چشمه صلح، اکراد را زیر آتش گرفت/بازی به نفع کدام بازیگر است؟

عملیات چشمه صلح بعد از ظهر امرز آغاز شد، حمله نظامی ترکیه به شمال شرق سوریه تحولات منطقه را وارد فاز تازه ای خواهد کرد، اما به نفع کدام بازیگر؟

زهره نوروزپور: رجب طیب اردوغان بالاخره بعد از یک سال خط و نشان کشیدن امروز فرمان حمله نظامی به شمال شرق سوریه را توئیتری اعلام کرد!

اردوغان نام این حمله را چشمه صلح گذاشته است. به زعم او چشمه صلح به معنای اشغالگری محل زندگی کردها و ساکنین شمال شرق سوریه نیست، اردوغان معتقد است در راستای صلح و ثبات منطقه به آنها حمله کرده است! اما دمشق روی دیگر سکه را می بیند، دولت اسد اعلام کرد که ترکیه رسما خاک سوریه را می خواهد اشغال کند.

کردهای سوری که تا پیش از امدن ترامپ به کاخ سفید از حمایت آمریکایی ها بهرمند بودند در روزهای اخیر خنجر سمی را از پشت خوردند و خودشان ماندند و خودشان! شاید هم ترامپ در گفتگوهای خود با اردوغان و پوتین به این نتیجه مسجل رسیده که هرگز نمی خواهد در این جنگ شرکت کند. او از دو روز گذشته بیش از 5 توئیت درباره تصمیم خود درباره قطع حمایت از کردهای سوری روانه فضای مجازی کرده است. در هرکدام از آنها،  از مواضع خود دفاع کرده است و در نهایت گفته:طرف های درگیر در سوریه درجهنم خودشان بمانند! آنجا جای ما نیست!

اردوغان در 20 ژانویه 2018 به بهانه مبارزه با پ.ک.ک و داعش به عفرین در استان حلب با نام عملیات شاخه زیتون حمله کرد. پس از آن مرحله دوم این حمله نیز امروز با عنوان چشمه صلح آغاز شد.

ترکیه در حالی مبارزه با تروریسم را بهانه عملیات نظامی خود کرده است که ارتش آزاد سوریه بخش اصلی ارتش او را تشکیل داده است.

تحولات منطقه به نفع کدام بازیگر پیش می رود؟

حمله نظامی ترکیه به شمال شرق سوریه در بدترین  وقت(برای متحدان آمریکا) یا بهترین وقت(برای اردوغان) آغاز شد. در شرایطی که هر گوشه ای از دنیا درگیر مسائل خود است اردوغان استارت یک سال رجز خوانی را امروز زد. رئیس جمهور ترکیه که از اغاز بحران سوریه جمله تاریخی معروف را گفت و موضع خود را با علم مخالفت با بشار اسد برداشت،  به دنبال بهره گیری از وضعیت این کشور بود. او در همان سال 2011 گفت نماز جمعه را در شام اقامه می کنیم!  اما هیچگاه نتوانست اقامه کند. بلکه از این فرصت استفاده کرد تا خواب یک پاکسازی نژادی کامل به بهانه مبارزه با پ ک ک را ترتیب دهد.

اردوغان مدعی بود که «ی پ ژ» شاخه نظامی کردها به عملیات تروریستی در ترکیه به «پ.ک.ک» کمک می کند. در سالهای قبل از جنگ عفرین، ترکیه به طور متعدد هدف حملات تروریستی قرار می گرفت که مهمترین آن حمله انتحاری فرودگاه آتاتورک بود.

اردوغان مدعی شد که امنیت در کشورش به خطر افتاده است و باید جلوی آن را بگیرد به همین خاطر با هدف سرکوب کردها ولی با بهانه مبارزه با داعش ، به شمال شرق سوریه در سال 2018 حمله کرد.

با اینحال در طی این سالها او موضع خود را نسبت به بشار اسد نرم تر کرد و در نشست های آستانه و توافق آدنا حضور مستمر و مهم داشت تا جایی که این روزها قرار است قانون اساسی سوریه تدوین شود.

اما اردوغان تنها شرکت در این نشست ها و حضور داشتن برای تعیین سرنوشت سوریه برایش کافی نبود. او خواهان این است که منطقه استراتژیک حلب را با رویای امپراطوری عثمانی به مستعمره خود تبدیل کند با این هدف که کردهای سوریه را قلع قمع کند و پناهندگان سوریه را که در ترکیه موی دماغ او شده اند جایگزین انها کند.

سودایی که از همین حالا شکست خورده است. چرا که این طرح به یک نسل کشی و پاکسازی کامل نیازمند است و شرکای دولت اسد به ترکیه این اجازه را نخواهند داد. نه تنهای شرکای دولت اسد بلکه این حمله از نظر اروپا، آسیا و حتی خاورمیانه محکوم است تا لحظه نگارش این گزارش کشوری از حمله نظامی ترکیه به سوریه حمایت نکرده است، حتی ناتو نیز به ترکیه که عضو مهم این پیمان است هشدار صریح داد.

فارغ از این مسائل نکته مهم در این حمله نظامی «زمان» آن است.  ترکیه در حالی به شمال شرق سوریه حمله کرده است که آمریکا درگیر استیضاح ترامپ است و دموکرات و جمهوریخواه در این تنش داخلی گرفتار تصمیم خردمندانه یا نابخردانه ترامپ شده اند.بحثی که دو طرف را به جان هم انداخته است. ترامپ نیز  در حال بازی کردن دمینو با منافع امریکا است.

تنها فقط در یک ماه اخیر، ترامپ به جهان این پیام را داد که امریکا دیگر بازی نمی خواهد!جنگ نمی خواهد! امنیت نمی آورد! پول کجاست؟ ادرس پول را بدهید! شاید همه چی داشته باشید!

اردوغان با رصد کردن سیاست ترامپ در منطقه این نکته را گرفت که الان بهترین فرصت برای حمله است. چرا که وقتی رئیس جمهور آمریکا در مساله مهمی همچون آرامکو، عملیات مهم یمنیها و اعتراضات عراق سکوت اختیار می کند و به سعودی می گوید پول دهید تا از شما حمایت کنم مشخصا از اکراد نیز حمایت نخواهد کرد. کما اینکه این مساله را از بدو ورود به کاخ سفید مطرح کرده بود.

اردوغان در شرایطی بهترین موقعیت را رصد کرد که اسرائیل نیز درگیر تشکیل کابینه است و هنوز مشخص نیست که نخست وزیر این رژیم اشغالی بی بی است یا بنی؟ از طرفی دیگر در شرق آسیا مساله کشمیر با چاشنی تهدید هسته ای پاکستان و هند و در کنار آن جنگ اقتصادی چین با آمریکا مطرح است. تنها روسیه است که ارام آرام مسائل و اتفاقات را به نظاره نشسته است و هر از گاهی بیانیه و واکنشی نشان می دهد!

این وضعیت نشان از یک تحول بزرگ منطقه ای دارد. در تمامی موارد اشاره شده که ترامپ عقب کشیده است ، انها به سمت شرق متمایل شده اند حتی کشورهای عربی خلیج فارس خواستار مذاکره سیاسی با یمنی برای پایان جنگ شده اند.

انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجی امارات در واکنش به حمله نظامی ترکیه موضع جالبی گرفته است او در توئیت خود نوشت: «تحولات خطرناک سوریه در نتیجه از هم گسیختگی کشورهای عربی در شرایط فعلی است و حوادث اخیر بذر بحران های طولانی و دامنه دار و  بیانگر جدایی کنونی میان کشورهای عربی است.

وی افزود: در حال حاضر نهادها و ساختارهای کشورهای عربی فروپاشیده و حاکمیت ملی آنان نقض شده و تمامیت ارضی امت عربی در معرض تهدید قرار گرفته است.

وزیر مشاور امارات در ادامه خاطرنشان کرد که تنها راه حل بازگشت به سازمان منطقه ای عربی است.»

توئیت قرقاش نشان می دهد که عرب های منطقه کمی به خود آمده اند. انها نگرانند و امروز اردوغان و تصمیم ترامپ درباره اکراد سوریه بر این نگرانی افزود و خواب ها را اشفته کرد.

این توئیت برای کسی است که در سالهای جنگ سوریه تروریست ها را با کمک عربستان حمایت مالی و تسلیحاتی می کردند! امروز شرایط فرق کرده است اما به نفع کدام بازیگر؟

بیشتر بخوانید: آیا ترامپ به پیروزی محور مقاومت اعتراف کرد؟

آیا ایران میانجی اکراد شد؟

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه امروز پیشنهاد گفتگوی کردها با دولت مرکزی سوریه را مطرح کرد. ظاهرا کردهای سوری نیز این را پذیرفته اند. در همین باره کانال اخبار سوریه در گزارشی نوشته است که این طرح مذاکره و اعلام ان از سوی روسیه مساله تازه ای نیست، این کانال به تلاش پشت پرده ایران نیز اشاره کرده و نوشته است که ایران در حلب میانجی کردها و دولت مرکزی سوریه شده است.

این کانال خبری که اخبار محور مقاومت را پوشش می دهد نوشت:

امیدواریم سران کردهای سوریه عقلانیت به خرج داده و وساطت ایران با دولت مرکزی را بپذیرند. نشست حلب که شنبه برگزار شد، فرصت بسیار خوبی بود تا کردها تجربه عفرین را تکرار نکنند. البته این مهم در صورتی روی خواهد داد که سران کرد نخواهند به امریکا اعتماد کنند.

این کانال در ادامه نوشت : طرف ایرانی که در سطح بالایی این نشست را مدیریت کرده و در آن افراد برجسته‌ای از یگان‌های مدافع خلق و نیروهای سوریه دمکراتیک حضور داشتند، بدقولی‌ها و بدعهدی‌های قدیم را به یاد آنها آورده و پیش‌شرط مذاکره را التزام عملی کردها به توافقات دانسته است.
از آنجایی که ایران در ماجرای عین‌العرب (کوبانی)کمک‌های وسیعی به کردها کرد تا این شهر سقوط نکند، اما کردها با فراموشی این کمک‌ها و حمایت‌ها زیر کنف حمایت و مزدوری امریکایی‌ها رفته، به دشمنی با ایران پرداخته و رهبرانشان حرف‌های درشتی علیه ایران زده‌اند، این التزام لازم بود.
 از داخل این نشست و آنچه در آن گذشته اطلاع دقیقی نداریم، اما ایرانی‌ها تلاش بسیاری کرده‌اند تا به کردها و عرب‌های شرق فرات یادآوری کنند تنها طرفی که از آنها حمایت خواهد کرد، ارتش سوریه و دولت مرکزی این کشور است، نه نیروهای خارجی که هر آن احتمال رفتنشان است.
بر اساس اطلاعات موجود تا این لحظه، قرار بر این بوده که نشست روز شنبه، به منظور «ایجاد زمینه مشترک برای سازماندهی» برگزار شود. هر چه هست، طرف ایرانی همچنین از اینکه کردها با اعتماد به طرف امریکایی عفرین را به مرکز تروریست‌ها تبدیل کرده‌اند، به شدت گلایه داشتند.

310310/25

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1308910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 46
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • GB ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
    تو عفرین روسیه پشت کردها رو خالی کرد نه آمریکا کلا کردها مهره‌ی سوخته هستن چه روسها چه آمریکایی ها در دوران بعد از داعش اونارو بازی نمیدن چون ترکیه مخالف نقش دادن به کردهاست بخاطر اینکه اونا عکس اوجالان رو میگردونن نگرانی‌های ترکیه هم بر حقه
    • IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
      از کجای این گزارش اینو کشف کردی؟ این گزارش حرفی از جنگ عفرین نزده فقط گفته کی اغاز شد، عفرین اصلا یه فاز دیگه بود. به نظرم اشتباه خوندی یه بار دیگه بخون ، بعدم اینکه در گزارش نوشته شده روسیه داره نظاره میکنه که به نظرم منظورش همینه ! تو قسمت عفرین هم که از اغازش نوشته هیجی از حمایت نکردن حرف نزده، کامنت شما من را تحریک کرد که کامل گزارش رو بخونم ولی چیزی یافت نکردم
    • IR ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
      77 17
      بنظر می رسد کردها عادت کرده اند از یک سوراخ بارها و بارها گزیده شوند. این جماعت فکر می کنند آمریکا شراکت تجاری چند میلیارد دلاری و پیمان استراتژیکی-نظامی اش با ترکیه شامل پایگاه هوایی اینجیرلیک و انبارهای موشک های میانبرد و شاهراه ترانزیتی اوراسیا و تنها تنگه دسترسی به دریای سیاه از دریای مدیترانه جهت دستیابی به سواحل اوکراین و روسیه و... را به خاطر چند تا جوجه مارکسیست متوهم به هم می زند. نه حاجی، آمریکا از شما سوء استفاده ابزاری کرد و الان هم ولتان کرده به امان خدا همانطور که در جریان عفرین و سنجار و کرکوک ولتان کرد.
    • IR ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
      56 19
      بنظر می رسد کردها عادت کرده اند از یک سوراخ بارها و بارها گزیده شوند. این جماعت فکر می کنند آمریکا شراکت تجاری چند میلیارد دلاری و پیمان استراتژیکی-نظامی اش با ترکیه شامل پایگاه هوایی اینجیرلیک و انبارهای موشک های میانبرد و شاهراه ترانزیتی اوراسیا و تنها تنگه دسترسی به دریای سیاه از دریای مدیترانه جهت دستیابی به سواحل اوکراین و روسیه و... را به خاطر چند تا جوجه مارکسیست متوهم به هم می زند. نه حاجی، آمریکا از شما سوء استفاده ابزاری کرد و الان هم ولتان کرده به امان خدا همانطور که در جریان عفرین و سنجار و کرکوک ولتان کرد. پس بیژی بیژی هر بیژی بیژی خخخخخخخخخ
    • علی IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
      6 28
      اردوغان به فکر احیایی امپراطئری عثمانیه.بعدش واقعا جای تاسف هستش که خیلی از مخاطب میان به اقدام جنایتکارانه اردوغان افتخار میکنن. عزیزان الان ارئوغان با دومین ارتش ناتو با صدها جنگنده و اتش بارهای پیشرفته و 30هزار داعشی جبه النصره و ارتش ازاد و احرارالشام به 2شهر کوچیک و روستاهاش حمله کرده و داره غیرنظامی هاشو سلاخی میکنه واقعا جای تاسفه شمال سوریه هم کورد داره هم عرب هم تورکمان دلره در حق بشریت جنایت میکنه بعد بعضی از ترک های ایران میان افتخار میکنن. برادران عزیز تورک ایرانی لطفا تاریخ بخونید و به یاد داشته باشی که عثمانی چند دفعه به تبریز حمله کرد و سلطان سلیم همه مردم تبریز رو نابود کرد.لطفا از هیچ جنایتکاری دفاع نکنید.
    • هیوا IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
      7 29
      بی نام 5.18 عقل کل.نظرت واسه خودت شاید محترم باشه چون هرکی تو اظهار نظر ازاده وسیاست بی پدرومادر.بنده معتقدم هرکی تو بیان عقیده ازاده ولی توهین به یک ملت نشونه نفهمی.شما هرچی دوست داری بگو ولی به زبون یاطرز بیانش توهین نکن.قطعا شما طرفدار اردوخان فاشیست داعشی.
    • احمد IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
      18 0
      قطعا کسی طرفدار مدافع حرم طرفدار شهیدان مرزیه قطعا طرفدار ارتش ترکیه هم هست چرا که همین تروریستای بیشرف اونا رو شهید میکردن و حالا هم برای مقابله با ارتش ترکیه که البته متشکل از ارتش آزاد سوریه و ارتش ترکیه است به پای هر کسی می افتن
    • شمس تبریزی IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
      0 2
      پرت ترین نظری را که خواندم متعلق به احمدست. کسی که مدافع شهدای حرم است، طرفدار ارتش ترکیه است؟؟؟؟؟ خیلی خودم را نگهداشتم که توهین نکنم. اگر ترکیه در محور غربی و عربی و عبری برای به هم ریختن سوریه شرکت نمیکرد، اینقدر در سوریه شهید نمیدادیم. شما یا یک ترک متعصب هستید و یا یک سنی متعصب. لازم نکرده تعصبات قومی و مذهبی خود را در لفافه سیاست های نظام و حرفهای عامه پسند مطرح کنید. لطفا به خاطر تعصب های قومیتی و مذهبی تان، حرفهای بی ربط ننویسید. موضوع شهدای حرم هیچ ارتباطی به حمایت از ارتش ترکیه ندارد. در ضمن، تعداد شهدای حرم اصلا قابل مقایسه با تعدادشهدایی که در حمله پژاک شهید شدن نیست. ترکیه جنایتکار از پژاک است. والسلام
  • دموکراسی IR ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
    اون منطقه همون جایی که تزیه طلبا می خواستن از سوریه جداش کنن؟
    • IQ ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
      24 23
      از ارتش تركيه و اردوغان انتظار بيشترى نيست، مبناى وجودى تركيه از زمان مغولها بر اساس جعل تاريخ و كشتار و غارت و چپاول بوده و در دوره هاى مختلف با قتل عام ايرانيها ، ارمنيها، يونانيها و در ١٠٠ سال اخير كردها جنايتهاى بيشمارى كرده اند. ولى تعجب از هموطنانى است كه سينه چاك اردوغان شده اند و حامى كشتار مردمان بيگناه. جالب اينكه انگ تجزيه طلبى به كردها ميزنند و خود با پرچم تركيه و آذربايجان در ورزشگاههاى ايران جولان ميدهند!
    • محمد IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
      1 7
      اسمی که واسه خودت گذاشتی با نظرت کاملا مغایره مثل خیلیا
  • سعید IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
    بعد از گرفتاری عربستان در باتلاق یمن، الان نوبت ترکیه است که در باتلاق سوریه فرو بره وبه لطف خدا رقبای ایران یکی بعد از دیگری به دست خودشون از دور خارج میشند
    • IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
      7 15
      درسته كه اردوغ به لطف امريكا كلي اسلحه دارد ولي عثمانيها بخاطر قساوت و خونخواري در طول تاريخ شكست خورده و تارو مار شدند اينبار هم اين اتفاق مي افتد چراكه ككي كه در غزه به خشتك اسراييل انداخته شده مسبب اصلي تركيه است دوما الكي سر خاشقچي ابروي ملك سلمان را برد سوما اخوان دزد را در مصر حاكم نمود كه شكست خوردند چهارم در ليبي تروريسم را حمايت ميكند و دولت انجا دل پر خوني از اردوغ داره پنجم باجگير از اروپاست ششم 25 درصد كرد خفته دارد كه احتمال بيدارشدن انها خطر بزرگيست فقط كافيست اسراييل چند موشك به كرد ها بده الوداع اي اردوغ ميشود
  • محمد IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
    به امید پیروزی ارتش مقتدر تورکیه ونابودی تروریستا
    • NO ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
      توركيه خودش پدر و مادر كل تروريستهاي عالمه. همين الان داعش رو برده به جنگ كردها.
    • IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
      کردهای ترکیه هم جدا میشن . نقشه خاورمیانه بزرگ جورج بوش تکمیل میشه .
    • سامی IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
      به امید شکست اردوغان و تروریست های ترکیه ای...
    • جهانگیر IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
      نچایی جوجه عثمانیسم. همه میدونن ترکیه حامی اصلی تروریسم داعشی یه و این حمله رو هم برای آزادی اسیرای داعشی انجام داده.ولی خوابش رو میبینه .اون خاک صاحب داره
    • IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
      پیروزی بر چه کسانی؟... کسانی که از خانه و خاکشون دفاع میکنن؟ برکسانی که داعش رو نابود کردند؟ اینم پیروزی نیست نفس دادن به داعشه
    • IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
      ترکیه در حال پاک سازی نژادیه . این جنایت چندین بار در تاریخ تکرار شده. کسانیکه در دل از این پیروزیها خوشحالند بی گمان در این جنایت فجیع شریک اند. خداوند ما را از نژاد و قوم پرستی دور بدارد.
    • DE ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
      الان تركيه رو به شيوه انگليسى توركيه نوشتى خيلى حس خوبى پيدا كردى؟ الان خيلى خاصى؟ اضافه كردن و به ترك و كرد روش نوشتن انگليسى هاست و با اينجور نوشتن فقط داريد اعلام مى كنيد كه از خودتون فكر و هويت خاصى نداريد و پيرو سياست هاى آنها هستيد و من شخصا افتخارى در اين موضوع نمى بينم
    • پسر کورد IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
      وقتی یه ملت رو تروریست فرض میکنی ، اون نژاد پرستی خودتو نشون میدی . اینو بدون کوردها هیچوقت سر خم نکردن . هر بژی کورد
    • IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
      65 30
      یه زمانی هم کردها میگفتند به امیدپیروزی آمریکا در سوریه ولی آمریکا هیچ وقت به داد تجزیه طلبان نرسید و اردوغان هم محلی به خارجی هایی که به او درود میفرستند نخواهد گذاشت و اصلا در برابر ایران عددی نیست
    • IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
      48 87
      تصاویر ادمو یاد حمله داعش به کوبانی میندازن....چقد شبیهن...فق اینا شیکتر ومست ترن
    • IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
      31 34
      ارتش سایبری ترکیه ابتدا لازم است تا طرح بسندگی فارسی را بگذرانند
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
    ترکیه حق داره
  • IR ۰۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
    سه و نيم ميليون سوري تو تركيه پناهنده هستن و تركيه حق داره جاي زندگي اونا در سوريه را تميز كنه تا اونا برگردن
    • IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
      56 87
      اولا اون پناهنده ها به دلیل حمایت ترکیه از داعش و النصره و ارتش به اصطلاح آزاد که همه‌شون تکفیری هستن آواره شدن. دوما اگه قراره برگردن بابد برگردن شهر و دیار خودشون نه جای دیگه رو اشغال کنن. هدف این کار ترکیه پاکسازی قومیه.همون کاری که با ارمنی‌ها و علویها و آشوری‌ها و... کردن.
    • IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
      27 6
      خوب به چه حقی باید اونها رو تو سرزمین کوردها جا بدن این ظلم در حق کوردها
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
    12 61
    بزرگترین اشتباه را دولت کنونی با امضای برجام مرتکب شد در حالی که الان تحریم ها چند برابر بیشتر از قبل از برجام است .با توجه به ضعف مشهود ترامپ و استفاده کشورهای منطقه از عقب نشینی آمریکا و اشغال سوریه توسط ارتش ترکیه.ایران هم باید هرچه سریعتر برنامه هسته ای خود را تکمیل کند
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
    امیدوارم روژاوای شیطانی نابود بشه و مرز کشورها همین بمونه ایران و نرکیه در دو قرن اخیر بزرگیشون نصف شده دیگه نمیگذارند از این کوچکنر شوند
  • IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
    19 47
    بیشتر به نفع همسایگان رژیم ترکیه است.چون اینگونه می توانند سرزمینهایشان را پس بگیرم.در نهایت آناتولی به سه بین کردها ،ارمنستان و یونان تقسیم می شود
    • ایلار IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۹
      15 13
      یه سهمشو به تو میدن خیال باطل و سیر در رویاها ارزو بر جوانان عیب نیست
  • IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
    اول یونانیان را پاکسازی نژادی کردند،بعد ارامنه،بعد آشوریان و حالا هم کردها
  • DE ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
    51 53
    اردوغان و سایر کشورهائی که کردها را می کشند مثل هیتلر بدنبال نسل کشی هستند . اردوغان مثل بقیه دیکتاتورها جنون قدرت و خون دارد . درود به کردهای غیور و تحت ستم منطقه ...
  • علی AE ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۹
    36 24
    پاکسازی نژادی؟!! تحلیل خیلی احساسی و اغراق امیز بود سیاست با احساسات پیش نمیره
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۹
    2 6
    احتمال همدستی سرداران فتنه گر در حمله اردوغان و حمله تروریستی به نفتکش ایرانی ...سرداران فتنه گر تا نابود نکنند نصر الله و نظام ایران را آروم نمی گیرند
  • دادخواه IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
    18 17
    هر روز عكس اوجلان را كه كرد تركيه اي و مخالف اردوغان است دست ميگيريد كه چي چرا متوجه نيستيد شما كرد سوريه هستيد و اين كار شما دخالت در يك كشور ديگر محسوب و بهانه دست اردوغ ميديد و نفعي هم براي شما ندارد و پ ك ك هم نه توان انجام كاري دارد و كاري ميكند بجز استفاده ابزاري از اينها پس كرد هاي سوريه بايد عاقل و هوشيار باشند بازي نخورند وگرنه هيچ اميدي به كمك ديگران نيست
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
    30 8
    اردوغان مشكل شخصي شديد با تمام كردها داره و انتقام گيري شخصي ميكند
    • IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
      2 2
      اخه کم تو دهنی نخورده ازشون
  • ایرانمهر IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
    22 12
    من کرد نیستم. اما بخاطر هموطنان کرد ایرانیم که به خاطر این حمله به عموزاده هایشان ناراحت هستند. خودم رو با اونها همدرد می دونم. انشا الله که هر چه زدوتر یک راه حلی پیدا بشه و این جنگ نابرابر متوقف بشه. نمی دونم چرا کشورهای منطقه متوجه نیستند که دامن زدن به اختلافات فرقه ای و مذهبی نتیجه ای جز جنگ و خونریزی و ویرانی های گسترده نداره و این به ضرر منطقه ماست و در واقع خواست اصلی کشورهای غربی و اسرائلی هاست. و در حقیقت با رفتارها وابستگی کشورها به غربیها بیشتر و دخالت اونها در امور داخلی کشورها نیز بیشتر میشه و زمینه سوءاستفاده های لازم رو برای اونها فراهم میکنه. پس نباید در راستای اهداف اونها حرکت کنند!!
    • هادی IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
      5 1
      برای شهادت هموطنامون تو مرزبانی ها که بدست عوامل همین تروریست های پژاک و پ.ک.ک شهید شدن، ناراحت نیستی! اونا آدم نبودن!؟
    • محمد IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
      21 4
      اردوغان داره نسل کشی میکنه چه ربطی به 4 تا تروریست داره؟ در ضمن اونا هدفشون جایگزینی قومیه تو خاکی که متعلق به کورداست همانند دوستشون رضاخان که قبلا تو ایران انجام داد.شماهم بجای عوام فریبی یکم رو وجدان نداشتت کار کن
  • راد IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    2 8
    ظاهرا اینجا اردوغان طرفدار زیادی داره خوبه عکس های بچه های مظلوم کورد رو ببینید که در خون خود خفته اند... ولی یه چیز رو بدونید که کوردها همه نوع مرگی رو تجربه کرده اند ولی هیچگاه از ترس نمرده اند پس بژی کورد... یادمان نره کوردها همگی از ایرانی های اصیل هستند به بعضی از دوستان توصیه میکنم تاریخچه ملت کورد رو بخونن و به داشتن همچین هموطنهایی افتخار کنن زنده باد کورد
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    1 1
    در جشن فرانسوی زبان های کبک انگلیسی تباری شلیک کرد و در جشن دانش آموزان نروژی یا نذهبی همه رو تارو مار کرد ولی نسل کشی صد سالی بود نداشتیم احتمال اینکه با هماهنگی بوریس جانسون بوده باشه زیاده ولی واقعا اهداف بی نهایت خطرناکه یعنی نسل کشی جمعی و واقعی و تا الان هم خیلی ها را کشتند و آواره کردن دنیای عجیبیه امیرالمومنین وطن جائیه که امن باشه نه توش متولد شده باشه
  • FR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
    10 3
    چرا از لفط نادرست اکراد استفاده میکنید؟ خوبه مثلا بقیه به فارسها بگن اپراس یا افراس؟