۰ نفر
۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۵
سنگ اتمی واشنگتن برای مسکو

فارس نوشت: عقب‌ماندگی هسته‌ای آمریکا، «واشنگتن» را مجبور به جلوگیری از اجرای برنامه‌های اتمی روسیه در آسیای مرکزی با هر وسیله و بهانه‌ای کرده است.

به گزارش خبرگزاری استانرادار، عقب‌ماندگی هسته‌ای آمریکا، «واشنگتن» را مجبور به جلوگیری از اجرای برنامه‌های اتمی روسیه در آسیای مرکزی کرده است.

در همین راستا بود که در قزاقستان تجمع‌های اعتراضی علیه ساخت نیروگاه اتمی و در قرقیزستان تجمع‌های اعتراضی علیه استخراج اروانیوم برگزار شدند.

همچنین در روسیه رسانه‌های منطقه با هدف گسترش ترس از تکنولوژی‌های هسته‌ای مطالب انتقادی را چاپ کردند.

در تمام موارد گسترش ترس بی اساس از تجهیزات هسته‌ای صلح آمیز دیده می‌شود.

انجمن «سوروس» از اعتراضات مردم نسبت به ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای حمایت می‌کند و کارشناسان مختلف که از  سازمان‌های غربی حقوق می‌گیرند از نیروگاه‌های هسته‌ای به شدت انتقاد می‌کنند.

معترضان پیشنهاداتی برای جلوگیری از کمبود انرژی مطرح نمی‌کنند و تنها به گسترش شایعات درباره نیروگاه‌های هسته‌ای و حرارتی می‌پردازند.

این اقدامات همچنین به دلیل رقابت شرکت دولت روسی موسوم به «روس اتم» و «Westinghouse» متعلق به آمریکا صورت می‌گیرد.

بر اساس آمار سال 2014 در بازار شرکت‌های فعال در زمینه ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای 2 مؤسسه قوی از جمله روس اتم و Westinghouse قرار داشتند و 41 درصد از تولیدات این بازار متعلق به روس اتم و 23 درصد به Westinghouse متعلق بود.

در سال 2018 سهم روس اتم در این بازار به 67 درصد رسید و نگرانی‌های جدی واشنگتن را در پی داشت و با توجه به سیاست «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا تنش‌ها بین شرکت‌های مذکور افزایش یافت.

دولت روسیه در این زمینه سرمایه گذاری کرده و تجهیزات نوینی دارد در حالی که بخش صنعت هسته‌ای آمریکا عقب مانده و نیازمند هزینه‌های بالا برای افزایش ظرفیت رقابتی خود در بازار جهانی می‌باشد.

به این دلیل آمریکا استراتژی فشار به روس اتم در فضای کشورهای پساشوروی را انتخاب کرد.

در این زمینه سریال موسوم به «چرنوبیل» تولید شبکه تلویزیونی «HBO» آمریکا سال گذشته پخش شد و نقش بزرگی در گسترش اتم هراسی داشت و پس از آن معلوم شد که Westinghouse سفارش دهنده سریال بود و این سریال با سرمایه رقیب اصلی روس اتم تولید شد.

همزمان سازمان‌های غیردولتی غربی موسوم به «اینتر نیوز» و انجمن سوروس مشغول گسترش شایعات هسته‌ای شدند و این اقدامات با هدف جلوگیری از اجرای پروژه‌های روسیه در منطقه انجام شد.

در فضای پساشوروی سازمان‌های غیردولتی آمریکایی شعارهایی مانند دفاع از محیط زیست و کاهش آلودگی هوا را مطرح می‌کنند.

غرب نگران توسعه صنعت در فضای پساشوروی است و خواستار رقابت با شرکت‌های کشورهای این منطقه در بازارهای جهانی نیست.

عقب ماندگی این منطقه در چارچوب منافع غرب است و به نظر آنان استفاده از اورانیوم و تکنولوژی‌های هسته‌ای باید در دستان کشورهای غربی بماند.

روسیه برعکس از توسعه صنعتی آسیای مرکزی حمایت می‌کند زیرا «مسکو» با این منطقه هم‌مرز است و ارزش واقعی ثبات و صلح در فضای پساشوروی را به خوبی می‌داند.

آمریکا از نابود کردن زیرساخت‌های صنعتی منطقه سود می‌برد و به این دلیل واشنگتن گسترش ترس از تکنولوژی‌های نوین و تخریب اعتماد به نفس مردم این منطقه را هدف‌گذاری کرده است.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1319412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =