واکنش اسپر به گزارش نیویورک تایمز درباره نظامیان آمریکایی در سوریه

فارس نوشت: «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا بعد از انتشار گزارشی درباره احتمال باقی ماندن 200 نظامی این کشور در سوریه، گفته است که این موضوع یکی از گزینه‌های در دست بررسی است.

 به رغم انتشار برخی گزارش‌ها درباره خروج نظامیان آمریکایی از مناطق شمال و شرقی سوریه، «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا امروز دوشنبه در جریان سفر به افغانستان، از احتمال باقی ماندن بخش کوچکی از نظامیان این کشور در شمال شرقی سوریه خبر داده است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، اسپر در مورد گزارش روزنامه «نیویورک‌تایمز» درباره احتمال باقی ماندن شماری از نیروهای آمریکایی در شمال سوریه، گفته است که این «یکی از گزینه‌های در دست بررسی» است.

این مقام ارشد آمریکایی مدعی شده که هدف از حفظ تعدادی از نظامیان آمریکایی در بخش‌هایی از شمال شرق سوریه در نزدیکی میادین نفتی تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) اطمینان یافتن از این موضوع است که این میادین نفتی دست داعش یا دیگران نیافتد.

وی گفت البته خروج نظامیان آمریکایی از شمال شرقی سوریه در جریان است، اما هنوز تعدادی نیرو در کنار متحدان واشنگتن در نزدیکی میادین نفتی حضور دارند و صحبت‌هایی برای باقی ماندن این نیروها شده است.

پیشتر روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی گزارش داده بود که که دونالد ترامپ ظاهراً به طرح جدید پنتاگون برای حفظ گروه کوچکی از نظامیان آمریکایی و احتمالاً ۲۰۰ نظامی در شرق سوریه تمایل دارد.

این مقام ارشد پنتاگون که نامش فاش نشده، افزود، دولت آمریکا در صدد است این تعداد نظامی را برای مقابله با داعش و جلوگیری از پیشروی ارتش سوریه و نیروهای روس به میدان‌های نفت‌خیز این منطقه در شرق سوریه حفظ کند.

گمانه‌زنی‌ها درباره ادامه حضور نظامیان آمریکایی در سوریه در شرایطی مطرح شده که به دنبال تماس تلفنی رؤسای‌جمهور آمریکا و ترکیه پیش از عملیات نظامی اخیر آنکارا در سوریه، دونالد ترامپ بارها گفته بود که او درصدد خارج کردن نظامیان آمریکایی از سوریه است.

همچنین در روزهای اخیر گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره آغاز روند خروج نظامیان آمریکایی از سوریه و انتقال آنها به کشورهایی از قبیل عراق و اردن منتشر شده بود.

از سوی دیگر، «لیندسی گراهام» سناتور جمهوری‌خواهی که روابط نزدیکی با رئیس‌جمهور آمریکا دارد، روز گذشته از توافق مخفی واشنگتن با شبه نظامیان کُرد برای تسلط بر میادین نفتی سوریه خبر داد.

گراهام که ابتدا از تصمیم ترامپ برای خارج کردن نیروهای نظامی آمریکا از مناطق تحت کنترل شبه نظامیان کُرد در شمال سوریه انتقاد کرده بود، شب گذشته نظرش را در این مورد تغییر داد.

او به شبکه «فاکس نیوز» گفت: «رئیس‌جمهور این آخر هفته به من گفت: موضوع بزرگ برای من، میدان‌های نفتی است. رئیس‌جمهور ترامپ دارد فراتر از استدلال‌های معمول فکر می‌کند. طرز فکر او در مورد نفت کاملا من را تحت تأثیر قرار داد».

وی افزود: «نه تنها از اینکه آن میدان‌های نفتی به دست ایرانی‌ها بیفتد جلوگیری می‌کنیم، بلکه تصور می‌کنم که در آستانه ایجاد یک شرکت مشترک میان ما و نیروهای دموکراتیک سوریه (شبه‌نظامیان کُرد) هستیم تا میادین نفتی را مدرن کرده و اطمینان پیدا کنیم که درآمد این میادین به دست ایرانی‌ها و [بشار] اسد [رئیس‌جمهور سوریه] نمی‌افتد»

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1312859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =