیل کردند و لومیا ۶۵۰ آخرین محصول مجهز به سیستم‌عامل ویندوزفون بود.

سخن‌گوی مایکروسافت در ایمیلی رسانه‌ای، توضیحی برای مفهوم و عبارت نام‌گذاری دوئو ارائه کرد: سرفیس دوئو کاربردهای بسیار بیشتری از برقراری تماس دارد. این دستگاه، سرفیسی مجهز به دو نمایشگر است که در جیب شما جای می‌گیرد؛ محصولی که ترکیبی عالی از تجربه‌های بهره‌وری مایکروسافت و اپلیکیشن‌های اندروید و طراحی سخت‌افزاری سرفیس را در یک دستگاه به کاربر ارائه می‌کند.

پیش از ظهور آیفون در سال ۲۰۰۷، ویندوزموبایل در مسیر پیشرفت قرار داشت و ۵۰ درصد از بازار آمریکا را در فصل دوم آن سال به خود اختصاص می‌داد. به‌علاوه، آمارهای گارتنر ادعا می‌کند این سیستم‌عامل در همان سال ۱۲ درصد از بازار بین‌المللی را نیز تصاحب کرده بود.

نرم‌افزار ویندوزموبایل از ابتدا سیستم پیچیده‌ی فایل سیستمی داشت که گوشی‌های مجهز به نمایشگر کوچک را به مینی‌کامپیوتر تبدیل می‌کرد. گیک‌های عاشق فناوری و ویندوز با استفاده از این سیستم‌عامل و دستگاه‌ها، به‌نوعی کامپیوتری کوچک به‌همراه داشتند. با تولد سیستم‌عامل iOS، کاربران با سیستم‌عاملی شهودی‌تر روبه‌رو شدند و توجه سهم عمده‌ی بازار به آن جلب شد. سیستم‌عامل اندروید گوگل هم یک سال بعد به‌بلوغ رسید و بسیاری دیگر از کاربران دنیای موبایل را به خود جذب کرد.

مایکروسافت در سال‌های حیات سیستم‌عامل موبایلی خود، تغییر و تحول‌هایی اساسی روی آن اعمال کرد. ویندوزموبایل و ویندوزفون و بسیاری مفاهیم و نام‌های دیگر در آن سال‌ها ساخته شدند؛ اما ردموندی‌ها نتوانستند توجه کاربران اندروید و آیفون را به خود جلب کنند. درواقع، آن‌ها در ارائه‌ی قابلیت‌ها و اپلیکیشن‌های برابر با نمونه‌های اندروید و iOS، مشکلات متعددی داشتند. حتی خرید کسب‌وکار نوکیا در حوزه‌ی موبایل هم کمکی به مالک ویندوز موبایل نکرد.

تا سال ۲۰۱۱، سهم ویندوز در بازار گوشی‌های هوشمند به ۲ درصد رسیده بود؛ درحالی‌که اندروید با ۵۳ درصد و iOS با ۲۹ درصد به‌نوعی فرمانروای صنعت موبایل بودند. در آن سال‌ها، ملحق‌شدن به جریان اندروید حقیقت تلخی بود که هر رقیب سنتی باید می‌پذیرفت تا با رویکرد پرطرفدار بازار همراه شود. اندروید همان رقیبی بود که چند سال قبل، هیچ‌کس آینده‌ای برای آن متصور نبود و درنهایت، اکثر بازیگران به همراهی‌اش مجبور شدند.

مایکروسافت اکنون و با ملحق‌شدن به جریان اندروید، بازهم تلاش می‌کند خود را متفاوت نشان دهد. سخن‌گوی شرکت در ایمیل رسانه‌ای ادامه داد: ما به موقعیت کنونی مشتریان احترام می‌گذاریم و فناوری‌ای را به‌عنوان پایه انتخاب می‌کنیم که کاربران از آن استفاده می‌کنند. سپس، محصول خود را با مزایایی ارائه می‌دهیم که تنها از مایکروسافت برمی‌آیند. مایکروسافت محصول خود را برپایه‌ی اندروید می‌سازد، همان‌طورکه از کرومیوم برای ساخت نسخه‌ی جدید اج استفاده می‌کند. چنین رویکردی بهترین تجربه و امکانات هر دو شرکت را دراختیار کاربران قرار می‌دهد.

مایکروسافت گذشته‌ی خوبی در دنیای موبایل ندارد؛ اما امروز تیم رهبری آن‌ها با پیش‌گامی پانای و ساتیا نادلا اولین قدم‌های ضروری را برای بازسازی اعتبار شرکت در حوزه‌ی گوشی‌های هوشمند برمی‌دارد. به‌هرحال، هر پیشرفت جزئی آن‌ها در آینده‌ی طولانی‌مدت تأثیری عمیق خواهد گذاشت. درنهایت، ردموندی‌ها با ارائه‌ی دستگاهی مجهز به سیستم‌عامل اندروید و توانایی برقراری تماس، در حال بازگشت به جریان اصلی دنیای فناوری هستند و نام‌گذاری محصول اهمیت زیادی ندارد.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1307972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =