۱ نفر
۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۹
پیاده‌روی اربعین نشان از درک عاشورا دارد

قداست روز اربعین از این بابت است که بر اساس برخی نقل‌قول‌ها قافله اسرای کربلا بعد از واقعه عاشورا به کوفه آوردند و حضرت زینب (س) درخواست کردند که به کربلا بروند که خیلی عجیب بود.

حضرت زینب (س) همان سال به کربلا رفتند که البته در برخی روایات آمده که یک سال بعد و یا سال‌های بعد حضرت زینب (س) به کربلا رفتند. به گفته تمام مورخین و تاریخ گواه این است که در کنار امام سجاد (ع) حضرت زینب (س) مهم‌ترین نقش اجرایی را در زنده نگه‌داشتن عاشورا داشتند.
خوشبختانه زیارت اربعین در چند سال اخیر با شور فراوانی برگزار می‌شود که این حرکت عظیم عاشورایی نشان از درک حقیقی اربعین است و باید ابعاد حقیقی و عارفانه حادثه عاشورا دارد، زیرا اربعین نماد وحدت و همدلی انسان‌هاست و ازآنجاکه سالار شهیدان امام حسین (ع) رهبری و هدایت فکری نوع بشر را بدون توجه به مناطق جغرافیایی، نژادی و دینی به عهده‌دارند هر جا ظلمی به مظلومی روا داشته شود عاشورا درسی کاربردی برای مبارزه با ظلم است.
حضرت زینب (س) با حضور در مجالس، ایراد سخنرانی، بازگو کردن واقعه عاشورا، مهم‌ترین نقش را در زنده نگه‌داشتن قیام امام حسین (ع) داشتند و ایشان اجازه ندادند قیام کربلا در جغرافیای عراق محصور بماند و حالا فلسفه قیام علیه ظلم جهانی شده است.
در این سال‌ها مشاهده می‌شود در صفوف پیاده‌روی اربعین، زن و مرد، پیرو و جوان، خرد و کلان، مسیحی و حتی بودایی با عشق و اخلاص با پای پیاده به سمت کربلا حرکت می‌کنند ازاین‌رو تأثیر فرهنگی اربعین تثبیت‌کننده وحدت انسان‌های آزاده در سرتاسر جهان علیه ظلم و استکبار است.
اربعین در فرهنگ اسلامی از دیرباز به‌عنوان موضوعی مهم مطرح بوده است و زیارت امام حسین (ع) در اربعین یکی از پنج نشانه مؤمن در روایات شمرده‌شده است.
در این حرکت فرق نمی‌کند ظلم کجا اتفاق افتاده است، از میانمار تا کشمیر، از فلسطین و غزه، تا یمین و اقصی نقاط عالم،  وحدت و همدلی انسان‌های آزاده را به جهانیان نشان می‌دهند و عزم مسلمانان را برای فروپاشی دنیای استکبار به اثبات می‌رسانند.
تأثیر فرهنگی اربعین ازآنجایی‌که اختصاص به دین و آیین خاصی نداشته و همایش عاشقان حق و حقیقت است که خواستار مبارزه با استکبار در هر شکل لباسی هستند و هر روز بر تعداد جمعیت علاقه‌مندان به این پدیده افزوده می‌شود تا آنجا که این حرکت بزرگ فرهنگی یکی از تأثیرگذارترین حرکت‌های اجتماعی و مردمی در راستای ترویج فرهنگ اهل‌بیت (ع) و معرفی فرهنگ حسینی به ملت‌هاست.

۲۵۸۲۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1310094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =