روایت لاریجانی از تصمیمات جدید مجلس درباره یارانه‌های نقدی/برای فروش نفت تحت فشار هستیم اما...

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: عدم تعادلی در زمینه یارانه‌ها وجود دارد و حجم یارانه‌ها بسیار متنوع است و طبقات بالای جامعه از یارانه بیشتری برخوردار هستند.

به گزارش خبرآنلاین، علی لاریجانی که ظهر امروز به دامغان سفر کرده است در جمع خبرنگاران، گفت: باید از همت صورت گرفته شده توسط مسئولین شهرستان و آقای حسن بیگی نماینده شهرستان به منظور برگزاری اجلاسیه بین‌المللی مجاهدان در غربت تشکر کرد.

اهم اظهارات رئیس مجلس را به نقل از خانه ملت بخوانید؛

*در حال طی کردن دوره حساسی هستیم و به دلیل زورگویی‌های کشورهای قلدر و برهم زدن توافق هسته فشارهای بر کشور در زمینه فروش نفت، صادرات و واردات وارد شده است. مقام معظم رهبری دستور دادن در جهت مقابله با تحریم‌ها و اخذ تصمیمات فوری ستادی تشکیل شود و از ظرفیت‌های قانونی در این زمینه استفاده کنیم.

 *در ابتدا تکانه‌هایی در زمینه ارز داشتیم و مشکلاتی ایجاد شده بود که ستاد تشکیل شده تصمیمات ده‌گانه‌ای را اتخاذ کرد. به واسطه مجموعه تمهیدات صورت گرفته آرامشی در بازار ارز ایجاد شد، سرمایه گذاران باید پیش‌بینی از وضعیت ارز داشته باشند.

* دو هفته گذشته در مجلس شورای اسلامی نشستی در زمینه یارانه‌ها برگزار شد، عدم تعادلی در این زمینه وجود دارد و حجم یارانه‌ها بسیار متنوع است و طبقات بالای جامعه از یارانه بیشتری برخوردار هستند.

* برای بهبود وضعیت اقشار ضعیف جامعه در فشار تحریم‌های جدید تصمیماتی در نشست مجلس گرفته شد که مقرر گردید در کمیسیون بودجه مجلس مورد بررسی قرار بگیرد. هدف این است که مجموعه یارانه‌هایی که بی هدف توزیع می‌شود به صورتی هدایت شود تا طبقات پایین بهره بیشتری ببرند و در فشار اقتصادی موجود ساماندهی شوند، بخشی از این تصمیمات در ماه‌های آینده و بخشی دیگر در لایحه بودجه سال آینده محقق می‌گردد

*بخشی از فشار وارده به دلیل مسکن است که به همین دلیل در جلسات مختلف تمهیداتی در نظر گرفته شد تا محدوده روستاها به گونه‌ای تغییر کند که جوانان روستا صاحب مسکن شوند و این وظیفه بر عهده بنیاد مسکن قرار داده شد. در شهرهای کوچک و متوسط که حریم شهرها محدودیت دارد مقرر شد بنیاد مسکن با همکاری وزارت کشور محدوده شهرها را به گونه‌ای تنظیم کنند که به جوانان زمین به میزانی که توان ساخت آن را داشته باشند اختصاص داده شود، اما در شهرهای بزرگ مانند تهران قصد نداریم حریم شهرها را افزایش دهیم.

*وام مسکن افزایش داده شد و تمهیداتی در زمینه انبوه سازی گرفته شده است.  باید ظرفیتی در زمینه دارو و درمان ایجاد کنیم اما از مشکلات مهم در این زمینه این بود که سهمی که باید بیمه‌ها مانند تامین اجتماعی و سلامت پرداخت کنند به موقع پرداخت نمی‌شد و داروخانه داران، پزشکان و بیمارستان‌ها مشکل داشتند که ساماندهی شد تا در سال جاری عقب افتادگی نداشته باشند هرچند عقب افتادگی در زمینه پرداخت‌ها از سال قبل وجود دارد که باید منابع آن را تامین کنند.

*در بخش کشاورزی با توجه به میزان بارندگی‌ها خوشبختانه در تامین آذوقه مردم مشکلی نداریم و تنها در زمینه واردات دانه‌های روغنی واردات صوردت می‌گیرد که باید به مرور به اتکای واردات کاهش پیدا کند. صنعت در برخی بخش‌ها رشد داشته اما در برخی دیگر مشکلات همچنان وجود دارند برای این موضوع ستاد رفع موانع تولید زیر نظر استاندارها تشکیل شده است، اگر واحدهای تولیدی نیاز به سرمایه در گردش داشته باشند در ستاد رفع موانع تولید برای آن تصمیم‌گیری می‌کند.

*به بخش صادرات توجه کافی صورت گرفته شده است. ضمن اینکه شرایط سخت است اما همه تلاش می‌کنند علی رغم کاهش فروش نفت رونق داخلی ایجاد و از ظرفیت داخلی بیشتر استفاده شود.

۲۷۲۱۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1315069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =