مزاحمان تلفنی درصد بالایی از توان مرکز اورژانس ۱۱۵ قم را اشغال می‌کنند

ایرنا نوشت؛ معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی قم گفت: مزاحمان و یا افرادی که به اشتباه با اورژانس ۱۱۵ تماس می‌گیرند و کار غیر فوریت دارند،‌ درصد بالایی از توان این مجموعه را اشغال می‌کنند و مانع از رسیدگی به نیازمندان واقعی می‌شوند.

مهدی فراهانی با اعلام خبر فوق، اظهار داشت: روزانه بین ۲ هزار تا ۲ هزار و ۵۰۰ تماس در حوزه جغرافیایی استان قم با مرکز اورژانس ۱۱۵ برقرار می‌شود که ۲۵۰ تا ۳۰۰ تماس منجر به ماموریت و اعزام آمبولانس می‌شود که نسبت به مساحت و جمعیت قم، بالا و قابل‌توجه است.

وی اضافه کرد: با توجه به این‌که به دلیل ترددهای زیاد در شهر و محورهای مواصلاتی قم نیاز واقعی مردم به اورژانس ۱۱۵ در این استان بالاست، همشهریان باید همراهی لازم را با این مرکز داشته باشند تا خدمات مطلوب و به‌موقع به نیازمندان ارائه شود.

وی بیان کرد: برخی تماس‌ها نیز از روی غرض‌ورزی نمی‌باشد و صرفا به دلیل ناآگاهی برای مشورت درباره مسائلی که به اورژانس مرتبط نیست، صورت می‌گیرد.

فراهانی ادامه داد: به‌عنوان‌مثال افرادی برای مشورت گرفتن در مورد بیماری، مصرف دارو و یا اطلاعات مراکز درمانی با اورژانس ۱۱۵ تماس می‌گیرند و باعث اشغال چنددقیقه‌ای خطوط تلفن این مرکز می‌شوند.

وی تصریح کرد: با توجه به حیاتی بودن خط ۱۱۵ به دلیل این حجم سنگین از نیاز مردم به خدمات فوریت‌های پزشکی، خطوط اورژانس ۱۱۵ باید در راستای پاسخ به نیازهای مردم باشد.

وی با بیان این‌که اپراتورهای این مرکز پرستاران خانم هستند، تاکید کرد: این کارشناسان می‌توانند با کمک اطلاعات و راهنمایی‌های فرد تماس‌گیرنده،‌ برای حوادث اولویت‌دار نیرو و آمبولانس اعزام نمایند.

فراهانی با اشاره به خلا قانونی برای برخورد با مزاحمان تلفنی، بیان کرد: متاسفانه قانون ویژه‌ای برای برخورد با مزاحمان تلفنی مرکز اورژانس ۱۱۵ وجود ندارد و این مساله یکی از مطالبات ما از دستگاه قضایی است.

وی افزود: از دستگاه قضایی استان می‌خواهیم با توجه به حساسیت کار این دستگاه امدادی،‌ توجه ویژه‌ای نسبت به برخورد با مزاحمان داشته باشند.

وی با بیان این‌که اشغال خط اورژانس ۱۱۵ یعنی تهدید حیات شهروند دیگر، اضافه کرد: قانونی که در زمینه برخورد با مزاحمان تلفنی منازل مسکونی وجود دارد،‌ همان قانون در زمینه مرکز اورژانس نیز اجرایی می‌شود.

مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی قم دارای ۱۸ پایگاه جاده‌ای، ۲۲ پایگاه شهری، یک پایگاه هوایی، ۵۲ دستگاه آمبولانس، ۱۰ دستگاه موتورلانس، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و یک فروند بالگرد است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1316831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =