به گزارش خبرآنلاین، این کتاب نتیجه پژوهشی است در موضوع «صنعت ـ فرهنگ ظاهرآرایی و زیباسازی بدن در ایران» که به سفارش پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و توسط دکتر محمود شهابی، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی (ره) انجام شده و پس از مراحل داوری و ارزیابی این پژوهش در قالب کتاب از سوی پژوهشگاه فرهنگ،هنر و ارتباطات منتشر شده است.
نویسنده این کتاب در پیشگفتار اثر تاکید کرده نتایج این پژوهش میتواند مبانی نظری و رویکردهای لازم را برای مطالعات دقیقتر و جزییتر در آینده، فراهم آورد. موضوع اساسی و محوری این پژوهش، بررسی رابطه و نسبت یا تعامل سه حوزه دولت، صنعت و فرهنگ با یکدیگر، در عرصه ظاهرآرایی و زیبا سازی بدن در ایران است.
در کتاب «صنعت ـ فرهنگ ظاهرآرایی و زیبا سازی بدن در ایران» که در هشت فصل تدوین شده تلاش شده تا تنوعی از منظرهای نظری و سطوح مختلف تحلیل تلفیق شود تا بتوان تصویری جامع و همه جانبه از صنعت ـ فرهنگ ظاهرآرایی و مدیریت آن دو، در عرصه جهانی و ملی ارائه کرد.
در این کتاب تأکید شده که قرائت تودهوار و قرائتسیاسی از فرهنگ زیبایی و ظاهرآرایی در ایران هر دو مسألهدار است و براساس دادههای تحقیق، قرائت سومی را می توان مطرح کرد که براساس آن، محصولات ظاهرآرایی به منزله متنهای چند معنایی(Polysemic text) تلقی شود که مصرفکنندگان با نیازها، تمایلها و گفتمانهای متعدد به سراغ آنها میروند.
در این کتاب همچنین سیاستهای فرهنگی کشور، در حوزه ظاهرآرایی و زیباسازی بدن معرفی، نقد و ارزیابی شده و به همین منظور، طرح فرهنگ عفاف و طرح ساماندهی مد و لباس معرفی شد و پیامدهای اندیشیده و نیاندیشیده این طرحها تبیین شده است.
کتاب «صنعت ـ فرهنگ ظاهرآرایی و زیبا سازی بدن در ایران» در 164 صفحه و در شمارگان هزار نسخه منتشر شده است.
191/60
نظر شما