بنزین در ایران ارزان است اما...

هر چند ایران دومین بنزین ارزان جهان را عرضه می کند اما بررسی‌ها نشان می دهد قیمت بنزین در قیاس با قدرت خرید در ایران چندان پایین نیست.

 به گزارش خبرآنلاین، موضوع قیمت بنزین در سال‌های اخیر بحث‌های داغی را در فضای رسانه ای و محافل کارشناسی رقم زده است این در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد بنزین هزار تومانی در قیاس با قدرت خرید ایرانی چندان پایین نیست.

در حالی که زمزمه افزایش قریب الوقوع قیمت بنزین به گوش می‌رسید بهروز نعمتی، نماینده مجلس اعلام کرده است فعلا برنامه‌ای در این حوزه در دستور کار قرار ندارد. از سوی دیگر وزیر نفت نیز تاکید دارد تصمیمی در خصوص سهمیه‌بندی اتخاذ نشده اما به طور کامل موضوع سهمیه بندی را منتفی اعلام نکرده است.

بنزین در ایران تنها از کشور ونزوئلا گران‌تر است و طبق محاسبات هر لیتر بنزین در شرایطی تنها ۹ سنت قیمت دارد که در تمامی کشورهای اطراف ایران، این فرآورده سوختی قیمتی بالاتر را داراست. همین موضوع سبب شده است جریان قاچاق بنزین از ایران به دیگر کشورها، حتی افغانستان و ترکیه و عراق بسیار سوداور باشد.

آخرین محاسبات صورت گرفته نشان می دهد قیمت بنزین در ترکیه ۱۴ برابر، در عراق ۷ برابر و در امارات متحده عربی ۶.۵ برابر ایران است.

هر لیتر بنزین در پاکستان ۸ برابر و در افغانستان ۷.۲ برابر و در ترکمنستان و آذربایجان هم حدود ۵ برابر ایران است. به این ترتیب قاچاق سوخت به هر یک از کشورها، خصوصا کشورهایی که دارای مرز زمینی با ایران هستند، سودآوری بسیار بالایی را داراست.

 بر اساس این گزارش، برخی با استناد به ارزانی قیمت بنزین، افزایش قیمت را گریزناپذیر می دانند اما مولفه مهم دیگر یعنی قدرت خرید، نشان می دهد نرخ واقعی بنزین در ایران چندان هم پایین نیست. به عبارت دیگر این نرخ در قیاس با کشورهای توسعه یافته اندک و در قیاس با کشورهای در حال توسعه بالاست.

قیاس بنزین با متوسط درامد

درامد ماهیانه خانوار ایرانی چقدر است؟

بر اساس اطلاعات هزینه- درامد خانوار در سال ۱۳۹۷، درآمد متوسط ماهیانه هر خانوار شهری برابر با ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است. قیاس هزینه های مصرف ۴۰ لیتر بنزین در ماه با متوسط درآمد اعلامی از سوی مرکز آمار ایران نشان می دهد، خرید ۴۰ لیتر بنزین ۱.۱ درصد از درآمدهای خانوار را به خود اختصاص می دهد. این نسبت در مقایسه با اکثر کشورهای نفتی بالا و در قیاس با اکثر کشورهای توسعه یافته پایین است.

 مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در گزارشی تاکید دارد به رغم پایین بودن قیمت بنزین در کشور اما سهم آن در مقیاس جهانی چندان پایین نیست. این موضوعی است که در بحث آزادسازی و یا افزایش قیمت حامل های از جمله بنزین باید مد نظر تصمیم گیران قرار گیرد.

 محاسبات آماری نشان می دهد به طور متوسط خرید ۴۰ لیتر بنزین در ماه ۰.۴ درصد از درآمد خانوار قطری، ۰.۶ درصد درآمد ماهیانه خانوار کویتی و ۰.۶ برابر درامد خانوار اماراتی را در بر می گیرد. این رقم در کشورهایی چون کانادا و نروژ بین ۱.۱ یا ۱.۲ درصد است. در فرانسه، کره جنوبی، هنگ کنگ و ایتالیا، رقمی بین ۲ تا ۲.۶ درصد از درامد خانوار صرف خرید ۴۰ لیتر بنزین می شود.

 به این ترتیب وضعیت ایران مشابه کشورهایی چون کانادا و نروژ است که از نظر گستردگی حمل و نقل عمومی بر ایران برتری آشکاری دارند.

چه باید کرد؟

سالهاست کارشناسان از ضرورت به کارگیری تکنولوژی مدرن با هدف تولید خودروهایی کم مصرف سخن می گویند با این حال برخی بر این اعتقادند که بنزین ارزان خود مانعی بر سر راه سرمایه گذاری به منظور ورود تکنولوژی مدرن روز است.

 مرکز پژوهشهای مجلس با تکیه بر وضعیت کنونی پیشنهاداتی را با هدف مهار مصرف سوخت خصوصا بنزین ارائه کرده است. این مرکز محدود کردن مصرف با استفاده از کارت هوشمند سوخت و سهمیه بندی، جلوگیری از قاچاق سوخت و سرمایه گذاری جهات افزایش راندمان خودرو را در کنار توسعه حمل و نقل عمومی، کاهش عمر ناوگان و بالا بردن سهم حمل و نقل ر یلی پیشنهاد کرده و تاکید دارد ترویج فرهنگ مصرف می تواند در این عرصه موثر باشد.

17۲۲۳۲۲۳

کد خبر 1314457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 45
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
    5 4
    چه عجیب
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
    35 1
    و البته کهواحد پول ما دلار نیست پس همه رو به ریال بگین
    • IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
      1 1
      کجای متن درصد رو به دلار گرفته ؟چرا الکی حرف می زنید؟
    • IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
      0 1
      لطفا بیسواداها کامنت نگذارند
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
    42 0
    و دست مزد‌ها ارزانترین در حد هیچی !
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
    46 1
    بلاخره یکبار هم بصورت مقایسه ای قیمت بنزین بررسی شد و نه مطلق
  • FR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
    27 0
    هنوز خیلی ها هستند میگن باید گرون بشه
    • NL ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
      33 2
      به نظرم باید افزایش قیمت بنزین و اصلاح دستمزد و اصلاح ساختار قیمت گذاری خودرو همزمان رخ بده
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
    28 1
    خبرآنلاین خدا عمرت بده یک بار حرف حق زدی . من واقعا عصبانی بودم اما الان دیدم داری حقیقت رو میگی . احسنت به تو که شجاعت کردی
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
    33 0
    خواهش می کنم این گزارش رو همه رسانه ها کار کنند . هر کی کار نکنه یعنی فقط کرکورانه به افزایش قیمت بنزین فکر میکنه
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
    26 0
    بالاخره یکی پیدا شد حرف حق بزنه
  • SC ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
    0 0
    حالا باید دید چه شود
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
    23 0
    در آمد و یارانه های پنهان و آشکار نرخ تورم ایرانو با کشورهای دیگه هم مقایسه کنید فقط بنزینو گرفتید؟
  • DE ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
    2 26
    بنزین در ایران ارزان است
    • DE ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
      1 0
      تو راست میگی
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
    11 0
    جلوی دلالان خودرو را بگیرید
  • DE ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
    4 47
    در آلمان با حقوق متوسط یک ماه میشه ۱۱۰۰ لیتر بنزین زد و در ایران با حقوق متوسط یک ماه حدود ۲۵۰۰ لیتر، پس میشه نتیجه گرفت حای با معادل سازی قدرت خرید هم قیمت بنزین در ایران باید حدود ۲۳۰۰ تا ۲۵۰۰ باشه ، یعنی حتی با در نظر گرفتن دستمزدها هم قیمت بنزین در ایران بسیاااار ارزان هست.
    • NL ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
      24 0
      این شکلی حساب نمیکنن بعد المان تولید بنزین نداره
    • IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
      2 0
      راست میگی؟
    • FR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
      4 1
      اره شما خوبید
    • IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
      13 0
      متوسط حقوق رو در المان چند حساب کردی؟
    • آذربایجانی IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
      2 0
      ناشناس با پرچم المان اولا ایران وارد کننده نفنی نیس مثل المان و انفاقا صادر کننده نیز هس دوما ماشینهایی که در المان نولید میشوند نصف ماشینهای ایرانی بنزین مصرف میکنند سوما نرخ انوموبیل در ایران چند برابر المانه چهارما شما دسمزد یک کارگر سطح پایین در المان رو با کارمند در ایران مقایسه کردی پنجما بخاطر نورم زیاد در ایران اگه نرخ بنزین زیاد بشه نورم بسیار زیادنر میشه ششما شما کارایی بنزین ایرانی رو با المانی مقایسه میکنید؟چه از نظر نرخ و چه مصرفش؟
    • IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
      2 0
      از اونجایی که داری چرت و پرت میگی،کاملا حرفات الکی و بی ارزشه
    • IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
      1 0
      وای تو خوبی
    • IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
      2 0
      خیلی نابغه ای !!!
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
    10 0
    مشکل اصلی نارسایی بازار کاره
  • AE ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
    12 0
    حرف منطقی . درامد بالا بره قیمت ها واقعی بشه
  • ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
    1 18
    چاره ای جز گران کردن بنزین نیست
    • IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
      1 0
      سلام شهروند پولدار
  • ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
    2 10
    خوب الان اگر بنزین همین قیمت بمونه تکلیف قاچاق چی میشه؟
  • AT ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
    10 0
    لطفا یک مقاله هم بر اساس آمار معتبر فقط در مورد قدرت خرید مردم و ساختارهای حمایتی اجتماع برای بیکارانی که در به در دنبال کار هستند چاپ کنید
  • سجاد IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
    5 1
    تنهاراه اینه که حقوقهاوقیمت بنزین باهم آزادسازی بشن.
    • IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
      0 0
      نه تو رو خدا
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
    0 0
    خوب با این درآمد باید هم بنزین ارزون باشه . قبول ندارید؟
  • RO ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
    0 0
    حقوق ما از تورم عقب مونده
  • IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
    0 0
    انصافا مقایسه منصفانه ای بود
  • IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
    0 0
    به نظر من که باید گرون بشه، هم جلوی قاچاقش گرفته میشه و هم مردم مصرفشون رو کنترل میکنن داره از آب ارزونتر فروخته میشه، قیمت سهام پالایشگاهی ها هم یکم تکون بخوره ما رو هم تکون بده. D:
  • IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
    0 0
    قاچاقچی بنزین رو بگیرید
  • TR ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
    0 0
    نکات درستی بود
  • TR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
    0 0
    جلوی قاچاق را بگیرید . همین
  • IR ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
    0 0
    از خط فقر چه خبر؟
  • عباسی IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
    0 0
    گزارش خوبی بود. با تشکر از خبر آنلاین. این گزارش توسط مجلس ارایه شده پس نمایندگان هم که تصمیم میگیرند باید به موضوع واقف باشند و بی گدار به آب نزنند
  • IR ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
    0 0
    حمل و نقل عمومی کانادا خیلی بده
  • IR ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
    0 0
    قیمت بنز رو در ایران و المان هم مقایسه کن
  • IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
    0 0
    قدرت پول ملی را برگردانید