سخنان عجیب همتی: برخی به ما فشار می‌آورند نرخ ارز را بالا ببریم

همتی امروز در سخنانی متفاوت از فشارهایی پرده برداشت که بر افزایش نرخ ارز در بازار متمرکز است.

به گزارش خبرآنلاین ، رییس کل بانک مرکزی در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی افزود: متاسفانه برخی‌ها به بانک مرکزی فشار می‌آورند که اجازه دهید نرخ ارز بالا برود.  این در حالی است که بانک مرکزی مسئول ۸۳ میلیون ایرانی است که اقتصاد و زندگی آنها با نرخ ارز مرتبط است و ما معتقدیم اگر چنین اتفاقی بیفتد طبقات پایین جامعه که روز به روز فشار بیشتری را متحمل می‌شوند وضعیت وخیم‌تری خواهند داشت و بانک مرکزی در قبال آنها وظیفه دارد.

 این فشارها در حالی اتفاق می فتد که از ابتدای سال شهریور ماه دلار در محدوده ۱۱ هزار و ۲۰۰ تا ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان قرار گرفته است. بانک مرکزی تاکید دارد مدیریت بازار ارز از سوی این نهاد زمینه را برای مهار قیمت ارز فراهم آورده است.

همتی در ادامه سخنانش سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی را سیاست دولت دانست و افزود: من موافق ارز ۴۲۰۰ تومانی نیستم ولی این سیاست دولت است و آنها نیز دلایل قانع‌کننده‌ای برای این تصمیم ارائه می‌دهند.

همتی

وی گفت: من معتقدم استقلال بانک مرکزی به معنی استقلال رای و کارشناسی است و حتما در بحث کارشناسی با آنچه که موافقش نباشم مخالفت خواهم کرد ولی مخالفت تا جایی است که به مخالفت با قانون منجر نشود.

رئیس کل بانک مرکزی در واکنش به برخی اظهارنظرها مبنی بر مخالفت بانک مرکزی با فرآیند انتقال ارز گفت: برخی‌ها می‌گویند که ما در خارج از کشور منابع ارزی داشتیم و می‌خواهیم از این منابع استفاده کنیم؛ ما در ابتدا اعلام کردیم حاضریم این منابع ارزی را با نرخ ۵ درصد بالاتر از نرخ نیما خریداری کنیم ولی آنها حاضر به انجام این کار نشدند و بعدتر عنوان کردند که می‌خواهیم از این منابع برای واردات استفاده کنیم؛ ما اعلام کردیم هیچ مخالفتی با این موضوع نداریم به شرط آنکه ثبت سفارش انجام و منشاء این پول مشخص شود ولی آنها اعلام کردند که حاضر نیستند که منشاء این پول را بگویند چرا که واقعیت آن است که منشاء این پول صرافی‌های دوبی و تهران هستند و موافقت با این امر یعنی افزایش فشار به تقاضا و جهش نرخ ارز.

همتی با بیان اینکه باید با مردم و خودمان روراست باشیم در پاسخ به برخی انتقادات نسبت به عملکرد بانک مرکزی در سرکوب تقاضا گفت: ما به هیچ وجه تقاضای واقعی را سرکوب نکرده‌ایم چرا که از اول امسال ۳۲ میلیارد دلار ثبت سفارش شده و تا به امروز  ۲۰ میلیارد دلار برای کالای اولیه و واسطه‌ای تامین ارز انجام شده است.

 مشورح گزارش نسیت امروز را اینجا بخوانید.

۲۲۳۲۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1312665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عطا IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    3 0
    اسمشون را ببرید تا بی آبرو شوند
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    1 0
    قیمت دلار حالا بالا نره