دلار ۸ هزار تومانی منطقی است؟

رییس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: هر چه نرخ دلار در بودجه واقعی‌تر باشد، به طور قطع می‌تواند شفافیت بیشتری ایجاد کند و دخل و خرج دولت را بیشتر شفاف کند.

محمد لاهوتی در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین در پاسخ به این پرسش که صحبت از دلار ۸ هزار تومان در بودجه ۹۹ می‌شود، آیا این عدد انتخاب درستی می‌تواند باشد؟ اظهار داشت: به‌هرحال عددی که در بودجه می‌آید، مبنای نرخ دلار نیست، یک عدد فرضی برای محاسبات درآمدهای دولت به ریال و هزینه‌کرد دولت براساس بودجه سنواتی است.

وی افزود: هر چه نرخ دلار واقعی‌تر باشد، به طور قطع می‌تواند شفافیت بیشتری ایجاد کند و دخل و خرج دولت را بیشتر شفاف کند. ولی نکته‌ای که وجود دارد، این است که ۸۵ درصد واردات، واردات کالاهای واسطه‌ای و کالاهای خط تولید هستند. ۱۵ درصد کالای مصرفی ما هم کالاهای به نوعی ضروری مورد نیاز مثل دارو و بخشی هم کالاهای مصرفی مثل موبایل هستند.

وی تصریح کرد: بر این اساس، اگر نرخ دلار در بودجه به ۸ هزار تومان برسد، عملا نرخ محاسبه برای واردات نیز نرخ بودجه خواهد شد. بنابراین با توجه به تعرفه‌ها در حوزه واردات، با یک افزایش حدود ۷۰، ۸۰ درصدی مواجه خواهیم شد.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران متذکر شد: باید ببینیم دولت متناسب با این افزایش نرخ ارز که در بودجه می‌خواهد اعمال کند، تعرفه‌ها را هم پایین می‌آورد که قیمت‌ها افزایش نیابد، یا این‌که سیاست دولت این است که هم افزایش درآمد داشته باشد و هم به نوعی تقاضای واردات را کم کند. این موضوع می‌تواند واردات کالاهای واسطه‌ای و مواد اولیه تولید را با مشکل مواجه کند.

لاهوتی خاطرنشان کرد: برای کالاهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شدند و ارز آنها اگر به ۸ هزار تومان برسد، فاصله بین ارز رسمی و نیمایی کمتر می‌شود و تقاضا در آن کمتر می‌شود و سوءاستفاده‌هایی که از این محل ممکن است اتفاق بیفتد نیز کمتر خواهد شد.

مشروح گفت وگو با محمد لاهوتی را (اینجا) بخوانید.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1320664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =