ترامپ عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از سوریه را توجیه کرد

ایرنا نوشت: رئیس‌ جمهوری آمریکا در توئیتی ضمن توجیه عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از مناطق مرزی مشترک سوریه و ترکیه تصریح کرد: ایالات متحده قرار بود ۳۰ روز در سوریه باشد، این به سال‌ها قبل مربوط می‌شود.

«دونالد ترامپ» امروز(دوشنبه) در صفحه توئیتر خود آورده است: ما ماندیم و در نبردی که هدفی پیش رو نداشت، درگیرتر و درگیرتر شدیم. وقتی وارد واشنگتن شدم، داعش بر این منطقه حکمرانی می کرد. ما بی درنگ ۱۰۰ درصد خلافت داعش را شکست دادیم که شامل بازداشت هزاران نیروی داعش که اکثرا از اروپا بودند، می شد.

وی افزود: اما اروپا خواستار بازگشت آنها نیست، (کشورهای اروپایی) گفتند که آنها (نیروهای داعش) را در آمریکا نگه دارید! من گفتم «نه، ما به شما لطف بزرگی کردیم و هم اکنون از ما می خواهید آنها را با هزینه گزاف در زندان های آمریکا نگه داریم. آنها برای محاکمه از آن شما هستند.»

رئیس جمهوری آمریکا همچنین در توئیت دیگری نوشت:  آنها (اروپا) باز «نه» گفتند، طبق معمول فکر می کنند که آمریکا همیشه در امر ناتو، تجارت و هر چیزی، «ساده لوح» است. کردها در کنار ما جنگیدند، اما به آنها برای انجام این کار، مبالغ زیادی پول و تجهیزات داده شد. آنها برای دهه ها با ترکیه جنگیده اند.

ترامپ تاکید کرد: من برای تقریبا سه سال جلوی این نبرد را گرفتم، اما زمان آن است که ما از این جنگ های بی پایان مزخرف خارج شویم که بسیاری آنها قبیله ای است و سربازان مان را به خانه بازگردانیم.

وی یادآور شد: ما هر کجا که به نفعمان باشد، ‌می جنگیم و فقط برای پیروزی مبارزه می کنیم. ترکیه، اروپا، سوریه، ایران، ‌عراق، روسیه و کردها اکنون باید اوضاع و آنچه که می خواهند با داعشی های بازداشت شده در «همسایگی» شان انجام دهند، بسنجند. همگی آنها از داعش متنفرند و سال ها با آن دشمن بوده اند. ما هفت هزار مایل (با سوریه) فاصله داریم و اگر داعش هر کجا به ما نزدیک شود، آنها را سخت شکست می دهیم.

ترامپ خبر خروج نیروهای آمریکایی از سوریه را اولین بار اواخر سال ۲۰۱۸ اعلام کرد، تصمیمی که به استعفای «جیمز متیس» وزیر دفاع وقت آمریکا منجر شد.۹۱۰۹

منابع مطلع در «نیروهای دموکراتیک کرد سوریه» (قسد) که از حمایت واشنگتن برخوردارند، امروز در بیانیه ای اعلام کردند که نیروهای آمریکایی به تعهدات خود عمل نکردند و از مناطق مرزی مشترک سوریه و ترکیه عقب نشستند.

آمریکا که پیش از این اعلام کرده بود که در عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه شرکت نخواهد کرد، عقب نشینی از این مناطق را آغاز کرده است.

کاخ سفید روز گذشته(یکشنبه) خبر داد که ترکیه بزودی در شمال سوریه دست به عملیاتی نظامی خواهد زد که آمریکا در آن مشارکت نخواهد داشت.

اکنون بیش از یکهزار نیروی آمریکایی در شمال شرق سوریه حضور دارند. این نظامیان با «یگان‌های مدافع خلق» در سوریه همکاری نزدیکی داشته اند.  

یگان‌های مدافع خلق نیروهای کُرد هستند که ترکیه، آنها را وابسته به "پ.ک.ک" (حزب کارگران کردستان ترکیه) و تروریست می‌داند.
ترکیه مدتهاست که در حال رایزنی با آمریکا برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه است.

مقام‌های نظامی ترکیه و آمریکا هفتم ماه اوت (۱۶ مرداد) در مورد طرح ایجاد منطقه امن در شمال سوریه به توافق رسیدند.

آنکارا مدعی است که هدف از این اقدام، ایجاد منطقه‌ای برای بازگرداندن آوارگان سوری از ترکیه به کشورشان است.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1308054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
    11 0
    آمریکا آخرش پشت همه رو خالی میکنه. این ذات آمریکاست.
  • IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
    2 6
    ترکیه اردوغان بزرگترین خطر بالقوه و استراتژیک برای منافع ملی ایران است هر چه زودتر این نکته را بفهمیم کشورمان امن تر خواهد بود ! ...
  • IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
    4 1
    حالا که هزاران مایل از ما فاصله داری این ناوها را هم از خلیج فارس خارج کن. اونجا فاصله داری اما اینجا که پول توش هست یکهو همسایه می شی؟