۱۶ نفر
۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۱
شرط کردهای سوریه برای دمشق

ایرنا نوشت: «مظلوم عبدی» فرمانده کل نیروهای کُرد «سوریه دموکراتیک» (قسد) برای توافق با دولت سوریه دو شرط گذاشت.

به گزارش روز پنجشنبه روسیا الیوم، عبدی گفت: دمشق تمایل دارد تا با کردها توافق و مذاکره کند و در کنار دولت در مقابل اشغالگری ترکیه قرار گیرند.

وی افزود: برای دستیابی به توافق با دولت سوریه ما دو شرط داریم: نخست اینکه تشکیلات خودمختار کُرد در قالب قانون اساسی بخشی از مدیریت کلی سوریه باشد و دوم اینکه نیروهای سوریه دموکراتیک به عنوان یک نهاد دارای استقلال باشد.

عبدی اضافه کرد: خواست کردها این است که نیروهای قسد حضور نظامی سازمانی خود را در مناطق شمال و شرقی سوریه حفظ کند و از این مناطق به عنوان بخش رسمی از ارتش سوریه محافظت کند.

فرمانده کل نیروهای کُرد سوریه در ادامه گفت: اما دولت سوریه به این می اندیشد که این نیروها در قالب فردی و فرماندهان به ارتش سوریه بپیوندند و از طرف ما امکان موافقت با آن وجود ندارد.

وی درخصوص حضور آمریکا در میادین نفتی سوریه نیز گفت: همه می دانند که آمریکا نیازی به نفت ندارد. آن ها می گویند که نمی خواهند این نفت به دست داعش، نظام سوریه یا نیروهای دیگر بیافتد و بایستی که آمریکایی اینجا باقی بمانند تا بخشی از این توازان باشند.

پیش تر «شورای سوریه دموکراتیک» شاخه سیاسی «نیروهای دموکراتیک سوریه» با صدور بیانیه ای برای مذاکره و گفت و گوی مستقیم با دولت سوریه با هدف مقابله با تهدید تجزیه این کشور اعلام آمادگی کرده بود.

در همین رابطه وزارت دفاع سوریه نیز در بیانیه ای اعلام کرده بود که فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه پس از تسلط بر بخش وسیعی از خاک سوریه از نیروهای مسلح کرد موسوم به "قسد" می خواهد تا برای مقابله با حمله خارجی به ارتش این کشور بپیوندند.

ترکیه از ۲۵ مهرماه برای عقب راندن شبه نظامیان کرد سوریه از مناطق مرزی الرقه و الحسکه سوریه، عملیات نظامی موسوم به «چشمه صلح» را در شمال سوریه آغاز کرد.

یکی از اهداف ترکیه از این عملیات نظامی ایجاد منطقه امن در شمال سوریه در حدفاصل شهرهای راس العین و تل ابیض به طول ۱۲۰ کیلومتر و عمق ۳۰ کیلومتری از مرزهای ترکیه است.

310311
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1318480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۶
    کردها باج میخوان و چیزی مثل اقلیم شیطانی که هر وقت فرصت را مناسب دیدند رفراندوم برگذار کنند به نظر من سوریه نباید شروط رو بپذیره کمی اونها رو جلوی ترکیه تنها بذاره اونزمانه که شروط یادشون میره اونها در موقعیتی نیستند شرط تعیین کنند
    • AE ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۶
      اونجا نیستی...پ جوش نیار
    • IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۶
      تو حواست به کار خودت باشه. هشتاد درصد نفت سوریه دست کردهاست.
    • علی IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۶
      اینکه شد همون جدایی از سوریه، تازه به اونا فشار آمده، استقلال کردستان سوریه یعنی اسرائیلیزه شدن بخش شمالی آن کشور.
    • IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۶
      تو برو واسه مشکلات بیشمار مملکت خودت جوش بزن بنده خدا اونا به تو چه ارتباطی دارن
    • IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۶
      کردها در سرزمین ابا اجدادی خودشون این حق بە رسمیت شناختە شدن را دارند و همون اقلیم کە شما میگی در حال حاضر بسیار اباد و پیشرفته تر از مناطق دیگر عراق هست.و نتیجه احقاق حقوق یک ملت است.
    • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
      5 2
      به شماها چه مربوطه کردهای سوریه؟خیلی دوسدارین کردها سوریه رو تجزیه کنن به ارزوی خودتون برسین؟کور خوندین
    • رحمن IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
      0 0
      این درسته اما وجود آمریکا و اسرائیل باعث بد فکر کردن کردهای سوریه شده است کرد ها حداقل میخواهند شبیه کردهای عراق شوند
  • شمس تبریزی IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۶
    38 12
    کاک مظلوم، اومدی و نسازی. شما به کاک مسعود نگاه نکن. هدفت از خود مختاری چیه؟ باور کن پوتین داره شما رو گول میزنه. من میدونم این حرف شما نیست. پوتین گذاشته تو دهن شما. با طناب پوسیده این تزار هفت خط نروید تو چاه. آمریکا با اون گندگی و عظمتش شما رو ول کرد. کلی هم ازتون استفاده برد. پوتین هم شما رو وجه المصالحه قرار میده. کافیه اسد بهش یه خرده شیتیل بیشتر بده، تا از خودمختاری شما حمایت نکنه. آخه، مرد حسابی، چند بار باید از یک سوراخ گزیده شوید؟ همین کاک مسعود رو نگاه کن. جان کری چند بار رفت اربیل، و این بنده خدا خیال کرد استقلال کردستان اوکی شده. من از اینکه اینطور با شما بازی میکنن ناراحت میشم. قلبا دوست تون دارم. اینه که دوست ندارم اینطور سر کار بذارنتون
    • محمد IR ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
      7 7
      جناب شمس عزیز، آدم که توی رودخانه میفته دست به گل سنگ هم میزنه که شاید بتواند از غرق شدن نجات پیدا کنه، کردهاهم هر بار به یک گوشه ای رو میکنند تا شایدروزنه ای بیابند نه اینکه به آمریکا یا روسیه وابسته باشند.
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۶
    16 65
    این شروط کاملا" عقلانی و دموکراتیک است. کسانی که ساز مخالف میزنند دسمنان دموکراسی و عدالت و آرامشند.
  • IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۶
    دنیا خیلی وقته از تمرکز گرایی قدرت در مرکز فاصله گرفته تقریبا تمام کشورهای اروپایی و آمریکا بصورت فدرال اداره می شود و گرنه خیلی وقت پیش تجزیه شده بودند تنها راه نجات کشورهای خاورمیانه نیز فدرالی شدن است در غیر اینصورت تجزیه شدن حتمی است
    • IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
      9 2
      چون کردها در همه کشورها اقلیت محسوب منیشوند اینجور از دموکراسی غربی {که نمونشو در باسک و ایرلند شمالی دیدیم}دفاع میکنی وگرنه اگه کردها کشوری داشتند و یک اقلیت قومی دیگه چنین درخواستهایی به ضم شما مشروع داشت سریعا محکومش میکردین یک نمونش در همون اقلیم که نیمچه منطقه خودمختاره که هنوز کشور نشده حقوق ترکمنها و اعراب رو نقض میکنه و رفراندومی ندارند نگید نه که کسی باور نمیکنه
  • ایرانی IR ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۶
    به فرمایش امام حسین اگه دین ندارید لااقل آزاده باشید اگه کردها توی سرزمین خودشون تا الان شناسنامه نداشتن و از این به بعد میخوان به رسمیت شناخته بشن میشه اسرائیلزه شدن!!!!؟؟! شما اگه حرف نزنی نمیگن لالی از سیاست هم سر در نمیاری با چکمه نپر توی مهلکه. سیاست تمرکز گرایی توی کشوری که چند قومیت و مذهب مختلف داره جواب نمیده شما عراق رو ببین الان تنها جایی که آرامش داره همون کردستان عراقه و خود عراق هر روز به بهانه ای بلواست بعدش شما که دم از دمکراسی میزنی رفراندوم پایه و اساس دمکراسی است نه مبنای تجزیه طلبی در ضمن بارزانی رفراندوم رو برگزار کرد و به همه ثابت کرد که رفراندوم توی کشور جهان سوم که با زور اداره میشن اعتباری نداره
    • بهداد IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
      7 11
      والله این حرفا رو یه ترک بگه بهش میگین پانترک وطن فروش
    • IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
      8 1
      باز که دوره افتادی و حرف خودتو میزنی؟مگه قراره هر قوم و هر منطقه ای به میل خودش رفراندوم برگذار بکنه برای جدایی و خود مختاری؟دموکراسی رو با ول کردن اختیارات کشور اشتباه گرفتی کجای کاری که در همون به اصلاح کشورهای دموکراتیک انگلیس و اسپانیا با باطوم چه برسر جدایی طلبهای باسک و ایرلندی میارن چطوره فردا اذربایجانشرقی و سیستان و بلوچستان هم رفراندوم بزارند؟فکر کردی اصل رفراندوم در جوامع بدوی و قومیتی خاورمیانه مثل کانادا جواب میده که کشور وصله پینه ای از 200 کشور دنیاست؟ اصلا بارزانی به چه حقی رفراندوم برگذار کرد مگه جز اینه 200 کشور دنیا عراق رو و نه اقلیم رو برسمیت میشناسند؟مرزهای بین الملی چی؟چطوره فردا استاندار لرستان هم رفراندوم برگذار بکنه؟چرا شماها نمیتونین کنار سایر اقوام زندگی کنین؟مگه جز اینه اولین کشور دنیا بر مبنای قومیتی اسرائیله؟ شماها که اینهمه به رفراندوم علاقه دارین چرا در اقلیم اجازه رفراندوم به ترکمنها و اعراب ساکنش داده نمیشه؟ مشکل کردها در سوریه شناسنامه هست؟خب به اسد میگیم شناسنامه و کارت ملی هم بهشون میده ایا حله؟
  • IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
    16 3
    این بازی از عراق شروع شد، حالا نوبت سوریه شده. فکر نکنید ادامه نداره...
    • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
      7 3
      پاسخ به 34 :9 بنده خدا که یکسری منویات شوونیستی راسیستی رو یاد گرفتی و همه جا در حال پخشش هستی که در واقع گفتمان قشر خاصی در ایران هم هست که هیچ ارزشی برای دمکراسی و تمرکز زدایی قائل نیستن ٰ فرض کن کل کردهای سوریه هم از کره زمین محو شن و اثری ازشون باقی نمونه آیا مشکل گرانی و تورم فضایی و صف هه جا فراگیر و ارز نجومی و فساد نجومی و فرار مغزها و فرار سرمایه و ... مملکت تو حل میشه؟! اخیر اونوقت تما مشکلاتت رو با درگیری با گروهها و اقوام دیگه ای پشت گوش میندازی!