خرق‌عادت در بازار مسکن/قدیمی‌ها وارد میدان شدند

 در حالی که طی سال های اخیر همواره خانه های به اصلاح نوساز یا به عبارت دیگر واحدهای مسکونی تا ۱۲ سال ساخت، پرفروش ترین واحدهای مسکونی در بازار محسوب می شدند، تقاضا برای واحدهای قدیمی‌تر این روزها در حال افزایش است.

 به گزارش خبرآنلاین، خرق عادت در بازار مسکن تحت تاثیر تصمیمات جدید اتخاذ شده و سیاست‌های ابلاغی در حوزه تسهیلات بانکی رخ داده است.

 به عبارت دیگر بر اساس تصمیمات اتخاذ شده وام اوراق مسکن به خانه‌های ۲۵ ساله نیز تعلق می‌گیرد همین امر سبب شده است کم کم تقاضای جدیدی برای واحدهای مسکونی قدیمی تر که به اصطلاح بازاری ها، "به قیمت رسیده هستند"، ایجاد شود.

 یکی از فعالان بازار مسکن می گوید غالبا قیمت واحدهای قدیمی فاصله ای ۳۰ تا ۵۰ درصدی با قیمت واحهای نوساز در یک منطقه دارد به عبارت دیگر واحدهای مسکونی قدیمی تر به قیمت رسیده هستند و افت کافی را داشته اند از این رو برای کسانی که نقدینگی لازم را دارند، خرید این واحدای مسکونی به صرفه است.

 وی گفت: البته مشتریان این واحدها غالبا خاص و محدود هستند چرا که وام مسکن تا کنون بدان‌ها تعلق نمی گرفت اما وضعیت کنونی بازار مسکن بی‌تردید با تعمیم شمول وام مسکن به این واحدها تغییری جدی را تجربه خواهد کرد.  به گفته وی به تدریج انتظار می رود مشتریان این واحدها افزایش یابد.

مسکن

 قفل بازار باز می‌شود؟

 هر چند برخی کارشناسان و فعالان بازار این اقدام را عامل مهمی در افزای تقاضای واقعی در بازار می دانند، برخی نیز احتمال رشد قیمت مسکن قدیمی تحت تاثیر این تصمیم را مطرح می کنند، از سوی دیگر وزیر راه و شهرسازی تاکید دارد که اقدامات صورت گرفته برای تنظیم بازار مسکن از جمله ساخت مسکن برای کارمندان و ... خود مانعی بر سر راه افزایش قیمت ها خواهد بود.

 قیمت مسکن در یک سال و اندی گذشته نزدیک به دویست درصد افزایش را تجربه کرده است و همین امر سبب شده است بار دیگر بازار مسکن در وضعیت رکود قرار گیرد. بازار مسکن از جمله بازارهای با اهمیت و پیشران محسوب می شود که رکود آن صنایع وابسته و اشتغال قابل توجه این بخش را تحت تاثیر قرار می دهد.

در حال حاضر بازار مسکن با کاهش شدید معاملات روبروست و فعالان بازار بر این اعتقادند که تنها پول لازم‌ها و کسانی که قصد تبدیل به احسن دارند در بازار حضور دارند.

 یک فعال بازار در پاسخ به این سئوال که تعمیم تخصیص تسهیلات به واحدهای قدیمی چقدر بر رونق بازار تاثیرگذار خواهد بود؟ گفت: من معتقدم قیمت‌ها بالا نمی رود چون قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران در حال کاهش است، افزایش شمار مشتریان می تواند نوعی تعادل را در این حوزه ایجاد نماید.

 وی گفت: نکته مهم در مورد بازار مسکن این است که افزایش شدید قیمت مسکن فعلا این کالای سرمایه ای را از دسترس خانوار خارج کردخ است و در نتیجه لازم است با ترمیم قدرت خرید که وزیر راه و شهرسازی وعده داده است این مشکل برطرف شود. به گفته وی این اقدام یکی از اولین گام ها برای ترمیم قدرت خرید محسوب می‌شود.

17۲۲۳۲۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1310379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • US ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    9 10
    کاهش قیمت با نخریدن مردم تا حداقل یک یادوماه دیگه و بعد هم تکمیل مسکن‌مهروطرحهای دولت واقعا امکانپذیره.....وحداقل تا۳۰و۴۰درصد کاهش میسر میشود.‌.‌
    • IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
      0 0
      چند ساله نخریدیم خیلی ارزون شده مخصوصا از پارسال به اینور کمی هم به فکر انبوه سازای بدبخت باشیم
  • IR ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    17 2
    مسکن 200 درصد گرون شده باید حتما کاهش پیدا کنه تا مردم بخرند
    • علی IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
      0 0
      همه چیز 200 درصد گران شده انشاالله که قیمت همه چیز پایین بیاد تا مردم کم درامد هم قدرت خرید پیدا کنند
  • IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    10 6
    فقط مالیات بر عایدی سرمایه
  • موحد IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    5 2
    با این قیمت های افسارگسیخته؛ بازار مسکن در 5 سال آینده از رکود خارج میشه ...البته بشرط اینکه قیمت ها ثابت بمونه ...
  • IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    32 2
    امیدوارم باز هم کاهش پیدا کنه
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    13 3
    قیمت مسکن چه نوساز و چه قدیمی همه توهمی و خیالیست و تا واقعی شدن قیمت کسی خانه نمی خرید! الکی بازار گرمی نکنید!!!!!!! قیمت واقعی مسکن یک پنجاهم فقیمتهای تخیلی است!
    • IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
      10 0
      یک پنجاهم که اغراق است ولی واقعا قیمتها با ارزش واقعی مسکن متناسب نیست و به قول شما تخیلی است.
  • مهدي IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    15 2
    به نظر می رسد تا زمانی که قیمت زمین و مسکن به طور چشمگیری پایین نیاید رکود در این بخش ادامه خواهد داشت ولی واسطه گران و دلالان بیشتر با خرید و فروش بین خودشان و نه به دلیل تقاضای مصرفی موثر به گرانی این کالای راهبردی دامن زده اندکه هم باعث ضرر بخش های مختلف تولیدی مسکن شده و هم مصرف کنندگان نهایی را از خانه دار شدن محروم کرده اند. به نظر می رسد برخی راه حل ها از جمله افزایش وام بانکی با وجود قیمت های کاذب فعلی دردی را دوا نخواهد کرد زیرا از یک طرف سهم وام بانکی از کل بهای مسکن به شدت پایین آمده و هم اینکه اگر بانک مسکن و یا دیگر بانک ها بخواهند میزان وام را افزایش دهند خیلی از افراد در طبقات متوسط و پایین شهری توان بازپرداخت اقساط را نخواهند داشت. بنابراین بخش مسکن که کمترین وابستگی را به خارج داشته و در شرایط تحریمی موجود می تواند به عنوان موتور محرک خروج از رکود و رونق جامعه عمل کند درگیر عملکرد بخش های دلالی و واسطه گری شده است.
    • IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
      0 0
      گرانی مسکن ربط چندانی به دلال ندارد. دلال از شرایط استفاده می کند.
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    0 0
    مگه باران پول ببارد
  • بی نام IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    0 0
    یک سوال از کسانی که نظر دادند دارم ،با توجه به افزایش چهار برابری قیمت مصالح ساختمانی نسبت به دو سال پیش شما اگر خودتان سازنده بودید قیمت ها را پایین می آورید؟
  • مهران IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    0 0
    بارکود بازار بورس بزودی سرمایه ها به بازار مسکن سرازیر میشود.