موضع‌گیری سوریه نسبت به تلاش ترکیه برای ایجاد منطقه امن

ایرنا نوشت: «فیصل المقداد» معاون وزیر خارجه سوریه روز شنبه، حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه و نیز حضور ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا در کشورش را ناقض آشکار قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل دانست.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، المقداد که ریاست هیات سوری در نشست کشورهای عدم تعهد در باکو را به عهده دارد، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: سوریه همزمان با پیشبرد راه حل سیاسی بحران مبتنی بر گفت و گوی سوری- سوری بدون مداخله خارجی، همچنان به مبارزه با تروریسم نیز ادامه می دهد.

وی در ادامه سخنانش به حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه اشاره کرد و گفت: تجاوزهای نظام ترکیه و آنچه «ائتلاف بین المللی» ضد داعش به رهبری واشنگتن در سوریه خوانده می شود، محکوم  و غیرقابل قبول است. این اقدامات نقض منشور سازمان ملل و قطعنامه های شورای امنیت به شمار می رود.  

وی همچنین گفت: سوریه تحریم های اقتصادی یک جانبه ای که آمریکا و اتحادیه اروپا برای تحقق اهداف و برنامه های سیاسی خود علیه سوریه و برخی دیگر از کشورها تحمیل کردند، به شدت محکوم می کند.

المقداد در ادامه از کشورهایی که از حاکمیت سوریه حمایت می کنند، قدرانی و تاکید  کرد که کشورش مصر است که با تجاوز ترکیه به کشورش با همه وسایل مورد دسترس مقابله کند و سرتاسر سوریه را آزاد و نیروهای بیگانه غیرقانونی در خاکش را بیرون کند.

معاون وزیر خارجه سوریه در بخش دیگری از سخنانش خواستار بازگشت آوارگان سوری به کشور شد و وعده داد که زندگی طبیعی آن در کشور تضمین خواهد شد.

المقداد گفت: تنها طرفی که از اوضاع سوریه و منطقه در شرایط کنونی سود می برد، رژیم اشغالگر اسرائیل است که علاوه بر اشغال اراضی عربی در فلسطین و جولان سوریه و بخش هایی از جنوب لبنان طی چند دهه، دست به جنایت های وحشتناکی در حق مردم تحت اشغالش زده است؛ حتی پا را فراتر گذاشته و به طور مستقیم به سوریه و سایر کشورهای منطقه حمله کرده است. این مسئله نشان می دهد که منطقه در لبه پرتگاه قرار دارد و سناریوهایی برای آن وجود دارد که کسی نمی تواند پیش بینی کند چه پیامدهایی می تواند بر صلح و امنیت بین المللی داشته باشد.

این مقام سوری پیشتر نیز در سخنانی با محکوم کردن حمله ترکیه به مناطق کردنشین شمال کشورش گفت که ارتش برای مقابله با هرگونه چالشی آماده است.

ترکیه در ۲۵ مهرماه برای عقب راندن شبه نظامیان کُرد سوری از مناطق مرزی الرقه و الحسکه سوریه، عملیات نظامی موسوم به «چشمه صلح» را در شمال سوریه آغاز کرد.

این حملات بیش از یک هفته ادامه داشت که با توافق آتش بس میان ترکیه و آمریکا به طور موقت متوقف شد و آنکارا به شبه نظامیان کُرد سوریه ۵ روز مهلت داد که تا عمق ۳۲ کیلومتری از مرز ترکیه عقب نشینی کنند.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1314543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =