واکنش کدخدایی به انتقادات روحانی و اصلاح طلبان از شورای نگهبان/برای چه کسی شرط می‌گذارید، مگر ما شرط پذیریم؟/نقد دارید، قانون را اصلاح کنید

سخنگوی شورای نگهبان گفت: افترا و هجمه با نقد فرق دارد و این خوب نیست که می‌گویند شورای نگهبان انتقادپذیر نیست، شورای نگهبان انتقادپذیر است اما در برابر حرف حساب، نه در برابر حرف‌های ناحساب، ما در برابر حرف‌های ناحساب ناشنوا هستیم.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، عباسعلی کدخدایی روز پنجشنبه در اختتامیه همایش سراسری هیات‌های نظارت بر انتخابات مجلس در مشهد با بیان اینکه این شورا، پاسدار اجرای احکام اسلامی است افزود: یکی از مهمترین وظایف شورای نگهبان، نظارت بوده و این نظارت یک بحث عقلی است لذا بسیاری از کشورها هم نهادهای مشابه شورای نگهبان دارند اما یک تفاوتی در این بین وجود دارد و آن اینکه نظارت شورای نگهبان برای ما وجهه دینی هم دارد.

وی اضافه کرد: دشمن به خوبی می‌داند که چه نقاطی جزء نقاط اصلی است و باید هدف قرار گیرد لذا حملات خودش را روی ولایت فقیه، نیروهای مسلح و به خصوص سپاه و شورای نگهبان متمرکز کرده است و هر روز ما شاهد این هستیم که یک خبر و مطلبی علیه این نهادهای مهم، منتشر می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور گفت: بسیاری از مشکلات اقتصادی، مشکل مدیریتی هستند و از خارج از کشور وارد نشده اند کشور مان منابع گسترده‌ای دارد اما مشکلات مدیریتی باعث شده که در حوزه اقتصادی و معیشت مردم، دچار مشکل شویم و سهم ناکارآمدی مدیران در وضعیت کنونی، بسیار بیشتر از سهم کمبودهاست.

کدخدایی افزود: هیچ وقت آمریکا برای ما دست و هورا نمی‌کشد بلکه هر روز یک بهانه جدیدی را مطرح می‌کند اما با وجود تمام کارشکنی‌ها و فشارهای آمریکا و غرب، امروز خود آمریکایی‌ها اعتراف می‌کنند که اقتصاد ایران مقاوم‌تر شده و نفوذ خودش را در سطح منطقه هم افزایش داده است.

 وی ادامه داد: این نیست که دشمن نمی‌خواهد به ما ضربه بزند بلکه همیشه در این جهت سعی کرده و خواهد کرد اما هرگز موفق نشده و نخواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: من شخصا از دانشجویان خواسته ام که شورای نگهبان را نقد کنند چرا که ما از نقد نمی‌ترسیم بلکه آن را راهگشا هم می‌دانیم. 

کدخدایی با اشاره به انتخابات پیش رو افزود: رهبر انقلاب همیشه تاکید کرده‌اند که مشارکت پرشور، سرمایه کشور است به طوری که حتی ایشان قبلا فرمودند کسانی که با نظام مساله دارند هم، پای صندوق رای حاضر شوند و خوشبختانه با اقداماتی که در یک سال گذشته صورت گرفته، اطمینان و اعتماد به نظام اسلامی حتی در بین مخالفان نیز افزایش یافته است.

وی ادامه داد: احساس امنیت و اعتماد به نظام افزایش است و فعالیت‌هایی که قوه قضائیه از زمان ریاست آیت الله رئیسی انجام داده، بسیار مثبت بوده و حتی قوه قضائیه، مبارزه با مفاسد را از خودش شروع کرد و بعد سراغ بقیه رفت و این از محاسن جمهوری اسلامی ایران است.

 سخنگوی شورای نگهبان گفت: برخی اعلام کردند که اگر ما به مردم نگوییم، مردم پای صندوق نمی‌آیند که به آنها پیغام دادم که مردم دیگر به حرف شما گوش نمی‌دهند. عده دیگری مشارکت مشروط را مطرح کردند اما برای چه کسی شرط می‌گذارید؟ برای شورای نگهبان؟ شورای نگهبان مگر شرط پذیر است؟

کدخدایی افزود: برخی گفته‌اند که احراز صلاحیت را به مردم واگذار کنیم اما سوال‌ ما این است که شما چرا قانون را اصلاح نمی‌کنید؟ سیاست‌های کلی انتخابات، قبل از انتخابات ریاست جمهوری اخیر ابلاغ شد و علیرغم تلاش‌های ما، لایحه جامع انتخابات و طرح مجلس به نتیجه نرسید پس اگر اشکالی در قانون انتخابات می‌بینید چرا قانون را اصلاح نمی‌کنید؟ احراز صلاحیت یک امر منطقی است.

وی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم انتخابات پرشور باشد، حمله به شورای نگهبان، قوه قضائیه و نیروهای مسلح، انتخابات را پرشور نمی‌کند. شورای نگهبان همان شورای نگهبانی است که شما از دل آن بیرون آمده اید، شورای نگهبان همان شورای نگهبانی است که دولت‌ها و مجلس‌های مختلفی از دل آن بیرون آمده است. تصور شما غلط است، شورای نگهبان باشگاه سیاسی نیست.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: تامین آزادی و حقوق مردم از رهگذر اجرای صحیح قانون می‌گذرد و حداقل ما حقوقدان‌ها نباید این را مطرح کنیم و این آزادی مدنظر بعضی ها یعنی "بلبشو".

کدخدایی افزود: شورای نگهبان از رقابت‌های سالم حمایت می‌کند، رقابتی که بداخلاقی و پول کثیف در آن نباشد.

وی ادامه داد: ما معتقدیم که شورای نگهبان با توجه به اختیاراتی که دارد اتفاقا مدافع حقوق مردم است و ما باید مراقبت کنیم که افراد صالح به مجلس بروند و حقی هم از کسی تضییع نشود.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: فساد مالی، فساد اخلاقی و ضدیت با حاکمیت سه عاملی است که شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها به آنها توجه دارد و اگر کسانی با دامن زدن به اختلافات قومیتی برای انتخابات تلاش می‌کنند به طور قطع صلاحیتشان تایید نخواهند شد و واقعیت این است که قانون انتخابات نسبت به تخلفات و جرائم "نگاه حداقلی" دارد و در واقع جرائم جدید و عملکردهای جدید در قانون فعلی دیده نشده است.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1321295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
    2 7
    حرف حق
  • RO ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
    3 1
    خدا به اصلاح طلبا رحم کنه
  • نکته دان IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
    25 2
    حمایت علنی تعدادی از اعضای شورای نگهبان از یک کاندیدا در سال 88و حتی سخنرانی عضو شورا در میتینگ انتخاباتی هم جزء اختیارات شورای نگهبان است که بخواهند قانونش را اصلاح کنند
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
    3 2
    شرط نمیپذیرید خب قانون ر اصلاح کنید
  • نیما DK ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
    8 2
    نه شرط پذیرید نه نقد پذیر
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
    13 4
    قانون هم تصویب کنند شما رد می کنید