مشاور ارشد میرحسین موسوی از تشکیل بانک طلاعاتی از بازداشتی‌ها و کشته‌شدگان بعد از انتخابات خبر داد.

بهشتی در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به سومین جلسه کمیته پیگیری وضعیت بازداشت شدگان بعد از انتخابات گفت: همچنین مقرر شد به خانواده بازداشتی‌های اخیر کمک‌های حقوقی ارائه دهیم. فرزند شهید بهشتی همچنین از ارائه گزارش از نحوه فعالیت کمیته به مهدی کروبی خبر داد و گفت: آقای کروبی راه‌ حل‌هایی را برای سرعت بخشیدن به پیگیری وضعیت بازداشتی‌های بعد از انتخابات پیشنهاد کرد و در خصوص پیگیری وضعیت خانواده‌های این افراد نیز توصیه‌هایی کرد. بهشتی همچنین از دیدار اعضای این کمیته با دادستان کشور و رؤسای کمیسیون امنیت ملی و قضایی مجلس در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

این در حالی است که استاندار تهران با اشاره به بازداشت‌های انجام شده در تجمعات اخیر گفت: همه افرادی که باید آزاد می‌شدند، تا کنون آزاد شده‌اند. مرتضی تمدن که در حاشیه اختتامیه همایش «طنین ایثار» به سؤال خبرنگاران درباره بازداشت‌شدگان پاسخ می‌گفت اضافه کرد: کسانی که جرم مشهود داشته باشند و جرم آنها از طریق مراجع نیز تأیید شود، با افرادی که در مراحل اولیه آزاد می‌شوند، متفاوت هستند و قطعاً قانون به جرم این افراد رسیدگی می‌کند.

او «مهار صحنه و برخی موضوعات که می‌تواند تحریک‌آمیز و تشنج‌آمیز باشد» را از دلایل دستگیری این افراد توسط نیروی انتظامی خواند و گفت که آنها عمدتاً در همان بازجویی‌های اولیه آزاد می‌شوند و سوابق اولیه‌ای برای آنها منظور نمی‌شود. تمدن تأکید کرد: خیلی به دنبال نگهداشتن و بازداشت طولانی افراد نیستیم. استاندار تهران که اطلاعی از تعداد افراد بازداشت شده از شروع تجمعات تا کنون نداشت اعلام کرد: بیشتر بازداشت‌شدگان تجمعات آزاد شده‌اند. او ارائه آمار دقیق بازداشت شدگان را به «پس از بررسی» موکول کرد.

همچنین در جلسه مشترک کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با محسنی اژه‌ای که روز سه‌شنبه برگزار شد، وزیر اطلاعات هم اعلام کرد که اکثر زندانیانی که جرمی نداشتند آزاد شده‌اند. حجت الاسلام حسین ابراهیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی مجلس تأکید بر ایجاد وحدت، آرامش و تعامل بیشتر بین نیروهای مخلص، مؤمن و ولایی را از دیگر دستاوردهای این جلسه مشترک خواند و با بیان اینکه مقرر شد بین این نیروها ارتباط بهتری نسبت به گذشته برقرار شود، به فارس گفت: در این جلسه تصمیم گرفته شد کارها به صورت جمعی انجام گیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ضمن بیان این مطلب که در این جلسه توصیه‌هایی مبنی بر داشتن ارتباط بیشتر با جریانات مختلف صورت گرفت خبر داد که مقرر شده نهادهای اثر‌گذار هم اهتمام و تلاش خود را برای حفظ آرامش و وحدت جامعه به کار گیرند. ابراهیمی در ادامه ازتعیین نشدن زمان دیدار اعضای هیأت‌رئیسه کمیسون امنیت‌ملی با رئیس‌جمهور و رئیس قوه‌قضائیه گلایه کرد.

زهره الهیان دیگر عضو هیأت‌رئیسه کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی هم از قول وزیر اطلاعات گفت: تمام افراد بازداشت شده در روزهای پس از انتخابت آزاد شده‌اند و تنها عوامل اصلی آشوب‌ها جهت بازجویی بیشتر، تشکیل پرونده و طی مراحل قانونی در اختیار وزارت اطلاعات هستند. هرچند الهیان از پخش اعترافات بازداشت‌شدگان از صدا و سیما به درخواست کمیسون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی خبر داد، اما رئیس کمیسون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس درباره طرح بحث بازداشت‌شدگان، اعتراف‌های آنان و بحث پخش این اعترافات درجلسه مشترک کمیسیون با وزیر اطلاعات گفت: بحث و تبادل نظر در این ارتباط به نتیجه نهایی نرسیدو بیشتر به عنوان استفسار مطرح شد تا نظر و تأکید بر این‌که این کار حتماً صورت گیرد. علاءالدین بروجردی تنها مرور بر مجموعه حوادث پس از انتخابات و مسائل مربوط به ضروروت تقویت اتحاد ملی و محوریت اجرای قانون را به عنوان محورهای جلسه مشترک کمیسیون با وزیر اطلاعات معرفی کرد.

در این میان اما مشاور ارشد میرحسین موسوی از تشکیل بانک طلاعاتی از بازداشتی‌ها و کشته‌شدگان بعد از انتخابات خبر داد. او در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به سومین جلسه کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان بعد از انتخابات گفت: همچنین مقرر شد به خانواده بازداشتی‌های اخیر کمک‌های حقوقی ارائه دهیم. فرزند شهیدبهشتی همچنین از ارائه گزارش از نحوه فعالیت کمیته به مهدی کروبی خبر داد و گفت: آقای کروبی راه‌حل‌هایی را برای سرعت بخشیدن به پیگیری وضعیت بازداشتی‌های بعد از انتخابات پیشنهاد کرد و در خصوص پیگیری وضعیت خانواده‌های این افراد نیز توصیه‌هایی کرد. بهشتی در پایان همچنین از دیدار اعضای این کمیته با دادستان کشور و رؤسای کمیسیون امنیت ملی و قضایی مجلس در آینده‌ای نزدیک خبر داد. هرچند آمار دقیقی از بازداشت‌شدگان تجمعات اخیر از سوی مراجع انتظامی، امنیتی و یا قضایی صادر نشده، اما این مراجع یک صدا فریاد می‌زنند که تعداد زیادی از این بازداشت‌شدگان آزاد شده‌اند، بدون اینکه نامی از کشته‌شدگان این جریان ببرند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 13173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =