تشکر امام جمعه تهران از دولت و سپاه پاسداران، برای تشکیل ستاد اربعین و دستگیری روح‌الله زم/ اربعین، کابوس استکبار جهانی است

خطیب موقت نمازجمعه تهران گفت: پدیده اربعین، پدیده‌ای الهی و آسمانی است که باب جدیدی از رحمت‌الهی را بر روی بشریت و امت گشوده است.

به گزارش خبرآنلاین، حجت‌الاسلام محمدجواد حاج علی اکبری خطیب نماز جمعه این هفته تهران ضمن دعوت خود و دیگران به تقوا، گفت: جهان امروز شاهد یک اتفاق بزرگ، بی‌نظیر، حیرت‌انگیز و یک پدیده اعجاب‌اور به عنوان اربعین و پیاده‌روی اربعین است. از نگاه مومنان پدیده اربعین و پیاده‌روی اربعین یک اعجاز است که از تمام عالم میلیون‌ها نفر در این ایام خود را به کربلا می‌رسانند.

خطیب موقت نمازجمعه تهران با بیان اینکه اگر فرد یا گروهی می‌تواند همانند اربعین را بیاورد، تصریح کرد: پدیده اربعین، پدیده‌ای الهی و آسمانی است که باب جدیدی از رحمت‌الهی را بر روی بشریت و امت گشوده است و این باب رحمت‌الهی نوید بخش تحقق عالم دیگری است. امروز اربعین اسم رمز شیعیان برای سازماندهی تحولات تاریخی تبدیل شده است.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از خبرگزاری‌های تسنیم، مهر و فارس بخوانید؛

* برای دستیابی به حقیقت تقوا، توسل به حسین(ع) و نشستن در مکتب حسینی است. جامعه ما در این ماه محرم و صفر و در اربعین حسینی در یک چنین حال و هوایی قرار دارد. این مجاهدت که امروز در جلوه اربعینی خودش، شکوه خاصی دارد ان‌شالله ما را به فلاح، رستگاری و فتح خواهد رساند.

* پایه‌ها و بنیان آنچه بعنوان اربعین می شناسیم توسط سیدالشهدا و اهل بیت(ع) بنیانگذاری شد، مکتب حسینی را در دو جلد می توان مطالعه کرد، جلد اول توسط اباعبدالله و یاران با خون نگاشته شد و جلد دوم توسط اهل بیت(ع) خصوصا امام سجاد و حضرت زینب نگاشته شد و این کتاب اربعین یک چله فریاد، تبیین، تفسیر، تحقیق و تدقیق است.

* {با اشاره به نقش اهل‌بیت در حفظ و نشر معارف و فرهنگ حسینی}: راهپیمایی اربعین ذخیره‌ای برای امت شیعه شد و در وقت نیاز خود این معجزه ظهور کرد. وقتی امت اسلامی به یک انسجام درونی، اردوی تربیتی و رسانه‌ای پرقدرت برای معرفی اسلام ناب نیاز داشت، وقتی به تقویت روح مقاومت اسلامی نیاز داشت، وقتی جهانی سازی معرفت حسینی مورد نیاز امت بود، عشق و مهرورزی نیاز بود، اربعین از راه رسید و شد آنچه که می‌بینیم.

* این اجتماع با ویژگی‌های مختلفی همراه است و قریب به ۳۰ میلیون نفر با ویژگی خاص یعنی هجرت و با مقصد واحد که کربلای معلی است، حضور عاشقانه و داوطلبانه دارند.

* اتحاد و انسجام در هدف، آرمان و حتی در نشانه ها، در احساس، در لباس، در علائم و نشانه ها و یک اجتماعی متکی به خود و کاملاً مردمی از تغذیه، سلامت، اسکان، بهداشت، امنیت و سایر موارد دارای ترکیب خانواده بنیان است. از نوزاد تا پیر در این اجتماع حضور دارند.

* این اجتماع تنوع علمی، قومی، نژادی و دینی دارد. آیا می‌توانیم این حقیقت درخشان را با این همه ابعاد و اضلاع و ویژگی‌ها توصیف کنیم؟ بدون شک و به تعبیر رهبر انقلاب این یک پدیده الهی و معنوی است و حقیقتا قابل توصیف نیست. خیلی از پدیده های الهی درست قابل تفسیر نیست.

* این امر الهی را باید ولی الهی تفسیر و تحلیل کند اما اهل حکمت و معرفت باید به میدان بیایند و با همه وسع خود در این راه مجاهدت کند تا این پدیده را تفسیر و تحلیل کند. شکوهی که هم دارای ابعاد عرفانی، سلوکی و معنوی است و هم دارای ابعاد معرفتی و اعتقادی و فکری است و هم ابعاد تربیتی فکری و اخلاقی است. این پدیده دارای ابعاد جامعه شناختی، سیاسی، امنیتی و جغرافیایی است و ابعاد منطقه‌ای، بین‌المللی، تاریخی و تمدنی هم دارد.

* چه نعمتی بزرگتر از نعمت اربعین برای جامعه و امت ماست که همه ما باید در مقام شکر آن باشیم و خدای متعال را به خاطر این نعمت بزرگ شکر کنیم. از جمله شکر نعمت تلاش برای بازشناسی، حضور در این راهپیمایی و تسهیل و خدمتگزاری به زائران اباعبدالله و ترویج معارف و تبیین منطق اربعینی است.

* این پدیده با شکوه را می‌توان از سه منظر مطالعه کرد. اول از منظر «خودسازی» بر اساس بیانیه گام دوم؛ یعنی آن جنبه فکری، اعتقادی، سلوکی و اخلاقی از نظر ارتقاء فضیلت‌ها و رشد اخلاقی و معنوی حقیقتا یک منبع عظیم و یاری‌گر بی بدیل و یک شتاب دهنده غیر قابل تصور است، آن هم در این عصر دشوار و مملو از آلودگی‌ها و جاذبه‌های دنیایی شیطانی که باعث تخریب مبانی فکری و ایمانی می شود. این جذبه بی نظیر حسینی و سپس قرار گرفتن در این خیل عاشقان و پیاده‌روی و قرار گرفتن در پوشش زیارت حسینی حقییقتاً برای کسی که می‌خواهد از نظر معنوی رشد کند و از نظر اخلاقی پاکیزه شود، یک مطهر و پاک کننده فوق العاده است.

* اربعین یک فرصت استثنایی در عصر ما برای تقویت معرفت سلوکی است و اباعبدالله یک دستگاه تربیتی متفاوت در اختیار مسلمانان و مومنان در زمان ما قرار داده است. از منظر جامعه پردازی نیز آنچه که اتفاق می‌افتد بسیار فوق‌العاده است، به خصوص در این دهه اخیر که هر چه جلو آمدیم این فرصت بیشتر فراهم شده است و یک سرمایه اجتماعی بزرگ و کلان را برای جامعه مسلمانان و ارادتمندان اهل بیت در جامعه از شناخت و اعتماد متقابل، تقویت روحیه جمعی و وحدت و همبستگی با محوریت امامت و ولایت تولید می‌کند.

* هویت مشترک و کمرنگ کردن هویت های قومی و مذهبی با تعبیر زیبای «الحسین یجمعنا» تقویت می‌شود. با این آهنگ مشترک، خرده فرهنگ ها در این دریا ذوب می شوند و یک آهنگ متحدی پیدا می‌کنند. تقویت اخوت ایمانی یکی دیگر از ویژگی‌های ممتاز راهپیمایی اربعین است، آنجایی که انسان می‌تواند بهشت اخوت ایمانی را درک کند.

* اربعین به کابوس استکبار جهانی تبدیل شده است و می‌بینید که بایکوت خبری کرده‌اند و در عراق قبل از اربعین اغتشاش آفرینی هایی را انجام دادند. آنها می بینند لشکر امام عصر(عج) با این حضور شکوه از راه می رسد.

* از منظر تمدن سازی و تشکیل امت واحده اسلامی و تشکیل تمدن نوین اسلامی تعبیر بسیار زیبای رهبر انقلاب این است که این بسط معرفت حسینی در عالم که به وسیله اربعین و با رسانه اربعین انجام می‌شود یکی از زمینه سازهای اساسی برای تحقق آرمان بزرگ است. ما شهد شیرین این تمدن سازی را در انقلاب اسلامی و در جامعه اسلامی چشیدیم. افول استکبار جهانی هم بشارت دیگری است که معلوم می شود جامعه جهانی با شتاب به سوی طلوع خورشید ولایت عظما در حرکت است و اربعین یک شتاب‌دهنده فوق العاده است زیرا اگر جهان، حسین(ع) را بشناسد و با معارف حسینی انس بگیرد، در حقیقت به آرمان بزرگ اسلام یعنی ظهور منجی گره خورده است.

* «لبیک یا حسین» مردم «لبیک یا مهدی است» و این نقطه پایان با اباعبدالله الحسین(ع) شناخته می شود.

* این منطق اربعین است که اسلام را پیروز خواهد کرد، منطق اربعین منطق مقاومت، امید صادق، ایستادگی خستگی ناپذیر، نداشتن بن‌بست، فتح همه جانبه، مرزبندی با دشمن، نترسیدن، مهرورزی عاشقانه نسبت به انسان‌ها و مومنین و دوستان اهل بیت است. این منطق ما را در محور خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی موفق خواهد کرد.

* ما تشکر می کنیم از ستاد محترمی که در دولت با حضور نهادها و بخش های گوناگون تشکیل شد و همه دست به دست هم دادند و در تامین زیرساخت‌ها، تسهیل ورود و خروج، امنیت نظم و سرعت بخشی به برنامه ها اقداماتی صورت دادند. این‌ها هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است و هر چه بیشتر باشد بهتر است.

* از موکب داران و مردم شهرهای مرزی تشکر می‌کنیم، جامعه ما باید مهیا باشد تا از زائران امام حسین(ع) که از مرزهای شرقی وارد کشور می‌شوند و از آسیای میانه ایران را به عنوان معبرالحسین، به عنوان جاده عشق، می‌پسندند فکرهای جدیدی داشته باشیم. باید برای این هزاران زائر عاشق که برای رسیدن به کربلای معلا از ایران عبور می‌کنند ابتکارات تازه‌ای در نظر بگیریم که البته اقدامات خوبی هم انجام شده است.

* از همه هنرمندان متعهد و عاشق توقع می‌رود که لحظه های این اتفاق بزرگ را غنیمت بشمارند و با اقدامات هنری این حادثه و اتفاقات بزرگ را جاودانه کنند و با شعر و فیلم و پویانمایی و سریال و مستند سازی در این زمینه کوتاهی نکنند.

* آموزش و پرورش باید اربعین را در متن‌های درسی و برنامه فرزندان ما وارد کند و در این زمینه کوتاهی نشود. دانشگاه، نخبگان و حوزه های علمیه و اصحاب علم از نقش تاریخی خود در این لحظات خاص جا نمانند.

* {با تشکر ویژه از دولت و ملت عراق برای میزبانی از زائران امام حسین(ع)}: از میزبانان کریمی که در کشور عراق عاشقانه از زائران اباعبدالله پذیرایی می کنند به خصوص از این حجم عظیمی از ایران که امسال حضور باشکوهی داشته‌اند، تشکر می‌کنم.

* {با اشاره به دستگیری روح‌الله زم توسط اطلاعات سپاه}: از اقدام به جا و تحسین‌برانگیز پاسداران گمنام امام زمان(عج) در به هم ریختن شبکه عنکبوتی خطرناک تشکر می کنیم و امیدواریم این اقدام شایسته تکمیل شود و برای همه عزیزان آرزوی توفیق داریم.

۲۱۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1311908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =