۱۳ نفر
۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰
اردوغان از دست ایران ناراحت است

ایسنا نوشت: رئیس‌جمهور ترکیه تاکید کرد که از موضع تهران درخصوص عملیات نظامی ترکیه در سوریه ناراحت شده و انتظار حمایت از سوی ایران را داشته است.

به گزارش خبرگزاری ترند، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه امروز (سه‌شنبه) پیش از ترک کشورش برای سفر به روسیه از مخالفت ایران با عملیات نظامی ترکیه در سوریه ابراز نارضایتی کرد.

اردوغان گفت: درحالیکه انتظار می‌رفت ایران از عملیات چشمه صلح حمایت کند اما برخلاف آن، ایران موضعی مخالف اتخاذ کرده است.

وی ادامه داد: ترکیه زمانی از موضوع برنامه هسته‌ای ایران پشتیبانی کرد اما افسوس که ما شاهد چنین حمایتی از سوی مقامات ایرانی نبوده‌ایم.

رئیس جمهور ترکیه همچنین تاکید کرد که آنکارا به‌طور جدی مخالفت ایران با این مسئله را محکوم می‌کند.

رجب طیب اردوغان روز نهم اکتبر آغاز عملیات نظامی جدید در شمال سوریه موسوم به "چشمه صلح" را اعلام کرد که با مخالفت بسیاری از کشورها ازجمله ایران مواجه شده است.

 سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان روز گذشته درباره حمله ترکیه به شمال سوریه که منجر به کشته و آواره شدن تعدادی از غیر نظامیان از جمله افراد کرد در آن منطقه شده است، گفت: ما مواضع خود را در این مسئله اعلام کردیم و پیگیر این هستیم که مواضع ما در این زمینه محقق شود. ما راه حل مشکلات در منطقه را لشکرکشی نمی‌دانیم. تاکید داریم که باید اختلافات از راه مسالمت‌آمیز حل شود. ما دولت‌های ترکیه و سوریه را تشویق کردیم که با یکدیگر نشست داشته باشند.

موسوی  به توافق آدانا ( توافق ترکیه و سوریه ) اشاره کرد و گفت: ما فکر می‌کنیم توجه به این توافق یکی از راهکارهای مهم برای حل مسائل پیش آمده است.

وی ادامه داد: ما بر این، تاکید داریم که باید به حاکمیت ارضی و ملی سوریه احترام گذاشته شود و اگر اختلافی وجود دارد از طریق مکانیزم‌های مشخصی که هست حل و فصل شود که یکی از مکانیزم‌های مهم در این زمینه توافق آدانا است که چندی سال پیش میان دو کشور ترکیه و سوریه به امضا رسیده است.

سخنگوی وزارت امورخارجه با بیان این که ایران اعلام آمادگی کرده که در راستای نزدیک کردن دیدگاه‌های دو کشور ایران و سوریه تلاش و حرکت کند، اظهار داشت: در چارچوب تلاش‌های ایران  در ارتباط با این موضوع شاهد رایزنی‌های تلفنی وزیر امور خارجه ایران با همتایان سوریه‌ای، ترکیه‌ای، روسی و عراقی بوده‌ایم. این رایزنی‌ها ادامه دارد و امیدواریم که این تلاش‌ها منجر به راه حلی جهت ایجاد ثبات در آن منطقه شود.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1313151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
    از برنامه هسته ای ایران شما دفاع نمی کردید معلوم نبود چه بر سر صنعت هسته ای کشورمان می آمد!!!!! شاید فکر کرده ایران از جنایت جنگ افروزانه باید حمایت کند تا در امپراتوری عثمانی سهم داشته باشد !!!
    • میر معصوم شاملو IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
      1 0
      ترکیه تنها کشوری بود که از برنامه هسته‌ای ایران دفاع قاطع کرد
  • IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
    41 63
    ولی راست میگه اگه واقعا از هسته ایران دفاع کرده یادتون باشه حتی دوستاتون هم تو سازمان ملل علیه شما رای دادن!!!!
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
    88 42
    در زمان تحریم ها ترکیه به ایران کمک کرده است نه پ ک ک.
    • آسو IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
      28 10
      کمک نکرد با سواستفاده از موقعیت ایران ما رو چاپید،گاز مفت،کامیونهای طلا و دلار و ...
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
    ما چگونه می توانیم از کشتار و آوارگی مردم بیگناه کردحمایت کنیم؟
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
    84 38
    حالا که شبهه نظامیان کرد هم ۳۰کیلومتر عقب نشینی کرده اند چرا عملیات را متوقف نمی کنید؟کاملا مشخص است هدف اردوغان اشغال بخشی از سوریه به بهانه مبارزه با کردها است ولی عملا به فکر ضربه زدن به دولت مرکزی سوریه است
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
    69 52
    ترکیه به دلیل جنایتهایش در سوریه مورد نفرت جهانیان است. به شدت در انزوای بین المللی است، دنیای قرن بیست و یکم امثال هیتلر و صدام حسین را بر نمی تابد. آقای اردوغان تنها از ایران عصابانی نیست از همه دنیا عصبانی و بلکه طلبکار است که چرا جنایات ایشان را حمایت نمی کنند.
  • شهرام IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
    70 45
    اردوغان حالا حالا ها مدیون ایران ماست! نکنه یادش رفته در جریان کودتای اخیر کشورش اگه همکاری و کمک ایران نبود الان معلوم نبود حتی زنده بوده باشه
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
    95 45
    اردوغان نمیداند که افکار عمومی در ایران بشدت اقدام نظامی وی را محکوم میدانند
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
    7 8
    از دست ایرانیها عصبانی باش
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
    8 9
    اگر انسان حیوان بود یا شاخ داشت یا سم پس عقل داره و زبان گفتگو کنه ایران در نسل کشی کدام نژاد بوده از کوروش تا الان که کمک تو بکنه
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
    3 6
    More and more peaple the demands to do somthing about outrageous man racism ardoqan became louderand louder...a
  • علیرضا GB ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
    7 9
    اقای اردوغان یادش رفته توی کودتای ترکیه کی ازش حمایت کرد
  • شمس تبریزی IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
    40 44
    اون زمانی که تو از برنامه هسته ای ما دفاع میکردی، داوود اوغلو وزیر خارجه ات بود و از تنش صفر با همسایه ها صحبت میکرد.یادت باشه که اون موقع هنوز بهار عربی ای نبود و تو هم نرفته بودی سوریه. بعدا فهمیدیم که تو از برنامه هسته ای ما دفاع کردی تا در نماز جماعت اینده در مسجد اموی دمشق بهت اقتدا کنیم. 8 سال دندون روی جیگر گذاشتیم و از گل بهت بالاتر نگفتیم. الان هم رعایت حالت را کردیم و چیزی بهت نگفتیم. حالا اومدی میگی چرا حمایت نکردیم؟ سد هم که روی دجله ساختی. حرمله روی فرات سدسازی میکرد و تو هم خواستی از اون کم نیاری و دجله را بستی؟ موقعی هم که شهردار استانبول بودی تراکم فروشی کردی و ترامپ برج دوقلو اونجا ساخته. توی کاخ سفید هم که زندگی میکنی. آخه مسلمون، چقدر چشم مون رو روی کث.... هم تو ببندیم؟
    • آریایی IR ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
      6 7
      تحلیل به جایی بود خداروشکر جبهه مقاومت فقط رزمنده نداره متفکران سیاسی کم نیستند درود به ایران و ایرانی
    • GB ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
      12 6
      شمس تبریزی به روانکاو مراجعه کند.
  • NL ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
    32 20
    عجب بدب.... ما که اینم توقع داره ما دست بسته در اختیارش باشیم
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
    46 34
    به اردوغان بگویید از ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر!
    • کی شمس IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
      8 1
      اردوغان تنهاریس جمهوری هست که به منافع ملی ترکیه وپیشرفت کشورش ایثارمیکند ومنتطرکسی نمی نشیند مردعمل ولی همه انسانها باجنگ وانسان کشی مخالفیم
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
    5 7
    یک برادر هم از دس برادر دلخور میشه
  • IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
    6 6
    واقعا عجیبه که این دیکتاتورها یه ذره از تاریخ عبرت نمی گیرن! از همون قدیماشون مثل اسکندر بگیر که میخواست کل دنیا رو فتح کنه و آخرش با نیش یه پشه مرد تا این جدیداش مثل هیتلر و صدام و ابوبکر بغدادی و اینا. کجاست امپراطوریشون؟یعنی اردوغان یه ذره پیش خودش فکر نکرده که چند سال دیگه زنده هست. حدود 300 هزار نفر زن و بچه بی سر پناه رو آواره این ور و اون ور کرده. دنیا به این زیبایی رو حس قدرت طلبی آدمایی مثل اردوغان به جهنم تبدیل کرده. در مقابل تاریخ چندین میلیارد ساله حیات کره زمین عمر ما آدم ها یه چشم به هم زدنه. کاشکی دنیا از این افراد پاک میشد و جای بهتری برای زندگی انسان ها از هر نژاد و زبان و فرهنگی می شد.
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
    13 36
    وقتی کامنتها رو می خونم دلیل عقب موندگی کشور مشخص میشه. تازه شانس آوردیم اینها مسئول تصمیم گیرنده نیستند. دم ترکیه گرم
  • ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
    10 11
    کاش ایران دستکم به اندازه اتحادیه عرب واکنش تند نشان میداد تا شائبه بوجود نیاد
  • IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
    14 14
    ترکیه هنوز فارس ها رو نشناخته.
  • عماد IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
    12 4
    موضع ایران حفظ ثبات و امنیت برای تمام ملل و اقوام منطقه هست که اقدام اردوغان تهدیدی برا این موضوع هست. حتی احتمال قدرت گرفتن مجدد داعش هم هست. ترکیه دوست و همسایه ماست و ما نه مایلیم روابطمان با همسایگان تخریب شود نه موافق افزایش جنگ افروزی و نا امنی هستیم بنابراین مواضع ایران کاملا منطقی است.
  • IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
    11 14
    راست میگه ما نباید روابط بین دو کشور را با انتقاد از سرکوب تروریست های پ ک ک به هم بزنیم.
  • محمد IR ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
    6 11
    ببین اردغان چقدربی ادبه میخوادبه مسولین کشورماروابط بین کشورهارایادبده؟اردغان نمیداندکه درایران روزنامهاازدهستندتاحقایق رابنویسندفکرکرده ایرانم مثل ترکیه است که هیچ روزنامه ای جرعت نوشتن حقایق رانداردچطورمیشه ازکشتن مردم بیگناه دفاع نکرد
  • IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
    10 9
    باید گفت آقای اردوغان فصل وزمان لشگر کشی دیگر گذشته است . دنیای امروز باید به سمت منطق و رفع اختلافات از طریق نشست های خیرخواهانه وانسان دوستانه پیش برود . آقای اردوغان اگر یکی از فرزندان تو در این لشگر کشی کشته شده بودند ، باز هم ایران را محکوم می کردی؟ جای بسی تاسف است که ازلشگر کشی و آوارکردن مردم مظلوم به جای استفاده از عقل سلیم و زبان لین بهره می بری.
  • .... IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
    12 8
    جنایت جنایت . توسط هر کسی باشه محکوم . بی خود دست پا نزن