آیا ترامپ به پیروزی محور مقاومت اعتراف کرد؟

رئیس جمهور آمریکا در یک توئیت، به طور تلویحی سوریه را به رقبایش واگذار کرد! اقدامی تاریخی که سیاستگذاران آمریکا را شوکه کرد. ترامپ دانسته یا ندانسته به پیروزی محور مقاومت اذعان کرد و گفت سوریه ارزانی خودتان!

زهره نوروزپور: ترامپ بار دیگر غوغا کرد. سیاستمدران آمریکایی را به جان هم انداخت و حتی صدای نیکی هیلی را هم در آورد. فیل و الاغ توئیت هایی عصبانی خود را روانه رئیس جمهور آمریکا کردند.

رئیس جمهور آمریکا یک چرتکه انداخت و سپس یک رشته توئیت روانه دنیای مجازی کرد. شبکه ای که این روزها حکم شیپور جنگ و صلح تاریخ کهن را دارد. اینبار شیپور ترامپ نه جنگ بود نه صلح! بلکه در اقدامی نادر که در تاریخ  ایالات متحده بی سابقه است از یک بازی مهم خود را عقب کشید. یک بازی استراتژیک در قلب خاورمیانه. بازی خانمان سوزی که از 7 سال پیش این کشور را به کوره ای تبدیل کرد که هر کشوری با کشور دیگر مشکل داشت در آنجا تسویه حساب می کرد. اما با ورود ایران و روسیه ورق برگشت. تروریست های سوری گروه به گروه قلع و قمع شدند، برخی از این گروه ها حتی در همان اوایل جنگ منحل شدند و به گروه های دیگر پیوستند.

مشاوره نظامی ایران و تقویت محور مقاوت و پشتیبانی هوایی روسیه در سال 2015 شرایط را به نفع دولت مشروع این کشور  برگرداند و از لوث تروریست ها پاکسازی شد. کشورهای منطقه حتی برخی از کشورهای اروپا تمایل خود را بار دیگر برای همکاری اقتصادی با دولت بشار اسد ابراز کردند.

پس از این اتفاقات در همان سال 2015 روسیه، ایران و سوریه نشستی را با عنوان صلح سوریه موسوم به مذاکرات آستانه آغاز کردند که در میانه های راه ترکیه نیز به آنها پیوست. این نشست در راستای بازنویسی قانون اساسی سوریه بود. در سال 2016 ترامپ سکان کاخ سفید را به دست گرفت. سال 2017 اعلام کرد که امریکا قصد دارد از سوریه خارج شود. این مساله یکی از بحث های مورد مناقشه جیمز متیس رئیس وقت پنتاگون با ترامپ بود که در نهایت در سال 2018 به استعفای او منجر شد.

این خلاصه ای بود از وضعیت سوریه از سال 2011 تا امروز که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در توئیت های خود رسما خروج از نقطه صفر مرزی سوریه را تایید کرد.

ترامپ در توئیت های خود مدعی شد که داعش را او از بین برده است و حالا دیگر در سوریه کاری ندارد. ترامپ در توئیتی دیگر ترکیه را نیز تهدید کرد و گفت اگر به کردها حمله کنید اقتصاد کشورتان را نابود می کنم.

او در توئیتی دیگر عنوان کرده است که من طالب جنگ نیستم چون هزینه دارد. البته کردها هزینه آن را داده اند. اما دیگر نیاز به جنگ نیست و من نیروهای خود را از آنجا خارج خواهم کرد.

البته منظور ترامپ تنها از منطقه تل ابیض و رای العین است  و نظامیان در شمال سوریه و شرق این کشور همچنان حضور دارند.

توئیت ترامپ چه بود که خشم آمریکایی ها را به شدت تحریک کرد؟

رئیس جمهور آمریکا در یک رشته توئیت سیاستگذاران آمریکا به شدت خشمگین کرد، همان ساعات اولیه واکنش ها تند و عصبی روانه او شد. اما توئیتی که مورد توجه قرار گرفت این بود که رئیس جمهور آمریکا رسما سوریه را به محور مقاومت تقدیم کرد! او نوشت:

«حالا ترکیه، اروپا، سوریه، ایران، عراق، روسیه و کردها باید شرایط جدید را مشخص کنند و آنچه می‌خواهند با اسراء عمل کنند. همه آنها از داعش متنفرند و ما 7 هزار مایل دورتر هستیم و اگر نزدیک ما بیایند، آنها را دوباره خرد خواهیم کرد.»

گویا ترامپ فریاد زده است که این شما و سوریه، ارزانی خودتان! تروریست ها برای خودتان ! اسراء هم برای خودتان!

رئیس جمهور آمریکا می گوید خودتان شرایط را مشخص کنید، شاید ترامپ به زد و بندی اشاره می کند که ما در جریان آن نیستیم . به مذاکرات تلفنی با پوتین و اردوغان بر سر مساله سوریه، هرچه که هست این توئیت باب میل جنگ طلبان آمریکا و نتانیاهو نبود.

ترامپ نادانسته یا دانسته امشب پیروزی محور مقاومت را اعلام کرد. رئیس جمهور آمریکا پذیرفت که وزیر خارجه ایران وقتی می گوید منطقه برای ماست و شما جایی ندارید یعنی چه؟

امروز پیام محمدجواد ظریف به دنیا و متحدان منطقه ای آمریکا ثابت شد که ایالات متحده امنیت را برای شما به ارمغان نمی آورد. شاید امروز توئیت های ترامپ تلنگری بود به عرب های خلیج فارس، که روی آمریکا حسابی باز نکنند.

در هفته های گذشته آمریکا در مساله آرامکو رسما پشت سعودی را خالی کرد و امروز دست کردهای سوری را در حنا گذاشت. حتی در مساله حملات اسرائیل به پایگاه های حشد الشعبی خود را کنار کشید. درباره عملیات نصر من الله سکوت اختیار کرد و حتی موضعی نگرفت. او حتی به پاکستان هم رحم نکرد و کمک های آمریکا به این کشور را قطع کرد. در مساله اسرای داعشی اروپا را بار دیگر تنها گذاشت. همانطور که در مساله برجام و مذاکره با ایران اروپا را تحقیر کرد. آیا باز هم کشورهای خلیج فارس روی آمریکا حساب باز خواهند کرد؟

وقت آن است که گفتگوهای منطقه ای بیشتر از هر زمان دیگر جدی گرفته شود . تصمیم ترامپ یک اقدام تاریخی است که در دولت های بعدی ایالات متحده قطعا اتفاق نخواهد افتاد.

سعودی با پایان جنگ یمن و پذیرش صلح، شانس بازگشت امنیت به منطقه،  ارامش و ثبات را بالا خواهد برد. همچنین طرح رئیس جمهور«ائتلاف امید و امنیت هرمز» می تواند راهشگای این بحران منطقه ای شود.

ترامپ در توئیت های خود اذعان کرد که ما هزاران مایل دور هستیم! اما ایران، روسیه و سوریه در حال نوشتن قانون اساسی برای دولت بشار اسد! و ترکیه به دنبال سودای امپراطوری عثمانی! و عبدالمهدی به دنبال آشتی ریاض و تهران و پایان جنگ یمن!

ترامپ خواب را برای آمریکایی ها حرام کرد...

23/ 310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1308163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 39
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
    خوب بلدید آش ریخته شده را نذر مسجد خودتان کنید می شود بفرمائید کدام گروه سیاسی بود که شعار نه غزه و نه لبنان می داد؟؟ کدام گروه سیاسی بود که از حضور منطقه ای مستشاری سپاه شکوایه ها داشت؟؟ می شود بفرمایید کدام گروه سیاسی و هوادارانش در فاصله سالهای 2013-2017 به مدافعین حرم می تاخت و آنها را مدافعین اسد می نامید؟؟حالا ظریف شده علت العلل توفیق دیپلماسی منطقه ای ایران؟؟ آنکه می گفت آمریکا با یک موشک می تواند همه ساختار نظامی ما را از بین ببرد هم حتما احمدی نژاد بود؟؟ آن کسی هم که تمام هم و غمش برجام و لاسیدن با جان کری و مکرون و فابیوس و بقیه بود هم حتما سعید جلیلی بود و اصلا تئوریسین توفیق منطقه ای ما حتما ظریف و روحانی بوده اند؟؟
    • IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
      55 1
      همیشه شعبون یه بارم رمضون!
    • IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
      پاسخ به 7:57 چرا چرت میگی؟ زمان احمدی نژاد ما جرات تکون خوردن تو منطقه رو داشتیم؟ از همه طرف تحریم بودیم، سال 2015 بعد از توافق برجام روسیه به ایران اومد و با مستشاران نظامی ایران برای سوریه توافق کردن، فکر کردی اگه برجام نبود روسیه به همین راحتی می تونست با ایران تو سوریه فعالیت کنه؟ یه ذره تاریخ بخون، سپتامبر 2015 روسیه وارد سوریه شد. تا اون موقع ایران هیچ قدرت مانوری نداشت تنها مخفیانه میتونست مشورت نظامی به اسد بده ، خجالت اوره که انقد با عقده دستاورهای دولت را نمیبنید شماها همونایی هستین که مملکت رو به این روز انداختین همش دنبال نفاق و دو دستگی هستید
    • IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
      45 4
      7:57 اش خوشمزه ای بیا تو هم بخور
    • میم.سین IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
      8 15
      دوست عزیز 10:38: بعنوان یک مدافع دولت و برجام عرض که از قضا حوزه مطالعاتی‌اش هم حقوق‌بین‌الملل است عرض میکنم که برجام هیچ نقشی در ایجاد ارتباط تنگاتنگ بین روسیه و ایران در موضع سوریه نداشت بلکه قبل از آن این اتحاد ایجاد شده بود! علت‌العلل این ارتباط برای روسیه جلوگیری از قدرت گرفتن ایالات متحده در خاورمیانه بود و برای ایران هم تقریبا همین البته با چاشنی مذهبی و ایدئولوژیک مبارزه با صهیونیزم و حفاظت از مرزها. ولی در اینجا یادآور میشوم سخنان همه آنهایی که نزدیک ده سال بر یک کوس اشتباه کوفتند که آنهم امروز روسیه پشت ایران را خالی میکند، نه فردا خالی میکند نه پس فردا و ... دریغ از اینکه روسیه بیشتر از آنچه که ما به آنها نیاز داریم به ما نیاز دارد هم از لحاظ جغرافیایی و نزدیک بودن به مرکز نزاع و هم بعنوان قدرت مطلق خاورمیانه! قدرت نظامی و دیپلماتیک دو بازوی یک پیکر هستند که هر جا به کمک هم آینده نتایج شگفت‌انگیزی خواهد داد مثل آنچه در سوریه برای ایران و روسیه و اخیرا برای ترکیه دیدیم! موفق باشید.
    • شمس تبریزی IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
      این پیروزی را خدمت مقام معظم فرماندهی کل قوا حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای مد ظله العالی، جناب رییس جمهور محترم حضرت حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی انار الله برهانه، سرداران همایون فال سپاه پاسدران انقلاب اسلامی علی الخصوص فرماندهی معظم سپاه قدس جناب سردار سرلشکر قاسم سلیمانی زید الله توفیقه و ملت شریف و صبور ایران جعلت فداهم تبریک و تهنیت عرض میکنم. خداوند قلب قطب عالم امکان حضرت بقیة الله ارواح العالمین لتراب المقدمه الفداء را از ما راضی و خشنود بفرماید.
    • عباس IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
      19 14
      بشینید بابا اینقدر کوته فکر نباشید، ببینید پشت این سیاست آمریکایی ها چی بوده شاید با روسیه ساخت و پاختی کرده باشند، هنوز هیچی نشده همه چیز رو به نام خودتان مصادره می کنید، مثل قضیه معافیت های نفتی که تو بوق و کرنا کردیم که آمریکا نمی تواند جلوی صادرات نفت ما رو بگیره بعد مشخص شد که به خاطر قیمت نفت بوده و ترجیحی و کم کم تحریم های نفتی رو برقرار کرد
    • DE ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
      8 0
      خب بسه دیگه جناب شمس
    • IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
      9 0
      شمس تبریزی عزیز خدایی نباشی دل آدم میگیره. ازین کامنت و منفی هایی که خوردی بسی خندیدم.دمت گرم.خدا حفظت کنه برای مخاطبان خبر آنلاین
    • IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
      0 2
      دوستی آمده گفته در دوره احمدی نژآد جرات تکان خوردن در منطقه را نداشیتم چون تحریم بودیم!!!!! عزیز من جنگ سی و سه روزه و مقاومت حماس در چه زمانی بود؟؟ اصلا کاری به دولتها نداریم ولی اینکه دولت روحانی و هوادارانش که تمام هم و غمشان زمینگیر کردن ایران در مرزهایش بوده است نمی توانند نقش منطقه ای ایران و توفیق در آن را به نام خودشان مصادره کنند الان هم این ربات های فیک رای دهی برای آبرو بخشی به دولت می آیند و منفی می دهند
  • DE ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
    خودمون را بازی ندهیم.
    • سعید IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
      48 2
      دوست عزیز تمام توفیق کشور حاصل زحمات دیپلمات ونظامی واز همه مهمتر ایستادگی مردم ودرد ورنج کشیدنشان ست وبه گروه خاصی تعلق ندارد ونسبت دادن آن به یک گروه خارج از انصاف ست.
  • سيد IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
    217 6
    كارش درسته.اون منافع كشور خودش رو در نظر گرفته و بس.بهتره ما هم ياد بگيريم.
  • ناشناس IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
    193 4
    ترامپ اسلحه هایش را فروخت. اون یک تاجر است تا یک سیاستمدار. فقط فقط به فکر ملت خودش است.جنگ فقط وفقط ویرانی برای همه دارد. وعاقبتی چون سوریه در انتظار مردم بیگناه.
    • IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
      1 8
      نترس .تو قایم شو.ما خودمون میجنگیم.پز دادنش هم برا شما.
  • علی IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
    46 1
    وشل کن دنبال سعادت و آرامش باش هر کس دنبال قدرت طابی جه ایران جه امریکا و ....اخرش مرگ و گوش نکردن به فرامین خداوند متعال است در کجایی قرآن تورات و...نوشتنه جنگ و خون ریزی ... برای تمام دولت مردان این دنیا متاسفم همه دم از حقوق انسانی می زند ولی کسی رعایت نمی کند تاریخ اجتماعی تمام این کیثف کاری این دولت مردان خوب رقم می زند انسانها به هوش باشید ...
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
    چرا نمي خواهيد قبول كنيد مملكت با شعار اداره نتوان كرد
    • IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
      24 94
      چه شعاری چرا جو میدی؟ امنیت هم بخشی از اداره کشوره، اگه دخالت بده چرا اروپا و امریکا از اون سر قاره میان دخالت میکنن ، ایران برای امنیت خودش دخالت میکنه بد میشه ، میشه شعار؟ یه ذره سواد ندارید
    • IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
      129 9
      كدوم امنين ملك يكبار پنج برابر شده اينست امنيت اقتصادي امروز امنيت اقتصادي اولويت اصليست نه تركوندن
    • IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
      45 7
      تا مردم از فضاي خيالي بيرون نيايند و واقعيت را نبيننند كه همه اين شعار ها الكي بوده همين اش و همين كاسه است
    • IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
      10 57
      بهت ماهی دو هزار دلار میدم منتها باید ۱ سال بری یمن مناطق تحت تصرف حوثی ها که زیر بمباران عربستانه و سو تغذیه بیداد میکنه اونوقت ببینم مثل الان عین طوطی ضبط صوتی میگی اقتصاد یا بلبل زبونیت قطع میشه،قبوله؟
    • شمس تبریزی IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
      3 25
      البته شما منظور نویسنده را اشتباه متوجه شدید. ایشان از پیروزی محور مقاومت در خارج ایران صحبت کردن وگرنه ما در داخل محور مقاومتی نداریم که پیروز شده باشد. متاسفانه نه اصولگراها و نه اصلاح طلبان نتوانستند طی دهه های گذشته فرماندهان سیاسی و اقتصادی با لیاقتی تربیت کنند. با کمال تاسف در حالی که شش ماه تا انتخابات مجلس باقی است باید اذعان کنم که داریم مثل برف آب می شویم. هر چند که پیروزی محور مقاومت مرهمی بود بر قلب شرحه شرحه ما، اما ماههاست که داریم استرجاع می کنیم و لسان مان مترنم است به کریمه ی انا لله و انا الیه راجعون. خداوند به ما و شما صبر جمیل و اجر جزیل مرحمت فرماید
    • شمس تبریزی IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
      3 27
      یکی اون بالا پیشنهاد ماهی دو هزار دلار داده. آقا من پیشنهاد شما را قبول میکنم به شرطی که مخارجم در یمن را جدای از این دو هزارتا حساب کنید. اگر پای کار هستید تلفن بدم
    • IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
      3 0
      شمس من پیشنهاد دادم،منتها قبلش باید بهم بگی که به نظر تو هم امنیت اقتصادی "اولویت اصلی" است یا نه ؟
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
    متاسفانه طرفداران دولت، حداقل آزاده هم نیستند. اگر لطف خدا نبود. اگر رهبری نبود ظریف و روحانی کشور را دو دستی تقدیم آمریکا کرده بودند. رهبری با اتکا به خدا و به کمک نهادهای وابسته به خود مثل سپاه و ارتش توانست اوضاع را سر و سامان دهد
    • IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
      48 9
      فعلا که همین ظریف و روحانی توافق ادنا و استانه رو تو کارنامه خودشون دارن و در حال حاضر برای تدوین قانون اساسی سوریه دارن تلاش می کنند
    • مجید IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
      14 4
      10:25پاسخ این صحبت شما گویای این است که دولت در امور منطقه با همکاری شاخه نظامی پیروز شده است. وگرنه شما انقد عصبانی نبودی و داشتی بشکن بالا مینداختی ،خاصیت شماها اینه که پیشرفت ایران رو جناحی نگاه می کنید
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
    سوال ! کدام پیروزی ؟
    • IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
      115 4
      غنيمتش كو مگر پيروز نشديد سهم من كجاست به تنهايي هاپولي كرديد
    • IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
      26 1
      بهترين و مرغوب ترين زمينها در سوريه و عراق
  • حمید IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
    26 62
    با نویسنده موافقم، ترامپ پشت همه را خالی کرد. واقعا کشورهای منطقه و ایران باید از این فرصت بهره ببرند کاش ایران متوجه می شد که حماقت ترامپ به نفع ماست و خیلی می تونیم ازش سود ببریم
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
    غنیتمش اینه که تو الان لم دادی برای خبرانلاین داری کامنت مینویسی، امنیتت میشه غنیمت، بحث امنیت اقتصاد یه چیز دیگه هست که باید اختلاسگران و مفسدان اقتصادی رو اویزون کرد که به لطف خدا داره انجام میشه
    • IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
      109 7
      دادش فكر ميكنيد تمام دنيا همه اش بزن بزنه مگه در مابقي كشورها امنيت نيست در ثاني اين امنيت را خود مردم بوجود اوردن نه شماها فرصت طلب
    • IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
      207 4
      70 ميليون نفر داريم سگ دو ميزنيم آخرش به دولتو ... به شما ده ميليون نفر بدهكاريم هميشه.ما كه لم نداديم. شما كه لم دادي حتما پولتو از اين پيروزي گرفتي ميشه بفرماييد چقدر گرفتيد ماهم بدونيم.امنيت با سياست با اقتصاد يكيه چرا نميفهميد شماها.كي راحتمون ميزاريد
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
      49 4
      دستاورد امنیتت برای ما کامنت خبرانلاین بوده باشه مرسی خستهدنباشی برا شماها چی داشته
    • IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
      6 29
      هر موقع تو فهمیدی شما 70 میلیون نیستید بیسوادها
  • سیا IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
    ترامپ به این نتیجه رسیده برای نابودی یک کشور و پیروزی در یک جنگ نباید هزینه کرد.با اقتصاد تمام تارو پود یک دشمن را میشه ازهم جدا کرد.مثل کاری که باایران کرد.توو حملات آرامکو هم وقتی توونست ثبات بازار جهانی را حفظ کنه استراتژی طلایی خودش را بیشتر کارگشا دید.حالا به چه دلیل باید نیروی انسانی و پولشو توو خاورمیانه عدر بده وقتی با یک امضا کشوری را نابود میکنه؟
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
    0 2
    خارج شدن آمریکا از منطقه و دست برداشتن از حمایت از اسراییل صد در صد به نفع آمریکاست. اسراییلی که به کشتی شناسایی یو.اس.اس لیبریتی رحم نکرد تا گردن مصر بندازه،‌در قضیه لوان حمله به تاسیسات آمریکایی رو طراحی کرد و اگه لو نرفته بود خدا میدونه چند تا آمریکایی کشته شده بودند، اسراییلی که در جریان خیانت پلارد اطلاعات ماموران سازمانهای امنیتی آمریکا رو به شوروی سابق فروخت و اسراییلی که جز بدنامی و نفرت برای آمریکا چیزی نخریده و دائم با انواع قانونهای عجیب و غریب که سناتورهای دوتابعیتی یا عروسکهای خیمه شب بازی لابی اسراییل تصویب میکنند پول مالیات آمریکاییها رو بالا میکشه یا صرف جنگهایی میکنه که طرح زمین دزدی خودش در منطقه رو پیاده کنه جز ضرر برای آمریکا هیچی نداره ولی وقتی فدرال ریزرو و عمده اقتصاد آمریکا و همه رسانه‌های جریان اصلی آمریکا دست صهیونیستهاست مطمئنا اجازه نمیدند ترامپ یا هیچ سیاستمدار دیگه‌ای پایگاههای آمریکا رو از منطقه خارج کنه. ترامپ خیلی خوب میدونه اگر بر خروج از سوریه و عراق پافشاری کنه سرنوشت کندی در انتظارشه.
  • IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
    0 3
    با این حساب باید به زودی منتظر یه حقه بازی دیگه باشیم درست مثل ادعای سال گذشته تروریستها مبنی بر حمله شیمیایی اسد به مردم عادی اونم درست زمانی که اسد دست بالا رو داشت و در حال پیروزی بود و ترامپ هم گفته بود نیروهای آمریکایی ر از سوریه خارج میکنه و البته بعد از دوز و کلک جدید تروریستهای مورد حمایت اسراییل ترامپ از ترس فشار رسانه‌های جریان اصلی آمریکا که همه میدونیم به دست چه کسانی اداره میشه مجبور میشه حرفشو پس بگیره و حتی بطور نمایشی هم که شده به چندتا ساختمون خالی حمله موشکی کنه البته با هماهنگی با روسیه