صدای اردوغان را بشنویم!

موضع گیری تازه اردوغان این روزها خوراک خبری داغی برای خواص فراهم کرده است. رئیس جمهور ترکیه پیامی دارد؛ پیامی که کسی فعلا نمی خواهد بشنود! او آشفته است، نگران است و خشمگین! او چه می گوید و چه می خواهد؟

زهره نوروزپور: اردوغان از چه خشمگین است؟ او برجام را مقابل ایران به گروگان گرفت، او مهاجران را هم در مقابل اروپا به گروگان گرفت .با مصری ها بر سر اخوان ها  و با لیبیایی ها بر سر حمایت از سراج و مقابله با حفتر برای خودش دردسر بزرگی رقم زده است. سودان و شمال آفریقا نیز با او سر ناسازگاری گذاشته اند. از طرفی دیگر برای آلمان، فرانسه و ناتو خط و نشان می کشد.

او خشمگین است. مردی که روزگاری سودای اتاترک را در سر می پروراند، چنانکه همچنان آن سودا را دنبال می کند! شاید گرفتار خستگی از این دنبال کردن های بی نتیجه است. در کنار این خشم، خستگی از سیاست و شکست های مفرط داخلی و خارجی افسار اسب عثمانی را کشیده است یا نکشیده است؟ یا تازه تاخت را آغاز کرده است؟ و چه کسی این اسب را رم داده است و یا قصد رام کردنش را دارد؟

سیاستمداری که از تبار اربکان، روزگاری فتح الفتوح بسیار داشت و گاهی با شیوه نرم نظامی گری کشورش را اداره می کرد. در ساختار اجتماعی ترکیه به دلیل درخواست عضویت در اتحادیه اروپا بسیار تلاش کرد؛ در مساله حجاب پس از ورود اردوغان از شهرداری به دولت که به یک مساله مهم تبدیل شده بود،  او زنان را نه اجبار به حجاب کرد نه منع حجاب کرد! تا جایی که این بحث یکی از تاریخی ترین بحث های پارلمان این کشور شد که زنان ترکیه باید چگونه حجاب بگیرند؟  در کنار ساختار اجتماعی شاخص اقتصادی کشورش را به اوج رساند که درخشندگی آن در سال 2012 بیش از هر زمان دیگر در کارنامه او می درخشد.

شب سیاه 15 ژوئیه

ورق رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در همین شب سیاه برگشت. 15 ژوئیه 2016 تاریک ترین لحظه ای بود که شاید هر اتفاقی برای سرنوشت سیاسی او ممکن بود. کودتای شبانه که تا گرگ و میش صبح قلع و قمع شد. اما به جای طلوع خورشید غروب خورشید بر این کشور سایه انداخت چرا که پس از آن پاکسازی های گسترده در ارتش و نیروهای مسلح آغاز شد و از همان روز و لحظه ترکیه به دوران خفقان سیاسی رفت. جوانان ترک به نقض آزادی بیان، بازداشت روزنامه نگاران و پاکسازی شدید سازمان ها و نهاد های دولتی حتی ان.جی.او ها، به خیابان ها امدند و درنهایت سرکوب شدند.

تاریخی که از آن پس به عنوان پساکودتا از آن یاد می شود. این کودتا در زمانی اتفاق افتاد که اردوغان نظام پارلمانی ترکیه را به نظام ریاست جمهوری تغییر داد. اختیارات ریاست جمهوری را بالا برد و نخست وزیر تقریبا هیچ کاره شد! اینکه کودتا از سوی چه کسی بود محور این بحث نیست، اینکه اردوغان پس از آن وجهه خود را در داخل کشورش از دست داد سوژه مورد نظر است.

سیاستمداری که تا قبل از 2016 یکی از محبوب ترین رجل سیاسی ترکیه به شمار می رفت و با بالاترین میزان رای حزب او پیروز انتخابات بود، اینبار با شکستی مفتضحانه در انتخابات شهرداری ها نشان داد که او که دیگر مقبولیت سابق را ندارد.

این شکست برای اردوغان خیلی از مسائل را روشن کرد؛

اول: قدرت گرفتن دولت در سایه

دوم: قدرت گرفتن مخالفان

سوم: فاقد محبوبیت برای مردمش

چهارم: شکست پی در پی در سیاست خارجی و تاثیر منفی بر اقتصاد کشورش

قسمت چهارم زمانی شدت بخشید که ترامپ وارد کاخ سفید شد. اردوغان که بر سر مساله فتح الله گولن و قضیه هالک بانک دل خوشی از اوباما نداشت احساس می کرد آمدن ترامپ شاید وضعیت را برای او کمی بهتر کند. اما نشد! ترامپ اقتصاد ترکیه را هدف گرفت همانطور که در حال حاضر هدف گرفته است.

افزایش تعرفه های فولاد و آلومنیوم اولین ترکش ترامپ به اردوغان بود که منجر به سقوط آزاد لیر شد و دیگر احیا نشد!

سیاستمدار کهنه کار دلش پیروزی می خواهد!

با اینحال اردوغان ننشست. شمشیر را از رو بست و اسب را به سمت شرق زین کرد. او که به اندازه کافی به دلیل عضویت از اتحادیه اروپا و نپذیرفتنش سرخورده شده بود. دیگر امیدی نه به ترامپ داشت نه به مقامات اروپایی خصوصا فرانسه، اتریش و آلمان ، از طرفی بیخیال نماز خواندن در مسجد اموی دمشق شد و رویه شاخ و شانه کشیدن برای اسد را کنار گذاشت و به مذاکرات صلح پیوست. توافقات آستانه، ادنا از حضور مهم او به شمار می آید.

اسب اردوغان علیه غرب به حدی تاخت شد که روسیه از خطای سرنگونی سوخو 24 از سوی ارتش ترکیه و حتی کشتن سفیر روسیه در داخل خاک ترکیه چشم پوشی کرد. اینکه اردوغان در بهای این رابطه چه چیزی به پوتین داد اکنون مشخص شده است!

پوتین همان روزها شمال سوریه؛ حلب و ادلب  را واگذار کرد. سرمایه گذاری های اردوغان پس از اینکه نتوانست در مسجد اموی نماز جمعه را اقامه کند،  با نفوذ به ارتش آزاد که در اوایل متشکل از مخالفان اسد بود و بعده ها با فروپاشی گروه های تروریستی و فرار سلیم ادریس به قطر، گروه های تروریستی نیز به ارتش آزاد پیوستند. این ارتش از زمان فرماندهی ریاض الاسعد تحت حمایت ترکیه بود.

با اینحال اردوغان که غرب را قمار شرق کرده بود توقع بالاتری داشت! این توافقات پشت پرده به جایی رسید که ارتش سوریه تا کنون به خاک شمال شرق کشورش نتوانسته است ورود کند به این معنی که اجازه ورود نداشت. این قسمت همان توافقی بود که اردوغان در بهای پیوستن به روسیه گرفت و طی دو عملیات شاخه زیتون و چشمه صلح به برخی از اهداف خود رسید.

باز بر میگردیم به این با کمی تغییر! پس چرا هنوز عصبانی است؟ او از چه عصبانی است؟

اردوغان ظاهرا تصور نمی کرد واکنش دنیا به اقدام نظامی او به شمال سوریه تا این اندازه منفی و منفور باشد. انواع و اقسام القاب را در این چند وقت اخیر به او نسبت دادند و رئیس جمهور ترکیه گرچه یک تنه از پشت تریبون ها پاسخ آنها را داد! اما تاثیرات عملیات روانی رسانه های خبری و رهبران جهان بر افکار عمومی و حتی شخص اردوغان اجتناب ناپذیر است.

اردوغان عصبانی است از اینکه جامعه ملل به او پشت کرده است. او عصبانی است به این خاطر که پس از هزینه میلیاردها دلار در شمال شرق سوریه به نتیجه مطلوب نرسید و آمریکا از پشت به او خنجر زد. آمریکا به زین کردن اسب عثمانی اردوغان ضربه نهایی را زد و او را رم داد. اما در میانه راه پای آن اسب را برید و روسیه این اسب را رام کرد.

با اولین تهدید اقتصادی از سوی آمریکا ورق برگشت . ارتش ترکیه آتش بس را پذیرفت و پشت درهای بسته 6 ساعت با پوتین گفتگو کرد. اما همچنان شمال شرق را دارد ولی به زعم خودشان چشم داشتی به خاک سوریه ندارند!شاید این اسب فعلا همان جا در بیتوته است!

این میراث دار اربکان، در موضع گیریهای اخیر خود خشم خود را در لابه لای حرف ها لابه لای موضع گیری ها و لابه لای عکسها و دیدار ها نشان داده است. او عمدا به دنیا عصبانت خود را نشان می دهد. این عصبانیت را ناظران از فروپاشی ناتو تحلیل می کنند تا تعطیلی پایگاه اتمی اینجرلیک .... اما چه کسی به واقع می داند اردوغان از چه خشم دارد؟

ایا خشم او منطقی است؟ آیا منطقی است که رئیس جمهور کشوری به دلیل منافع ملی کشورش تهدید را از بین ببرد و به کشوری دیگر تجاوز کند؟ سال های گذشته پس از بحران سوریه همه دنیا شاهد اتفاقات تروریستی بسیار در ترکیه بودند. حوادثی که اردوغان از چشم کردها می بیند. آیا اردوغان نباید نگران تجزیه باشد؟ آیا اردوغان نباید نگران امنیت کشورش باشد؟ ایا اردوغان نباید مانند 7 سال گذشته بحران سوریه زیرکانه و مخفی در سوریه بازی کند؟ چرا جنگ خود را رو کرد؟ سوالاتی که همه طرح مساله می کند که در نهایت او به دنبال چیست و چه در سر دارد؟

اما خشمی که اردوغان این روزها نشان می دهد تنها به دلیل طرح تجزیه نیست، او یک پیامی را به جهان اسلام سینگال کرد؛ آیا باید پیام او را جدی گرفت؟ اردوغان به که و چه کسی و چه کشوری و چه بازیگری هشدار می دهد؟ ایا همه دنیا ، ایا همه خاورمیانه؟ آیا کشورهای همسایه؟  آیا جهان اسلام؟ آیا خط مقاومت؟ اردوغان چه می گوید؟.... شاید باید صدای او را شنید به عنوان مهمترین و حیاتی ترین همسایه غربی ..... اردوغان به مانند سابق همسایگانش را در تیم خود می خواهد؛ کمی به او فرصت و اطمینان بدهیم ؛ به خاطر حفظ یکپارچگی میهن باید صداها را شنید!

خشم را غرب بر سر او خالی کرد! ما باید از این خشم استفاده کنیم و اردوغان را میهمان کنیم تا قبل از اینکه اسب عثمانی او اسب تروآ نشده است...

23/310310

کد خبر 1319674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 148
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 28
  • reza IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
    با تمام این مشکلات قیمت یک بستنی10 سال پیش یک لیر بود امسال هم همچنان یک لیر .
    • شمس تبریزی IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
      حذف صفرها از لیتر ترکیه را حساب نکردی
    • IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
      42 25
      با دو دوره حذف صفر!!!
    • وحید IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
      25 24
      از 10 سال پیش که لیر صفری ازش کم نشده .. دلار اندکی تغییر کرده از 1.6 لیر برای هر دلار رسیده به 5.7 ...
    • DE ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
      13 3
      اینرا نمی گویید که هر چهار حقوق کارمندان و کارگران را برابر تورم راستین افزایش داد تا گرانی به این قشر فشار نیاورد، بله وقتی حقوق با تورم افزایش یابد حذف صفر هم تاثیری بر زندگی ندارد ،نه اینکه تورم بالای ۳۰۰ تا۴۰۰ در صد و افزایش لاکپشتی ضریب حقوق!۸ ۱در صد و سال اینده ۱۵ در صد،حذف صفر چه تاثیری دارد؟قدرت خرید ملت فرقی نمی کند،مردم همچنان فقیر و گرانی همچنان بیداد می کند.
  • مجید IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
    اردوغان از حول هلیم افتاده دیگ
    • شمس تبریزی IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
      دوست عزیز، بنویسید حلیم و نه هلیم. البته به هر دو صورت نوشته میشه اما حلیم درست است. عرض میکنم چرا. میدانید درست کردن این غذا نیاز به صبوری و بردباری زیادی داره و مرتب باید دیگ را هم بزنید تا ته نگیره. چون پختنش نیاز به حلم و بردباری داره، بهش گفته میشه حلیم. هلیم ممکنه با هلیوم اشتباه بشه که میدانید یک گاز نجیب با عدد اتمی دو است و در خورشید در اثر همچوشی هسته های هیدروژن شکل میگیرد
    • IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
      58 15
      شمسی جون فازت چیه داداش؟ بیخیال دیگه، اینهمه چرت و پرتو از کجات درمیاری؟ البته اینم بگم اگه به ادبیات فارسی مسلط بودی میدونستی هلیم کلمه‌ی درسته!
    • م.خ IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
      34 20
      جناب شمس تبریزی... درستش همون هلیمه.... نه حلیم. کلاس چندمی عمو ؟
    • ملا غلطی IR ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
      17 6
      دوست گرامی شمس تبریزی شاعر پارسی گوی درست می فرمائید حلیم درست است اما خود شما تو پاسخ به نظر یکی از دوستان نوشته بودید لیتر به جای لیر ترکیه راستی دوستان شما اشعار تورکی تو اشعار مولانا جلال الدین بلخی شمس یا نظامی گنجه ای پیدا کردند؟؟
    • شمس تبریزی IR ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
      11 4
      دوست عزیز، عرض کردم به هر دو صورت مینویسند اما بنده دلیلش را گفتم که چرا باید نوشت «حلیم» اما شما نتوانستی بگی چرا مینویسی «هلیم». ادعای ادیب بودن هم داری. پس ای ادیب الممالک، خوب التفات کن تا متوجه عرض بنده شوی. باید یه مقدار مفصل بنویسم. پس حوصله کن و تا آخرش بخوان. اول بگویم که هر دو صورت «هلیم» و «حلیم» در لغتنامه دهخدا آمده و البته در فرهنگ عمید، نوشته شده «حلیم» و نه «هلیم». ثانیا میخوام درباره ریشه واژه غلط «هلیم» کمی صحبت کنم. اعراب بادیه نشین، غذایی میپختن از گوشت و پوست گوساله که بهش گفته می شد «هُلام». به ضم هاء تلفظ کنید. به علاوه، اعراب به هر چیزی که خاصیت کشسانی داشته باشد می گویند «هَیلَم». به فتح هاء و سکون یاء و فتح لام بخوانید.
    • شمس تبریزی IR ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
      10 2
      از این رو گاهی اوقات به آن غذایی که نامش «هلام» بود، «هیلم» هم می گفتن. ایرانی هایی که با اعراب بادیه نشین در ارتباط بودن، پخت «هُلام» را از آنها آموختند و بعدها به غلط نام «هلیم» بر آن نهادند. چرا به غلط به آن گفتند «هلیم»؟ چون درست آن «هَیلَم» بود و نه «هلیم». درست مثل اینکه یک عده «قفل» را به غلط «قلف» تلفظ می کنند. حتی میخواهم بگویم «هُلام ایرانی» که امروزه به غلط «هلیم» گفته میشود، از پوست و گوشت حیوانات تشکیل شده بود. همین چند وقت پیش هم دیدی که در خبرآنلاین تیتر زدن که یه نفر در حلیم، از پشم گوسفند استفاده کرده. بسیاری از شماها هم به اون بیچاره تاختید، حال آنکه «هلیم» یا به عبارت درست آن«هُلام» یا « هَیلُم» شامل پوست حیوان هم باید باشه و اتفاقا اون بنده خدا، «هلام» یا به قول شما «هلیم» واقعی را درست کرده بود و شما نادانسته به او تاختید.
    • شمس تبریزی IR ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
      15 2
      اما «حلیم» غذایی است کاملا ایرانی و عاری از پوست و پشم حیوانات. برای آنکه با «هلام» یا به قول شما «هلیم» اشتباه نشود، بنده واژه «حلیم» را به همان دلیلی که قبلا عرض کردم پیشنهاد دادم. بحثی که درباره «حلیم» داشتم، حتی در لغتنامه دهخدا نیامده و شما برای نخستین بار است که آن را می شنوید. بنابراین با این تفاصیل، اگر همچنان اصرار به نوشتن «هلیم» دارید، لا اقل درست آن را که «هَیلَم» است بنویسید. با سپاس از توجه شما
    • IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
      4 5
      شمس میگه واسه اینکه با هلیوم اشتباه نگیرن مینویسن حلیم خخخخخخخخ
    • IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
      8 4
      آفرین شمسی بالاخره رفتی معنی کلمه و ریششو سرچ کردی و یادگرفتی
    • AE ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
      2 0
      شمسی خانوم کوتاه بیاه چه فرقی داره حلیم و هلیم ؟
    • شمس تبریزی IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
      2 0
      فرق هلیم با حلیم مثل فرق جناب شمس با شمسی خانم است. هر کی هم فرق این دو را متوجه نشه، فرقش را میکنم تو چشمش
  • ناپلئون محمدی IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
    ترکیه در حال حاظر مهم ترین همسایه ماست و اگر ما به سوریه و لبنان و عراق کمک کردیم باید در سیاست خارجه هم به اردوغان کمک کنیم
    • شمس تبریزی IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
      95 80
      اون سه کشوری که شما اسم بردی جزو محور مقاومت هستن. ترکیه کجای مقاومته؟
    • IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
      52 12
      جناب شمس تبریزی قسم نخوردیم که حتما باید به مقاومت کمک کنیم مثل عراق که پرچم کشورمونو بیارن پایین ترکیه همونکه دشمن گروهکهای تجزیه طلب کردی هست و مخالف اسرائیل و عربستان و امارات و دوست قطر و دچار تنش زیاد با امریکا بیشتر از محور مقومت با ایران همسو هست جناب شمس ایا عراق با امارات و عربستان و امریکا رابطه بدی داره یا ترکیه؟
    • آسو IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
      28 33
      شما خیلی نگران پرچم کشور هستی برو جلو دوستانت رو بگیر که با پرچم کشورهای دیگر و دقیقا با شعارهای تجزیه طلبانه میان استادیوم و اصلا اقلیت هم نیستن،
    • شمس تبریزی IR ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
      21 9
      ترکیه مخالف اسراییل است؟ ترکیه جزو معدود کشورهای با اکثریت مسلمان است که روابط دیپلماتیک با اسراییل داره. مثل اینکه خبر نداری اسراییل در آنکارا سفارت داره و ترکیه هم در تل آویو. فکر میکنم در همین جریانات سوریه معلوم شد که چه کسانی مخالف اسراییل هستند. تخریب سوریه برای تامین امنیت اسراییل در بلند مدت بود و ترکیه از این جهت سنگ تمام گذاشت. اما در مورد عراق گفتید. جریانات سیاسی زیادی در عراق هستند و نمیشه یک جریان را نماد سیاست در عراق دانست. اما اردوغان فعلا نماد سیاست در ترکیه است. کدام عراق را میگویی؟ عراق نوری مالکی یا عراق حیدر العبادی و یا عراق فرماندهان حشد الشعبی؟ من از منظر سومی، و اولی، عراق را محور مقاومت حساب کردم وگرنه شخص العبادی مال این حرفها نیست. اگر کار دست العبادی بود، فاتحه مقاومت خوانده بود. در مورد سوریه هم بر اساس بشار اسد حرف میزنم. البته آدمهای نخاله هم در دولت سوریه هستن که من از دریچه آنها به سوریه نگاه نمیکنم. اگر گفتم عراق محور مقاومته، منظورم تمام سیاسیون عراقی نبودن. در باره سوریه همینطور و همچنین لبنان. لبنان بخشی از محور مقاومته اما حتما منظورم حریری نیست
    • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
      20 8
      ما اونشب که باید کمک میکردیم، کردیم!
    • IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
      132 3
      جناب شمس حادثه کشتی ترکیه و قطع روابط دیپلماتیک ترکیه با اسرائیل رو که به یاد داری؟ ماجرای نقشه فلسطین که 70 ساله داره بدست اسرائیل اب میره در دستهای اردوغان که در سازمان ملل نشان داد را هم قطعا به یاد داری؟ وصد البته انگلیس با اونهمه خباثت و مشکلات با ایران در کشورمون سفارت داره این که نشده دلیل؟هر چند روابط ترکیه با اسرائیل هرگز از حد کاردار فراتر نرفته تو کدام ترکیه را میگویی با اسرائیل رابطه داره ترکیه اردوغان یا ترکیه گل؟ شما خودتمن خوب میدونی هدف ترکیه تخریب سوریه نبود و فقط با هر نحوی بود خواست که جلوی قدرت گرفتن کردها رو بگیره و صد البته کشتار ترکمنهای جبل الترکمان و سایر مناطق سوریه بدست قوای دولتی که مخالفان و داعش را با هم یکی ذکر میکرد موجب دشمنی ترکیه با اسد شد ولی من بر عکس شما سیاست یک کشور را در نظر اکثر مردمانش میدانم نه یک رئیس جمهور و اکنون اکثر مردم عراق نظر مساعدی به ایران ندارند و این ربطی به مالکی و دیگران نداره فعلا که سیاستهای اردوغان در مورد قطر در مورد لیبی در مورد اسرائیل در مورد عربستان در مورد امارات در مورد امریکا در مورد یمن با ایران همسو بوده
    • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
      49 1
      جناب شمس در مورد عراق فرقی نداره از نوری مالکی تا اکنون همه اونها با عربستان و امارات رابطه مناسبی داشتند و حتی با امریکا اینرا که نمیتوانیم منکر شویم؟ایا سیاست کلی عراق را حشد الشعبی میدانید؟کما اینکه خودتون اعتراف کردید که روابط و الگوی سیاست یک کشور رو میشه با رهبرانش وصف کرد و خب حشدالشعبی قطعا در اینصورت نمیتونه نماد سیاست عراق باشه؟ایا اردوغان همواره با تحریم ایران مخالفت نکرده؟ایا بانکهای ترکیه بخاطر تحریم امریکا مورد خشم امریکا واقع نشدند؟ از نظر شما که اسد دوست ماست محور مقاومته ولی در نظر کلی بخاطر حفظ حکومتش هزاران سوری رو کشته و کارهای ناشایستی هم کرده
    • IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
      73 0
      8:32 انها هم ان شب در سال 88 کمک کردند و البته در زمان جنگ تحمیلی و تحریمها
  • سردار آیزنهاور IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
    با حمله کردن به کرد ها اردوغان خود کشی سیاسی کرد. اردوغان در یک باتلاق سیاسی گیر کرده و هر چب هم بیشتر دست و پا بزنه بیشتر توش فرو می ره راهی برای فرار هم نداره شانس بیاره به جنایت جنگی محکوم نشه که کلاش پس معرکه است
    • شمس تبریزی IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
      20 41
      پرزیدنت دوایت آیزنهاور سپاهی نبوده که شما نوشتی سردار آیزنهاور
    • IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
      22 6
      ایزنهاور ژنرال ارتش بوده پس معادل سرداره
    • شمس تبریزی IR ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
      8 3
      ژنرال ارتش را میگن امیر یا تیمسار. هرکدام را دوست داری استفاده کن. البته من تیمسار را بیشتر می پسندم
    • IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
      8 6
      اردوغان در جهت منافع بلندمدت کشورش اقدام کرد.
  • ایران IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
    درود بر اردوغان
  • رابرت US ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
    80 20
    اعصابتان را کنترل کنید خانم. خیلی خشمگین هستید !
    • شمس تبریزی IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
      20 36
      حق داره بنده خدا. سیاست ورزی اردوغان مرا یاد مسابقات گاوبازی اسپانیا میندازه. من همیشه در این مسابقات دلم به حال اون گاو بخت برگشته میسوزه. هر کس از یه گوشه میدان براش پارچه تکون میده، و این هم به امید شاخ زدن میره به سمتش. البته اگر در گاوبازی مهارت بالایی داشته باشی، بدون اینکه شاخ بخوری، میتونی گاو را در آخر از پا در بیاری
  • عبدالله ساداتی IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
    ترکیه در سودای بازگشت به دوارن پر شکوه گذشته بوده است اردوغان هم یکی از آن هاست که سودای امپراتوری عثمانی را در سر دارد اما سرانجام چیزی جز ویرانی نیست
  • صدیقه رویشی IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
    10 41
    آخی بیچاره. خسته نباشی دلاور خدا قوت پهلوان
  • GB ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
    نویسنده عزیز اردوغان دوست این اردوغان بنده خدا نه اسبی دارد و نه زینی که بخواهد تروآیش کند قضیه استادیوم تبریز از داخل آب میخورد برای ترساندن مردم از لولوی تجزیه مگر میشود آزادانه چنین پلاکاردی را داخل ورزشگاه برد؟! تمام دنیا ضد این حرکت ضد انسانی بودند از فلسطین تا اسراییل از چین تا ژاپن از اتحادیه عرب تا اتحادیه اروپا ...آنوقت میفرمایی بازهم ما ساز مخالف بزنیم؟ اصلا سیاست هیچی وجدان و انسانیتمان کجا رفته؟
    • GB ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
      38 15
      متاسفانه این نظر بنده سانسور شده! منظورم از محکوم کردن محکومیت حمله اردوغان به کردهای سوریه بود
    • IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
      6 1
      احسنت الان هم موشك بازي در غزه هم مهندسي شده است
  • احمدی IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
    81 78
    نویسنده در اخر خیلی مشکوک می نویسد : به خاطر حفظ یکپارچگی میهن باید صداها را شنید! ... یعنی چی ؟ گویا نویسنده خیلی ذوب در اردوغان تشریف دارند/ اردوغان فردا برای ایران دردسر می شود همانطور که برای سوریه شد ترکیه قابل اطمینان نیست
    • شمس تبریزی IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
      8 12
      اصلا مطلب را خوندی؟ داره میگه عمو سام زده تو آقا دایی اسب رجب و اسبش هم الان رم کرده. تو میگی ذوب در خلافته؟ خخخخخخخخخخ خوبه ذوب در خلافته. اگر نبود چی مینوشت؟؟ خخخخخخخخخ چقدر شما با نمکید خخخخخخخخخخخخ
    • شمس تبریزی IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
      15 38
      اردوغان چه دردسری میتونه برای ایران بشه؟؟ به فرموده حاج نادر قاضی پور نماینده شریف مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، ترک یعنی شیعه. ما اصلا اردوغان را ترک به حساب نمیاریم. مدل نماز خواندن رجب طوریه که اگه کسی از دور ببیندش، متوجه میشه این ترک نیست
    • IR ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
      3 11
      جناب شمس شما را انسان آگاهی می دانم.ولی پیشه وری هم زمانی از این چاپلوسی های بانک می کرد.
  • IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
    69 53
    ترکیه با همین فرمان کههمه اطراف خود را دشمن خود کرده است سرانجامی بهتر از آلمان در جنگ جهانی دوم ندارد. الان می‌تواند بتازد ولی به زوذی به حسابش خواهند رسید.
  • IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
    14 15
    بسيار جالب بود
  • TR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
    95 90
    اردوغان اتفاقا زیرکانه طرف ایران را در کشاکش درگیریهای ایران- عربستان گرفته است. متأسفانه افرادی در داخل ایران و ذینفع در قدرت به هر بهانه ای اردوغان را می کوبند. همین چند وقت پیش بود که در مورد این هشدار داده بود که بعضی از کشورها دنبال کشاندن ناآرامیهای عراق به ایران هستند. مخاطب این سخن معلوم است. فتوای رهبر مبنی بر حرام بودن بمب اتمی را هم روزگاری اردوغان به صدر اخبار روزنامه های غربی آورده بود و اگر یادتان باشد روزی با همراهی برزیل تمامی بهانه ها را از دولت آمریکا سلب کرده بود. اما آمریکای اوباما احساس کرد که تحقیر شده است.چه خوشمان بیاید و چه خوشمان نیاید اردوغان مستقل ترین سیاستمدار خاورمیانه است.سئوال می کنم: اگر روژاوا یعنی کردستان غربی. روژهلات کجاست و به چه معناست؟ اگر اردوغان شمال سوریه را از ی. پ. گ نمی گرفت آیا نیروهای اسد آنجا می توانستند وارد شوند؟ آیا آمریکا آنجا را ترک می کرد؟ این عملیات دقیقا به نفع منافع ملی ما تمام شده است ولی عده ای سعی می کنند علاوه بر اینکه خوشحالی خود را از این امر پنهان کنند علیه ترکیه عملیات روانی هم انجام می دهند. دلیل ناراحتی اردوغان آشکاره
    • GB ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
      35 92
      در همان اردوغان آباد زوزه های استادیوم تبریز را حمایت مردم گونئی آذربایجان خواندند و در رسانه هایشان بازتاب دادند وقتی تبریز گونئی است کوزءی کجاست؟ این یک دوم اینکه ترکیه باید از وضعیت کنونی ایران(بخوانید آشفتگی ایران)حمایت کند با استراتژی دوگانه و چشمداشت به آذربایجان ایران چرا؟ چون از آشفتگی ایران و تحریمش فرار سرمایه های ایرانی و توریست های ایرانی به این کشور و کارچاق کنی تحریمها بسیار سود میبرد اینکه بخواهی اردوغان مستقلترین است؟ والا روسیه دو روز توریسمش را تحریم کرد جلوی ارباب کرملین چها دست و پا زانو زد مشکلش الان اینست که اروپا و آمریکا دیگر قصد باج دادن به او را ندارند و چون حمایت داخلی را هم از دست داده سیاست شکست خورده تهاجمی پیش گرفته که بسیار بسیار به ضرر ترکیه تمام شد و خواهد شد این وسط ایران نباید با طناب پوسیده ترکیه توی چاه برود.
    • شمس تبریزی IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
      36 53
      لطفا به اردوغان تهمت نزنید. خودم دیدم در روزنامه دولتی ینی شفق، عکس سردار سلیمانی را چند سال پیش روی زمینه خرابی های سوریه چاپ کرده بودن. میخواستن نشون بدن که ایران پشت خرابی های سوریه است. شما داری از سر گشادش مینوازی داداش
    • IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
      25 9
      آمریکا که برگشته و نیروهای سوریه هم صوری وارد شدن. برو سلام نظامیت رو بده بابا
    • IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
      4 0
      کاملا درست می فرمایید متاسفانه بعضی ها می خوان هم از منافع ترکیه بهر مند بشن اما باعاش مخالفت بکنن
    • IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
      14 1
      20:22 البته گونی و بوزی در مقابل روژاوا و هوژاوا و 4 جهت اصلی به حساب نمیاد که بارزانی رفراندمی هم برگذار کرد و اکون همین محل نیمچه خودمختار هنوز کشور نشده شده جولانگاه امریکا در حیات خلوت ایران فرمودید ترکیه بخاطر سود بردن از گردشگران ایرانی از ایران در مقابل عربستان حمایت کرده باید عرض کنم اگه بحث پول بود مطمئن باشید عربستان از ایران پولدارتر و گردشگرانشم ولخرجترند ترکیه خودشو با ایران در مورد کشورهای منطقه و اروپا و خطر مشترک کردها همسو میدونه و دلیل نزدیک شدنش به ایران رو در تجربه هایی که عثمانیها و صفویه ها داشتند جستجو میکنه که دو امپراطوری قدرتمند دنیا را غربیها با نیرنگک به جان هم انداختند و تمدن بزرگ رو از شرق و مسلمانان دزدیدند چه بسا دو امپراطوری با هم در گیر نمیشدند غرب بصورت امروزی بر شرق سلطه گری نداشت اگرم که متحد بودند نور علی نور میشد جنگهای صفویه و عثمانی موجب برگشتن سربازان عثمانی از اطراف وین و امنیت اروپا شد
    • IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
      13 8
      اتفاقا مشکل اصلی همینه که ترکها با نسل کشی میخوان امپراتوری عثمانی که اونها هم مثل داعشیها سابقه زیادی درگیر بریدن شیعیان در همین تبریز دارند، احیا کنن که البته کور خودم. الان دیگه صد سال پیش نیست که چند میلیون ارمنی و یونانی و علوی و... رو به خاک و خون بکشن و دنیا ساکت بمونه. کشور ما هم مخالفت میکنه همونطور که همه مقامات در تجاوز اخیر ترکیه این کار رو کردن و رجب ابو داعش هم قهر کرده بود!
  • TR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
    سعی نکنید از شدت دشمنی تان با اردوغان حقایق را نادیده بگیرید. تروریستهای پ. ک. ک یا همان ی. پ. گ که از آمریکا دستور می گیرند و از کمکهای اسرائیل بهره مندند فرشته نیستند. کجای رقه کردنشین است که آنها آنجارا اشغال کردند؟ تنها سه شهر کردنشین در سوریه هست و بقیه مناطق از عربها، ترکمنها و سریانیها غصب شده بود. و همین ی. پ. گ که شما بالهای فرشته اش را می بینید یک سوم سوریه را تحت تصرف خود گرفته. آمریکا از آن طرف دنیا آمده و سوریه رو اشغال کرده بود و تروریستها هم غلام حلقه به گوش آنها بودند و دستورات آنها را اجرا می کردند. کاری که اسد و روسیه نتوانستند انجام دهند را همین ترکیه انجام داد و با مذاکره آمریکا را از شمال سوریه بیرون کرد. اگر این امر میسر نمی شد آیا اسد می توانست سربازهایش را به آن منطقه بفرستد؟ اینهایی که امروز در غرب سمبل آزادیخواهی شده اند فردا چشم طمع به ارومیه و مهاباد هم خواهند داشت. از ما گفتن. من جرب المجرب، حلت به الندامه...
    • GB ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
      28 32
      اتفاقا رژیم سوریه از زمان حافظ اسد همیشه حامی پ ک ک بوده فکر میکنم خطر گرگهای خاکستری برای تبریز و ارومیه و اردبیل کمتر از خطر پ ک ک برای مهاباد و سنندج نباشه ایران نباید با تضعیف کردها برگهای خودش رو در برابر بازی موذیانه پانترکها از دست بده چه بخواهیم چه نخواهیم کردها گروه مهمی در خاورمیانه هستند که حمایت جهانی رو پشت خودشون دارن و متاسفانه یا خوشبختانه نمیشه نسل کشیشون کرد یعنی اگر دوره زمانه مثل صد سال پیش بود میشد به سبک آتاتورک که از شر ارمنیا خلاص شد از دستشون خلاص شد! نه خوب میشد اونوقت ؟! دوست داشتی بشه؟! چه تضمینی بود بعدش سر و.قت اصفهان و تهرات و شیراز نیایید اونوقت؟!
    • IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
      51 49
      اگر از امریکا واسرائیل دستور می گرفتند ترکیه جرات نمی کرد چپ به انها نگاه کند خودتان را گول نزنید افکار پانترکیستی شما یک ونیم میلیون ارمنی را به کام مرگ فرستاد اگر ترکیه مرزها را باز نمی گذاشت چیزی به اسم داعش در سوریه قدرتنمایی نمی کرد اردوغان می خواست با استفاده ابزاری از داعش هم بشار اسد را ساقط کند هم کردها را کشتار کند اما در هر دو مورد شکست خورد تاریخ حقایق را روشن خواهد کرد ان چیزی که ارودغان در مورد خطر گسترش نارامی های عراق به ایران گفت در اصل تهدید ایران بود نه دلسوزی برای ایران ومنطقه
    • شمس تبریزی IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
      13 16
      ببین آقا. مطلب را پیچ نده. تا قبل 2011 صحبتی از نیروهای دموکراتیک کرد و اینها نبود. صحبت سر اینه که کی سوریه را به هم ریخت و اوضاع را درست کرد که از هر گوشه اش یه صدا شنیده بشه؟ اردوغان یه پای کار بود. عربستان و قطر هم راس های دیگر مثلث بودن. حالا قطر اگه با گذشت زمان، پایش را از سوریه کشید بیرون، به این معنی نیست که یادمون رفته قطر در سوریه چه کرده. ماجرای ترکیه و نقش اش در تخریب سوریه که بدتر از قطره. اینکه یه ادمی به امید تشکیل خلافت، کشور همسایه را به هم میریزه و فکر نمیکنه این کار برای خودش تبعات داره، موضوعی هست که شما داری نادیده میگیری. اردوغان از ترکیب جمعیتی شمال سوریه خبرداشت. اما امید داشت که مشکلی براش پیش نمیاد چون امیدوار بود که رژیم دمشق ساقط میشه. اما وقتی ساقط نشد، خودش موند و موضوع کردها. الان هم منت این را سر ما نذار که به ما لطف کرده که کردها را سرکوب کرده. ما اون موقع که اردوغان به سیب زمینی میگفت دیب دمینی، مشکلمون رو با کردها حل کردیم. به رجب بگید از این لطفها به ما نکنه
    • میثم IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
      25 19
      متاسفانه تعصب بیجا مانع از دیدن حقایق میشود. آیا ی پ گ و ی پ ژ تهدیدی برای ترکیه و یا سوریه بوده اند؟؟ آیا کردها از داعش و گروههای اجاره ای ترکیه برای سوریه خطرناکترند؟؟ داعش و جبهه النصره و ارتش آزاد بیشتر به سوریه لطمه زده اند یا کردها که برای آزادی مناطق شمال سوریه 11000 نفر قربانی داده اند؟؟؟ درضمن رقه یا هر شهر عرب نشین دیگری که تحت کنترل کردها قرار گرفته صرفا" برای دفاع از مردمان آنجا بوده چون ارتش سوریه آنجا را تخلیه کرده بود. این کردها بودند که صرف نظر از کرد یا عرب بودن سینه سپر کردند و در مقابل گروههای مورد حمایت آنکارا ایستاند. آنها را متهم به اشغالگری نکنید. صرف نظر از این موارد مگر عفرین کردنشین نیست ارتش ترکیه آنجا چکار دارد؟؟؟
    • IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
      25 15
      اونی مه با اسرائیل رابطه داره و ازشون اسلحه می‌خره ترکیه و آذربایجانه که خودشون هم هراسی از گفتن این حرف ندارن. تروریست‌ هم نوچه های داعشی و تکفیری اردوغان هستن.
    • IR ۰۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
      29 8
      20:30 همه میدونند سازمانهای تروریستی کردی همه از امریکا و اسرائیل کمک دریافت میکنند امریکا تا الان 30 هزار کامیون سلاح به کردهای سوریه داده و الانم کردها با همدستی امریکا چاههای نفت سوریه رو غارت میکنند اردوغان تصمیم منطقی گرفت تا مرزو باز کنه و داعش با کردها درگیر بشوند تا از شر هر دو خلاص بشه مصطفی هجری مدام در امریکاست برای دریافت کمکهای بیشتر افکار پانکردیسمی شما موجب شهادت مرزبانان ما در مرزهای غربی کشور میشه
    • IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
      17 17
      چاه های نفت سوریه نصفش توی مناطق کردنشینه و اونها هم ازش حق دارن که چند دهه هیچ خرجی براشون نشده. شما نگران اسرائیل هستن به خاله الهام علیف بگید که پهباد اسرائیلی برای جاسوسی به ایران نفرسته و به اردوغان بگید که با پول اسرائیل نوجه داعشی تربیت نکنه، وگرنه کردها همین مزدورهای داعشی ترکیه رو به درک واصل میکنن. همین حالا هم اکثر رهبران داعش که رفقای اردغان هستن اسیر دست کردها هستن.
    • IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
      50 4
      اگه ترکیه و اذربایجان از امریکا سلاح با پول میخرند{هر چند امریکا برای فروش سلاح به اذربایجان و ترکیه محدودیتهای بسیاری قائل شده} ولی کردها بدون پول از امریکا 30 هزار کامیون سلاح گرفتند چرا چون مجری تصمیمات امریکا در سوریه اند چون چاههای نفتی سوریه که قبلا جزو کردستان سوریه نبود رو اشغال کردند و الان دارند با فروش ارزان اون به امریکا اونها رو راضی نگه میدارند از سوریه خارج نشوند پانکردیسم سودای تجزیه سوریه رو داره و این خطر بزرگی برای ایران هم هست به نظرم اینکه اردوغان مرزو باز کرد تا داعش وارد مناطق متصرفی توسط کردها بشه کار منطقی ای بود از شر هر دو خلاص بشه
    • IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
      196 1
      جناب میثم اینکه فرمودید تعصب بیجا مانع دیده شدن حقایق میشه رو قبول دارم و از شما سوال میکنم اکنون که خطر داعش رفع شده چرا کردها شهر عرب نشین رقه را به دولت قانونی سوریه پس نمیدهند؟چرا برای واگذاری بخشهایی که بعد از جنگ داخلی سوریه تصرف کردند شرط میگذارند؟به نظر من خطر کردها که از دیر باز ساکن منطقه بودند و سودای تجزیه دارند از گروههای افراطی که هر از چند سالی بوجود و نابود میشوند برای منطقه خطرناکتره
    • IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
      2 4
      هر وقت دولت سوریه به کردها شناسنامه اونها هم پس میدن به قول علی منصوریان شما نگران شهر خودتون و شعارهای نژادپرستانه باش.
    • IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
      11 0
      در جواب 20:30: اولا در کمیت قضیه ارامنه محل اختلاف است و کشورهای غربی با زیاد کردن تعداد بهانه فشار پیدا می کنند مثل بهانه های که علیه ایران درست می کنند ثانیا عامل حمله کردها بودند در دولت عثمانی ثاثا کسی اقدامات تجزیه طلبان کردها رو در اول انقلاب فراموش نکرده که فقط به ضرب زور کوتاه آمدند
    • IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
      1 2
      کردها خودشون عذرخواهی کردن اگر هم نقش دارن ولی اونجا دولت عثمانی بوده و ترکها هم میدونن اگه قبول کنن کلی باید خسارت و غرامت بدن و اگر هم ندن از اموالشون توی خارج از کشور مصادره میکنن. دوره نسل کشی و هارای هارای تموم شده.
    • IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
      7 0
      شناسنامه سهله کارت ملی هم بده کردها اون سرزمینها رو پس نمیدن نیتشون چیز دیگس خب پس ندن اونوقت اسد خودشو میکشه کنار ارتش ترکیه میدونه با کردها
    • IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
      17 3
      ارتش دلاور ترکیه چند تا بچه به دنیا آورد تا با روسیه توافق کرد تا خود کردها یک شهر دویست هزار نفری رو تخلیه کنن خخخخ ا
  • TR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
    30 46
    اونهایی که بیشتر از خود گزارش خانم، اومدن نظرات رو بخونن لایک کنن :)
  • میثم IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
    66 70
    صدای اردوغان را بشنویم؟؟؟ دقیقا" کدام صدا؟؟؟ صدای حمایت از داعش و جبهه النصره؟؟ صدای کودتای نمایشی؟؟ صدای حمله به همسایه جنوبی؟؟ صدای حمایت از تجزیه طلبان همسایه شرقی؟؟؟ با این صدای ناهنجار عنصری بسیار خطرناک برای صلح در خاورمیانه است. چون او صدای مظلومان و ناله بیگناهان را هرگز نشنید.
    • IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
      68 11
      صدای دشمنی با امارات و عربستان و مصر یعنی دشمنان قسم خورده ایران صدای دشمنی با امریکا و اسرائیل دیگر دشمنان ایران صدای دشمنی با اروپا گرگی در لباس میش برای ایران صدای کمک به مردم فلسطین صدای سرکوب گروهکهای تجزیه طلب کردی که دشمن ایرانند صدای مخالفت با امریکا بخاطر دور زدن تحریمهای ایران
    • GB ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
      14 90
      20:28 بقول شمس شیپور رو وارونه ننواز دشمنی اردوغان با عربستان و مصر بخاطر حمایت اخوان المسلمینی بودن اردوغان (هم مدرسه محمد مرسی) است نه نبخاطر ایران در واقع دشمنی اخوانیون اردوغانی داعشی با ایران بسیار خطرناکتر از جنس دشمنی عربستانی هاست! اما ترکیه با دور زدن تحریمهای ایران در واقع با مفت بری نفت و بجاش بنجل دادن بهمون در واقع به خودش کمک میکنه اصلا این کشور در حدی نیست که بتونه به جایی کمک کنه بنده خدا
    • IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
      8 2
      00:01 در هر حال از قدیم گفتند دشمن دشمن من دوست منه و دشمن مصر و عربستان و امارات با هر نیتی دوست ماست حتما که نباید بخاطر ما دشمن باشه باهاشون در حالیکه عراق متحد نزدیک ما روابط حسنه ای هم با مصر و عربستان و امارات و بحرین داره از اجناس ترکیه گفتید که بنجله باید عرض کنم بنده 5 ساله صفحه کلاج ساخت ترکیه انداختم علی رغم رانندگی 150 کیلومتری روزانه هنوز هم اون صفحه مثل روز اولش کارایی داره با احترام به تولید ملی باید بگم اجناس ترکیه به مراتب از چینی ها و ایرانیها با کیفیت تره و در مورد مفت بری که عرض کردید نرخ گازی که ترکیه از روسیه و اذربایجان میخره از نرخ گاز ایران ارزانتره و شرکت ملی گاز ایران حتی جریمه هم شد بخاطر گران دادن گاز به ترکیه پس بحث مفت بری ملغی است و بحث حسن همجواری قابل قبولتره
  • هادی IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
    96 6
    به باید به فکر خودمون باشیم، شدیم منتقد همه ولی یه سوزن به خودمون نمیزنیم، از اقدامات اردوغان که برای منافع کشور خودشه ما نباید حرص بخوریم.
    • شمس تبریزی IR ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
      11 64
      محدود منافع کشورش کجاست؟ رضا خان به آیت الله مدرس گفت اینقدر پا روی دم ما نذار. آیت الله مدرس هم بهش گفت، شما محدوده دم خودتان را روشن کنید تا ما حواسمون باشه که پا روی دم شما نذاریم. منافع ترکیه در تخریب سوریه بوده؟ این چه جور منافعی است؟ الان هم که گفته این صداها چیه که از داخل ایران میاد؟ بحث حمایت از فعالیت های هسته ای ایران را داره مطرح میکنه. عرض میکنم ترکیه که از آمریکا گنده تر نیست. آمریکا مخالف فعالیت هسته ای ایران بوده. ترکیه هم همون موضع آمریکا را بگیره. واقعا فکر میکنید چه اتفاقی می افته؟ آمریکا که مخالفت کرده، چی شد؟ خب تو هم مخالفت کن. اگه قرار به باج دادن باشه، شخصا باج دادن به بزرگان را ترجیح میدم به باج دادن به ...
  • سارا سرمدی IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
    اردوغان در طول زمامداری خود همواره عقل سلیم و درایت در تصمیم هایش بوده و هست ودر عملیات اخیر به تروریستهای شمال سوریه، که دنیا ساز مخالف با او به نمایش گذاشت ناشی از حافظه و خاطره ترس اروپا از تسلط ترکها بر منطقه است نه محبوبیت تروریستها در نزد اونها ، اروپا از این مزدورها سالهاست استفاده ابزاری کرده و خواهند کرد
    • شمس تبریزی IR ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
      23 35
      عقل سلیم اردوغان هم مشابه عقل سلیم ترامپه. همین چند وقت پیش، ترامپ در توییت اش به اردوغان نوشت، اگر در عملیات در شمال سوریه از حد بگذری به گونه ای که من با عقل سلیم و بی همتای خود تشخیص دهم زیاده روی کردی، اقتصادت را با خاک یکسان میکنم. کدوم تروریست؟ حداکثر اینه که میخوان کشور مستقل داشته باشن. تعصب قومیتی که کردها دارن، ترکها هم دارن. فقط دسته دوم صاحب کشور شدن و دسته اول نشدن. اردوغان به کردها میگه ترک کوهی. جای کرد و ترک را عوض کن. فرض کن کردها کشور داشتن و اردوغان نداشت و کردها به او کرد کوهی میگفتن. در اینصورت تردیدی ندارم که اردوغان بدتر از عبدالله اوجالان عمل میکرد. ترکیه بر اساس منافعش، اوجالان را تروریست میدونه. قرار نیست ما هم بر اساس منافع ترکیه، او را تروریست بنامیم. ضمنا من بین کردو ترک ترکیه فرقی نمیبینم. اگر کردها دنبال رابطه با اسراییل هستن ،ترکها روابط دیپلماتیک با اسراییل دارند. از منظر مذهبی هم نگاه کنی، هر دو سنی هستن. تازه کردها سنی های بهتری هستن چون شافعی هستن. به چه دلیل باید اولی را بچسبیم و دومی را رها کنیم؟
    • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
      38 9
      آقای شمس تبریزی شما در نوشته ها کاملا مشخص ویک جوری تابلو بوده که هموطن کورد هستی ولی بهتره از اسم شمس کوردی استفاده کنی نه از لفظ تبریزی
    • اذربایجانی IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
      203 0
      جناب شمس مگه قراره هر قومی یک کشور داشته باشه؟ایا فکر نمیکنی کشور شدن کردها در سوریه مخاطرات جدی برای مناطق کردستان ایران داره؟ مطمئننا کلمات روژاوا و ... رو شنیدی که کردستان بزرگ رو به چهار بخش غربی شرقی شمالی جنوبی تقسیم میکنه؟رابطه اون مناطق و رفراندوم بارزانی میدونی چه نتیجه ای داره؟فرمودی چراباید کردها را رها و به ترکیه بچسبیم؟اولا چون ترکیه یک کشور مورد قبول توسط 200 کشور دنیا و سازمان ملله و دوما حمایت از کردها موجب ایجاد دشمنی بین ایران و ترکیه عراق سوریه میشه سوما کردها با ارسال گروهک پژاک و کومله به مرزهای ایران موجبات ناامنی میشوند که ترکیه مرزهای ایران رو تهدید نکرده و اینکه شما شاخه های مذهبی رو دسته بندی میکنید ما کاری نداریم و نمیخواهیم با تجزیه کشورهای منطقه کشور خودمونم کوچکتر کنیم و از نظر جغرافیایی بجای طی1 کشور 2 کشور طی الارض کنیم تا به اروپا برسیم
    • DE ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
      پاسخ به آذربایجانی : اینکه قومها نباید کشور شوند پس ترکیه هم نباید کشور میشد اتفاقا اسم این کشور مانند تاریخ ننگینش بر مبنی فاشیست است که انکار و نسل کشی دیگر اقوام است. کومله و موموله و.... هم تا وقتی می توانند جولان دهند و حرفشان بین کردها برو دارد که آذربایجان غربی که بیشترش کرد هست را 99 درصد مقاماتش تووووررک باشند حتی استان کردستان! یک سوزن ته گرد به خودت بزن یک جوالدوز به دیگران در ضمن کردها آنقدر خودساخته هستند که مثل تو آویزان دیگر اقوام برای مشروعیت یابی نشوند و البته مشروعیتشان جهانیست.
    • اذربایجانی IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
      8 2
      15:44 اولا طبق امار ایران 79 درصد جمعیت اذربایجانغربی ترک هستند اینو من نمیگم مرکز امار ایران بر اساس امارها اعلام کرده دوما ترکیه در قانون اساسی اعلام کرده به غیر از ترکها کردها و عربها و اذریها هم ساکن اون کشورند و صرف نام ترکیه بخاطر اکثریت ترکها بوده مثل نام افغانستان تاجیکستان ترکمنستان و... که نام قوم اکثزیت روی اون کشورها گذاشته شده سوما این کردهای سوریه بودند که با پاکسازی قومی شمال سوریه اون مناطق رو کردنشین کردند و مقایسه نقشه های قبل و بعد از جنگ داخلی گواه این مدعاست در ضمن در اکثر استانها مخصوصا استانهایی که خطر تجزیه دارند مسئولینش بومی نیستند در ضمن کردها اگر خودساخته بودند روزی مطیع امریکا روزی مطیع عثمانی روزی مطیع ایران روزی مطیع روسیه روزی مطیع عراق روزی مطیع اروپا نمیشدند و یک کشوری داشتند و متکی به قدرتهای شرق و غرب نمیشدند
    • DE ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
      7 4
      پاسخ به آذربایجانی : آن آمار 79 درصدی ات همانقدر اعتبار دارد که آمار منفی و مثبتهای این سایت و آمار برنده باش و .. اعتبار دارند ٰخدا روزیتو جای دیگری بده
    • IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
      4 1
      14:55 امار ایران اعلام کرده اون 79 درصد را نه بنده میتونی با یک سرچ ساده اونو ببینی اصولا شماها هر جا برید اونجا رو بنام خودتون مینامید اگه سواد داری برو سرچ کن و بخون
  • شاهین IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
    37 4
    چرا علیه بن سلمان نمی نویسید ؟
  • نمری IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
    12 37
    چه رمانتیک اراجیف به هم بافتی اردوغان یابهتر بگویم ابوداعش آذربایجان وکردستان وگرجستان...رومیخواد یکی از دشمنان بشریت وایران یکپارچه است حالا هی اسب رویایی سوارشو
  • IR ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    12 35
    تا وقتی اشغالگران به حضورشان در آناتولی ادامه دهند خاورمیانه رنگ آرامش بخود نخواهد دید
  • IR ۰۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    33 34
    آناتولی سرزمین یونانیان و ارامنه و کردها ست که بدست بیگانگان اشغال شده.
    • IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
      15 8
      از مدیترانه تا قلب چین سرزمین ترک هاست شما اول قرص ها تو بخور بعد بیا اینجا پشت سرهم کامنت بذار
    • IR ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
      12 5
      کردها در کوه ها بودن و چون با دولت عثمانی خوب بودن این سرزمین ها بهشون تعلق گرفته و اشغالگرن نمونه اش استان وان
    • IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
      6 4
      احسنت گروهي در سال 1920 بر موج ترگ گرايي و سپر قرار دادن برخي تركهاي كه توسط انگليس مسلح شده بودند شروع به غارت و چپاول كرده مردم تحت سلطه حكومت عثماني نمودند و با توجه به قساوت بيش از اندازهاي كه داشتند ساير قوميت ها را فراري يا كشتار نمودند امروز هم اردوغ همان كار را سوار بر مذهب و قوميت داره اجام ميده وگرنه پنجاه درصد جمعيت تركيه فعلي كرد و علوي هستند اردوغ تركها را سپر انساني خود بابت چپاول ثروت كشورش و خاور ميانه قرار داده وگرنه قوميت كشك مقصود كسب دلار است
  • IR ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    25 38
    ما صدای نسل کشی یونانیان را شنیدیم صدای نسل کشی علویان را شنیدیم صدای نسل کشی آشوریان را شنیدیم صدای نسل کشی ارامنه را شنیدیم دیگر نمی خواهیم صدای نسل کشی خواهران و برادران هم تبار کردمان را بشنویم.
    • IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
      17 5
      ولی خواهران و برادران کرد همتبارمان سربازهای مرزی ما رو میکشند با اسرائیل و امریکا متحد شدند سودای تجزیه ایران را هم دارند به پرجم اسرائیل و امریکا سجده میکنند نفت سوریه را غارت میکنند یک سوم خاک سوریه را اشغال کردند پای دشمن بزرگ ایران یعنی امریکا را به کشور متحدمون باز کردند از سرویسهای اطلاعاتی عربستان پول میگیرند تا در ایران نا امنی بوجود بیاورند انها نه حرمت ایران و نه حرمت تبار را نگه نداشتند ما چرا هیتلر وار بخاطر تعلقات قومی خودمونو به زحمت بندازیم برای کسانیکه مدام به فکر دشمنی با ما هستند؟
    • IR ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
      15 5
      کردها خودشون عامل کشتار ارمنی ها بودند حالا شما شدید دوستدار اونها
    • IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
      10 6
      کردها مگه صاحب دولت بودن؟ علویها و آشوری‌ها و یونانیها هم کردها کشتن؟ داشتن نبافید برای ما. نصف کشورها نسل کشی ارامته توسط ترمهای عثمانی رو به رسمیت شناختن و بقیه هم به زودی این کار رو میکنن. البته یکی از ترفندهای اصلی پانترکیسم همین جعل تاریخه همونطوری که میگن کوروش هم جعلی بوده و تخت جمشید رو رضاشاه ساخته که خود تاریخدانهای غربی هم از این حرفها خنده شون میگیره.
  • جمشید IR ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    16 30
    کنستانتین پل یونانی را اشغال کرد مردمش را کشت یا آواره کرد.نامش را کرد.اسمیرنا را با تمام مردم یونانیش آتش زد.تراکیه شرقی را از مردم یونانی پاک کرد.اسکندرون سوریه را اشغال کرد و مردم بومیش را که یونانیان ارتدوکس و اعراب علوی بودند آواره کرد و به جایشان ترکمانها را جایگزین کرد.قبری را اشغال کرد و بافت جمعیتی شمال آن را عوض کرد.بازم بگم یا کمه
  • IR ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    13 25
    درست مانند بنی امیه که شبه جزیره اسپانیا را برای چند صد سال اشغال کردند.مردم اسپانیا دست در دست هم اشغالگران را بیرون کردند.
  • GB ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    40 29
    اردوغان بسیار موفق بوده است.
  • میکایل IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    17 59
    کسی که در انتخابات شهرداری‌ها نتیجه رو واگذار کرده و با زور و تهدید شهرداری‌ها رو قبضه میکند مرگ سیاسیش رسیده
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    در این شرایط سخت تحریمی ترکیه به ایران کمک میکند نه کردهای تروریست پ ک ک و ی پ گ متاسفانه بعضی از فارسها از شدت عقاید نژادپرستی پوشالی از تروریست ها حمایت میکنند. که این به ضرر ایران است.
    • IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
      26 81
      ترکهای تروریست داعش دارن مدافعین حرم رو شهید میکنن. اتفاقا کردها دارن با این تکفیریها میجنگن. فکر هم نکن ترکیه داره ازما حمایت میکنه. داره نفت و گاز مفت میبره.
    • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
      26 2
      متاسفانه در سوریه کردها مزدوری امریکا را میکنند و پای امریکا رو به کشور سوریه اونها باز کردند و الانهم چاههای نفت سوریه رو با همدستی امریکا غارت میکنند و دلیل اونکه امریکا از سوریه خارج نشد دادن بخشی از هزینه ارتش امریکا توسط کردها که از غارت نفت سوریه حاصل شده بود و کردها با داعش بخاطر تصرف سرزمینهای سوریه جنگیدند و الانهم دنبال تجزیه طلبی از سوریه اند
    • IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
      0 2
      منظورت از واژه "فارسها"دقیقا چیه؟منظورت از واژه "فارسها"فارس زبان ها هست؟هر کس هم از ترکیه انتقاد کنه الزاما فارس زبانه؟از نظر تو ترکیه هم نماینده همه ترک زبان های دنیاست؟این نظری که در این قسمت نوشتی در راستای منافع ایرانه؟اکثر مردم آذربایجان از نظر ساختار چهره و آداب معاشرت و اعیاد ملی و مناسبت های مذهبی و دستاوردهای تاریخی بیشتر شبیه اکثر مردم ایران هستند یا اکثر استانبول نشینان؟زبان فارسی هم در ایران جایگاه فراقومیتی هم داره.هدف و نیت واقعیت از نوشتن این نظر و اینکه اینطور در این قسمت نوشتی "فارسها"دقیقا چیه؟خودت هم گول این نظری که در این قسمت نوشتیو خوردی؟
  • ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    تمام تورک های جهان از جمله تورکیه برادر و خواهر ما هستند و همه شان را دوست داریم هر کس حسوده بترکه
    • IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
      22 46
      از طرف ما حرف نزن. ما با داعشیها دشمنیم نه برادر.
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    22 89
    برای چی طرف یک دیکتاتور را میگیرید؟ عصبانی است که باشد. دزدی ها و اختلاس ها و ماجراجویی های خودش و اطرافیانش در ترکیه تمامی ندارد. این مرد برای سیاست ترکیه و دنیا شوم است.
  • سرباز وطن AE ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    258 9
    اقلیمی به عنوان کردستان واحد کاملا جعلی و در راستای سیاست های اسرائیل و استکبار جهانیست و هرکس با هر هدف و عقیده ای در مقابل این تفکر بایسته جای حمایت و دلگرمی داره و دمش گرم.حالا هرکی هرچی میخواد بگه بگه با مغلطه و جمله بافی های واهی.به حول قوه الهی و همت جوانان و مردم غیور وطن،آرزوی کردستان واحد به گووووور خواهد رفت شک نداشته باشید حتی اگر لازم باشه خون خودم رو نثار سرزمینم برای جلوگیری از این فکر شوم کنم
    • IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
      8 59
      اتفاقا کاملا قانونی و بر اساس قانون اساسی عراقه. اونجایی که جعلیه آذربایجانه که برای سربازهای اسرائیلی کاباره ساختن و باید به ایران برگرده
    • هیوا IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
      9 151
      سرباز وطنی که الان ساکن اماراتیو تو کاباره هاش خوش میگذرونی اول تشریف بیار مملکت خودت بعد در افشانی کن.ثانیا اگه مال این حرفا بودی الان اینجا بودی.ثالثا تجربه نشون داده ادمای بزدل وترسو همیشه ازجاومکتنو خودشونم فرارین.شک ندارم کوچکترین اتفاقی بیفته حتی جرات اونجا موندنشم نداری میری قطب جنوب که دورتر بشی.ودر اخر خون ادمای بیشعور چه بهتر که ریخته بشه حداقل ضررت به جامعه کمتر میرسه
  • هیوا IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    به سایتتون شک کردم چون نظراتی که درحمایت از اردوخان و پانترکهاست یهو بشدت میره بالا.یا داره هک میشه یا گله ای یه عده میریزن تو سایتو نظراتشونو تحمیل میکنن لطفا بررسی بفرمائین
    • مرگ بر تروریست! IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
      43 3
      حتما باید نظرات در راستای حمایت از تروریستهای اسرائیلی باشه!؟
    • مهدی IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
      61 2
      شما جوش نزن تعدادشون واقعا زیاده
    • IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
      23 3
      خطر واقعی برای ایران و کشورهای منطقه از سوی کردهای تجزیه طلب است چرا که اسراییل و کشورهای غربی به شدت دنبال تشکیل کردستان بزرگ هستند.
    • IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
      1 3
      اسرائیل که الان بیشترین رابطه اقتصادی رو با همین ترکیه داره و با آذربایجان مانور نظامی میذاره. اتفاقا موساد بود که اوجالان رو تحویل ترکیه داد و علیه ایران هم با آذربایجان فعالیت جاسوسی میکنن الان مردم آگاه شدن دیگه دوره اینکه به بعضی اقوام برچسب بزنید درحالیکه خودتون هر وقت دالتون بخواد از اون کارها بکنید گذشته. نگران اسرائیل هستید یقه خاله الهام علیف رو بگیرید.
    • هیوا IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
      ملاحظه بفرمائید.قبول دارم تعدادتون زیاده دقیقا مثل پراید که نه تنها هیچ خاصیتی نداره سالانه هم 30 هزار نفرو به کشتن میده.شما بااین تفکر پوپولیستی وپان ترکیستوتون نه تنها هیچ منفعتی واسه ایران ندارین باعث نفاقو اختلافات قوم گرایانه این.حداقل من به اریایی بودنم افتخار میکنم
    • IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
      6 1
      در پاسخ به هیوا باید عرض کنم در قرن 21 قرار داریم و افکار قدیمی و پوسیده ای که اکنون پانکردیسم بهش افتخار میکنه مثل قومگرایی در دو قرن قبل در دنیا منسوخ شده و دلیل انکه پانکردیسم اکنون داره بهش افتخار میکنه چون بخاطر زندگی در کوهها و دوری با جوامع متمدن بشری در 100 سال اخیر تازه با فرهنگ شهر نشینی و متمدن اشنا شدند و احتمالا انها هم در قرن 23 این افکار را منسوخ کنند
    • DE ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
      9 4
      پاسخ به 13:44 این واژه جدید الاختراع پانکردیسم را از کجایت درآورده ای ما در دنیا یک واژه آکادمیک داریم بنام پانترکیسم که نشات گرفته از تمایل و اقدام اتراک آسیای میانه به ترک خوانی گروه بزرگی از دیگر اقوام و مشاهیرشان و حتی جعل اقوام تاریخی مثل سومر و .. است اما کلمه مجعول پانکرد خاص کشور عجیب غریب ایران است و کاربرد سیاسی دارد.کردها آنقدر شهر نشینی داشته اند که 1400 سال پیش که ترکها در صحرای گبی خون اسب میخوردند آذربایجان مرکز فرمانروایی کردهای روادی و هزبانی بوده و ما نوشته های کردی و ادبیات مکتوب کردی قدیمی داریم در حالیکه به زبان ترکی ادبیات مکتوب تاریخی وجود ندارد چون زندگیشان در عالهای دیگری غیر از فرهنگ و نوشتار و این داستانها میگذشته
    • DE ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
      2 3
      پاسخ به 13:44 این واژه جدید الاختراع پانکردیسم را از کجایت درآورده ای ما در دنیا یک واژه آکادمیک داریم بنام پانترکیسم که نشات گرفته از تمایل و اقدام اتراک آسیای میانه به ترک خوانی گروه بزرگی از دیگر اقوام و مشاهیرشان و حتی جعل اقوام تاریخی مثل سومر و .. است اما کلمه مجعول پانکرد خاص کشور عجیب غریب ایران است و کاربرد سیاسی دارد.کردها آنقدر شهر نشینی داشته اند که 1400 سال پیش که ترکها در صحرای گبی خون اسب میخوردند آذربایجان مرکز فرمانروایی کردهای روادی و هزبانی بوده و ما نوشته های کردی و ادبیات مکتوب کردی قدیمی داریم در حالیکه به زبان ترکی ادبیات مکتوب تاریخی وجود ندارد چون زندگیشان در عالهای دیگری غیر از فرهنگ و نوشتار و این داستانها میگذشته
    • IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
      2 1
      واژه پانترکسیم توسط بریتانیا ابداع شد تا پایه های امپراطوری عثمانی رو که مانع مستعمره شدن کشورهای بسیاری در خاور میانه و مانع اشغال فلسطین شده بود سست بکنه و به اهدافش هم رسید و اکنون نوچه های انان یعنی پانکردیسم برای تجزیه دوباره منطقه این واژه رو سر زبانها انداخته واژه پانکردیسم با گروهکهای متعدد تروریستی اش بسیار شناخته شده میباشد ما در هیچ نقشه تاریخی به نام کرد و کردستان برنمیخوریم و در زمان سلجوقیان ملکشاه سلجوقی شبانان و چوپانهای زاگرس را در کوهستانهای غرب ایران اسکان داد که به دامداران کرد میگفتند انزمان و نام کردستان رو به اونجا اطلاق داد انها کوهنشین بودند و برخی از انها با راهزنی امرار معاش میکردند و اما درمورد ترکها باید عرض کنم ترکهای هیونگ نو و خانات غربی و شرقی و اشیناها و هونها بسیار متمدن بودند و امپراطوریهای انان از کره تا المان وسعت داشت هیونگ نوها 300 سال قبل از میلاد حضور داشتند در منطقه ترکها خط نگارشی برای خودشون داشتند
    • IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
      4 1
      14:52 میشه یک کتیبه در منطقه اذربایجان با زبان کردی ذکر کنی ما هم ببینیم؟چرا دروغ میگی منطقه اذربایجان و بخشهایی از کردستان فعلی متعلق به اقوام اورارتو بوده و کتیبه های اورارتویی در منطقه نشتبان و سراب و اهر موئید این مورد هست کردها اولین بار در زمان ملکشاه سلجوقی اسکان داده شدند و نامشان د ر نقشه دیده شد انهم شهر نشین نبودند و در کوهها دامداری میکردند اصلا واژه کرد در فرهنگ ایران یعنی چوپان در حالیکه ترکها 300 سال قبل از میلاد با خکومتهای هیونگنو و اشیناها و هونها دارای تمدن بزرگ و زبان و خط مخصوص بودند از کره تا المان تحت نفوذ انها بود
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    17 4
    در تمام سال های تحریم ترکیه به ما کمک کرده
    • IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
      1 4
      هیچ کمکی نکرده فقط گاز مفت برده. ترکیه میخواد تحریم‌های آمریکا رو بشکنه؟ خخخخخ آمریکا دو تا از فلزات ترکیه رو تحریم کرد ارزش پولشون 30 درصد کم شد. اگه پایگاه اتمی آمریکا توی ترکیه نبود تا حالا فرستاده بودنشون آسیای مرکزی اونجا تا میخوان همدیگه رو بکشن.
    • IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
      12 4
      تا توانست دوشيو و مي دوشد هنوز گم شدن دهها تن طلا فراموش نشده الان هم نفت و گاز مجاني باج سبيل ميگيره
  • IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    17 5
    زبان ترکی رو علاوه بر فارسی زبان رسمی کشور اعلام کنید تا احساس کنند در کشور خودشان زندگی می کنند و نیازی به چشم دوختن به خارج از مرزها نباشه
    • IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
      3 4
      ما درایران ترکستان نداریم. هر وقت زبانهای کردی و لری و بلوچی و.... رسمی شد زبان شما هم بشود.
  • آرش IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    گیرم اردوغان بدترین ادم دنیا و کردها بهترین ولی خب فکر که میکنم میبینم ترکیه هر کاری میکنه به نفع ایران بوده با هر نیتی هم بوده باشه مثل کمک به دولت لیبی برای مقابله با ژنرال حفتر مثل کمک به قطر در مقابل عربستان مثل دشمنی با عربستان دشمنی با امارات دشمنی با مصر دشمنی با بحرین مثل تنش با امریکا دشمنی با اسرائیل مثل جلوگیری از قدرت یابی کردهای سوریه و تجزیه طلبی مثل حمایت از یمن در مقابل عربستان مثل جانبداری از فلسطین مثل تنش با اروپا مثل مخالفت جدی با رفراندوم بارزانی و مقابله با تجزیه عراق مثل احداث دیوار مرزی با ایران و امن شدن مرزهای ما با ترکیه مثل جمایت از برنامه هسته ای ایران مثل دور زدن تحریمهای ایران مثل مخالفت با تحریم ایران مثل زیر بار امریکا نرفتن بخاطر تحریم نکردن نفت و گاز ایران مثل تامین بخشی از داروهای ایران که بخاطر تحریم نایاب شدند ولی کردها هر کاری کردند به ضرر ایران بوده مثل دوستی با امریکا و اسرائیل کشاندن پای امریکا به سوریه همدستی با داعش برای تصرف موصل کشتار مرزبانان ایران در مرزها برگذاری رفراندوم در عراق اشغال یک سوم خاک سوریه سودای تجزیه سوریه حمله به اسد
    • IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
      2 3
      ترکیه از داعش و النصره و گروه های تکفیری حمایت کرده به نفع ما بوده؟ در قضبهکردها اتفاقا کاملا برعکس الان دوره نیست با خونریزی بشه یک عده رو ساکت کرد. کارهای احمقانه ترکیه پای غربی‌ها رو در حمایت از کردها مثل قضیه عراق باز میکنه و اونها هم توی سوریه خودمختاری میگیرن. پس فک نکنید با کشتن زن و بچه و حمایت از گروه های تکفیری و سلفی چیزی به ما میرسه. واقعیت رو تحریف نکنید.
    • مسعود IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
      3 2
      آرش جان انگار فهمیدن مطالب شما برای عده ای از دوستان خیلی سخته
    • GB ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
      6 3
      در مغلطه صورت گرفته ات یک مسئله وجود دارد کارهایی که ترکیه صورت داده بنفع مردم ایران بوده یا حکومت ایران ؟ بجز بانکهای ترکیه یکسری بانکهای چینی و روسی هم چنین کارهایی می کنند و خطر تحریم آمریکا را بجان میخرند میدانی چرا؟ چون آنقدر از این کار چاق کنی که بعبارت بهتر مفت بری سرمایه و ثروت متعلق به ملت ایران است سود میبرند که در برابر ضرر تحریم قابل چشم پوشیست!
    • ارش IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
      3 1
      10:34 خوب میدانیم حمایت موقتی ترکیه از داعش برای باز کردن مرز بخاطر نبرد داعش با کردهای تحت امر پ ک ک بوده تا با این ترفند از شر هر دو خلاص بشه شما با کوچک نمایی خطر تجزیه سوریه میخواهید کار ارزشمندی که ترکیه کرد و دالان از قندیل تا مدیترانه را در عفرین و شمال سوریه قطع کرد و نفعی که به همه کشورهای منطقه رسید را بی ارزش جلوه بدید مطمئن باشید قبل از هجوم ترکیه به کردها امریکا گفته بود ارتش 30 هزار نفری کردها رو تشکیل خواهد داد و 30 هزار کامیون سلاح ارسال کرد به کردها و غربیها قبلا با کردها همراه شده بودند وگرنه خود ترامپ دیروز اعتراف کرد ترکیه نقش زیادی در شکست داعش داشت
    • IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
      1 1
      16:38 شما میدونی با تحریم امریکا علیه بانکی اون بانک دیگه حق نداره با امریکا معامله کنه؟ایا سود معامله با ایران زیاده یا امریکا؟البته تنبیه فقط به این ختم نمیشه بلکه اتحادیه اروپا هم دنباله روی امریکا خواهند بود در تحریم و تنبیه بانک نامبرده و جرایم مالی سنگینی هم وضع خواهند شد و چون ارز رایج بین المللی با دلار امریکا و یورو اروپاست یعنی تمکین همه بانکها
    • RO ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
      3 2
      14:51 آهان الان ملتفط شدم ترکها ( که برای یک لیر هزار پشتک دو وارو جمع میزنن) عاشق چشم و ابروی ما هستن و خطر تحریم آمریکا رو فقط بخاطر گل روی ما قبول کردن و هیچ سودی نمیبرن بله بله
    • IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
      0 0
      22:29 ترکیه حسن همجواری رو به پول ترجیح میده همه چیز پول نیست ترکیه در منطقه یک متحد و دوست میخواد مثل ایران
    • ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
      1 1
      پاسخ به 20:30 :‌ آدرس حسن همجواری ترکها رو از ارمنستان و سوریه و یونان و قبرس و بلغارستان و عراق پرسیدیم جای دیگری را نشانمان دادند نتیجه اینکه آدرس اشتباهی نده
  • IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    15 3
    آقای شمس تبریزی ببخشید قثد جسارت نداشتم ولی خداییش اگه فرض کنیم همه نظرات شما در همه زمینه ها درست باشه خواهشا به 3-4 کامنت نهایتا بسنده کنید شما فکر می کنید همه ی مروم رو باید هدایت کنید
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
    2 8
    بزرگترین خطر برای ما همین نژادپرستی و پانترکیسم و گرگزادگی و... ست که اشتهای تمام نشدنیشون به گیلان و تهران و کردستان و... هم رسیده و از توهین به هیچ قوم و مذهبی و نماد ملی از خلیج فارس تا قرآن و پرچم ایران... هراسی ندارن. زیاد هم به این مثلن و متفیها دقت نکنید. اینها همونطور که از پرجمهاشون معلومه از خلج از کشور تغذیه میشن.
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
    1 8
    اردوغان چند وقتش پیش توی سخنرانیش زرتشت رو تکفیر کرده بود و گفته بود کردها زرتشتی هست اصلشون پس کافر هستن. اینها داعشی و تکفیری هست تفکراتسون که با پانترکیسم ترکیبش کردن. در ماجرای اخیر تجزیه طلبی در تبریز هم دیدم که چقدر حمایت کردن. اینها از ایرانی و ریشه هاش متنفر هستن و اگه فرصت کنن داعش رو به جون ما هم مثل عراق و سوریه میندازن
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
    4 2
    تمام بلاهایی که سر اردوغان اومد به خاطر اسلامگراییش بود اگه یه سیاستمدار معمولی بود خیلی موفق میشد
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
    6 0
    پس بخاطر همین مشروعیت جهانیشونه که در طول تاریخ و اکنون دهها کشور داشتند کردها؟بخاطر همین مشروعیتشون بوده که در قرارداد سایس پیکو کوچکترین سهمی بهشون ندادند؟
  • هیوا IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
    9 9
    توجه دوستان عزیز پانتورکو به خوندن تاریخ نه چندان دور جلب می نمایم.قبل ازحمایتهای بی جا و سرشار ازتعصبتون که ناشی ازنااگاهیو فهم و درک کم ازمسال جهانی و سیاسیه به عرضتون برسونم حکومت عثمانی درزمان شاه اسماعیل چه بلایی سر اجدادتون اورد و بدتر ازاون بازنها و دختران مظلوم وبی دفاع چه ها کرد.اگه خوندین بعد بیاین ودرافشانی بفرمائین
    • IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
      10 1
      شما به فکر زنان ایزدی باش خیلی غیرت داری به 500 سال قبل نرو
    • هیوا IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
      1 0
      بله درست میفرمائین ولی فرق ماوشما اینکه شما دارین ازشون تعریف وتمجید میکنینو ازشون دفاع میکنین خیلیم بهشون افتخارمیکنین درحالیکه ماداعشو مقطوع النسلشون کردیم.
  • سرباز وطن IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
    6 9
    خانم هیوا اگر یکم دانش شبکه و آی پی اینا داشتی اینجوری با اولا ثانیا ثالثا کردنات بی اطلاعی خودتو فریاد نمیزدی.من امارات نیستم و اتفاقا در قلب ایران یعنی اراک هستم و هر لحظه آماده ام تا دهان یاوه گویان و اسرائیلی های غاصب و هم مسلکانشون رو با خاک و خون پر کنم.
    • DE ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
      10 4
      پسر جون یجوری حرف میزنی انگار کردها رو نشنلاختی یا انگار طوری بوده اوضاع که تابحال خون از دماغ کسی نیومده منتظر تشریف فرماییت هستیم حتما بیا
    • IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
      10 2
      کسی که یه کاری میتونه کنه از پشت گوشی و هویت ناشناخته نمیکنه در میدان عمله امثال تو فقط نفرت پراکنی در فضای مجازی بلدن پای عمل ...
    • IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
      8 2
      14:44 این چه طرز حرف زدنه که کردها رو نشناختی؟چرا شماها فکر میکنید خیلی زرنگید؟البته در فضای مجازی زرنگید ولی در مواجه حضوری خیر
    • IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
      6 1
      14:44 یک بار همزبانان تو ماشین رو جلوی ماشین من در جاده اوردند مانند تو اولش سر و زباندار بودند که ما فلانیم و بهمان دو دقیقه بعد از ترس داشتند میلرزیدند
  • احمد IR ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
    4 15
    کردها و ترک ها و فارس ها و عرب همه بندگان خدا و برادران ایمانی و همسایه همدیگر هستند. البته اردوغان و سایر روسای جمهور ترکیه به ناحق خون کردها را می ریزند و از ته دل نوکری اروپا و امریکا را دوست دارند. ترامپ به او احمق می گوید ولی اوبه پابوسی او می رود. این خصوصیت دیکتاتورها بدبخت است. در اصل امریکایی ها و اروپایی ها اردوغان را هیچ حساب می نمایند و تنها برای ویرانی کشورهای خاورمیانه همانند اسب تراوا از او استفاده می نمایند.
  • IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
    2 2
    اردوغان رهبری است که مردمش را راضی کرده سال ۲۰۲۴ ششمین اقتصاد بزرگ دنیا خواهد بود..
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    2 1
    اتفاقا ترکیه خیلی به نفع قوم کرد کار میکنه و باید قدردان اردوغان باشند گزارشات زیادی از سوءاستفاده جنسی از دختران عضو پ ک ک و ی پ گ توسط سران این گروهک تروریستی رسیده.