توضیحات وزیر سابق آموزش و پرورش درباره طرح رفع انحصار زبان انگلیسی/ نمایندگان رایشان را پس گرفتند؟

ایسنا نوشت: وزیر سابق آموزش وپرورش مهم‌ترین مشکل طرح «رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی» را عدم استقبال دانش‌آموزان از زبان‌های خارجی دیگر دانست.

 علی‌اصغر فانی در نشست نقد و بررسی طرح رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور با بیان اینکه رفع انحصار از زبان انگلیسی مسئله جدیدی نیست، گفت: این موضوع در سال ۱۳۸۱ و ۱۳۸۲ دو بار به تصویب رسیده است تا دانش‌آموزان از میان چند زبان خارجی یکی را به دلخواه انتخاب کنند.

وی با بیان اینکه در قانون تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش آمده است که هر طرح و لایحه‌ای در مجلس مطرح می‌شود، پیش از آن باید به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش برسد، ادامه داد: مجلس شورای اسلامی قانون تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش را تصویب کرده است و این اختیارات را داده‌اند اما اکنون شاهدیم که بدون توجه به شورای عالی آموزش و پرورش طرح تدوین می‌شود که این کار غیرقانونی است.

فانی با بیان اینکه کانون زبان ایران ذیل کانون پرورش فکری فعالیت می‌کند، اظهار کرد: این کانون همه زبان‌ها را آموزش می‌دهد اما در یک‌ بررسی آماری مشخص شد که نزدیک به ۹۹ درصد به زبان انگلیسی گرایش داشتند. نمی‌دانم چرا ما می‌خواهیم یک چرخ را چند مرتبه اختراع کنیم؟ همچنین سال ۱۳۷۱ کتاب زبان آلمانی را وارد سیستم آموزشی کردیم و این درس را ارائه دادیم اما تعداد کمی از دانش‌آموزان به این سمت آمدند.

وی با بیان اینکه حدود ۵۰ سال است  که در آموزش و پرورش مشغول به کار هستم، گفت: با این تجربه می‌گویم نمی‌توان این قانون را اجرا کرد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی قبل از تصویب هر طرح و لایحه‌ای ابتدا باید ببینند جنبه اجرایی دارد یا خیر، سپس آن را تصویب کنند. یکی از اشکالات اجرای این طرح عدم گرایش دانش‌آموزان به زبان‌های دیگر است و اگر این قانون هم اجرا شود، ۱۰ سال طول می‌کشد تا معلم و متخصص تربیت شود.

در ادامه این نشست، محمودرضا گشمردی، مدیر گروه آموزش زبان فرانسه دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه طرح رفع انحصار زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور هم دانش‌آموزان و هم معلمان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اظهار کرد: این اقدام هر دو گروه را بلاتکلیف می‌کند.

وی با بیان اینکه وضعیت امروز زبان انگلیسی مطلوب نیست، گفت: آیا می‌توان گفت فیزیک و شیمی را حذف می‌کنیم و هر کسی می‌خواهد به آموزشگاه برود؟

وی با بیان اینکه امروزه در کشورهای اروپایی سه زبان و حتی چهار زبان به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود، تصریح کرد: به دلیل محدودیت‌های زبانی که وجود دارد، گرایش به سمت زبان انگلیسی بیشتر است البته نباید فراموش کرد که کاربرد این زبان نیز بیشتر است.

گشمردی با تاکید بر اینکه باید بررسی کرد این طرح به چه کسی و به چه مجموعه‌ای آسیب می‌زند؟ ادامه داد: باید دید آیا این طرح را به دلیل کم‌کردن هزینه‌ها مطرح کرده‌اند؟ در این طرح نکات خوبی نیز مطرح شده است که نیاز به چکش‌کاری دارد. بسیاری از افراد منتقد نیز با انحصار زبان انگلیسی موافق نیستند.

در بخش دیگری از این نشست محمود صادقی، نماینده مجلس نیز با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنم این طرح به صحن مجلس نرسد، گفت: طرح رفع انحصار از زبان انگلیسی حتی اگر با فوریت هم باشد، ابتدا باید در کمیسیون آموزش و کمیسیون فرهنگی بررسی شود و سپس به صحن بیاید.

این نماینده مجلس با بیان اینکه این طرح حتی اگر فوریت داشته باشد، چهل طرح دیگر داریم که دارای فوریتند، ادامه داد: این روزها نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دنبال گرفتن رای هستند و در حوزه‌های انتخابی حضور دارند.

صادقی در ادامه نسبت به ضعف سیستم آموزشی انتقاد کرد و گفت: اگر کسی به فکر راه حل باشد باید ببینیم چه نهادی صلاحیت دارد که طرح مسئله و راه حل کند. در این‌ میان به شورای عالی آموزش و پرورش اشاره کرد. در طرح رفع انحصار از زبان انگلیسی عنوان شده است که زبان آموزشی در مدارس نباید منحصرا زبان انگلیسی باشد اما در بندهای آن شاهد هستیم که حذف زبان انگلیسی مطرح است.

وی ادامه داد: همچنین در طرح واگذاری آموزش زبان به آموزشگاه‌ها بیان شده و حتی استخدام معلمان زبان انگلیسی نیز ممنوع شده است. بعد از بازتاب‌های منفی این طرح در رسانه‌ها با بسیاری از نمایندگان مجلس صحبت کردم و عنوان می‌شد که می‌خواهند امضایشان را پس بگیرند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1313317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =