۰ نفر
۳۰ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۶:۵۹

حسین معززی‌نیا

به نظر من کیفیت فیلم‌ها در جشنواره فیلم فجر امسال نسبت به سال‌های قبل بهتر بود، اما دو نکته جلب توجه می‌کرد.

اول اینکه در شرایط نابسامانی که در یک سال اخیر سینما و اجتماع با آن روبرو بوده فیلم‌های خوبی ساخته شده و به نظر من دلیلش پیچیدگی‌های قوم ایرانی است که در شرایط بی‌ثبات می‌تواند فیلم‌های خوبی بسازد.

به نظر من این اتفاق بی‌نظیری است که در یک سال این تعداد فیلم‌های خوب ساخته شود. در واقع معتقدم سال‌های پیش در روزهای میانی جشنواره کمی دچار سردرگمی بودیم که چرا این تعداد فیلم که به هیچ وجه کارهای قابل قبولی نیستند ساخته شده‌اند، اما امسال شاید تعداد فیلم‌های متوسط بیشتر شده بود.

از سوی دیگر برگزار کنندگان جشنواره فیلم فجر تمام تلاششان را کردند جشنواره به خوبی برگزار شود، اما ترکیب هیئت داوران و بی‌نظمی‌های موجود در برنامه‌های جشنواره و البته نحوه طبقه‌بندی فیلم‌ها که 32 فیلم در برنامه گنجانده ‌شده بودند، از جمله حواشی جشنواره بیست و نهم بود که حقیقتا حیرت‌آور بود. 

برای من این موضوع اتفاق جالبی است که یک داور وسط جشنواره با یک مصاحبه بلند و فیلمی را نقد کند یا جشنواره را زیر سئوال ببرد. 

به نظرم لزومی ندارد تمام فیلم‌هایی که در طول یکسال تولید شده‌اند در یک جشنواره سینمایی به نمایش درآیند. امسال ما نزدیک به 56 فیلم سینمایی را در بخش‌های مختلف جشنواره داشتیم و قطعا این تعداد فیلم به لحاظ نحوه نمایش، مخاطبان را دچار سردرگمی می‌‌کرد. چه بهتر است به جای کمیت به کیفیت برگزاری یک جشنواره فکر کنیم و مثلا با اکران روزی دو فیلم و برگزاری نشست‌های پرسش و پاسخ با فرصت کافی امکان ارزیابی درست فیلم‌ها را به منتقدان بدهیم. 

مسئله دیگر جشنواره فیلم فجر امسال اضافه شدن بخش «نوعی نگاه» به جشنواره بود که حتی ممکن است سال دیگر حذف شود. من اساس به وجود آمدن این بخش را متوجه نمی‌شوم. تصور می‌کنم برای جشنواره‌ای که 29 دوره آن سپری شده لازم است به ثبات رسیده باشد و حقیقتا با سایر جشنواره‌های معتبر جهانی برابری کند. 

از فیلم‌هایی که در جشنواره دیدم اثر آقای اصغر فرهادی «جدایی نادر از سیمین» فیلم شگفت‌انگیزی است و بعد فیلم آقای رضا میرکریمی «یه حبه قند» که تصویر ویژه‌ای از یک نوع زندگی ایرانی است. به نظر من یکی وظایف سینما نشان دادن قومیت‌ها است و این فیلم نمونه‌ای از یک سند صوتی و تصویری قومی ایرانی است. نکته دیگر این که امسال بازیگرها سال خوبی را به لحاظ کاری پشت سر گذاشتند و بازیگری ارتقای زیادی در جشنواره امسال داشت.

54

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 131289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =