در حالی که برخی مسوولان و فعالان بازار خودرو از تاخیر وزارت صنایع در اعلام فهرست خودروهای مجاز وارداتی انتقاد می کنند؛ وزیر صنایع و معادن اعلام کرد:" واردات خودرو با رعایت ضوابط آزاد بوده است و طی 9 ماهه امسالنسبت به مدت مشابه سال قبل، 20 درصد هم رشد داشته است." علی اکبر محرابیان همچنین از وجود امضای طلایی در حوزه تجارت خارجی به ویژه واردات خودرو اظهار بی اطلاعی کرد.
انتشار این خبر در میان کاربران خبرآنلاین واکنش های متفاوتی را برانگیخت. به طوری که کاربری بدون ذکر نام نوشته است:" ظاهرا نظارت بر واردات فقط بر خودروهای آلمانی و ژاپنی اعمال می شود والا خودروهای بی کیفیت چینی یا قطعات به راحتی وارد می شوند و به عنوان خودروی فوق استاندارد تر از بنز تایید می شوند."
همچنین کاربری دیگری این نظر را منتشر کرده است:" لطفا یک سری به سایت ثبت سفارش بزنید، لیست خودروهای وارداتی خالی هست. پس برخی شرکت ها از کجا خودروهای 2011 وارد می کنند؟"
کاربر دیگری در پاسخ نوشته است:" جوابیه:دوست عزیز! همیشه مرسوم بوده خودروسازان دنیا از نیمه سال یعنی اواخر تابستان تولیدات را با مدل سال بعد به بازار های هدف برسانند و همین موضوع هم در مورد بازار ایران صادق است. از اوایل پاییز مدل های 2011 وارد می شوند در هرصورت وزارات صنایع، واردات را به نوعی دیگر و با عناوین مختلف مطرح می کنند."
اما کاربری باز هم بودن ذکر نام گمانه جدیدی را مطرح کرده است:" پرواضح هست که اینها لابی خودرسازهاست وگرنه بهانه هایی که می آورند. تنها 1.5 درصد مجموع واردات کشور مربوط به خودروسازهاست. گذشته از این ضوابط کیفیت بنز از 405 یا پراید استانداردتر نیست؟"
در نظری متفاوت تر هم کاربری بدون نام نوشته است:"بار یک عمر بی کیفیت سازی و عدم پیشرفت نباید به زور تعرفه و به قیمت ظلم به مصرف کننده ایرانی، بر روی دوش مردم باشد. آلمان این طور در صنعت خودرو دنیا پیشرفت کرد؟ ژاپن یا کره چند سال حمایت تعرفه ای شدند؟ حمایت تعرفه ای کافیست. نوبتی هم که شده، نوبت حمایت از مصرف کننده است. تعرفه را به حداقل برسانید."
/32
نظر شما