فضای مجازی؛ چالشی پیش روی انتخابات مجلس یا فرصت؟ /سه نگاه متفاوت کاربران خبرآنلاین

کابران خبرآنلاین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه "آیا فضای مجازی می تواند به افزایش مشارکت در انتخابات کمک کند؟" نظرات متفاوتی را درج کرده اند، گروهی به کارکردهای مثبت آن اشاره و گروهی دیگر پیامدهای منفی آن را گوشرد کرده اند، گروهی دیگر البته استفاده هدفمند از فضای مجازی را دارای کارکرد دانسته اند.

به گزارش خبرآنلاین، تاثیر فضای مجازی بر حوزه سیاست به ویژه در عرصه انتخابات این روزها به موضوعی انکار ناپذیر تبدیل شده است، با این حال به نظر می رسد در کنار کارکردهای مثبت، فضای مجازی آسیب هایی را هم ممکن است متوجه انتخابات و تحرکات ناشی از آن کند.

تجربه استفاده از فضای مجازی در چند انتخابات اخیر ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی حاکی از آن است که با درنظر گرفتن ملاحظاتی می توان از ظرفیت های فضای مجازی در پرشور کردن فضای انتخابات بهره گرفت، ایده ای که البته مخالفانی هم دارد.

خبرگزاری خبرآنلاین در همین زمینه از کاربران خود خواسته است تا نظر خود را درباره این سوال که "آیا فضای مجازی می تواند به افزایش مشارکت در انتخابات کمک کند؟" اعلام کنند که واکنش های متفاوتی را به دنبال داشته است.

اعتماد به فضای مجازی، خطایی استراتژیک

گروهی از کاربران اعتماد به فضای مجازی را خطایی استراتژیک توصیف کرده اند و در توضیح دلایل خود به عدم امکان شناسایی افراد و صحت و سقم مطالب منتشر شده در آن اشاره می کنند.

موافقان این ایده همچنین تاکید دارند که فضای مجازی به دلیل افشای ندانم کاری برخی باعث کاهش مشارکت خواهد شد.

یکی از کاربران در این زمینه نوشته است: " فضای مجازی ملغمه ای از انواع آدمها از بی سواد ترین آنها تا باسواد ترین آنها است، انواع انگیزه ها در آنها وجود دارد. از خصمانه ترین و توطئه آمیزترین تا دلسوزانه ترین. آدم های واقعی در آن هستند، آدم های فیک و کاملا دروغین در آن هستند. وفادارترین آدم ها به نظام در آن هستند و همزمان دشمن ترین و مخالفترین ها نسبت به نظام در آن هستند. سرعت نشر شایعات و دروغ و جعلیات در فضای مجازی از سرعت نور بیشتر است. .. واقعا چطور میشه به چنین فضایی اعتماد کرد."

فضای مجازی بزرگ ترین دشمن رسانه های انحصاری

با این حال اما گروهی دیگر به کارکردهای مثبت فضای مجازی اشاره کرده و بر این باورند که فضای مجازی بزرگترین دشمن و چالش برای رسانه های انحصاری و حکومتی است.

مخاطبی در این باره نوشته است:" فضای مجازی باعث میشه جامعه از حالت بسته و تک صدایی خارج بشه، دیگه تعدادی رسانه وابسته به حکومت مخصوصا رادیو تلویزیون نمیتونن افکار و نظرات خود را به مردم دیکته کنن. گاهی بیننده های یک کلیپ و ویدئو در فضای مجازی چندین برابر بیننده های تلویزیون است. حتی فیلترینگ هم نمیتونه مانع آن شود. از این جهت ارزش زیادی دارد."

کاربر دیگری کارکرد و اهمیت فضای مجازی را در بالا بردن ارا خاموش جامعه دانسته و در توجیه نظر خود نوشته است: " یکسری که رای دادن را وظیفه دینی میدانند و احتیاج به تحریک برای مشارکت ندارند و عده ای هم رای دادن را نوعی مخالفت مدنی میدانند و سعی در ابراز ان هستند.برخی ها هم بسته به فضا در رای گیری ها شرکت میکنند که به نظرم فضای مجازی فقط در به صحنه کشاندن این افراد اهمیت دارد که در این انتخابات پیش رو بعید میدانم تاثیر چندانی داشته باشد."

و گروه سوم...

 گروهی دیگر اما فضای مجازی را هم دارای  کارکرد مثبت و هم منفی می دانند. به این معنی که اگر از ظرفیت های آن به شکل مدیریت شده بهره گرفته شود به طور قطع نتایج مثبتی خواهد داشت در غیر این صورت آسیب های آن غیر قابل جبران است.

یکی از کاربران با تایید این ایده تاکید کرده است که " فضای مجازی اگر به حقایق راستی بپردازد حتما بدرد بخور خواهد شد و گرنه نه تنها بدردنمی خورد بلکه مضر و غیر مفید است پس باید همه را به مثبت اندیشی و روشنگری دعوت کنیم"

27219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1317673

برچسب‌ها