گزارش جامع اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در سازمان نقشه‌برداری کشور

سازمان نقشه‌برداری کشور در راستای اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، نه تنها غالب مفاد این قانون و آیین‌نامه اجرایی آن را تمام و کمال اجرایی کرده و در راستای اجرای دیگر مواد نیز گام‎هایی برداشته است؛ بلکه حتی فراتر از آن و بر اساس روح حاکم بر این قانون و بیانیه «منشور حقوق شهروندی»و «رویکردهای کلان دولت تدبیر و امید» اقدامات مکملی را نیز انجام داده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان نقشه‌برداری کشور، نسرین وزیری مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی و مسئول اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در سازمان نقشه‌برداری کشور در نامه‌ای به حسین انتظامی دبیر کمیسیون انتشار و  دسترسی آزاد به اطلاعات، «انتشار جزئیات هزینه‌های ماهانه سازمان نقشه‌برداری کشور» که از آذرماه سال 1397 تاکنون مرتبا انجام گرفته است را یکی از مهمترین اقدامات این سازمان برشمرد.


وزیری در ادامه این نامه ضمن ارائه گزارش مفصلی از اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در این سازمان، نوشت: «سازمان نقشه‌برداری کشور در راستای اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، نه تنها غالب مفاد این قانون و آیین نامه اجرایی آن را تمام و کمال اجرایی کرده و در راستای اجرای دیگر مواد نیز گام‎هایی برداشته است؛ بلکه حتی فراتر از آن و بر اساس روح حاکم بر این قانون و بیانیه «منشور حقوق شهروندی»و «رویکردهای کلان دولت تدبیر و امید» اقدامات مکملی را نیز انجام داده است.مهمترین این اقدامات «انتشار جزئیات هزینه‌های ماهانه سازمان نقشه‌برداری کشور از آذرماه سال 1397 تا کنون بوده است. این اطلاعات و گزارش‌های مالی به منظور ایجاد شفافیت مالی، مبارزه با فساد، برقراری محیط رقابت پذیر سالم و عدالت اقتصادی و تحقق نظارت همگانی بر فعالیت‌های دستگاههای اجرایی؛ به‌طور کاملاً داوطلبانه و برای نخستین بار در طول فعالیت 66 ساله سازمان نقشه‌برداری کشور، منتشر شد که اقدامی نادردر میان دیگر دستگاه‎های اجرایی و حکومتی، نیز به شمار می‎رود».



به نوشته وی، همچنین در راستای قانون دسترسی آزاد به اطلاعات و اطلاع رسانی از معاملات و با عنایت به ماده 23 قانون برگزاری مناقصات(مصوب 1383) و ماده70 منشور حقوق شهروندی (مصوب 1395) که صراحت دارند «حق شهروندان است که به صورت برابر و با شفافیت کامل از اطلاعات اقتصادی از جمله اطلاعات مربوط به برگزاری مزایده ها و مناقصات مطلع شوند»؛ اطلاعات سازمان نقشه برداری کشور از طریق سامانه تدارکات الکترونیکی در قسمت شفاف سازی معاملات در اختیار عموم قرار گرفته است.

دیگر اقدام برجسته سازمان نقشه‌برداری کشور که فراتر از قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات انجام شده و در نامه وزیری به انتظامی مورد اشاره قرار گرفته؛ «اعلام سه فراخوان عمومی برای انتخاب بیش از 76 کارشناس، مدیر پایه، میانی و ارشد این سازمان» به ترتیب در آذر و اسفند ماه سال 1397 و تیر ماه سال 1398 است که به ترتیب 59 ،82 و 108 نفر متقاضی شرکت در این فراخوان‌ها بودند. از این میان انتصاب 7 مدیر میانی و کلان سازمانی قطعی شده و انتصاب 8 مدیر دیگر مشغول طی مراحل اداری و حراستی است.

اقدام دیگر این سازمان فراخوان به کارگیری مشمولین وظیفه (امریه سربازی) در راستای تدابیر رهبر معظم انقلاب اسلامی «مد ظلّه العالی»، ماده 33 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور و فصل هشتم قانون خدمت وظیفه عمومی بود. در اجرای دستورالعمل اجرایی نحوه بکارگیری کارکنان وظیفه مأمور به دستگاه‌ها و مراکز غیر نظامی ابلاغی از دفتر سیاستگذاری و نظارت راهبردی حفاظت اطلاعات نیروهای مسلح و به منظور بهره‌گیری از توانمندی‌های علمی و تخصصی فارغ التحصیلان دانشگاهی، این سازمان از محل سهمیه امریه تخصیص یافته و از طریق فراخوان عمومی، تعدادی از مشمولین وظیفه را براساس بند «الف» و «ب» تبصره ماده 66  قانون خدمت وظیفه عمومی جذب می‌نماید.

مدیر کل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان نقشه‌برداری کشور، پنج گزارش مشروح را به پیوست برای دبیر کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات ارسال کرده و مختصرا" در متن این نامه نوشته است: این سازمان در اجرای ماده 6 قانونانتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در یکسال و نیم گذشته با بیش از 33 هزار مراجعه حضوری و1931مطالبه غیر حضوری روبرو بوده است. در مجموع 174 هزار و 431 فقره عکس و داده به متقاضیان ارائه شده است. گفتنی است 22 خدمت این سازمان به صورت الکترونیکی قابل ارائه است که فرایند پاسخگویی، ارائه نظر و شکایت متقاضیان نیز در سایت سازمان تعریف شده است. همچنین این 22 خدمت در سامانه ملی مدیریت خدمت ثبت شده و متقاضیان از آن طریق نیز با سازمان در ارتباط هستند. گام دیگر این سازمان ارتقای سایت اطلاع رسانی و ارائه کلیه اطلس­های موضوعی و تولیدی این سازمان به صورت pdf و رایگان به مخاطبان است. همچنین در طول همین مدت بیش از 400 عنوان خبر در سایت سازمان منتشر شده که بیش از یک میلیون و 100هزار نفر بازدید کننده داشته است. این سازمان از ظرفیت­های فضای مجازی نیز برای اطلاع رسانی وارائه خدمت خود به عموم مردم بهره برده است.

به نوشته وی، این سازمان از زمان عضویت در سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در تابستان 97 تاکنون به کلیه سوالات به طور میانگین ظرف 12 روز پاسخ داده است. 95 درصد سوالات به شکل الکترونیکی پاسخ داده شده و 5 درصد سوالات مربوط به دریافت عکس و نقشه بوده که نیاز به مراجعه حضوری داشته است.

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1315547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =