بیانیه شدیداللحن اردوغان در واکنش به توافق دولت سوریه با شبه‌نظامیان کُرد

فارس نوشت: ریاست جمهوری ترکیه طی بیانیه‌ای به توافق اخیر دولت سوریه با شبه‌نظامیان کُرد سوری واکنش نشان داد و آن را «توافق کثیف» خواند.

به گزارش الجزیره، ریاست‌جمهوری ترکیه شامگاه سه‌شنبه (۲۳ مهر) با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن توافق مذکور، اعلام کرد که کشورش، چه با حمایت و چه بدون حمایت جامعه جهانی، به عملیات علیه «گروه‌های تروریست» در شمال سوریه ادامه خواهد داد.

دولت ترکیه چهارشنبه گذشته (۱۷ مهر) عملیاتی تحت عنوان «چشمه صلح» در شمال سوریه آغاز کرد. آنکارا گفته است هدف از این عملیات، دور کردن گروه‌های تروریستی از مرزهای جنوبی ترکیه و ایجاد منطقه امن در طول این مرزها به منظور اسکان بیش از دو ملیون پناهده سوریِ ساکن ترکیه است.

دولت ترکیه شبه‌نظامیان «یگان‌های مدافع خلق» (ی.پ.گ) و «نیروهای دموکراتیک سوریه» (اس.دی.اف) را که مورد حمایت آمریکا است، «تروریست» و امتداد گروهک تروریستی «حزب کارگران کردستان» (پ.ک.ک) می‌داند.

دولت سوریه این عملیات را به شدت محکوم کرده و آن را مصداق نقض حاکمیت ملی خود دانسته است. بر اساس ادعای ترکیه، بیش از ۶۰۰ «تروریست» طی یک هفته از آغاز این عملیات کشته شده و بیش از ده روستا و شهرک در این عملیات به سیطره نیروهای ترکیه درآمده است.

شبه‌نظامیان کُرد سوریه یکشنبه این هفته بعد از پیشروی ترکیه مجبور به توافق با دمشق شدند و به ارتش سوریه اجازه دادند تا در شهر منبج و اطراف آن مستقر شوند. استقرار نیروهای سوریه امروز سه‌شنبه در این شهر اتفاق افتاد و بر اساس اعلام وزارت دفاع روسیه، ارتش سوریه بیش از هزار کیلومتر مربع را به کنترل خود درآورده‌اند.

این توافق در حالی صورت گرفت که شبه‌نظامیان کُرد طی چند سال گذشته، بارها از مذاکره با دولت سوریه جهت استقرار نیروهای نظامی این کشور در شمال شرق امتناع کرده و یا به تعهدات خود در ذیل مذاکرات عمل نکردند.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1311112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • SC ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    50 24
    مثل اینه که ما بریم با افغانستان بجنگیم، منطقه حائل ایجاد کنیم، برادرای افغانیمونو بزور اخراج کنیم، بگیم برید اینجا زندگی کنید. این اردوغان مسلمونیش قلابیه.
    • IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      17 11
      اخه کردها با پاکسازی قومی مناطق شمال و شرق سوریه 3 میلیون نفر رو ازونجا راندند که الان در نرکیه هسنند نرکیه میخواد منطقه حائل ایجاد کنه و اواره ها رو به وطنشون برگردونه و هم از شر همسایگی با کردها خلاص بشه
    • IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      5 0
      آقا ما حرفمون اینه جنگ واسه مرده اشکالی نداره دوطرف باهم بجنگن ولی آخه نامردا زن‌و‌بچه هارو چرا میزنین این اتفاق داره واسه هردوطرف نزاع میوفته!
  • ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    26 11
    دوباره اردوغان آمار در کرد خخ
  • IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    42 27
    ایران باید اعزام توریست به ترکیه رو متوقف کنه ، باور کنید اقتصاد ترکیه سقوط آزاد میکنه
    • محمد قاسمی IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      10 4
      توهم همیشگی ایرانیان
  • شمس تبریزی IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    42 31
    حرف حساب تو چیه پیرمرد؟ کردها اتباع سوریه هستن و دوست داشتن با دولت مرکزی توافق کنن. تو رو سننه. چرا به کردهای ترکیه میگی «ترک کوهی»؟ قراره در ماه نوامبر بری واشنگتن. به جای رفتن به هتل بین المللی ترامپ، یه مقدار مطالعه کن تا بفهمی چرا آمریکا شده melting pot و تو هنوز کرد را میگی ترک کوهی. مگه شما دنبال غربی شدن نبودید؟ از غربی بودن، رقاصی تو کاباره و کراوات زدن و عرق خوری را یاد گرفتید؟ یه مقدار شعور غربی را هم ازشون یاد بگیر رجب. در پایان برات داستانی میگم که درس بگیری. عمر بن خطاب رضی الله عنه از سلمان فارسی رضی الله عنه پرسید، من خلیفه هستم یا پادشاه؟ سلمان گفت به خدا قسم اگر در تمام عمرت یک درهم را نابجا خرج کرده باشی، پادشاه هستی و نه خلیفه. عمر از این پاسخ سلمان گریست. اینها را گفتم که بدانی که تویی که کاخ سفید داری و دست ات به خون بیگناه آلوده است، خلیفه نیستی. چقدر بدبختی که یه عده متملق اطرافت، دست ات انداختن و آخر عمری بیچاره ات کردن
    • امیر TR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      22 15
      منطقت اشتباهه برادر من.تروریست های کورد سه برابر بیشتر از منطقه ای که سکونتگاه کورهای سوریه هست رو اشغال کردن و مردم و از خونه زندگی شون روندن.و چندین سال هم هست که با دولت مرکزی میجنگن!و هرگونه مذاکره ای رو هم قبول نمیکنن و میخوان برا خودشون کشور ایجاد کنن با تجزیه سوریه! کدوم دولتی این رو قبول میکنه آخه؟چرا از تروریستها حمایت میکنین؟صرف اینکه از اردوغان بدتون میاد نمیشه که هر چی دلتون بخواد بگین!
    • IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      4 4
      این کاربر فک کنم خود رجب ابو داعش باشه که اینطوری داره گودرز رو به شقایق ربط میده بنده خدا.
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    14 9
    خصومت شخصي با تمام كرد ها را داره ولي چوبش را ميخورد عثماني مرد رفت زباله دان تاريخ
    • يوزار IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      1 1
      كردها هيچ قومى رو بيرون نراندن عربها از ترس داعش همه چيشونو رها كردن ،اگه كردها نبودن الان تموم كشورشون دست داعش بود
    • يوزار IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      1 1
      كردها هيچ قومى رو بيرون نراندن عربها از ترس داعش همه چيشونو رها كردن ،اگه كردها نبودن الان تموم كشورشون دست داعش بود
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    16 9
    اردوغ دشمن بشريت
  • کارن IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    13 6
    حمله کرده یک کشور رو اشغال کرده بعد به دولت قانونی سوریه طلبکار شده که چرا اومدی با کردها توافق کردی ؟ سنگ پای ...
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    15 7
    تعریف ترور یعنی ایجاد ارعاب با استفاده از کشتار مردم غیرنظامی حا مقایسه کنید نیروهای کرد تروریست هستند یا اردوغان فاشیست؟
  • مصطفی IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    16 10
    خدارو شکر که توافق بین نیروهای دموکراتیک و دمشق صورت گرفت . و انشالا این اتحاد موجب شکست کامل تروریست و پدر خانده آنها رجب اردوغان خواهد شد . بعد از شکست ارتش فاشیستی ترکیه . انشالا کردها و بشار بنشینند و در کمال برادری و برابری با هم توافق مثبت داشته باشند . البته بشار اسد باید متوجه جانفشانی های کردها در طول این ۷ سال باشه که چگونه اونا تونستند مناطق اشغال شذه را از دست تروریستها خارج کنند.
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    13 13
    مردک متجاوز با این چشمه صلح ت !!
    • IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      9 1
      کردهای سوریه بین پان عربیسم و پان ترکیسم گیرکردن یکی شناسنامه نمی داد یکی انسان حسابشون نمی کنه الان هم می خوان نسل کشی روواندایی بکنن مگه عصر حجره هر کی زورش رسید قومی را از رو زمین محو کنه بنی آدم اعضای یک پیکرند
  • کارن IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    13 14
    برادرانی که به کامنت های قبلی علیه اردوغان نظر منفی میدند ، با خودشون چند چند هستن؟ احتمالن همونهایی نیستتند که به پرچم ترکیه علاقمندند؟ ..
  • جهانگیر IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    7 5
    در جواب امیر با پرچم ترکیه ساعت 13:14 .شما نیاز نیست نظر بدی .بهتره به حرفه اصلی خودت که برای ترکهای ترکیه ست عمل کنی.
  • RO ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    13 19
    اردوغان اولین شخصی است که در مقابل طرح بزرگ خاور میانه ایستاده و نخواهد گذاشت کشوری به اسم کردستان تشکیل بشود.درود بر رجب طائب اردغان.زمان ثابت خواهد کرد
    • IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      19 5
      اردوغان خودش کسی بود که یک منطقه بزرگتر از سوریه رو تقدیم داعش کرد. مسلما با تروریسم مشکلی نداره. دنبال توهمات پانترک و نیوعثمانیه که البته توی بد دامی افتاده
  • H IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    5 2
    چرا کسی نمیگه کردهایی که در حین جنگ جنایت میکردن و علاوه بر داعش مردم متفرقه غیر کرد رو هم میزدن تا سرزمینشون بزرگتر بشه بد هستن حالا یکی اومده حقشون رو بزاره کف دستشون و اون بدبخت هایی که پناهنده شدن ترکیه برگردونه خونشون یادتونه کرد های عراق هم بجز منطقه خودشون کرکوک رو هم بزور گرفته بودن بخاطر نفت اینجا ایران هم رفته بود حقشون رو بزاره کف دستشون تازه کرد های سوریه اگه امریکا وللشون نمیکرد میخواستن کشور رو دو تیکه کنن و یواش یواش بقیه کردها رو تشویق به جدا کردن کنن چرا کسی نمیگه ترکیه یا بعدها ایران برای جلوگیری از تجزیه کشورش داره تلاش میکنه اگه چیزی نمیفهمید حداقل حرفی رو نزنید و الکی قضاوت نکنید دمشون گرم بزنید بترکونید شون در حقیقت باید گفت کردهای نژاد پرست چون یکم که میگذشت مشخص میشد هویتشون زمان لازم داشت درست بخونید بعد نظر بدید نه الکی و احساسی
    • ساسان IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
      0 0
      نکنه تو خودت یکی از اونایی هستی که کردها از اون منطقه راندنت.میدونی چیه کل خاورمیانه به جز یه کشورش که آدم هست بقیه رو باید یه بمب اتم زد همه رو پودر کرد تا دیگه نسل همه قومیتها از بین بره چون دیگه به درد نمیخورن.همه شون.چون همه نفهم تشریف دارن و سیاست مدارشون هم نفهمترین آدمهای دنیا هستن.کشورهای غربی و شرقی خون مردم رو دارن با پول عوض میکنن و ما رو خوب انداختن به جون هم اونا پول درمیارن با فروش اسلحه ما هم ..... لعنت به بشریت