لاریجانی:رفتارهای ترامپ ابدی نیست/حمله به سوریه غیرعاقلانه است

رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه اجلاس اتحادیه بین المجالس جهانی دیدارهای مهمی با برخی همتایان خود داشت و ضمن آن انتقادات صریحی را نسبت به رفتارهای دولت آمریکا در صحنه بین المللی مطرح کرد.

به گزارش خبرآنلاین، علی لاریجانی که برای حضور در صدوچهل و یکمین اجلاس اتحادیه بین المجالس جهانی(IPU) در شهر بلگراد پایتخت صربستان حضور دارد، در حاشیه این اجلاس با روسای پارلمان چند کشور از جمله رئیس مجلس سنای روسیه،دبیرکل مجالس کشورهای اسلامیو روسای مجالس آفریقای جنوبی، مکزیک، چک دیدار و گفتگو کرد.

رفتارهای ترامپ در صحنه بین المللی ناهنجار است

علی لاریجانی و والنتینا ماتونیکو رئیس مجلس سنای روسیه روز دوشنبه، ۲۲ مهرماه در حاشیه صد و چهل و یکمین نشست اتحادیه بین‌المجالس جهانی (IPU) دیدار و گفت‌وگو کردند.

لاریجانی در این دیدار بیان کرد: مجموعه گفت‌وگوهای ایران و روسیه پیشرفت‌های چشمگیری داشته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اعتماد جدی میان دو کشور و رهبران ایجاد شده است، افزود: با توجه به رفتارهای ناهنجار ترامپ در صحنه بین‌الملل، رهبران دنیا باید به هم اعتماد بیشتری کنند تا از این طریق برخی از خرابکارهای ترامپ در صحنه بین‌الملل علاج یابد.

همچنین در جریان این دیدار، رئیس مجلس روسیه از مواضع ثابت و اصولی روسیه نسبت به ایران خبر داد و گفت: روسیه مخالف بر هم زدن توافق هسته‌ای است چرا که این اتفاق آسیب‌های فراوانی به دنبال دارد.

وی با تأکید بر اهمیت عدم ترک گفت‌وگو افزود: مواضع روسیه به‌طور شفاف به ایالات متحده اعلام شده و اقدام ترامپ تنش‌ها را افزایش داده است تا جایی که در سطح هشداردهنده‌ای قرار گرفته است. روسیه علنا و به صورت قاطعانه تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را محکوم کرده و اعلام می‌کند؛ هیچ‌گونه تهدید دیگری سبب نخواهد شد ایران پای مذاکره بازگردد.

وی بیان کرد: ایران نقش بسیار موثری در تدوین یک راه حل و بازگشت آرامش و آتش‌بس به سوریه داشته است به همین دلیل از تلاش‌های ایران تشکر می‌کنیم.

رئیس پارلمان روسیه همچنین از پیدا کردن راهکارهایی برای گسترش روابط تجاری میان ایران و روسیه خبرداد.

جاهلان اجازه نمی دهند مشکلات در جهان اسلام به راحتی حل شود

لاریجانی همچنین  در حاشیه صد و چهل و یکمین نشست اتحادیه بین‌المجالس جهانی (IPU) با دبیرکل مجالس کشورهای اسلامی (puic) دیدار و گفت‌وگو کرد.

بنا به گزارش خانه ملت، در ابتدای این دیدار علی لاریجانی گفت: در صورت تشکیل کمیته‌های مجالس کشورهای اسلامی اتحادیه نتایج ملموسی پیدا خواهد کرد و باید از تمام ظرفیت‌های این اتحادیه بهره برد، در واقع باید کشورها ساز و کاری در نظر و از ظرفیت‌های اقتصادی یکدیگر بهره بگیرند.

وی افزود: در صورت قوت پیوندهای اقتصادی کشورهای اسلامی، بر ناملایمات سیاسی آنها نیز تأثیر مثبت گذاشته و دشمنی و رقابت به مشارکت و همکاری تبدیل خواهد شد، البته برخی از مشکلات در جهان اسلام به راحتی حل نمی‌شود چرا که جاهلان اجازه نمی دهند اما باید مسیر تعامل و گفت‌وگو را ادامه داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در مسئله فلسطین اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی باید صدای رسای فلسطین باشد چرا که در آشفتگی‌های جهان اسلام به فلسطین بی‌توجهی می‌شود لذا سازمان شما باید در این رابطه حرفی بزند.

وی با بیان اینکه مسئله فلسطین بسیار مهم است، گفت: کشورهای مناسبی برای اجلاس بعد از این اتحادیه در آسیا وجود دارند که مناسب هستند لذا باید به آنها فکر کرد.

در ادامه دبیر کل اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این اتحادیه که مقر آن در تهران است، گفت: به دنبال فعال کردن کمیسیون‌ها و کمیته‌های اتحادیه مجالس اسلامی هستیم تا قبل از مجمع عمومی سال آینده این کمیسیون‌ها فعال شوند.

وی بیکاری جوانان، حقوق بشر، تروریسم و افراطی‌گرایی و ... را از جمله عناوین کمیته‌های این اتحادیه عنوان کرد.

حمله به سوریه اقدامی غیرعاقلانه است

لاریجانی همچنین در دیدار با رادک وند راچک رئیس پارلمان چک در حاشیه صد و چهل و یکمین نشست اتحادیه بین‌المجالس جهانی (IPU) بر همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان چک و ایران تأکید کرد و گفت: باید از ظرفیت دو کشور برای برداشتن گام‌های نو بهره برد ضمن آن که برخی تجار ایرانی  به طور سنتی با تجار چک کار می‌کنند.

وی در ادامه توضیحاتی در خصوص به نتیجه نرسیدن توافق هسته‌ای و نقش ترامپ در این مسئله ارائه کرد و افزود: ترامپ به هم ریختگی در منطقه ایجاد کرده و با وجود مذاکره با اتحادیه اروپا اما کار مهمی انجام نگرفته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی حمله نظامی به سوریه را غیرعاقلانه عنوان کرد و ادامه داد: در مورد سوریه معتقد به گفت‌وگوی سیاسی هستیم اما برخی از کشورها راه‌حل نظامی را ترجیح می‌دهند که این کار غیرعاقلانه خسارت بزرگی در پی دارد.

وی اظهار کرد: برخوردهای نظامی، تروریسم را افزایش می‌دهد و نمونه آن در افغانستان، عراق و سوریه است البته به درخواست دولت عراق و سوریه به آنها در سرکوب داعش کمک کردیم.

در ادامه رئیس پارلمان چک با بیان اینکه نظامی‌گری راه به جایی نخواهد برد، بنابراین همواره باید یک راه‌حل سیاسی و گفت‌وگو محور وجود داشته باشد، گفت: متأسفانه غیرنظامیان در سوریه و یمن در عذاب هستند.

رفتارهای ترامپ پایدار و ابدی نیست

 رئیس مجلس با بالکا امبته، رئیس مجلس آفریقای جنوبی نیز در حاشیه صد و چهل و یکمین نشست اتحادیه بین‌المجالس جهانی (IPU)دیدار کرد. وی در این دیدار با اشاره به اهمیت توسعه اقتصادی بین دو کشور گفت: رفتارهای ترامپ پایدار و ابدی نیست لذا نباید اجازه داد دوستی‌های میان دو ملت را تحت‌الشعاع قرار دهد البته این مهم به اراده سیاسی نیاز دارد.

وی با بیان اینکه آفریقای جنوبی در جغرافیای آفریقا پیش رو و تأثیرگذار است، ادامه داد: رژیم صهیونیستی ۴۵۰ روستا را در فلسطین به طور کامل از بین برد که این جنایت بسیار بزرگی است و حالا می‌خواهند تحت عنوان (معامله قرن) آنها را بخرند.

رئیس مجلس شورای اسلامی یکی از دستاوردهای سفر به صربستان را آشنایی با رئیس مجلس آفریقای جنوبی عنوان کرد و گفت: احساس مسئولیت شما در مقابل فلسطین بسیار ارزشمند است اما متأسفانه سیاست تبدیل به جنایت شده است.

همچنین در ادامه رئیس مجلس آفریقای جنوبی بیان کرد: هیچگاه موضع آفریقای جنوبی در مورد فلسطین تغییر نخواهد کرد، این در حالی است که مردم لیبی و سوریه نیز در حال قربانی شدن هستند.

وی همچنین خواستار روابط نزدیک‌تر آفریقای جنوبی با ایران شد و افزود: اگر نمایندگان مجلس دو کشور با هم در ارتباط باشند، می‌توانند ساز و کارهای امور پارلمانی کشورهای دیگر را فرا بگیرند که این مهم بر روابط تجاری دو کشور نیز تأثیرگذار است.

آمریکا مشکلاتی را برای ایران و مکزیک ایجاد کرده است

لاریجانی در دیدار با همتای مکزیکی خود در حاشیه صد و چهل و یکمین نشست اتحادیه بین‌المجالس جهانی (IPU) نیز با اشاره به اهمیت توسعه روابط اقتصادی و تجاری میان ایران و مکزیک گفت: آمریکا به شکل دیگری مشکلاتی که برای ما ایجاد کرده را برای مکزیک نیز به وجود آورده است. البته از مواضع مکزیک نسبت به ایران و منطقه قدردانی کرده و امید است در سفر به ایران به همراه گروه دوستی، موضوعات مختلفی را بررسی کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی از تشکیل گروه دوستی مکزیک و ایران استقبال و از هیئت پارلمانی این کشور برای حضور در ایران دعوت کرد.

همچنین رئیس پارلمان مکزیک از تشکیل گروه دوستی ایران و مکزیک در این کشور خبر داد و گفت: علاقمند به گسترش روابط اقتصادی میان دو کشور هستیم و البته معتقدیم تمام مناقشات باید به صورت صلح‌آمیز حل و فصل شود.

تاکید بر افزایش تحرکات اقتصادی بین ایران و پاکستان 

در حاشیه این اجلاس، علی لاریجانی  و اسد قیصر رئیس پارلمان پاکستان دیدار و گفت‌وگو کردند. در ابتدای این دیدار،  لاریجانی با اشاره به مواضع و فرهنگ مشترک بین ایران و پاکستان گفت: نگاه‌ها در ایران به پاکستان مثبت است.

وی با ابراز امیدواری از حل مشکلات مرتبط با منطقه‌ کشمیر (اختلاف میان هند و پاکستان بر سر کشمیر) مطرح کرد: تحرکات کمی میان ایران و پاکستان در زمینه مسائل اقتصادی دیده می‌شود اما باید کمک کرد دو کشور منطقه از ظرفیت هم استفاده کنند.

همچنین در ادامه این نشست، رئیس پارلمان پاکستان با تشکر از حمایت ایران و دکتر لاریجانی از مسئله کشمیر و استقبال بسیار خوب ایران از نخست وزیر این کشور طی روز گذشته نسبت به صحبت با وزیر تجارت و دارایی پاکستان برای افزایش روابط اقتصادی با ایران تأکید کرد.

وی همچنین از  لاریجانی برای حضور در پاکستان دعوت کرد و گفت: با این سفر، نهادهای ذیربط و میانی می‌توانند همکاری‌های بهتر و بیشتری داشته باشند.

 روابط توریستی ایران و مقدونیه تسهیل شود

همچنین علی لاریجانی  و طلعت جعفری رئیس پارلمان مقدونیه در حاشیه صد و چهل و یکمین اجلاس اتحادیه بین‌المجالس جهانی (IPU) دیدار و گفت‌وگو کردند.

در ابتدای این نشست، لاریجانی با ابراز خرسندی از روابط ایران و مقدونیه گفت: می‌توان این روابط را به ویژه در زمینه همکاری‌های تجاری و اقتصادی افزایش داد.

وی از دیدگاه مثبت ایران در ارتباط با لغو ویزای ایران و مقدونیه خبر داد و افزود: اگر وزارتخانه امور خارجه مقدونیه پیگیری کند، ایران نیز شرایط آن را فراهم خواهد کرد، به ویژه اگر لغو ویزا صرفا مربوط به ویزاهای سیاسی و خدمت نباشد چرا که ایران کشوری توریست‌پذیر است و این مسئله به لحاظ اقتصادی نیز برای ایران حائز اهمیت است.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با ابراز موافقت از دنبال کردن مالیات مضاعف توسط دو کشور ادامه داد: اگر این لایحه در پارلمان مقدونیه مورد بررسی قرار گیرد، در ایران نیز پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم.

 لاریجانی با اشاره به ضرورت گسترش روابط اقتصادی و توریستی گفت: گسترش روابط توریستی، باید تسهیل شود.

همچنین در ادامه طلعت جعفری رئیس پارلمان مقدونیه نسبت به حل مشکلات اقتصادی میان دو کشور تأکید کرد و گفت: مبنای توسعه روابط بر توافقنامه‌ها است و حذف ویزا و توافق‌هایی همچون آموزشی، فرهنگی و تجاری در توسعه روابط کشورها بسیار حائز اهمیت هستند.

وی با بیان اینکه مقدونیه هیچ پیش شرطی برای روابط تجاری با ایران ندارد، اظهار کرد: مباحث مطروحه در این نشست را با هیأت دولت مطرح و پیگیری خواهم کرد.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1310804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =