کمتر از ۰.۰۴ درصد از یارانه‌بگیران به قطع آن معترضند

میزان نوشت: سازمان هدفمندی یارانه‌ها در پی انتشار گزارش‌هایی پیرامون معوقه ۱۴ میلیارد تومانی یارانه شهریور ماه سرپرستان خانوار اطلاعیه‌ای صادر کرد که از جهاتی قابل تامل است.

سازمان هدفمندی یارانه ها درباره قطع یارانه برخی از افراد در شهریور ماه اطلاعیه ای صادر و اعلام کرد در این ماه ده هزار نفر یعنی کمتر از چهار صدم درصد سرپرستان خانوار یارانه دریافت نکرده اند.
چه سازمانی باید مجوز واریز یارانه‌های معوق را صادر کند؟ / سازمان هدفمندی یارانه‌‎ها: مجوز نداریم

در این اطلاعیه آمده است: «از آنجایی که فرآیند محاسبه و پرداخت یارانه‌ها مطابق قانون فرآیندی ماهانه است، تعداد بسیار کمی از ۲۴ میلیون خانوار دریافت‌کننده یارانه نقدی یعنی جمعیتی کمتر از ۱۰ هزار نفر که کمتر از چهار صدم درصد سرپرستان خانوار هستند در زمان محاسبه نهایی و واریز یارانه ماهانه موفق به معرفی شماره حساب معتبر نمی‌شوند که در اصطلاح به آن «رد حساب» می‌گویند که به منزله نبود حساب بانکی معتبر در سامانه رفاهی است و بر این اساس مطابق قانون یارانه آن ماه خاص برای آن‌ها محاسبه و در نتیجه واریز نمی‌شود».

این موضوع بعد از پیگیری از تعداد زیادی از افرادی که یارانه‌شان حذف شده بود مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که نه تنها مشکل رد حساب بانکی برای آن‌ها وجود نداشته بلکه شامل هیچ یک از دلایل دیگر نیز برای خط خوردن از لیست دریافت یارانه نمی‌شوند.

از سوی دیگر این اطلاعیه دلیل واریز نشدن یارانه شهریور ماه سرپرستان خانوار را منع قانونی اعلام کرده است. اطلاعیه می‌گوید «به محض معرفی شماره حساب بانکی معتبر از سوی این سرپرستان خانوار مجدداً در فهرست پرداخت یارانه قرار خواهند گرفت، اما این امر به معنی واریز یارانه ماه یا ماه‌هایی که شماره حساب معتبر نداشته‌اند نیست؛ زیرا بر اساس ماده ۱۰ آیین نامه اجرایی ماده هفت قانون هدفمند کردن یارانه ها، مجوز قانونی برای این موضوع وجود ندارد». در این میان هنوز تکلیف یارانه معوق شهریور ماه این ۹۰ هزار خانوار که رقمی حدود ۱۴ میلیارد تومان می‌شود مشخص نیست.

حال قانون در این باره چه می‌گوید؟ یر اساس ماده ۱۰ سازمان موظف است از طریق حساب های بانکی ، نسبت به پرداخت یارانه های موضوع این آیین نامه اقدام کند. 

چه سازمانی باید مجوز واریز یارانه‌های معوق را صادر کند؟/ سازمان هدفمندی یارانه‌‎ها: مجوز نداریم

 یکی از سرپرستان خانوار شهر ایلام که یارانه شان حذف شده، در خصوص علت قطع یارانه و وصل نشدن آن در شهریور ماه بیان کرد: من سرپرست یک خانوار سه نفره هستم که ماه گذشته سازمان هدفمندی یارانه پیامکی با عنوان مشکل رد حساب برای من ارسال کرد و من به بانک مراجعت نمودم، ولی مشکلی در حساب نداشتم با این حال پرینت تایید حساب را به سازمان هدفمندی ارائه داده و قرار شد یارانه من در مهر ماه وصل شود، ولی این امر محقق نشد.

این در حالی است که برای دومین بار پیامک رد حساب در مهر ماه از سوی این سازمان دریافت کردم و با مراجعه مجد دبه بانک و دریافت پرینت تایید حساب و ارائه به سازمان هدفمندی برای وصل یارانه اقدام کردم و مسئولین حرف ماه گذشته مبنی بر وصل یارانه را به بنده زدند و حال باید تا نوبت بعدی واریز یارانه صبر کنم.

چه سازمانی باید مجوز واریز یارانه‌های معوق را صادر کند؟/ سازمان هدفمندی یارانه‌‎ها: مجوز نداریم

لازم به ذکر است که دریافتی این سرپرست خانوار در ماه کمتر از سه میلیون تومان بوده است و مشخص نیست تکلیف یارانه معوقه این سرپرست خانوار و افراد مشابه چه می‌شود.

به علاوه یکی دیگر از سرپرستان خانوار گیلانی درباره حذف یارانه شهریور ماه گفت: ما یک خانوار چهار نفره هستیم و دریافتی ماهانه کمتر از ۳ میلیون تومان داریم که سازمان هدفمندی یارانه ماه گذشته پیامک قطع یارانه به دلیل رد حساب برای ما ارسال کرد که بعد از پیگیری حساب اینجاب هیچگونه مشکلی نداشته و با مراجعه به سازمان هدفمندی یارانه‌ها و اعتراض به قطع یارانه، در مرحله ۱۰۴ یارانه این خانوار واریز شد، ولی براساس گفته مسئولین این سازمان که قرار بود یارانه معوق شهریور ما را نیز واریز کنند این امر محقق نشد و بعد از پیگیری مجدد هم اعلام شد امکان واریز یارانه معوق وجود ندارد.

این پیگیری‌ها از تعداد زیادی از سرپرستان خانوار صورت گرفت و هیچ یک مشکلاتی که از طرف سازمان هدفمندی اعلام شده را نداشتند، ولی مجبور به مراجعت به بانک و یا ثبت نام مجدد شدند که در این میان نیمی یارانه مهر ماه دریافت کردند و نیمی دیگر هنوز یارانه آن‌ها وصل نشده است.

در این رابطه یک مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: سازمان هدفمندی یارانه پس از ۹ سال فعالیت هنوز یک سامانه جامع برای دریافت اطلاعات ندارد و حال با توجه به مشکلات پیش آمده طی چند ماه اخیر و حذف اشتباه سرپرستان خانوار نیازمند، این در تلاش برای راه اندازی یک سامانه است که به نظر می رسد تمامی مشکلات و حذف شدن تعداد زیادی از یارانه بگیران نه تنها مربوط به دلایلی چون تغییر حساب بانکی، تغییر بانک عامل، تغییر سرپرست خانوار یا اعمال جداسازی و تفکیک خانوار به دلیل ثبت رخداد ازدواج، طلاق، معرفی سرپرست جدید به دلیل فوت سرپرست قبلی و ... نبوده بلکه تنها مشکل سامانه این سازمان بوده که بعد از ۹ سال فعالیت به روز نشده است.

حال نکته قابل تامل اینجاست که مبالغی که هر ماه به دلایل تغییر حساب بانکی، تغییر بانک عامل، تغییر سرپرست خانوار یا اعمال جداسازی و تفکیک خانوار به دلیل ثبت رخداد ازدواج، طلاق، معرفی سرپرست جدید به دلیل فوت سرپرست قبلی و ... به حساب سرپرستان خانوار واریز نمی‌شود، چه سرنوشتی دارند و تکلیف این مبالغ چه می‌شود؟

۲۲۶۲۳۱
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1313606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =