«ترکیه» در نهایت مساله کردها را چگونه حل خواهد کرد؟

یک کارشناس ارشد ژئوپلتیک در کافه خبر خبرآنلاین اهداف ترکیه در سوریه را مورد بررسی قرار داده است.

ماهان نوروزپور: تب حمله ترکیه به شمال شرق سوریه همچنان بالاست و کارشناسان و تحلیلگران هرکدام به زعم سیاست های مطلوب خود در خصوص اقدام ترکیه واکنش نشان داده و می دهند. اما این روزها شمال سوریه کمی آرام است چون اردوغان با روسیه و آمریکا توافقاتی صورت داده است. بهرام امیراحمدیان استاد مطلعات منطقه ای و ژئوپلتیک دانشگاه و کارشناس ارشد  اوراسیا در کافه خبر خبرآنلاین اهداف ترکیه را بررسی و تحلیل کرده است که در ادامه از نظر می گذرانید:

برخی سیاست های اردوغان را مشابه به پوتین می دانند و گاها می گویند او جا پای پوتین می گذارد ایا رئیس جمهور ترکیه راهبرد مشخصی دارد؟ با توجه به توضیحات شما درباره سیاست داخلی ترکیه، ایا اردوغان می خواهد با کردهای سوری وجهه رفته را بازگرداند؟

ترکیه چند مسئله مهم در داخل دارد. اولین مساله این بود که انتخابات شهرداری ها در ترکیه نشان داد که اردوغان دیگر کاریزمای سابق را ندارد. حزب عدالت و توسعه با کج روی ها و تندروی ها مردم را از خودش ناراضی کرده است؛ مانند این کودتایی که در سال 2016 اتفاق افتاد. 

فارغ از ماهیت آن تبعات پساکودتا که منجر به اخراج تعداد زیادی از قضات، نظامیان،  معلمان و دیگر اجزای دولت در رسانه های جهان شد،  بازتاب بدی از ترکیه به نمایش گذاشت.

کشوری که ادعای دموکراسی دارد و جمهوری نیز هست، بدون محاکمه مردم را به اتهام اینکه این ها هوادار آقای گولن هستند دستگیر می کند. این راهبرد منجر به این شد که مخالفین دولت حزب عدالت و توسعه که شامل تعداد زیادی قضات ،معلمان،روزنامه نگاران،اساتید دانشگاه،نظامیان  و دیگر طیف های قدرت می شوند این روزها به فکر تشکیل یک دولت می باشند.

بنابراین اردوغان با مشکل مشروعیت در داخل مواجه است، او از کودتا می ترسد؛ حتی اگر مانند همان روزها که می گفتند کودتا کار خود اردوغان بوده است اینبار او نیز هراسی واقعی از کودتا دارد برای همین نظامیان را تا جای ممکن خلع سلاح کرده است و آنها قدرت لازمه را برای کودتا ندارند.

ترکیه می خوهد با ایجاد یک بحران جدید در خارج ، وضعیت بحران داخلی را حل و فصل کند. به عنوان مثال همان کاری که روس ها در اوکراین کردند. روسیه بحران اوکراین را با ورود به سوریه خاموش کرد و بر آن سرپوش گذاشت. اردوغان به تاریخ می نگرد، پس از فروپاشی امپراتوری عثمانی، ترکیه فعلی به وجود آمد، بر اساس همین انگاره تاریخی او نسبت به کردها این حساسیت را دارد که از ترکیه چیزی جز یک نام نماند. جمعیت کردها در ترکیه بسیار است. در کنار آن اردوغان سعی دارد که  شخصیت ترکیه را حفظ کند تا بتواند پشتیبانی مردم را داشته باشد. راهبرد اردوغان در سابق با کردها تعامل گفتگو بود با این هدف که به کردها آزادی و هویت بدهد،  اما به سبب فشار پان ترکیست ها  نتوانست این راهبرد را عملی کند.

 پس یک بخش مهمی از ترک ها در شرق این کشور با سیاست حزب عدالت و توسعه بسیار متفاوت است چرا که اردوغان هویت آن ها را سلب کرده است.  کرد ها می بینند که از لحاظ تاریخی آن ها در آن منطقه ساکن بودند و ترک ها از جای دیگر آمده اند و ان سرزمین را غصب کردند آن ها می گویند ما باید با هم مدارا بکنیم اما ترک ها نمی خواهند این را بپذیرند. اگر در قلمروی جنوب ترکیه جایی باشد که کرد ها قدرت بگیرند احتمال اینکه دسترسی به خود مختاری پیدا کنند نتیجه اش مرگ سیاست های ترکیه است پس باید با آن مخالفت کند. در داخل ترکیه کرد ها می توانستند با دولت سوریه متحد شوند؛چندین بار گفته بودند که ما با دولت سوریه مشکلی نداریم ما خود مختاری می خواهیم و جدایی طلب نیستیم ولی ترکیه استقلال یا خودمختاری کرد های سوریه را برای خودش آفت می داند. ترکیه  وارد سوریه شد به این بهانه که مرز هایش تهدید می شوند که آن تشکل کرد ها که ممکن است در مرز های سوریه اتفاق بیافتد را به هم بزند و در آنجا ترکیه متهم است به این که به ظهور داعش کمک کرده است. آقای پوتین چندین سند مطرح کرد که داعش از ترکیه نفت می خرد.



به نظر شما این درست؟ بعضی تحلیلگران می گویند تقویت داعش به نفع ترکیه بوده است چراکه کرد هارا مشغول می کرده و به آن ها ضربه می زده.


بله همانطور که در بالا عرض کردم، اردوغان وحشت دارد از اینکه در داخل سوریه کردها به یک خود مختاری دست پیدا کنند و بتواند با این پروپاگاندایی که انجام می دهد از طرف پان ترکیست ها برای خود رای جمع کند. از دهه هشتاد که ترکیه دارد با کرد ها می جنگد ، اگر آن هزینه کلان جنگ را صرف نگه داری نیرو و جنگ با کرد ها نمی کرد می توانست مناطق کرد نشین در شرق ترکیه را آباد کند. این مناطق، مناطق خیلی خیلی عقب افتاده ای هستند. اردوغان می توانست به جای جنگ، شریک اقتصادی آن ها شود. به همین سبب رئیس جمهور ترکیه به نوعی می خواست با ایجاد بحران، فرافکنی کند.

حالا می گوید ما باید یک نوار مرزی درست کنیم که سی کیلومتر عمق آن و چهارصد و پنجاه متر طولش باشد! یعنی نصف مرز ترکیه با سوریه منطقه امن بشود. منطقه امن را که ترکیه نباید ایجاد بکند. اگر نا امن است چون در خاک کشور دیگر است باید به رای شورای امنیت سازمان ملل باشد. مثل آن که برای عراق درست کردند؛ منطقه پرواز ممنوع در شمال عراق که صدام نمی توانست در آنجا حضور داشته باشد و کرد ها از آن زمان در انجا قدرت گرفتند.

اما چه کسی می خواهد این منطقه امن را اداره کند و تحت کنترل چه کسی خواهد بود ؟ آقای اردوغان می خواهد با اینکار بحران را کاهش دهد،  اما با برعکس بحران تازه آغاز می شود.  الان کرد ها با دولت سوریه مشکلی ندارند، کما اینکه خیلی از کرد ها از آن منطقه رفتند که بهانه دست دولت ترکیه و سوریه ندهند.

به نظر من می رسد که مستشار های نظامی روسیه هم کمک می کنند به ارتش سوریه که در آن منطقه مستقر شوند و این بهانه را از ترکیه بگیرند.  اگر این بهانه را از اردوغان بگیرند و او را در این قضیه سر جای خودش بنشانند مرگ اردوغان فرا خواهد رسید. اردوغان اتحادیه اروپا را تهدید می کند که اگر شما هم با من مخالفت کنید و بگویید من اشغالگرم در مرز هایم را باز می کنم که داعشی ها سریز اروپا شوند.  خب در مرز به کجا باز می شود؟ به یونان و  بلغارستان،  مگر آن ها بیکار نشسته اند؟ و این عملی نیست و دیدید که اروپا هم عکس العمل تندی نشان نداد.

در حال  حاضر اردوغان در بدترین شرایط سیاسی به سر می برد. الان به عنوان یک جنایتکار جنگی شناخته شده است و اقدامات اخیرش عملا تجاوز به خاک یک کشور مستقل است.

رای شورای امنیت را هم روسیه و آمریکا وتو کردند نکته اینجاست که از شورای امنیت راه به جایی نمی برند. با توجه به توافق پمپئو و مایک پنس با اردوغان، فکر می کنید به دنباله ی ان جنگ تمام بشود یا به یک نتیجه ی مطلوبی برسد؟ پس از این امد و رفت ها و توافقات پشت پرده ما شاهد چه اتفاقاتی هستیم؟


رهبر ترکمن های عراق گفته بود که ما از عملیات ترکیه حمایت می کنیم و آن ها خودشان را وابسته به ترکیه می دانند همینطور منطقه ی کرکوک. این ها ارزشی ندارد.

به نظر من بهترین موضع را ایران گرفته است که عملیات ترکیه را کار اشتباهی می داند و ایران هم نمی خواهد که مناسبات خودش را هم با ترکیه و هم با سوریه به خطر بیاندازد. چرا که این اتفاق یک لبه ی خطرناک دو سر است، سری که ممکن است یک طرف از دست برود یا دو طرف از دست برود! موضعی که ایران گرفته است نه طرفی از این جنگ را تشویق نه طرفی را محکوم می کند. بحران ترکیه نشات گرفته از داخل است نه از بیرون. در نهایت ترکیه هیچ راهی جز پذیرش کرد ها در داخل ندارد و آن هارا به رسمیت بشناسد و برخی از ویژگی های خودمختاری را به آن ها بدهد. چراکه کرد ها هم دست روی دست نگذاشته اند؛کرد ها در همه جای جهان پراکنده شده اند. در مخالفت با خودمختاری کرد های عراق نشان می دهند که حساسیت روی کردها زیاد است. الان آقای اردوغان هر چه بیشتر خون بریزد ارزشش کمتر و جایگاه اش سست تر می شود این نیست که به قهرمان ملی تبدیل شود چون هم جامعه ی جهانی و هم در داخل ترکیه گروه هایی هستند که شدیدا مخالف این جنگ هستند.


مذاکره پوتین و اردوغان که نتیجه اش آتش بس صد و پنجاه ساعت شده است را چطور ارزیابی می کنید

پوتین می بایست با یک موضع خیلی سخت  به ترکیه اعلام می کرد که باید به تمامیت ارضی سوریه بخاطر حضور روسیه در آن منطقه به عنوان یکی از سه گارانتر ها یا تضمین کننده های آتش بس بر اساس روند آستانه که ترکیه هم جزئی از آن است احترام بگذارد.

بنابراین آتش بس را امضا کردند و ترکیه را در سکوی اتهام به عنوان یک متجاوز قرار دادند و او را متقاعد کردند که این عملیات خلاف حقوق بین الملل بوده است و ترکیه می بایست نیرو هایش را از ان منطقه خارج کند،به همین خاطر وقتی که آتش بس صد و پنجاه ساعت اجرا می شود نیرو های روسیه با قدرت تمام در شمال شرقی سوریه هم مرز ترکیه حضور پیدا می کنند.
مفهوم اش این است که در سوریه فرمانده نظامی و تصمیم بر اساس آنچه دارد اتفاق می افتد ، شخص پوتین و روسیه است؛ به مفهوم این است که پوتین به دعوت دولت سوریه در آن منطقه داخل شده است و تضمین کرده است که از تمامیت ارضی روسیه حمایت بکند اما عاملی که می خواهد این معادله را به هم بزند ترکیه هست.
ایران هم می توانست در این مذاکرات نقش روسیه را بازی کند چراکه ایران هم در جریان آستانه بود اما به دلیل اینکه ایران با ترکیه مناسبات و مسائل دیگری دارد بهترین گزینه روسیه بود که به نظر من اینکار را هم بسیار خوب انجام داد.


با عقب نشینی نیرو های کرد قدم بعدی اردوغان چه خواهد بود ؟
عقب نشینی در جنوب منطقه ای است که به ادعای آقای اردوغان  30 کیلومتر عرض آن است و 450 کلیومتر طول آن می باشد. و آن منطقه سنتا قلمرو کرد ها نیست. منظور این است که مبنی بر ادعای آقای اردوغان کردها در قلمرویی ساکن شده اند که متعلق به آن ها نیست  و در آن مرز اعراب و ترک ها ساکن بوده اند.به این صورت ترکیه می خواهد که از سمت دولت سوریه به کرد ها کمکی نشود چون بر اساس معاهده ی آدنا قرار بوده که اگر ترکیه احساس کرد که کرده های سوریه می خواهند مجددا پایگاه هایی در اختیار پ کا کا بگذارند دولت ترکیه این قبیل تهدیدات را بر طرف کند.


امکان درگیری ارتش ترکیه با ارتش سوریه تا چه حد محتمل است؟

امکان اش وجود دارد کما اینکه در حال حاضر ارتش سوریه دارد در آن منطقه مستقر می شود. از لحاظ حقوق بین الملل هم آنکه حق دارد در آن منطقه حضور داشته باشد ارتش سوریه است اما بخاطر حضور کرد هایی که با دولت مرکزی در تعارض بودند در آن منطقه نمی توانسته در آن ناحیه حضور پیدا کنند چرا که  با نیروهای دموکراتیک کردستان سوریه هم درگیر شوند.  الان که کرد ها عقب نشستند نیرویی باید این خلا را بپوشاند؛ ترکیه که حضور دارد. روسیه هم که پلیس اش را مستقر کرده، حالا وقت آن رسیده است که نیرو های مرکزی ارتش سوریه مستقر شوند؛ کرد ها هم هوشمندانه عمل کردند و برای جلوگیری از کشتار بیش از حد و آوارگی مردم اشان  مقاومت بیهوده نکردند و خود را عقب کشیدند تا هم صلح و آرامش در ان منطقه برقرار شود هم خودشان تجدبد قوایی بکنند چرا که کرد ها به نیرو های آمریکایی متکی بودند و حالا دیگر آمریکایی ها در این منطقه حضور ندارند. در حقیقت می شود گفت که ترکیه رو دست عجیبی خورده است در صحنه  ی منطقه با گرفتاری مواجه شده است. از طرفی بخاطر اینکه کشتاری را رقم زده که الان در دادگاه های بین المللی ترکیه  در صندلی اتهام جنایت جنگی قرار داده اند و امریکا تحریم هایی علیه ترکیه تعبیه کرده است.

در نهایت آینده ی سیاسی اردوغان را چطور ارزیابی می کنید

 همانطور که قبل تر عرض کردم حزب عدالت و توسعه کاریزما و اعتبار سابق اش را از دست داده است  و حتی در داخل حزب هم انشعاباتی پیدا شده است و برخی از بزرگان حزب خود را کنار کشیده اند. احتمال این هم می رود که ترکیه را از ناتو خارج کنند و آقای اردوغان با ورود به همکاری های نظامی با روسیه و خرید سامانه ی اس 400 از روسیه نشان داده است که این نگرانی از درون ترکیه هم به وضوح دیده می شود و آن ها به دنبال پیدا کردن حامی دیگری در منطقه هستند.ترکیه بازار خوبی برای روسیه است به سبب اینکه مقدار گازی که ترکیه روسیه به ترکیه صادر می کند منبع در آمد خوبی برای روسیه فراهم می کند حتی زمانی که بخاطر سرنگون شدن سوخوی روسیه توسط پدافند ترکیه روابط اشان قطع شده بود خیلی سریع و کمتر از یکسال مجددا روابط اشان را از سر گرفتند. در واقع همین گرایش آقای اردوغان به آقای پوتین از کاریزیمای سابق او کاسته است و احتمال دارد که در انتخابات آینده ریاست جمهوری در صحنه حضور نداشته باشد یا حذف شود. در آخر حزب آقای اردوغان نتوانسته جلوی این قطع نامه  ی اخیر کنگره آمریکا علیه ترکیه را بگیرد و فضا برای آقای اردوغان در جامعه بین الملل بسیار بد است و عرض کردم الان صحبت از جنایت جنگی است و این ممکن است خیلی برای آقای اردوغان گران تمام شود.به تعبیر من آقای اردوغان با این عملیات خودکشی سیاسی کرد.

 23 /310 310
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1320100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 83
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید DE ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
    برخی جمله های استاد بزرگوار واقعا تعجب برانگیزه، به گونه ای سعی میکنن صحبت کنن که انگار مساله کردی مساله فقط ترکیه است و ما درگیر اون نیستیم و خیلی راحت میگن که اردوغان باید خودمختاری و استقلال کردها رو به رسمیت بشناسه.! به اقتضای شغلم با دهها نفر از کردهای ترکیه بحث کرده ام و تقریبا اکثرشون مخالف خودمختاری و استقلال و... بودند. اما متأسفانه در کردهای ایران این آمار دقیقا برعکسه، میتونم بگم تندروترین کردها و تئوری پردازانشون متاسفانه کردهای ایران هستند. از جناب استاد بعیده با نادیده گرفتن شرایط اینطور بی پروا ترکیه رو محکوم کنن. واقعا متعجم.
    • جمشید IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
      42 88
      فرق شما ها با ایرانیان این است که ما،کردها را جزوی از هم تباران خود می دانیم که قسمتی از آنان پس از جنگ چالدران،سرزمینشان به اشغال عثمانی بیگانه در آمد هر کجا کرد است،آنجا ایران ایت
    • آسو IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
      40 97
      دروغگوی محض، تندروی در تجزیه طلبی رو در سلام نظامی و پرچم های استادیوم میشه دید
    • سعید DE ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
      45 13
      جمشید خان شما با همین توهمات تاریخی خوش باشین ولی واقعیت متفاوت از اندیشه شما و تلخ است.
    • سعید DE ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
      34 15
      جناب آسو، درهمین دو جمله ای هم که نوشتین متأسفانه همون خصلت تاریخی موج میزنه.
    • DE ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
      29 46
      اتفاقا اونچه باعث چنین چیزی بین کردهای ایران شده هم تبعیض تورکی است مثلا در استان آذربایجان غربی کردنشین و حتی کردستان یک مقام ارشد کرد ه وجد ندارد!
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
      32 48
      تجزیه طلب اونیه که پرچم کشور دیگه رو علم میکنه و علامت گرگ نشون می‌دهدکه کارشون البته از تجزیه طلبی هزار بار بدتره چون نژادپرستی هم توش هست. کردها هیچ وقت شعارهای افتضاحی مثل خلیج ع ر ب ی ندادن.
    • IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
      4 33
      اتفاقا به نظر من اصلا متعجب هم نیستی. میخوای ماستمالی کنی چون میبینه حقیقت گفته شده.
    • NO ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
      9 18
      استاد خودش ترک هست اما نه ترک نژاپرست مثل شما سعید پانترک. خیلی تابلو مزدور ترکیه هستی.
    • IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
      17 8
      10:34 کی گفته استان اذربایجانغربی کردنشینه؟طبق امار 79 درصدش ترک نشینه و 21 درصدش کرد و ارمنی و ... هستند اینو من نمیگم مرکز امار ایران میگه کردها کلا عادت دارند خودشونو ببینند فقط در ضمن در اون کردستان در شهرهای بیجار قروه سقز و.. ترکهای کمی نیستند
    • آسو IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
      12 16
      شما برو زوزه گرگ استادیومها رو جمع کن،و همبستگی با شعارهای خلیج عربی اهواز رو و از تجزیه طلبی چیزی نگو،حداقل بزرگ کرد های عراق گفته هر جا کرد است آنجا ایران است،شما چی؟شما خصلتهای خودتان را جمع کن از جمله اشغالگری و تحریف تاریخ ،خدا رحمت کنه مینورسکی رو خوب شناختتون در باب تاریخ،
    • جمشید IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
      9 16
      تاتارها از اینکه دیدند مردم ایران اعم از آذری و تالشی و لر و لک و تات و فارسی زبان و ... پشت پناه هم تباران کردشان هستند آتش گرفتند
    • امیر TR ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
      30 7
      در جواب آقای جمشید عرض کنم بهتره تاریخ رو خوب بخونید در جنگ چالدران امپراطوری صفوی شکست خورد و آذربایجان به اشغال امپراطوری عثمانلی در اومد که این شکست بعدا توسط شاه طهماسب جبران شد و مناطق جدا شده دوباره برگشت و بعدها توسط نادر شاه افشار تا نزدیک انکارا و شهرهای بغداد و نجف و کربلا به تصرف دراومد.و مناطقی که شما کوردستان مینامید تا صد سال پیش و تجزیه امپراطوری عثمتانی مطلقا کورد نشین نبودن و با مهاجرت کوردها تغییر جمعیتت پیدا کردن از جمله شهرهایی مثل اربیل و سنندج مهاباد و بوکان و غیره...تاریخ نشون داده که این افراد مطمئنا شکست خواهند خورد.
    • ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
      8 12
      از نظر اوغلیها پایتخت بیزانس که پس از اشغال شد استانبول هم یونانی نشین نبوده، ارومیه و سنندج و کرمانشاه هم تاتار نشین بودند حتما
    • ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
      3 13
      لطفاً مهملات گوناز و ینی شفق را به خورد ما ندهید.
    • IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
      18 2
      02:55 نام رودخانه مرکز کرمانشاه{قره سو}چه چیزی در ذهن تو تداعی میکنه؟ نام {باشماق}در مریوان سنندج چه چیزی در ذهن تو تداعی میکنه؟ از نظر کولبرها ؟
  • علی IN ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
    اگر تاریخ ترکیه رو خوب خوانده باشیم روشن است که ترک های مهاجر با زور و نسل کشی زبان بیشتر ان منطقه را به ترکی تغییر. داده اند و حتی در قانون اساسی هیچ حقی برای دیگر اقوام در نظر نگزفته ان و به راحتی از ملت ترک حرف می زنند. تغییرقانون اساسی و تغییر نام ان کشور تنها راه مسالمت امیز برای حل بحران ترکیه است.
    • IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
      11 58
      احسنت همانگونه كه اسلام مورد سو استفاده برخي تبهكاران و غارتگران قرار ميگيرد و بنام اسلام قتل و چپاول ميكنند جمعي هم بنام پان تركيسيم دست به جنايت و چپاول ثروت تركيه و منطقه ميزنند و اساسا هيچ دلبستگي به ترك ها هم ندارند
    • سعید DE ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
      45 19
      تاریخ به کسی رحم نکرده دوست عزیز. اگر قومی در تاریخ گذشته مغلوب شده و اسیر، این تقصیر امروز نيست.
    • نقشه نحس اسرائیلی IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
      79 22
      اون تاریخی که شما دقیق خوندی رو بگو ماهم بریم بخونیم! اونایی که لایک کریدن شما هم تاریخ ترکیه رو خوب خوندید یا فقط بخاطر دشمنی با ترکها لایک میکنید!؟
    • DE ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
      19 11
      ژاسخ به نقشه نحس : اون تاریخ تاریخ طبری تاریخ بلاذری و فتوح البلدان و...است که سرزمین آناتولی امروزی مسکن کردها و رومیان بوده و آذربایجان هم سرزمین کردهای روادی و هزبانی همه جا گیر میاد برو بگیر بخون تا دریابی
    • IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
      14 11
      جناب علی اگه مهاجر بودن رو میگی اولا انسانها خودشون ار افریقا مهاجرت کردند و نئاندرتالها رو کشتند و مناطقشونو تصرف کردند دوما هندیها از منطقه دیگه به هند مهاجرت کردند و دراویدیها رو کشتند و مناطقشونو به تصرف دراوردند سوما کردها از هند مهاجرت کردند و ساکنان بومی زاگرس رو کشتند و مناطقشونو به تصرف دراوردند
    • مسعود IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
      17 4
      نه ما خوب نخوندیم شما که درس خونده هستین لطف کنین کتابهاتون رو به دوستهای تروریستتون هم بدین بخونن و تفنگشونو زمین بزارن مثل افراد متمدن مبارزه سیاسی بکنن
    • گیلان بزرگ IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
      8 8
      در واقع بطور تاریخی قسمت عمده ای از قسمت های شرقی و جنوب شرقی ترکیه مانند شهر دیاربکر فعلی و حتی بخش کوچکی از سواحل شرقی مدیترانه متعلق به قوم گیلانی زازا یا دیملی است . کردها بعدها و بخاطر اختلافات مذهبی صفویان و عثمانی از غرب ایران به این ناحیه کوچ کردند
    • IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
      18 17
      در پاسخ به اون کسی که در این قسمت نوشته""بخاطر دشمنی با ترک ها لایک میکنید؟": اگر منظورت از "ترک ها" ترک زبان هاست،مگه هر انتقادی(درست یا غلط) نسبت به عده ای از ترک زبان ها در ترکیه بشه انتقاد از همه ترک زبانان در جهان است؟متاسفانه عده ای هم با سوء استفاده از واژه "ترک"به شدت تلاش دارن بر خلاف مصالح ملی ایران و در راستای منافع ترکیه تلاش کنند.نکته بعد اینکه تاریخ مقبول برای تو در مورد تاریخ ترکیه در کل چقدر موثق و معتبره؟نکته بعد اینکه نظرت در مورد رابطه ترکیه و اسرائیل چیه؟نظرت در مورد نقش ترکیه در جنگ سوریه در سال های اخیر چیه؟بعضیا هم لایک ها و دیسلایکا به پاسخم در این قسمت را به صورت کاذب تغییر ندن.
    • IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
      1 9
      در جواب شخصی که با نام "سعید"در این قسمت مطالبی نوشته: من در این قسمت نمیخوام در مورد درستی یا نادرستی نظر شخصی که با نام "علی" دراین قسمت مطالبی نوشته نظر بدم ولی عبرت ها و پیام های بسیاری در تاریخ هم وجود داره.نکته بعد اینکه آیا اگر در این زمینه، نگاه تاریخ در بخشی از زمان ،با تفکراتت در این زمینه،منطبق باشه و تو هم اون انطباقو بدونی،تو از اون بخش از تاریخ در هیچ یک از نظرات و یا مباحثاتت استفاده نمی کنی؟
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
    استاد طوری میگه شرق ترکیه خیلی خیلی عقب مانده است که انگار همه مناطق ایران گل و بلبل هستند من مناطق شرق ترکیه رو خیلی گشتم از مناطق توسعه یافته ما خیلی جلوتر هستند
    • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
      15 52
      از یک ستون پنجم کشور ترکیه این نظر بعید نیست
    • IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
      20 46
      چرا دروغ میگی. اتفاقا کاملا درست میگه ایشون. هنوز روستاهای اونجا راه درست و حسای ندارن و با زغال سنگ گرم میشن. تو برو سلام نظامیت رو بده بابا
    • IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
      16 0
      منکه شرق ترکیه و وان رفتم کارخانه های بزرگی احداث شده در ضمن نمیشه شرق ترکیه که به ایران و عراق متصل میشه رو با غربش که به اروپا متصل میشه رو که اب و هوای مساعدی هم داره مقایسه کنیم در ایران هم هر قدر به تهران نزدیک میشویم همه جا ابادتره شرق ترکیه کوهستانی و بسیار صعب العبوره
    • IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
      5 17
      شما نخست طرح بسندگی زبان فارسی را بگذران تا در دو خط چهل تا اشتباه نگارشی نداشته باشی
  • نکته کلیدی IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
    کرد ها می بینند که از لحاظ تاریخی آن ها در آن منطقه ساکن بودند و ترک ها از جای دیگر آمده اند و ان سرزمین را غصب کردند
    • IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
      51 15
      با این حرفهای صد من یه غاز فقط خودتونو دلخوش کنید. در ضمن شرق ترکیه امروزی که شما بهش کردوستان می گید قبلا ارمنستان بوده. عثمانی ها کردها را با وعده اسکان در خانه های ارمنی ها به جان ملت ارمنستان انداختن و بعد از نسل کشی آنها را در ارمنستان اسکان دادند. کردها مامورین اجرای نسل کشی بر علیه ارمنی ها بودند. نکته کلیدی این است.
    • سعید DE ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
      35 4
      نکته کلیدی اینکه شما همچنان بر جهالت اصرار میورزید.
    • IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
      147 2
      اشوریها و بابلیها و ایلامیها و لیدیها هم میبینند در اون منطقه ساکن بودند کردها بعدا اومدند ساکن شدند
    • IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
      27 44
      شرق ترکیه هزاران ساله که کردستان و چیزی به اسم ترکستان هم در ایران نداریم.
    • مسعود IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
      15 4
      ترک ها یکهو از آسمان افتادن اونجا شما ها رو هم انگلیسن پراکنده نکرده که کل منطقه رو به فساد بکشین شما خیلی خوبین خیلی اصلا خدای خیانتین شما
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
    33 95
    تنها راه حل آناتولی،بیرون راندن اشغالگران توسط بومیان ارمنی ،یونانی و کرد است
    • توطئه صهیونیسیت IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
      55 73
      پس مهاجرای محترم کردی که اومدن و آذربایجان غربی رو اشغال کردن هم اون موقع باید برن به کشور جعلی و تخیلی خودشون!
    • DE ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
      27 16
      خخ مهاجر کرد؟! حتما خیلی آذربایجان غربی اوضاع خوبی داره که کسی بهش مهاجرت کنه کل استان آذربایجان غربی از ترک و کردش بگیر راه میفتن میرن اربیل کردستان واسه کار بنده خدا من کرد آذربایجان غربی هستم و تا ده جدم اونجا مدفونن ولی واسه کار رفتم جای دیگه معلومه کی مهاجره
    • IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
      41 21
      کردها در آذربایجان غربی مهاجرت بعد اون طرف مرز توی مناطق کردنشین یدونه آذری که هیچی ترک هم یافت نمیشه!؟ خخخخ سلام نظامیت رو صبح دادی اومدی؟
    • IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
      56 23
      تاریخ مشخص است طبق منابع این منطقه یعنی استان آذربایجان غربی متعلق به ایرانیان کرد ارمنی و آشوری بوده.ترک زبانهای افشار پس از قتل عام مردم کرد منطقه و کوچ اجباری کردها به خراسان،وارد ارومیه و سلماس شدند.خوی که سرزمین دنبلی ها بوده.ماکو هم ارمنی و کرد بودند و طایفه بیات پس از درگیری با ارامنه قفقاز حدود ۲۰۰ سال پیش به آن مهاجرت کردند
    • IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
      20 15
      در اوایل دوره اسلامی کردها و مسیحیان، ساکنان ارومیه را تشکیل می‌دادند.[طبق دانشنامه اسلام] تا اواخر قرن دهم هجری، ارومیه هنوز یک شهر عمدتاً کُردنشین سنی مذهب بود.[طبق دانشنامه ایرانیکا]
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
    48 71
    سرنوشت رجب پس از حمله به سوریه مانند عاقبت صدام است پس از جنگ کلا کویت.تجزیه ترکیه به سه کشور ارمنی یونانی و کرد
    • IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
      16 9
      در اونصورت تجزیه مناطق کرد نشین الان هم به مناطق اشوری بابلی و لیدیها عادلانه تره چون صاحبان قدیمی بودند
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
    هر کجا کرد است، آنجا ایران است
  • آرمن IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
    سرنوشت اشغالگران ،آوارگی است چه صد سال از اشغال وطن ما بگذرد چه هزار سال.این سرزمین فارق از قومیت و دین متعلق به ارمنی و کرد و یونانی است
    • مسعود IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
      8 14
      با لگد از قره باغ میندازیمتون بیرون آرمن جان حالا رجز میخونی واسه ما
    • چوکای تالشی IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
      25 10
      انشا الله ما هم مثل شما تالش گشتاسبی را که در اشغال تاتارهاست،به مام میهن،ایران باز می گردانیم
    • IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
      9 11
      شبه جزیره اسپانیا نیز نزدیک هزار سال تحت اشغال امویان بود.مردم اسپانیا و پرتغال دست به دست هم دادند و اشغالگران را بیرون کردند.در آناتولی هم با اتحاد اقوام بومی ارمنی و کرد یونانی،اشغالگران را بایستی بیرون کرد
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
    مطمئن باشید با قضایایی که در ورزشگاه ها پیش اومد، ترکیه در آینده به ما هم ضربه خواهد زد و اگه اردوغان ببینه با به راه انداختن کودتا و داعش و حمله به سوریه باز هم بقاش در خطره، دنبال مشکلات جدی تر میگرده. اون موقع دیگه دادن نفت و گاز مفت به این کشور برای دور زدن تحریم‌ها هم به ما کمکی نمیکنه. اینها علنا میگن ما دنبال عثمانی گری هستیم و عثمانی هم تکلیفش با ایران و شیعه معلومه. حتی اردوغان علنا میگه اینهایی که قبلا زرتشتی هم بودن کافرن. ویدئوی سخنرانیش هست که کردها جواب محکمی بهش میدن.
    • IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
      14 25
      چه ربطی داره؟!! مگه شما ضد ترکها نبودید پرچم ارمنستان را در ورزشگاه آورده بودید. پس در آینده ارمنستان به ما ضربه خواهد زد.
  • مرگ بر تروریست IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
    17 17
    کوردوستان غربی در راستای همین سیاست بود که با تدبیر اردوغان تیرشان به سنگ خورد.پ ک ک .پژاک . پ ی گ . کومله و دموکرات و داعش و القاعده و بوکوحرام و همه گروه های تروریستی محکوم به نابودی هستند
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
    12 3
    به نظر من مساله کردها حل نشدنیه چون اساسا کردها در صورتی راضی میشوند که یک کشور بنام کردستان ایجاد کنند و این هدف براشون مقدستر از دین هست و یک باور شده براشون
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
    10 8
    سال 97 بود از داخل شهر استارا میخواستم برم ساحل صدف 5 کیلومترم فاصله نداره سرنشین من یادش رفت کمربند ببنده پلیس راه استارا ما رو نگه داشت جریمه کرد ولی قبض جریمه نداد و گفت برو از شهرتون جریمه رو در بیار کم نوشتم رفتم دراوردم 120 هزار تومن نوشته بود اعتراض کردم چرا قبضمو حضوری نداد نتیجه نگرفتم
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
    23 15
    ترکیه به دنبال صدور نژادپرستی به ایرانه. اینها بعد از عراق و سوریه برای ایجاد توهمات امپراتوری عثمانی سراغ ما میان و اومدن و نشانه هاش رو توسط یک عده وطنفروش می‌بینیم.
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
    5 25
    ایران به 6 یا هفت کشور تبدیل میشه
  • مسعود IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
    15 7
    اولا مناطق شرق ترکیه بمراتب از خیلی جاهای ایران آباد تره ثانیا تجزیه هر یک از کشورهای منطقه مقدمه ای خواهد بود بر تجزیه همه کشورهای منطقه مثل ایران پس دوستان فارس که همش علیه اردوغان حرف می زنید یادتون باشه اردوغان به نفع همه منطقه کار کرده است ثالثا این که کردها و ارمنی ها ساکنین اصل اینجا بودند و ترک ها اومدن کشتن سرزمین ما رو گرفتن یک حرف خیلی نامربوطه بخصوص ارمنی ها که در جنایت یکه تازند
  • مجید IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
    30 19
    همانطور که ترکا از پان ترکیسم حمایت میکنند ما به مراتب بیشتر از پان ایرانیسم استفاده کنیم اگه اذر بایجان کلا ۷ میلیون با باکو ۱۴ میلیون فقط در ترکیه ۳۰ میلیون کرد داریم یا لا اقل با اوردن حمایت از کردها میتونیم وحشت بجونشون بندازیم استفاده ای که محمود افغان در جنگ با عثمانی استفاده کرد
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
    16 13
    اردوغان فقط نگران تجزیه کشور خود است و تجزیه کشورهای همسایه برای او اهمیتی ندارد.اتفاقا تنها کشوری که ادعای خاک همسایگان را دارد کشور ترکیه است که هدف خود را احیای امپراتوری عثمانی اعلام کرده.در ضمن اردوغان فقط نگران تجزیه طلبی کردها است و از اقوامی دیگرکه تبار خودرا اردوغانی می دانند در همه جای دنیا حمایت می کند.و در روزهای اخیر همه هم شنیدند در مجلس ترکیه از تجزیه طلبی حمایت شد
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
    18 6
    پانترک ها در فضای مجازی فعالتر از تجزیه طلبان کرد هستند هر دو نوع تجزیه طلبی محکوم است روش پانترک ها برافراشتن پرچم ترکیه و جمهوری جعلی باکو و توهین به زبان و پارسی و فرهنگ ایرانی و عربی خواندن خلیج فارس ولی کردها روش مسلحانه از نوع پژاک که همه خائن هستند.
  • امیر TR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
    17 14
    تحلیل بسیار سطح پایین و بسیار دور از واقعیت هستش.اردوغان علی رغم تمام مشکلات داخلی بازهم محبوبیت و سبد رای بالایی داره و تورکیه بهترین و بزرگترین دموکراسی منطقه هستش.و همچنین کوردها در تورکیه از آزادی بسیار بالایی برخوردارن و دارای حزب و شبکه تلوزیونی و غیره دارن.مشکل اصلی اینه که کوردها با تولید مثل بالا هرجا که ساکن میشن اونجا رو کوردستان میدونن.الان هم چشم به نصف بیشتر سوریه و آذربایجان و مناطق تورکمن نشین عراق مثل کرکوک دارن .با این روش که پیش گرفتن و آلت دست قدرت های بزرگ و صد البته اسرائیل شدن عاقبتی جز شکست نخواهند داشت.
  • علی IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
    13 2
    یادتون نره اینها نظر شخصی شماست.و واقعیت چیز دیگریست.احترام به تمامیت آرزویی یک کشور چیزیست که قبل از اردوغان تروریستهای پ.ک.ک.وی.پ.گ.باید یاد بگیرند و آن حفظ تمامیت ارزی سوریه است
  • IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
    22 15
    از وقتی تاتارها به خاورمیانه آمدند،این منطقه یک روز خوش ندیده:قتل عام یونانیان،قتل عام آذریها،قتل عام علویان،قتل عام ارامنه،قتل عام آشوریان،حالا هم قتل عام کردها
  • FR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
    29 10
    ۲۲ملیون نفر بیشتر از جمعیت ترکیه کرد است.اردوغان براحتی نمی توانند این همه مردم را بکشد یا تبعید کند.
  • IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
    5 16
    عزیزان تاتار پیش از نوشتن نظر ،طرح بسندگی زبان فارسی را بگذرانند
  • میثم IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
    5 2
    راه حل مسئله کردها و حکومت ترکیه فقط در امرالی است نه جاهای دیگر.
  • خودم IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
    11 14
    من اینجا کاری به موضوع کرد وترک و مشکلاتشان با هم را ندارم. فقط از دید تجربه تاریخی و دموکراسی میخواهم نظرم رو عرض کنم. در میان کشورهای خاورمیانه ترکیه تنها کشوری بود که تقریبا" به یک دموکراسی نیم بند دست پیدا کرده بود که محصول تفکر لائیسیته در این کشور بود. با قدرت گرفتن حزب عدالت و توسعه و بالا رفتن شخص اردوغان از پله های سیاست و تغییر قانون اساسی که نظام ترکیه را از پارلمانی به ریاستی تبدیل کردند( که متاسفانه با فریب مردم ترکیه این اتفاق افتاد) ترکیه مسیر انحراف تاریخی خود را به سرعت دارد طی میکند. اگر نخبگان و مردم ترکیه هر چه سریعتر مانع از انحراف بیشتر این روند نشوند قطعا" ترکیه را دچار خسارت فراوان خواهد کرد. اردوغان و حزب مطبوعش شاید در کوتاه مدت توفیقاتی بدست بیاورد و بتواند نظر بخش پانترکیسم جامعه ترکیه را به سمت خود جلب کند اما قطعا" در دراز مدت شکستی خفت بار خواهد خورد.
  • IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
    14 15
    نتیجه نظرسنجی های انجام شده بعد از عملیات چشمه صلح خلاف نظر شمارو اثبات میکنه استاد .نظرسنجی ها نشان دهنده افزایش محبوبیت اردوغان در بین مردم بعد ازین عملیات است.
    • IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
      6 7
      بسندگی فارسی
  • IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
    16 17
    بابا این همه آثار باستانی ساسانیان در کرمانشاه....کرد یعنی ایرانی اص
  • TR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
    25 4
    جالب است که تحلیلگران ما هم متأسفانه هیچ درکی از حقایق ندارند یا نمی خواهند حقایق را ببینند. اگر مبارزه ترکیه با تروریسم پ. ک. ک را مبارزه با کردها بخوانید فرداروز وقتی مبارزه ایران با گروهک تجزیه طلب تروریستی پژاک را هم مبارزه ایران با ملت کرد و نسل کشی کردها اعلام کردند نباید شکایتی بکنید. همین پ. ک. ک یا ی. پ. گ اکثر مناطقی که در سوریه اشغال کرده مناطق عربی هستند و با پروپاگاندای رسانه ای غربیها و حمایت مالی و تسلیحاتی آمریکا خود را پرچمدار مبارزه با داعش جا می زنند. با ناخنهای لاک زده و رژهای قرمز و بازیهای رسانه ای نمی توان واقعیت تروریستها را پنهان کرد.
    • IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
      2 9
      شما اول بسندگی فارسی را بگذران بعد ما را نصیحت کن .در چهار خط چهل اشتباه نداشته باشی
  • R IR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
    16 18
    آذربایجان غربی کردها توش مهاجر نیستن دوست عزیز کردها تا بودن آنجا ساکن بودن کرد ترک مغلوط هست کردها آذربایجان غربی رو اشغال نکردن کردها از ساکنان بومی آن مناطق هستن
    • IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
      13 7
      اسامی قدیمی همه شهرهای اذربایجانغربی ترکی هست و کردها حتی یک اثر تاریخی 200 ساله در منطقه ندارند کردهای مهاجر در زمان احمد شاه از ترکیه به اذربایجانغربی با عنوان مهمان امدند و الان مدعی خانه هستند
    • امیر TR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
      14 5
      شما یه قبر صد ساله کورد تو آذربایجان پیدا کن بعد مدعی خاک شو!هر جا کورد هست اونجا کوردستان نیست اخوی!اونجور باشه تهرانم نصف بیشترش تورکه و پایتخت حکومت تورک قاجاره پس آذربایجانه!!!نمیشه که...
    • شمس تبریزی IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
      5 13
      آقاجان، اینها حتی روی کباب هم نگاه طایفه ای دارن و میگن کباب ترکی. کردها و سایرین که جای خود را دارند خخخخخخخخخخخخخخخ
  • سعید GB ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
    18 20
    خبرآنلان عزیز من نظر آخرمو بدم برم لطفا منتشر کن. ببینید شما اگه فکر میکنید مشکل کردها در این منطقه دموکراسی و برابری و ... هست سخت در اشتباهید. شما اگه تمام کشورتون رو هم در اختیار کردها قرار بدین متاسفانه باز برای کردها کمه اونا در پوشش دموکراسی و زبان مادری و ... فقط و فقط به دنبال استقلال کردستان هستند. سعی نکنین از این برابری و برابری و.. دم بزنین چون اینا برای کردها فقط ابزاری برای مظلوم نمایی و پنهان کاری هستن. کردها به تنها چیزی که راضی میشن کردستان مستقل هست و تمام. تمام تلاش های کشورها برای گسترش دموکراسی برای کردها بی نتیجه است چون خواسته کردها تجزیه است. آخرین حرفی که با هر کردی انجام دادم به من زده اینه : تو این جغرافیا چرا همه قومیت ها کشور مستقل دارن ما نداریم ؟؟!! . اون دوستانی هم که میگن کردها ایرانی ان و فلان و بهمان لطفا چشماتون باز کنید از این فضای ملیت زده بیایین بیرون کردها خودشون رو ایرانی نمیدونن. این حقیقته و من پانترک و پانفارس و پانکرد نیستم. فقط و فقط دارم حقیقت رو میگم. دموکراسی و برابری برای کردها صرفا ابزاری برای مخفی کردن نیت و هدفشونه. تمام
    • ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
      2 20
      بسندگی فارسی
    • شمس تبریزی IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
      34 11
      فرمایش شما متین. اما در حوزه سیاسی اینها را نگویید. بین ما و شما باشه. اینها که شما میگویید ممکنه درست باشه اما اگر بخواهید بر پایه اینها برنامه سیاسی طراحی کنید، حاصلش میشه چک سفید امضا دادن دست اردوغان و ترکیه. مثل اردوغان بازی کنید. او هم علیه ایران درسوریه وارد کار شده، و هم از طرفی ادعای برادری میکنه. شما هم مثل او یاد بگیرید که یکی به میخ بزنید و یکی به نعل. مشکل اینه که یک عده در ایران، به خاطر تعصب قومیتی میخوان ایران را دربست تحویل ترکیه بدن. اینها هم آدمهای درستی نیستن. ما اگه بخواهیم دایم حرفهایی را که شما نوشتی، تکرار کنیم، یعنی داریم تو زمین همین ترکهای متعصب و نهایتا ترکیه بازی میکنیم. یاد بگیرید که وقتی اردوغان داره پر رو میشه، سنگ مخالفان اردوغان را به سینه بزنید تا توازن حفظ بشه. من و شما تعصب ترکی نداریم و دلیلی نداره که بخواهیم با برخی ها در ایران همنوا بشیم و آب در اسیاب ترکیه محبوبشان بریزیم.
    • سعید DE ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
      12 4
      آقای بامزه بسندگی فارسی اگه حرفی برای گفتن داری بفرما ندازی در خروجی از اونوره!
    • IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
      2 5
      بامزه اونیه که بدون گذراندن طرح بسندگی زبان فارسی شروع می کنه به گلواژه پراکنی.یعنی گذراندن این طرح اینقدر سخت است که حاضرید آنرا نگردانید و مسخره این و آن شوید
  • TR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
    11 21
    مناطقی که الان کورد نشین شدن قبلا ترکمن و تورک آذربایجانی و عرب ساکن بودن.بعد از جنگ اول جهانی که عثمانی شکست خورد و شهر ها خالی از سکنه شدن و کوردهایی که سرشون بی کلاه مونده بود با توطئه انگلیس برای فتنه انگیزی برای بعدها در این محل ها ساکن شدند.یونانی ها موقع جنگ همه مردم شهر وان رو کشتن حتی به سگ.و گربه رحم نکردن.جمعیت دیاربکر تورک نشین از 70 هزار به 8 هزار نفر رسید.و کورد ها هم با حمایت ارباب بزرگشون زاد و ولدشون رو زیاد کردن ترکیب جمعیت رو عوض کردن.شهر های آذربایجان هم همینطور.از جمله سنندج به نام قدیم سینان داش و مهاباد سویوق بولاغ و سردشت ساری داش و غیره....واقع بین باشید