زندگی برای "عروس خاورمیانه" جریان گرفت

در آخرین تحولات لبنان، شهرهای این کشور صحنه تظاهرات مخالفان و موافقان دولت بوده است.

به گزارش خبرآنلاین، در تازه ترین تحولات در رابطه با لبنان روز گذشته اخباری مبنی بر مکلف شدن حریری برای تشکیل دولت در رسانه ها منتشر شد.  رسانه های لبنان از جمله النهار نوشت که احتمالا سعد حریری که هیچ رقیبی ندارد مجددا به تشکیل دولت مکلف شود اما این مسئله همچنان با پیچیدگی‌هایی در رابطه با شکل دولت و اولویت‌ها و برنامه آن روبروست.

در همین حال روز شنبه گزارش شد که شرایط در لبنان به حالت عادی برگشته است.

رویترز گزارش داد که دعوت‌های رهبران سیاسی لبنان از حامیان خود در خصوص باز کردن مسیرها و تسهیل در تردد شهروندان، موجب شده است زندگی عادی به اکثر خیابان‌ها و مسیرهای این کشور بازگردد.

 همچنین بانک‌های لبنان آغاز به کار کرده، فعالیت ادارات دولتی و رسمی سازماندهی شده و مدارس پس از ۱۵ روز تعطیلی مجدداً باز شدند و در تعدادی از مدارس از جمله در منطقه عالیه لبنان امروز تدریس به صورت معمول برگزار شد تا تدریس در دوره‌ای که مدارس به حالت تعطیلی درآمده بود، جبران شود.

در آن سو و طبق گزارش دفتر ریاست جمهوری لبنان، میشل عون همچنان در حال رایزنی برای هموار کردن راه برای تشکیل دولت جدید است. نهاد ریاست جمهوری لبنان در ادامه تصریح کرد: با توجه به چالش‌هایی که پیش روی دولت آتی قرار دارد، باید به یک اجماع سریع اما نه عجولانه درباره شخصی که مأمور به تشکیل دولت خواهد شد، برسیم.

در تازه ترین تحولات یعنی شامگاه شنبه نیز گزارش شده که هزاران لبنانی‌ در طرابلس و صیدا مجددا علیه نظام حاکم این کشور تظاهرات کرده و برخی گروه‌های فعال در اعتراضات خواهان مشارکت در تظاهرات "یکشنبه وحدت" در بیروت شدند.

در همین حال خبرگزاری فرانسه گزارش داد:  هزاران معترض لبنانی با تجمع در میدان "النور" طرابلس پرچم کشورشان را به احتزاز درآوردند و سرود ملی لبنان را سر دادند.  شهروندان لبنانی علی‌رغم بارش باران در مناطق "باب التبانه"، "الزاهریة"، "السویقه" و "الجسرین" راهپیمایی کردند و با در دست داشتن پرچم کشورشان خواستار مقابله با فساد در لبنان شدند.

همچنین گفته شده که که حامیان حزب "جریان آزاد ملی" امروز یکشنبه برای برگزاری تظاهرات در حمایت از میشل عون، رئیس جمهوری لبنان در مسیر کاخ ریاست جمهوری آماده می‌شوند.

اما در سوی دیگر همزمان با فراخوان جنبش هماهنگ کننده تظاهرات بیروت برای مشارکت در تظاهرات "یکشنبه وحدت"؛ حامیان حزب "جریان آزاد ملی" نیز ساعتی پیش راهپیمایی را در حمایت از رئیس جمهوری کشورشان آغاز کردند.

در همین راستا ایسنا به نقل از النشره گزارش داد که شمار زیادی از شهروندان لبنانی و حامیان حزب جریان آزاد ملی امروز (یکشنبه) با حضور در خیابان منتهی به کاخ "بعبدا"، کاخ ریاست جمهوری لبنان راهپیمایی را در حمایت از میشل عون، رئیس جمهوری کشورشان آغاز کردند.

حامیان میشل عون در جریان راهپیمایی امروز شعارهایی را در حمایت از رئیس جمهوری کشورشان سر دادند و همچنین خواستار حفظ سمت جبران باسیل به عنوان وزیر خارجه لبنان شدند.

شهروندان لبنانی همچنین شعارهایی را در انتقاد از سعد حریری، نخست‌وزیر مستعفی کشورشان سر دادند و وی را به "فریب دادن" ریاست جمهوری با استعفای ناگهانی خود متهم کردند.

جبران باسیل، وزیر خارجه و رهبر حزب جریان آزاد ملی لبنان نیز از همان ابتدای راهپیمایی به حامیان حزب خود پیوست.

وزیر خارجه لبنان در سخنرانی در جریان این راهپیمایی خطاب به ملت لبنان گفت: من لحظه به لحظه شما را دنبال کردم، صدایتان را شنیدم و رشادت را در چشمانتان دیدم. ما نیز مانند شما در برابر ظلم قیام کردیم، بنابراین ما به کسی ظلم نمی‌کنیم. ظلم در حق اقلیتی که در میان شما حضور دارند را احساس کردم و مشتاق موفقیت انقلابتان هستم. می‌گویم انقلاب یک قیام علیه بی‌عدالتی است، ظلم نکنید چراکه در نهایت نابود خواهد شد. این عادلانه نیست که دو بار مورد ظلم واقع شویم؛ یکبار توسط نمادهای فساد و بار دیگر توسط قربانیان آن.

وی افزود: اگر همه را متهم کنید نمی‌توانیم کسی را در این باره مجازات کنیم. شعار "کلن یعنی کلن" (همه یعنی همه) باید برای بازخواست استفاده شود نه علیه نظام که ما در رأس آن قرار داریم، همه ما فاسد و دزد نیستیم، بلکه فاسدان کسانی هستند که کاخ‌هایشان را با بیت المال و اموال مردم آباد کرده‌اند.

باسیل ادامه داد: نمایندگان و وزرای ما محرمانه بودن اطلاعات حساب‌های بانکی‌شان را نپذیرفته‌اند، برخی این مسأله را نمی‌پذیرند و را را بر روی نمایندگانی ببندید که از تصویب چنین قوانینی امتناع می‌ورزند و با مطرح کردن خواسته‌های سیاسی که امروز اجرای آن غیرممکن است، راه را بر روی خودتان نبندید. خواستار بازخواست فاسدان برای خروج از رکود شوید، چراکه در چنین صورتی ما می‌توانیم خواسته‌هایمان را محقق کنیم.

به گزارش النشره در ادامه موج سواری و دخالت برخی از کشورها در اوضاع داخلی لبنان، عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان تأکید کرد که آمریکا می‌خواهد از طریق به کارگیری جنبش مردمی به دستاوردهای سیاسی برسد. در همین راستا نبیل قاووق، عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان گفت: بدترین صحنه‌ای که شاهد آن هستیم این است که برخی افراد فاسد بر موج تحرکات و جنبش مردمی سوار شده و برای حفاظت از خودشان از این تحرکات سوء‌استفاده می‌کنند. همچنین احزاب متهم به فساد که مسئول سیاست‌های اشتباه اقتصادی هستند جنبش مردمی را به جنگ تسویه‌حساب با دشمنان سیاسی خود تبدیل کردند. آن‌ها بحران دشوار اقتصادی را به یک بحران سیاسی سخت تر تبدیل کردند و کشور را به سمت آشوب و خطر فتنه کشاندند.

قاووق

قاووق گفت: آمریکا علنا وارد ماجرا شده و می‌خواهد از جنبش مردمی برای تحقق دستاوردهای سیاسی به ضرر ثبات و وحدت ملی استفاده کند. اما موضع ما واضح و علنی است. ما هرگز اجازه نمی‌دهیم آمریکا اهداف خود را به دولت جدید دیکته کند و هرگز نمی‌گذاریم آمریکا نه در این مرحله و نه در هر مرحله دیگری به دستاورد سیاسی برسد.

اما در رویدادی دیگر و پس از استعفای حریری رئیس بانک مرکزی امارات اعلام کرد که این بانک در حال بررسی اعطای تسهیلات به لبنان است و به رهبران کشورهای حوزه خلیج فارس توصیه‌ای را برای کمک به لبنان مطرح خواهد کرد.

به گزارش رویترز عربی، المنصوری اظهار کرد: توافقی درباره موضوعات مشخصی وجود ندارد و امیدوارم که وضعیت لبنان که در پی اعتراضات در این کشور با بدترین بحران اقتصادی خود از زمان پایان جنگ داخلی سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ مواجه است، بهبود یابد.این در حالی است که مقامات امارات و عربستان قبل از سقوط دولت حریری به درخواست کمک او پاسخ منفی داده بودند.

اظهارات تازه رئیس جمهور لبنان و ترسیم نقشه راه

همچنین میشل عون رئیس جمهوری لبنان امروز در سخنانی اظهار داشت: مبارزه با فساد به تلاش بسیاری نیاز دارد و همچنین باید در این زمینه همکاری صورت بگیرد.

به گزارش المیادین عون در ادامه گفت:  فساد به راحتی از بین نمی رود زیرا دهها سال است در لبنان ریشه دوانده است لذا نابودی آن تلاش های بسیار است.

رئیس جمهوری لبنان تصریح کرد: ما طرح نقشه راهی را ترسیم کرده ایم که شامل سه نقطه است: ۱- فساد ۲- اقتصاد ۳- دولت مدنی که تحقق مورد سوم سهل و آسان نیست.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1317163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =