درخواست علاوی برای استعفای دولت و برگزاری انتخابات زودهنگام

ایسنا نوشت:همزمان با اعلام شمار کشته‌ها و زخمی‌های اعتراضات عراق، نخست وزیر اسبق این کشور خواهان برکناری دولت و برگزاری انتخابات زودهنگام شد. همچنین یکی از نمایندگان پارلمان عراق در اعتراض به وخامت اوضاع و تحولات اخیر استعفا داد.

به گزارش شبکه خبری سومریه‌نیوز، کمیته حقوق بشر عراق اعلام کرد که طی دو روز تظاهرات علیه دولت در بغداد و شهرهای جنوبی عراق ۶۳ تن کشته شده‌اند.

کمیساریای عالی حقوق بشر در عراق روز شنبه اعلام کرده بود که بیشتر معترضانی که کشته شده‌اند از شهر ناصریه هستند. در این شهر ۱۵ تن کشته شده‌اند.

در همین راستا عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق به نیروهای مبارزه به تروریسم دستور داده در مناطق مختلف بغداد حضور یابند.

طبق گزارش‌ها نیروهای امنیتی نیم ساعت به معترضان فرصت دادند تا میدان التحریر را پیش از آغاز یورش به آن تخلیه کنند و در غیر این صورت با آنها به مثابه قانون‌شکنان برخورد خواهد کرد. مسئولان عراقی این هشدار را به همراه سخنان دو روز پیش نخست‌وزیر از طریق بلندگوها پخش کردند.

خبرنگار رویترز نیز با اشاره به اینکه معترضان همچنان تلاش می‌کنند با عبور از پل الجمهوریه وارد منطقه الخضرا(سبز) شوند، گفت: تدابیر امنیتی نظامی بسیاری وارد این منطقه شده است.

در همین راستا ایاد علاوی، نخست وزیر اسبق و رئیس ائتلاف الوطنیه عراق خواهان انتخابات زودهنگام برای استعفای دولت و مبارزه با فساد شد.

وی گفت: من خواهان تشکیل دولت کوچک هستم تا بر برگزاری انتخابات زودهنگام نظارت داشته باشد. ما به کمتر از این راضی نیستیم. باید برخی بندهای قانون اساسی نیز تغییر کند و به سهمیه‌بندی پایان داده شود.

از سوی دیگر مزاحم التمیمی، نماینده پارلمان عراق در اعتراض به وخامت اوضاع و تحولات اخیر در این کشور استعفا کرد.

عراق اخیرا صحنه اعتراضات گسترده علیه وضعیت اقتصادی و فساد و نبود فرصت‌های شغلی است.

پیش از این فراکسیون سائرون در پارلمان عراق اعلام کرد که به مخالفان پیوسته و در داخل پارلمان تا زمان برآورده شدن خواسته‌های مشروع تظاهرکنندگان تحصن می‌کنند.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1314673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =