کمالوندی: تا 24 امشب کار خارج کردن گازهای سبک را تمام می کنیم

فارس نوشت: سخنگوی سازمان انرژی اتمی به تشریح جدیدترین اقدامات انجام شده در تأسیسات غنی سازی فردو پرداخت.

بهروز کمالوندی در گفتگویی درباره آخرین اقدامات صورت گرفته در گام چهارم کاهش تعهدات برجامی عنوان کرد: براساس دستور رئیس جمهور گام چهارم از امروز شروع شد، 2 هزار کیلوگرم گاز هگزافلوراید در یک مخزن از سایت شهید احمدی روشن نطنز به فردو منتقل شد و همین 2 هزار کیلو از پسماندهای دوره های گذشته تولید شده و رقم بزرگی بوده است و الان 2 تن را بردیم و 25 تن از پسماندها از سایت شهید احمدی روشن توانستیم هگزافلوراید تولید کنیم.

کمالوندی عنوان کرد: بعد از انتقال به سایت در محل خود قرار گرفت و به لوله های خوراک متصل شد و همه مراحل تحت نظر بازرسان آژانس انجام می شود.

وی در گفتگو با خبر ساعت 21 به تشریح فرآیند غنی سازی اشاره کرد و افزود: همه عملیات به صورت موفقیت آمیز و با سرعت بسیار زیادی انجام شده و تا 24 امشب کار پسیواسیون و خارج کردن گازهای سبک را تمام می کنیم و به مرحله برداشت محصول می رسیم. 

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: البته در دوره پسیواسیون محصول پسماند را دوباره مخلوط می کنیم. باید به حدی برسیم که محصول با کیفیت مناسب تولید کنیم. ساعت 24 شیرها را باز و محصول را جمع آوری می کنیم، البته این سیستم باید پایدار بشود و فردا (پنجشنبه) از محصول نمونه گیری می شود. آژانس این نمونه ها را می بیند و تا روز شنبه نیز سطح پایداری باید ادامه یابد. حوالی ساعت 10 و 11 صبح شنبه به سطح 4.5 درصد می رسیم و انشاءالله به حد پایداری می رسد.

وی عنوان کرد که جمعی از خبرنگاران روز شنبه از فردو و آخرین اقدامات انجام شده بازدید کرده و نشستی خبری نیز در این محل برگزار خواهد شد.

معاون سازمان انرژی اتمی درباره وضعیت توان هسته ای ایران بعد از گام چهارم نیز گفت: صنعت هسته ای صنعت شادابی است و با توجه به اینکه دانشمندان ما قله های تکنولوژی را طی کردند در وضعیت بسیار خوبی هستیم. در حوزه غنی سازی ما دیروز و پریروز به حدود هشت هزار و 600 سو ظرفیت تولید رسیم و حدود 900 سو نیز از فردو اضافه می شود که حدود 9 هزار و 500 سو که اگر در نظر بگیریم در قبل از برجام در بالاترین حدش 11 هزار سو داشتیم الان تقریبا به حدود قبل از برجام نزدیک شده ایم.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1318325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =