لطفا اشتباه نکنید! دونالد، بیل و نیک نیست

اقناع افکار عمومی برای حمایت از استیضاح و برکناری ترامپ از قدرت، یک روند و«آزمون دو مرحله ای» است. اول اینکه افکار عمومی باید قانع شود که موارد اتهامی رییس جمهور واقعیت دارند. دوم اینکه موارد اتهامی باید آنقدر سنگین باشد که بتوان بر اساس آنها برکناری رییس جمهور از قدرت را توجیه کرد.

به گزارش خبرآنلاین، دکتر ویلیام گالستون تحلیلگر موسسه مطالعاتی بروکینگز آمریکا درباره استیضاح ترامپ و رسوایی امنیتی او نوشت: تلاش جدی برای استیضاح و برکناری رییس جمهور آمریکا از قدرت، دو بار در نیم قرن گذشته رخ داده است. بار نخست سال 1974 بود که منجر به استعفای ریچارد نیکسون شد و مرتبه دوم مربوط به استیضاح بیل کلینتون در سال 1998 بود که به استعفای نیوت گینگریچ رییس وقت مجلس نمایندگان آمریکا و از عوامل اصلی طرح استیضاح کلینتون، منتهی گردید.

وی اضافه کرد: در مورد نخست، افکار عمومی در واکنش به رویدادهای سرگیجه آور خیابان پنسیلوانیا (محل کاخ سفید) و جزییات ماجرای واترگیت به تدریج به سمت دوری جستن از نیکسون و برکناری او از قدرت سوق پیدا کرد. در مورد دوم، مردم از ابتدا تا انتهای ماجرای کلینتون مخالف استیضاح بودند و اطلاعات مربوط به پرونده کلینتون تقریبا هیچ اثری بر نظر آنها نسبت به رییس جمهور وقت بر جای نگذاشت.

وی تاکید کرد: اکنون وارد نخستین مرحله از سومین روند استیضاحی شده ایم که دونالد ترامپ را هدف گرفته است. آیا روند استیضاح مزبور منجر به پیروزی دموکراتها خواهد شد و یا وضعیت فاجعه باری را برای آنها رقم خواهد زد؟ آیا این روند منجر به پایان ریاست جمهوری ترامپ خواهد شد و یا بسترساز انتخاب مجدد او در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا خواهد گردید؟ پاسخ این سوالات را نمی دانیم اما تاریخ سرنخهایی را در اختیار ما قرار می دهد تا بتوانیم مسیر آینده ی روند استیضاح مزبور را از پیش نظاره گر باشیم.

وی تصریح کرد: نخستین شاخص کلیدی در پیشبینی مسیر آینده استیضاح، به موقعیت رییس جمهور در میان مردم مربوط می شود چرا که به موازت ادامه تحقیق و تفحص درباره استیضاح، افکار عمومی ممکن است در این رابطه دچار تغییر و تحول زیادی گردد.

این کارشناس گفت: به طور خلاصه باید گفت وجهه ی سیاسی نیکسون خیلی پیش از آنکه مجلس نمایندگان آمریکا در ژوییه 1974 خواستار استیضاح نیکسون در مورد سه فقره اتهامی وی گردد، به شدت آسیب دیده بود.دومین شاخص کلیدی در پیشبینی مسیر استیضاح، به حمایت مردم از تلاشهای نمایندگان شان برای استیضاح رییس جمهور مربوط می شود.سومین شاخص کلیدی در پیشبینی روند مسیر استیضاح، به میزان حمایت جمهوریخواهان و دموکراتهای مجلس نمایندگان از استیضاح مربوط می شود.

گالستون ادامه داد: اقناع افکار عمومی برای حمایت از استیضاح و برکناری ترامپ از قدرت، یک روند و«آزمون دو مرحله ای» است. اول اینکه افکار عمومی باید قانع شود که موارد اتهامی رییس جمهور واقعیت دارند. دوم اینکه موارد اتهامی باید آنقدر سنگین باشد که بتوان بر اساس آنها برکناری رییس جمهور از قدرت را توجیه کرد. آنهایی که نیکسون را متهم کردند توانستند هر دو مرحله ی آزمون اقناع افکار عمومی را با موفقیت طی کنند و در نتیجه نیکسون مجبور به استعفا گردید. در مورد کلینتون این اتفاق نیفتاد.

وی افزود: به موازات آغاز تلاشها برای استیضاح ترامپ، مردم آمریکا دچار چند دستگی خواهند شد و اتهام زنندگان به رییس جمهور با آزمون دشوار اقناع افکار عمومی مواجه خواهند گردید. باید منتظر بود و دید که آیا عزم جزم دموکرات ها برای تسریع روند استیضاح ترامپ، فرصت کافی را در اختیار مردم قرار خواهد داد که به اطلاعات جدیدی در این رابطه دست یابند و ذهنشان در رابطه با استیضاح تغییر کند یا خیر؟

مشروح این گزارش تحلیلی را اینجا بخوانید.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1309582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =