۰ نفر
۶ دی ۱۳۸۷ - ۱۴:۳۹

گفت و گوی نیوزویک بارهبر دزدان دریایی سومالی

دو ماه پیش بود که دزدان دریایی سومالی کشتی اوکرانی فاینا را که حامل شمار قابل توجهی تجهیزات نظامی بود ربودند . از آن زمان تا حالا این کشتی با باری از انواع سلاح های آمریکایی و روسی در هینداوائو روستایی در 300 مایلی موگادیشو کناره گرفته است. اما اوج اقدامات دریایی دزدان سومالی ربودن نفت کش عربستان با ارزشی بالغ بر 100 میلیون دلار بود. در این راستا نیوزویک گفت و گوی تلفنی ویژه ای را با شمعون ایندهابور، رهبر دزدان دریایی سومالی انجام داده است.

 شما چه طور توانستید کشتی فاینای اوکراین را به آن راحتی تسخیر کنید؟ اصلا مگر سابقه ای در این باره داشتید؟
من پیش از این که به راهزنی روی بیاورم ماهی گیری بودم که در یک قایق ماهی گیری کوچک کار می کردم. من فقط تا قبل از این خرچنگ و سگ دریایی صید می کردم. صبح روز 24 سپتامبر 2008 بود که ما کشتی اوکراینی را در آب های سومالی تسخیر کردیم. نزدیک به یک ساعت بین خدمه کشتی فاینا و افراد ما درگیری وجود داشت که در نهایت کاپیتان کشتی فاینا تصمیم گرفت که تسلیم شود. البته ما آنها را تهدید کرده بودیم که اگر تسلیم نشوند با راکت های مان کشتی را کاملا از بین ببریم. ترس از غرق شدن آنها را نجات داد. البته خود کاپیتان کشتی می خواست که فرار کند اما موفق نشد. او خودش تفنگ داشت و تا زمانی که دید ما واقعا قصد کشتن او را داریم تسلیم نشده بود. زمانی در ما جلوی آنها را گرفتیم با دیدن تجهیزاتشان فکر کردیم که می خواهند به سومالی بروند و  احیانا متعلق به نیروهای اتیوپی هستند اما کاپیتان کشتی به ما گفت که قصد سفر به آفریقای جنوبی را دارند. ما اول آنها را آزاد گذاشتیم ولی آنها راهشان را به سمت جنوب سودان کج کردند. آنجا بود که ما کاپیتان کشتی را مجبور به نشان دادن لیست همه مسافران و دارایی هایشان کردیم.

 الان وضعیت کشتی فاینا چه طور است؟
اولش بعضی از واسطه ها سعی داشتند با پولی که ما برای آزادی آنها تعیین کرده بودیم فرار کنند. مبلغی حدود 3 میلیون دلار اما الان دیگر اصلا نمی توانیم به آنها اعتماد داشته باشیم. حالا الان آنها هستند که می خواهند ما را با پول راضی کنند اما نمی توانیم قبول کنیم.

 خب در نهایت شما چه طور باید مبلغ آزادی آنها را دریافت کنید؟
ما از دو طریق پول درخواستی مان را می گیریم. پولی که ما می خواهیم از جیبوتی با قایق می آید و بعد یک هلی کوپتر پول ها را از قایق دریافت می کند و آن را در بسته های ضد آب قرار می دهد. بعد ما پول ها را از آب ها جمع می کنیم و وقتی که مطمئن شدیم مبلغ درست است کشتی را آزاد می کنیم. راه دیگر این است که قایق از مومباسا بیاید.

 آیا خطرناک نیست که این مقدار پول به منطقه ناامنی مانند سومالی برده شود؟ من شنیده ام که گاهی برخی از واسطه ها به این دلیل حتی جان خودشان را از دست می دهند. درست است؟
دزدان دریایی گروه های مختلفی هستند. شاید آنهایی که در پاتنلند هستند با واسطه ها مشکل داشته باشند و گاهی آنها را از بین ببرند.  

 چرا دزدان دریایی سومالی این روزها این اندازه زیاد شده اند؟
در سومالی همه مردان جوان در یاس و ناامیدی کامل زندگی می کنند. کشور را سرتاسر بیکاری فرا گرفته و هیچ منبع درآمدی برای جوانان سومالیایی وجود ندارد. مهم ترین فعالیت معیشتی مردم سومالی همین ماهی گیری بود که ابرقدرت ها و کشورهای آسیای همین دریا را هم از ما گرفتند.  روزهای اول ما فقط با ماهیگیرهای غیر قانونی برخورد می کردیم اما بعد از مدتی دیدیم که نیروهای بین المللی از آنها حمایت می کنند.

 درحال حاضر اتحادیه اروپا درحال اعزام نیروی دریایی خود به سوی آب های سومالی است. آیا شما از حضور بیشتر نیروهای خارجی نگران نیستید؟
ما خوب می دانیم که نیروهای اروپا و ناتو به این جا می آیند اما این راه حل مساله ما با آنها نیست. بهترین راه حل این است که آنها صلح را دوباره به سومالی بازگردانند تا بلکه ما هم بتوانیم فرصت های شغلی بیشتر و  زندگی راحت تری داشته باشیم. من از همین جا به شما می گویم که اعزام نیروهای نظامی باعث نمی شود که ما از دزدی دست برداریم. اگر دستشان به ما برسد خب ما را بگیرند. کما این که این کار را قبلا هم انجام داده اند. اما آنها نمی توانند ما را از راهی که در پیش گرفته ایم بازدارند. تنها مساله ای که می تواند دزدی دریایی را نابود کند حضور دولتی قدرتمند در سومالی است. باید بگویم که نیروهای آمریکایی بهترین ها در آب های سومالی هستند. آنها ما را می گیرند و دوباره آزاد می کنند برای این که می دانند ما هیچ آسیبی به آنها نمی زنیم. اما فرانسوی ها و هندی ها ما را خیلی اذیت می کنند. انها اصلا گاهی نمی دانند که دارند چه کار می کنند.  .

 شما همیشه ادعا می کنید که فقط در برابر کشتی های وارد عمل می شوید که پا به آبهای شما گذاشته باشند اما در عمل این طور نیست و شما هر ناوی را که در تیررس نگاهتان باشد می دزدید. شما واقعا دنبال چه هستید؟
خب من در این باره به ما حق می دهم. اما فراموش نکنید که نیروهای خارجی گاه در این باره زیادی اغراق می کنند. اگر مساله ای خلاف ادعای ما هم بوده دلیلش این است که آنها تکلیف کشتی های گارد را مشخص نمی کنند. همه باید بدانند که اگر قدرت ها بخواهند ما از حق ماهی گیری در آبهای خودمان منع کنند آن وقت کشتی های ریز و درشت خودشان است که صید ما می شوند.

 در مورد کشتی های تفریحی که کیلومترها از آبهای سومالی فاصله دارند چه طور؟
خب کشتی های تفریحی هم از مواردی هستند که ما همیشه به دنبال آنها بوده ایم برای این که ما به پول نیاز داریم و اگر چنین ناوگانی به صید ما بخورد مسلما شانس بزرگی آورده ایم.

 در حال حاضر حاضر کشتی های که روانه این سوی آبهای جهان هستند با خود تجهیزات نظامی و سلاح های خاصی حمل می کنند که برای ترساندن دزدان دریایی صدای بلندی ایجاد می کند. آیا شده تا به حال از یکی از آنها بترسید؟
هیچ کدام از این تجهیزات آنها را حمایت نمی کند. ما چنان راکت هایی داریم که در لحظه ای کوتاه آنها را نابود می کند. آنهایی که سلاح صوتی دارند که دیگر بدتر. بارها شده که فقط به سبب شنیدن صداهای ناهنجار آنها به سمت شان شلیک کرده ایم. راستش را بخواهید وقتی که ما به دریا می رویم آن قدر گرسنه هستیم که اصلا نمی دانیم داریم چه کار می کنیم.

 بعضی رهبران کشورهای اسلامی در حال حاضر دولت سومالی را سرزنش می کنند که دزدان دریایی وجهه ان کشورها را مخدوش می کند به خصوص در زمان ربودن ناو نفت کش عربستان این انتقادها بیشتر شد.
آنها باید ما را درک کنند. البته به نظرم چیزی که رسانه ها ارائه می دهند آن چیزی نیست که کشورهای عربی می گویند. ما می خواهیم فقط به کشورهای عربی این طوری پیغام بدهیم که گاهی هم به ما کمک کنند.

 دزدان دریایی سوملی چه طور هدایت می شوند؟ آیا همه زیر نظر شما هستند؟
راهزن ها متعلق به گروه های مختلفی هستند اما همگی زیر یک چتر حمایتی جای دارند. الان دو گروه عمده دزدان دریایی را تشکیل می دهند. یکی در پاتنلند و دیگری در جنوب و مرکز سومالی که این ناحیه متعلق به من است و من خودم یکی از هفت عضو اصلی منطقه جنوب و مرکز هستم. ما گروهی از با معیارها و شرایط خود هستیم که به هم احترام می گذاریم.  ببینید ما همه با خطر ربودن ناوگانی مانند سیروس استار عربستان آگاه هستیم اما وقتی فقط تنها راه ممکن راه شر است کاری جز اطاعت از آن نداریم. تنها کاری که ما می توانیم دزدی دریایی است. من می دانم که کارمان اشتباه است اما این هم خودش یک راه است!

 ترجمه: لیدا هادی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =