جزئیاتی از توافق دمشق با کردهای سوریه

ایسنا نوشت: یک عضو هیئت اجرایی جنبش "جامعه دموکراتیک" فاش کرد توافق به دست آمده میان نیروهای سوریه دموکراتیک و مسئولان سوریه تنها به حمایت از مرزها مربوط می‌شود.

آلدار خلیل، عضو هیئت اجرایی جنبش "جامعه دموکراتیک" در گفت‌وگو با شبکه کرد زبان "روناهی" درباره دلایل توافق فعلی میان نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) و مسؤولان سوریه اظهار کرد: آنچه برای ما اهمیت دارد، اینست که ما نمی‌خواهیم اراضی‌مان اشغال شوند و به دنبال آن هستیم که از مردم خود حمایت کنیم و نشست‌ها نیز به همین خاطر انجام شدند، حتی اگر این یک گام کوچک باشد، به منزله آغازی خواهد بود، این نه یک توافقنامه بلکه یک آغاز است.

آلدار خلیل گفت: این توافق هیچ بندی ندارد زیرا یک توافقنامه (واقعی) نیست. هر کدام از طرف‌ها درباره مسایل متفاوتی صحبت می‌کنند، ما می‌گوییم مرزهای این کشور در معرض خطر هستند و نمی‌خواهیم کشور تقسیم شود، ما به آنها گفتیم اگر نمی‌خواهید کشور تقسیم شود، حمایت از مرزها مسؤولیت پایتخت است و در قوانین بین‌المللی نیز به همین شکل است.

این چهره سیاسی کرد افزود: هدف ما از توافق درباره استقرار نیروهای دمشق در مرزها همین است و باید قدرتی تحت عنوان دمشق باشد. زیرا آنها نماینده سوریه در سازمان ملل هستند. زمانی که ارتش بر مرزها مستقر شود، این از نظر سازمان ملل به این معناست که تقسیمی در سوریه وجود ندارد و این حاکمیت ملی سوریه را نشان می‌دهد و با وجود این حاکمیت ملی اگر ترکیه بر حمله خود پافشاری ورزد، به معنای آن است که این کشور به حاکمیت ملی سوریه تجاوز کرده است.

این عضو هیئت اجرایی جنبش "جامعه دموکراتیک" با تاکید بر اینکه توافق یاد شده تنها شامل وضعیت مرزهاست، گفت: درباره وضعیت دولت خودمختار کردها و شهرها توافقی نشده است، ما پیشتر خواستار توافق درباره حمایت از مرزها بودیم اما دمشق با آن مخالفت کرده بود و اکنون نیز اگر دمشق مجبور نبود، باز هم قبول نمی‌کرد. ما به آنها گفتیم به مرزها بیایید، مناطقی وجود دارند که آنها هرگز نخواهند توانست وارد آنجا شوند، نیروها در برخی نقاط در منطقه واقع در حد فاصل شهر منبج و مناطق تحت کنترل دولت ترکیه مستقر شدند.

به گفته این چهره سیاسی کرد، درباره برافراشته شدن پرچم سوریه در مناطق واقع در حد فاصل دیرک (المالکیه) تا سری کانیه (راس العین) و نیز از تل‌ابیض تا کوبانی (عین العرب) و نیز در منبج توافق شد.

او افزود: مناطق جنگی شامل این توافق نمی‌شوند، زیرا اگر حاکمیت سوریه بر این مناطق اعمال شود، درگیری‌ها در مناطق جنگی ادامه خواهند یافت.

وی در ادامه گفت: ما از این لحظه به بعد برای دستیابی به یک توافقنامه اقدام خواهیم کرد و  تلاش خواهیم کرد دمشق را به پذیرش دولت خودمختار، تعیین (چگونگی) روابط این دولت با دمشق و جایگاه آن در قانون اساسی متقاعد کنیم. بحث و گفت‌وگوها درباره برخی از این مسایل سال‌هاست ادامه دارند، آنچه ما در این کشور می‌خواهیم یک دولت دموکراتیک با حاکمیتی غیرمتمرکز است و این مساله نیز زمان طولانی نیاز دارد.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1310866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    1 2
    سوریه فریب کردها رو خورد بطور بچگانه
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    1 0
    بهرحال كرد ها سوريه لازم است با دولت مركزي به توافق و مذاكره بنشينند