۰ نفر
۳۰ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۶:۱۱

واحد مرکزی خبر:خبرگزاری فرانسه در گزارشی از نیویورک به قلم پیر آنتونیو دونت نوشت :

آمریکا روز جمعه در رای گیری در شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره پیش نویس قطعنامه که با حمایت کشورهای عربی تهیه و در آن شهرک سازی اسرائیل غیر قانونی توصیف شده بود از حق وتو خود استفاده و این پیش نویس قطعنامه را وتو کرد . این اقدام آمریکا باعث شد تا خشم فلسطینیان برانگیخته شود و متعهد شوند در روند صلح خاورمیانه تجدید نظر خواهند کرد .

دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا پس از آنکه با شکست دیپلماسی برای متقاعد کردن فلسطینیان به پذیرش بیانیه ای غیر الزام آور در محکومیت فعالیت شهرک سازی اسرائیل روبرو شد از حق وتو خود در رای گیری درباره این پیش نویس قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل متحد استفاده کرد . این اقدام آمریکا همچنین ضربه دیگری به تلاش های واشنگتن برای برقراری صلح بین اسرائیل و فلسطین و تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی تا پایان امسال وارد کرد و باعث تیرگی بیشتر در روابط بین آمریکا با سران کشورهای عربی شد که پیشتر نیز از واشنگتن به علت واکنش خود به ناآرامی ها در خاورمیانه انتقاد کرده بودند .

سوزان رایس سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد گفت متاسفانه واشنگتن از تصویب این پیش نویس قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل متحد جلوگیری کرد . وی درعین حال به اسرائیلی ها هشدار داد نباید این اقدام آمریکا را به عنوان حمایت واشنگتن از فعالیت های شهرک سازی اسرائیل در کرانه باختری رود اردن و شرق بیت المقدس تعبیر کنند . رایس تصریح کرد آمریکا به عنوان یکی از پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد معتقد است شورای امنیت مکان مناسبی برای حل مناقشه چند دهه ای بین اسرائیل و فلسطین نیست .

وی گفت این پیش نویس قطعنامه ممکن بود باعث سخت تر شدن مواضع دو طرف و ادامه خودداری آنها از بازگشت به میز مذاکرات شود . اما یاسر عبدربه دبیر کل سازمان آزادیبخش فلسطین ( ساف ) گفت اقدام آمریکا در وتو این پیش نویس قطعنامه مایه تاسف است و به اعتبار دولت آمریکا آسیب خواهد رساند . وی افزود فلسطینیان در واکنش به این اقدام آمریکا ، در کل روند مذاکرات صلح در خاورمیانه تجدید نظر خواهند کرد .

 در این پیش نویس قطعنامه که صد و سی کشور از آن حمایت کرده بودند بار دیگر تاکید شده بود که شهرک های اسرائیلی که از سال هزار و نهصد و شصت و هفت تاکنون در سرزمین های اشغالی فلسطین ازجمله شرق بیت المقدس ساخته شده غیر قانونی است و این اقدام اسرائیل مانعی بزرگ برسر راه دستیابی به یک صلح عادلانه ، پایدار و جامع در منطقه است . در این پیش نویس قطعنامه همچنین از اسرائیل درخواست شده بود فورا و بطور کامل همه فعالیت های شهرک سازی خود را در سرزمین های اشغالی فلسطین متوقف کند .

 آمریکا اگرچه می گوید فعالیت های شهرک سازی اسرائیل نامشروع است اما از اعلام اینکه چنین فعالیت هایی غیر قانونی است خودداری می کند و می گوید چنین اقدامی ممکن است باعث پیچیده تر شدن روند مذاکرات صلح بین اسرائیل و فلسطینیان شود . برغم دیپلماسی فشرده باراک اوباما رئیس جمهور و هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا برای متقاعد کردن فلسطینیان از دست کشیدن از حمایت خودشان از این پیش نویس قطعنامه ، فلسطینیان به این تلاش ها توجهی نکردند و به تلاش هایشان در شورای امنیت سازمان ملل متحد ادامه دادند .

چهارده کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد از این پیش نویس قطعنامه حمایت کردند و تنها آمریکا با استفاده از حق وتو خود ، این پیش نویس را رد کرد . اسرائیل از اقدام آمریکا در وتو پیش نویس قطعنامه فلسطینیان در محکومیت شهرک سازی اسرائیل استقبال کرد و از فلسطینیان خواست بدون قید و شرط به میز مذاکره بازگردند. دفتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل پس از نشست جمعه شب شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بحث درباره پیش نویس قطعنامه محکومیت شهرک سازی اسرائیل در بیانیه ای اعلام کرد اسرائیل از تصمیم باراک اوباما در وتو این پیش نویس قطعنامه بسیار قدردانی می کند. در این بیانیه آمده است اسرائیل همچنان متعهد به دنبال کردن روند صلحی جامع با همه همسایگان خود ازجمله فلسطینیان است .

ما به دنبال راه حلی هستیم که با آرمان های مشروع فلسطینیان در تشکیل یک کشور فلسطینی مطابقت داشته باشد و در آن امنیت اسرائیل و تلاش اسرائیل برای به رسمیت شناخته شدن مورد توجه قرار گرفته باشد . وزارت امور خارجه اسرائیل ازسرگیری مذاکرات صلح بین دو طرف را خواستار شد . ییگال پالمور سخنگوی وزارت امور خارجه اسرائیل در بیانیه ای اعلام کرد فلسطینیان باید بدون هیچگونه قید و شرطی به میز مذاکرات بازگردند زیرا تنها از این طریق است که می توان به پیشبرد روند صلح خاورمیانه کمک کرد و نه ازطریق شورای امنیت سازمان ملل متحد .

 مذاکرات صلح بین اسرائیل و فلسطینیان اواخر سال دو هزار و ده پس از پایان یافتن توقف موقت شهرک سازی اسرائیل در کرانه باختری رود اردن بار دیگر با بن بست روبرو شد . تلاش های آمریکا برای متقاعد کردن اسرائیل به توقف دوباره فعالیت های شهرک سازی خود در ماه دسامبر با شکست روبرو شد و فلسطینیان نیز از آن زمان تاکنون پیوسته از مذاکرات با اسرائیل خودداری و اعلام کرده اند اسرائیل باید پیش از هرگونه مذاکرات ، فعالیت های شهرک سازی خود را در کرانه باختری رود اردن و شرق بیت المقدس بطور کامل متوقف کند .16146

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 131267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =