موگرینی: از هر طرحی برای خلیج فارس حمایت می کنیم

ایسنا نوشت: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از آمادگی این نهاد برای حمایت از هرگونه ابتکارعملی که از سوی حوزه خلیج‌ فارس برای حل و فصل اختلافات موجود در این حوزه ارائه می‌شود، خبر داد.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از نشست با شورای روابط خارجه اتحادیه در نشستی مطبوعاتی گفت، اتحادیه اروپا از هرگونه ابتکارعملی که توسط حوزه خلیج‌فارس ارائه شود، حمایت می‌کند.

وی با بیان اینکه کویت کشوری با اعتبار و مؤثر در زمینه ارائه ابتکارعمل است، گفت، این موضوع را بارها با کویت بررسی کرده‌ است. موگرینی افزود، دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس به جز کویت، پیرامون کنفرانس‌های منطقه‌ای یا باز کردن کانال‌هایی برای گفت‌وگو ایده‌هایی را مطرح کردند. به گفته او، اتحادیه اروپا بر این باور است که ارائه ابتکارعمل وظیفه این اتحادیه نیست اما باید از هرگونه ابتکارعمل جامعی که با هدف کاهش تنش‌ها و پیدا کردن راه‌های هم‌زیستی مسالمت‌آمیز در منطقه از سوی حوزه خلیج فارس ارائه می‌شود، حمایت کند.

منطقه خلیج فارس در سال‌های اخیر با تحولات متعددی از جمله قطع روابط کشورهای عربستان، امارات، مصر و بحرین با قطر و نیز امنیت کشتیرانی در آب‌های خلیج فارس روبرو بوده است.

همچنین اتحادیه اروپا روز دوشنبه با تصویب چارچوب قانونی و رسمی برای اعمال تحریم‌ها، یک گام به اعمال تحریم‌هایی علیه ترکیه به علت حفاری نفت و گاز در آب‌های ساحلی جزیره قبرس در دریای مدیترانه نزدیک شده است. ترکیه سه کشتی جهت عملیات حفاری نفت و گاز در این آب‌ها اعزام کرده و همین مسأله اختلافات میان قبرس و آنکارا را تشدید کرده است.

اتحادیه اروپا بارها از ترکیه خواسته است فعالیت‌های اکتشافی خود را در مناطقی که قبرس جزو آب‌های منطقه‌ای خود می‌داند، متوقف کند، اما این درخواست‌ها بی‌فایده بوده و همین مسأله موجب شده است تا وزرای خارجه این اتحادیه ماه میلادی گذشته از این نهاد بخواهند چارچوبی برای اعمال تحریم‌ها وضع کند.

در این راستا، اتحادیه اروپا موافقت کرد، دارایی افراد یا شرکت‌هایی که در اکتشاف به گفته اتحادیه اروپا "غیرقانونی" گاز در قبرس شرکت می‌کنند، مسدود شود. علاوه بر آن وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل تصمیم گرفته‌اند برای افراد تحریم شده محدودیت‌های مسافرتی ایجاد شود.

شورای اتحادیه اروپا اعلام کرد، تحریم‌ها ممکن است علیه اشخاص یا نهادهای مسؤول در اکتشاف مذکور یا اشخاص یا نهادهایی که از این عملیات اکتشاف حمایت مالی یا فنی می‌کنند، اعمال شود.

310310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1320340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    0 0
    منظورش اینه که خودتون طرح ابتکاری بدین و خودتون هم مذاکره و آشتی کنید ماهم دورادور حمایت گفتاری میکنیم!