موضع‌گیری‌های متفاوت کشورهای آمریکای لاتین به استعفای مورالس

ایسنا نوشت: سازمان ملل اعلام کرد، دبیرکل این نهاد بین المللی به شدت نگران وضعیت بولیوی است و از مردم این کشور می‌خواهد خویشتندار باشند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اوو مورالس، رئیس جمهوری بولیوی یکشنبه و پس از چند هفته درگیری و اعتراضات به نتایج انتخابات مورد مناقشه این کشور، کناره گیری کرد.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل در بیانیه‌ای به زبان اسپانیایی اعلام کرد، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل به تمامی طرف‌های مرتبط در اعتراضات بولیوی تاکید کرد تا از خشونت اجتناب کرده، تنش را کاهش دهند و خویشتندار باشند.

از ۲۰ اکتبر ۲۰۱۹ و آغاز درگیری‌ها میان حامیان و مخالفان مورالس، سه تن کشته و بیش از ۱۰۰ تن دیگر نیز زخمی شده‌اند.

در ادامه بیانیه آمده است، گوترش از تمامی مردم بولیوی می‌خواهد دنبال یک راه حل صلح آمیز برای بحران کنونی کشور باشند و برگزاری انتخاباتی شفاف و معتبر را تضمین کنند.

مورالس کمی پس از انتشار تحقیقات سازمان کشورهای آمریکایی درباره بی‌نظمی‌ها در شمارش آرای انتخابات اخیر ریاست جمهوری بولیوی از سمت خود کناره‌گیری کرد.

در همین حال، مورالس در توئیتی با اشاره به بازداشتش از سوی پلیس، این اقدام را "غیرقانونی" خواند و نوشت، منزلش از سوی گروه‌های خشن مورد حمله قرار گرفته است.

اما رئیس پلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد، هیچ حکمی برای دستگیری رئیس جمهوری برکنار شده بولیوی صادر نشده است.

واکنش آمریکای لاتین

دولت شیلی نیز نگرانی خود را بابت ایجاد اختلال در برگزاری انتخابت ریاست جمهوری بولیوی ابراز داشت و خواستار راه حلی صلح آمیز و مناسب شد.

نیکاراگوئه نیز در بیانیه‌ای "کودتا" در بولیوی را محکوم کرد که باعث شد تا مورالس از سمتش کناره‌گیری کند.

دولت دنیل اورتگا، رئیس جمهوری این کشور در بیانیه‌ای اعلام کرد: دولت نیکاراگوئه به شدت این "کودتا" را محکوم می‌کند. ما تاسف خود را بابت اقدامات فاشیستی که قوانین، قانون اساسی و بنیادگرایی را نقض کرده، اعلام می‌کنیم.

استعفای مورالس در بولیوی باعث ایجاد دو دستگی در میان کشورهای آمریکا لاتین شده است؛ دولت‌های راست گرای این منطقه چون کلمبیا و پرو از دولت بولیوی خواسته‌اند تا مطمئن شود که انتخابات جدید در این کشور قانونمند است. اما برزیل پا را فراتر گذاشته و سقوط مورالس را مورد استقبال قرار داده است.

نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا اما در حمایت از مورالس گفته است:‌ ما مراقب برادرمان، مورالس هستیم. ما باید برای دفاع از او اعلام همبستگی کنیم.

میگوئل دیاز کانل، رئیس جمهوری کوبا نیز از دیگر متحدان مورالس در توئیتی با وی اعلام همبستگی کرد و نوشت: جهان باید برای زندگی و آزادی مورالس بسیج شود.

 دولت مکزیک اما اقدام نظامی در بولیوی را رد کرده و گفت که نباید آن را "کودتا" خواند و اعلام کرد: اگر مورالس به دنبال پناهندگی باشد، دولت مکزیک می‌تواند چنین پیشنهادی بدهد.

رئیس جمهوری آرژانتین نیز گفت: شکست سازمانی و نهادها در بولیوی غیرقابل قبول است.

دولت برزیل نیز اعلام کرده که از گذار دموکراتیک در بولیوی حمایت می‌کند و اظهارنظرها درباره اینکه رویداد اتفاق افتاده در بولیوی یک "کودتا" بود را رد کرد.

وزیر خارجه برزیل در توئیتی نوشت: تقلب گسترده انتخاباتی باعث غیرمشروع شدن مورالس شد. برزیل از یک گذار دموکراتیک و بر اساس قانون اساسی حمایت می‌کند.

وزارت خارجه کلمبیا نیز از نهادهای دولتی و احزاب سیاسی بولیوی خواست تا در کنار یکدیگر به دنبال تضمین این باشند که مردم این کشور می‌توانند آزادانه نظرات خود را در انتخابات بیان کنند و خواستار برگزاری نشست شورای دائمی سازمان کشورهای آمریکایی برای بررسی اوضاع در بولیوی شد.

دولت پرو نیز خواستار احیای صلح در بولیوی و برگزاری انتخابات شفاف با کمک سازمان کشورهای آمریکایی شد.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1319806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
    1 0
    باز هم دم مورالس گرم که در مقابل خواست مردم استعفا داد و مخالفان را دست نشانده آمریکا و اسرائیل ندانست