ایرنا نوشت: "خالد الجیوسی" تحلیلگر مسائل منطقه درباره تعیین "فیصل بن فرحان آل سعود" وزیر جدید امورخارجه سعودی نوشت:سیاست خارجی عربستان که معمولا با تدبیر و تعقل همراه بوده است، به تدریج تغییر رویه می‌دهد.

الجیوسی روز جمعه در روزنامه فرامنطقه‌ای "رأی الیوم" نوشت: بنظر می‌رسد انتصاب "ابراهیم العسّاف" وزیر برکنار شده خارجه عربستان که ۱۰ ماه طول نکشید و طی آن، وی از زندان ریتز کارلتون" به این مقام رسید، تنها مسأله تسویه‌حساب‌ها بوده است.

العسّاف از جمله مسئولان عربستان بود که در جریان حمله محمد بن سلمان ولیعهد عربستان علیه شاهزاده‌ها و مسئولان سابق این کشور و به بهانه مبارزه با فساد بازداشت و در هتل ریتز کارلتون زندانی بود، اما پس از توافق های مالی با بن سلمان تبرئه و آزاد شد.

نویسنده رأی الیوم نوشت: العسّاف نه نقشی در تصمیم‌گیری‌ها در سیاست خارجی سعودی داشت و حتی سخنگوی این سیاست‌ها نبود و این کار به "عادل الجبیر" وزیر مشاور در امورخارجه واگذار شده بود، کسی که با تعیین بن فرحان، نقشی تشریفاتی خواهد داشت.

الجیوسی اضافه کرد: فرحان چهره‌ای نزدیک به ولیعهد سعودی است، سفیر سابق عربستان در برلین بوده  و یک کارشناس تسلیحاتی است.

این نویسنده اضافه کرد: موضع فرحان نسبت به ایران نیز تند است، بطوری که وی در خصوص حمله ماه گذشته به تأسیسات نفتی آرامکو در بقیق و خریص، ضمن متهم کردن ایران به این حملات، اعلام کرد، تمامی گزینه‌ها برای برخورد با تهران مطرح است.

الجیوسی اضافه کرد: تعیین شاهزاده فرحان که براساس ادبیات کشور سعودی، کارنامه‌ای عالی دارد که مهم‌ترین آن، نزدیکی به بن سلمان است و در روزنامه‌های داخلی از آن به "شوالیه عرصه دیپلماسی" و شیر ژیان در رویارویی با ایران یاد می شود، براساس دیدگاه صاحب نظران، پیامی سیاسی خواهد داشت.

وی افزود: تعیین بن فرحان بی‌تردید، برای آن صورت گرفت که بن سلمان، تمامی ارکان حکومت را به کنترل خود در آورد، به این‌صورت که همه انتصابات در دستگاه حاکم، باید روابط نزدیکی با ولیعهد داشته باشند و یا دیدگاهشان به دیدگاه شخص بن سلمان نزدیک باشد.

نویسنده "رأی الیوم" اظهار کرد:سیاست خارجی عربستان معمولا با تدبیر و تعقل همراه بوده است، موضوعی که به تدریج تغییر رویه می‌دهد و با انتخاب شاهزاده فرحان که رسانه‌های کشورش از آن به عنوان فردی جسور و شجاع نام می‌برند، از آن تعقّل معمول فاصله خواهد گرفت و با رهبری وزیر جدید، سیاست هجومی را در پیش خواهد گرفت.

الجیوسی نوشت: برکسی پوشیده نیست که امکان مذاکره ایران و عربستان وجود دارد، اما با توجه به سخنانی که فرحان در گفت وگو با شبکه رادیویی "دویچلند فونک" آلمان اعلام کرد و به ایران هشدار داد که از ادامه دشمنی با سعودی دست بردارد، ناظران بعید می‌دانند، انتصاب وی، موجب بهبود در روابط تهران و ریاض و نیز توقف درگیری‌ها در یمن شود.

الجیوسی نوشت: با تعیین بن فرحان، بار دیگر سکان رهبری وزارت امورخارجه عربستان به خاندان آل سعود بازگشت، وزارتخانه ای که "شاهزاده سعود الفیصل" بیش از ۴۰ سال سکاندار آن بود.

وی نوشت: تنها "عبدالله السویل"، "عادل الجبیر" و "ابراهیم العسّاف" بودند که خارج از خاندان حکومتی برای مدتی عهده‌دار وزارت امورخارجه عربستان شدند.

نویسنده رأی الیوم اضافه کرد: با توجه به تأکید مکرر بن سلمان بر صنایع نظامی سعودی، ناظران و تحلیلگران بر این باورند که تعیین بن فرحان با توجه به این‌که وی یک کارشناس خبره تسلیحاتی و عضو هیأت مدیره اداره صنایع نظامی سعودی بوده است، حاوی این پیامی سیاسی خواهد بود که دولت ریاض بدنبال ورود به مسابقه تسلیحاتی و تشدید تنش‌های تازه در منطقه است.

الجیوسی در پایان نوشت: تعیین بن فرحان بدنبال آن صورت می گیرد که حلقه مشاوران بن سلمان و مسؤولان کنونی دولت ریاض به خاطر نداشتن تجربه سیاسی و اقتصادی کافی، زیر تیغ شدید انتقاد قرار داشتند.

سلمان بن عبدالعزیز" پادشاه عربستان چهارشنبه شب، "ابراهیم العسّاف" را از مقام وزارت امورخارجه برکنار و بن فرحان را به جای وی منصوب کرد.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1314088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    1 1
    این وزیرهاشون درس هم خوانده اند یا قومی انتخاب می شوند؟ درسته که سفیر بوده اما معلوم نیست سیاست بلد باشه