معاون هنری: دستورالعمل پروانه اجرای نمایش وحی مُنزَل نیست

در پی نقد برخی از منتقدان و فعالان حوزه تئاتر و نمایش نسبت به دستورالعمل پروانه اجرای نمایش، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این باره توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سیدمحمد مجتبی حسینی گفت: نظرات و نقدهایی به این دستورالعمل بیان شد، از فعالان و منتقدان تئاتر که نقد و نظرات خود را درباره این دستورالعمل مطرح کرده‌اند، سپاسگزارم و بی‌تردید نظرات و نقدهای هنرمندان و منتقدان بررسی و مطالعه می‌شود و مورد توجه قرار می‌گیرد.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: دستورالعمل پروانه اجرای نمایش بر اساس قانون و در تبیین مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره ضوابط نظارت بر نمایش با هدف و رویکرد تسهیل، تسریع و شفافیت در روند صدور مجوز، پاسخگویی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و توجه به جایگاه تخصصی تئاتر تدوین و منتشر شده و فارغ از نظرات کارشناسان و هنرمندان نیست و نمونه‌هایی از نظرات و گفته‌های هنرمندان و کارشناسان مبنی بر ضرورت تقنین قوانینی برای تسهیل در پاسخ به درخواست متقاضی پروانه نمایش منتشر شده است.

وی ادامه داد: این دستورالعمل همان مصوبه ۴۶۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره ضوابط نظارت بر نمایش و صدور پروانه در تاریخ ۱۳۷۹/۲/۶ است که روند اجرایی پروانه نمایش را متناسب با جریان امروز تئاتر مشخص و شفاف اعلام کرده و فراتر از آن مصوبه قانونی نیست بلکه روند اجرایی آن را تبیین و تشریح کرده است.

حسینی افزود: دستورالعمل پروانه اجرای نمایش بر اساس یک رویکرد کلان در تدوین و بازنگری آیین نامه‌ها و فرایندهای عرصه هنر است تا فرایندها و رویدادها از جمله جشنواره‌ها مبتنی بر یک دستورالعمل مشخص و مکتوب باشد که ذینفعان و فعالان هنر از آن آگاه باشند، هرچند این دستورالعمل ها در روند اجرا قابل بازنگری است.

وی در ادامه گفت: این دستورالعمل وحی منزل و غیرقابل تغییر نیست، تغییر آن نیز در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قابل انجام است و نیازی به بررسی در نهادهای قانونگذار ندارد اما بی‌تردید در روند اجرا خلاها، ضعف‌ها و قوت‌های دستورالعمل دقیق‌تر مشخص می‌شود و مانند هر آیین نامه و دستورالعملی چنانکه قبلا هم سابقه داشته است، می‌تواند تغییر کند و اصلاح شود.

وی تصریح کرد: بنابراین با رصد، مطالعه و بررسی نقدها و استقبال از نظرات و دیدگاه‌هایی که جوانب مختلف و موارد دستورالعمل را نقد و ارزیابی و پیشنهادهایی طرح می‌کنند، روند اجرای این دستورالعمل می‌تواند بازنگری شود و تغییر کند.

۲۴۱۲۴۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1313944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =