سقف هریک از تراکنش‌های بانکی چقدر است؟

​​​​​​​امروزه روش‌های مختلفی برای انتقال و دریافت وجه و همچنین خرید اینترنتی وجود دارد. برای مثال می‌توان از حواله سحاب (کارت به کارت) یا حواله پایا برای انتقال وجه نام برد. هر یک از این تراکنش‌های بانکی، روش انجام و محدودیت خاص خود را دارد. در این نوشته سعی داریم شیوه انجام و سقف مبلغ آن‌ها را بررسی کنیم.

حواله ساتنا و پایا

سامانه ساتنا (سامانه تسویه ناخالصی آنی) به منظور انتقال مبالغ کلان از حساب یک فرد به حساب دیگری، ایجاد شده است. حواله‌های ساتنا مبتنی بر حساب بانکی است. این نوع تراکنش یا به صورت فوری بوده و یا حداکثر در کمتر از یک ساعت پس از ثبت درخواست، انجام می‌شود. حداقل مبلغ حواله ساتنا 150 میلیون ریال است.

برای انجام ساتنا دو راه وجود دارد:

1- شعبه بانک: که در این حالت مبلغ انتقال نامحدود است.

2- اینترنت بانک: حداکثر مبلغ انتقال با این روش با استفاده از رمز ثابت 500 میلیون ریال و با استفاده از دستگاه توکن 2 میلیارد ریال است.

سامانه پایا (سامانه اتاق پایاپای الکترونیکی) نیز مشابه ساتنا است، با این تفاوت که برای مبالغ پایین‌تر استفاده می‌شود. برای ثبت حواله پایا سه راه وجود دارد:

1- شعبه بانک: در این حالت حداکثر مبلغ انتقال 500 میلیون ریال است.

2- اینترنت بانک: حداکثر مبلغ هر حواله پایا از این روش 150 میلیون ریال است. اما مجموع مبالغ انتقال در هر روز نباید بیشتر از 600 میلیون ریال باشد.

3- موبایل بانک: با استفاده از موبایل بانک هم می‌توان حواله پایا ثبت کرد. حداکثر مبلغ قابل انتقال از این طریق 150 میلیون ریال است.

حواله‌های پایا، به صورت نرمال در دو یا سه سیکل در طول شبانه روز تسویه می‌شود. در نتیجه انتقال وجه از این روش آنی نیست.

دریافت وجه از دستگاه خودپرداز

یکی از اصلی‌ترین تراکنش‌های بانکی که باید به صورت حضوری انجام شود، برداشت وجه است. البته با شکل‌گیری و نفود سامانه‌ها و خدمات اینترنتی، نیاز به پول نقد کم شده و در نتیجه حجم این تراکنش در چند سال گذشته به شدت کاهش یافته است.

حداکثر مبلغ دریافت وجه از دستگاه‌های خودپرداز در طول روز برای هر کارت بانکی 2 میلیون ریال است. هرچند این محدودیت در شبکه بین بانکی شتاب وجود دارد. یعنی اگر برداشت وجه درون بانکی و از خودپرداز بانک صادر کننده کارت باشد، ممکن است سقف آن بالاتر رود.

خرید با استفاده از دستگاه کارت خوان (POS)

«دستگاه کارت خوان» عبارت رایجی است که جایگزین پایانه فروش (Point Of Sale) شده است. این دستگاه که تحول بزرگی در الگوی خرید ایجاد کرده است، به سادگی در هر فروشگاهی اعم از سوپرمارکت یا نمایشگاه فروش خودرو دیده میشود.

حداکثر مبلغ خرید از طریق دستگاه کارت خوان با هر کارت بانکی در هر روز 500 میلیون ریال است. برای هر فرد با هر تعداد کارت بانکی، حداکثر مبلغ قابل خرید 1 میلیارد ریال است.

خرید از درگاه‌های اینترنتی

خرید از درگاه اینترنتی تنها روش خرید غیرحضوری است. این روش هم مانند خرید از دستگاه کارت خوان، تحول گسترده‌ای در الگوی خرید ایجاد کرده است. حداکثر مبلغ خرید از درگاه اینترنتی مانند دستگاه POS است.

حواله سحاب (کارت به کارت)

حواله سحاب که به نام «کارت به کارت» شناخته می‌شود، رایج‌ترین شیوه انتقال وجه بین افراد است. این نوع انتقال وجه برخلاف ساتنا و پایا، مبتنی بر کارت بوده و کاملاً به صورت آنی انجام می‌شود. البته انجام تراکنش در این روش، از نظر مبلغ بسیار محدودتر از سایر روش‌ها است.

برای کارت به کارت دو روش متداول وجود دارد:

1- دستگاه خودپرداز: در این روش که به صورت حضوری انجام می‌شود، حداکثر مبلغ کارت به کارت در هر روز و برای هر کارت 30 میلیون ریال است.

2- اپلیکیشن‌های پرداخت: روش متداول و غیرحضوری برای کارت به کارت، استفاده از اپلیکیشن‌های پرداخت است. سقف کارت به کارت از این روش هم 30 میلیون ریال است، البته برخی از بانک‌ها سقف کارت به کارت با استفاده از این روش را به 10 میلیون ریال محدود کردهاند.

اپلیکیشن «همراه کارت»

یکی از اپلیکیشن‌های پرداخت که خدمات ویژه‌ای را برای تسهیل کارت به کارت ارائه می‌دهد، همراه کارت است. در این اپلیکیشن می‌توانید از خدمات زیر برای کارت به کارت استفاده کنید:

- ارسال پول برای مخاطبان گوشی بدون داشتن شماره کارت مقصد

- درخواست پول از مخاطبان گوشی

- ارسال پول با استفاده از اسکن کارت بانکی

- تشخیص شماره کارت مقصد از متن پیامک دریافتی

همراه کارت علاوه بر کارت به کارت، خدمات کاربردی دیگری هم ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، استعلام قبض آب، برق، گاز و تلفن ثابت از خدماتی است که به تازگی به این اپلیکیشن اضافه شده است. امکان خرید شارژ و بسته اینترنت نیز در این اپلیکیشن وجود دارد.

برای بررسی بیشتر یا دانلود همراه کارت می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

https://hamrahcard.ir

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1308621