«سیاست خارجی» سلاح بُرنده دموکرات ها در کارزار انتخاباتی

از میان نامزدهای دموکراتی که هنوز به برد خود برای انتخابات 2020 امید دارند، چهار نفر از آنها دارای اقبال بیشتری هستند.

مهسا مژدهی: نام چهار نامزد دمکرات این روزها بیش از دیگران بر سر زبان هاست. در حقیقت در اردوگاه دموکرات ها در حال حاضر تنها نام هایی چون الیزابت وارن، برنی سندرز، جوبایدن و پیت بوتیجیج، به چشم می خورد. در این میان الیزابت وارن تا قبل از اینکه ایده خود را در مورد بالا بردن مالیات ها مطرح کند، نظر بسیاری را به خود جلب کرده بود، جو بایدن به خاطر درگیری با ترامپ اسمش مدام بر سر زبان هاست و برنی سندرز هنور در قلب چپ گرایان جای خودش را دارد.

اما این پیت بوتیجیج شهردار 37 ساله شهر«ساوت بند» است که به تازگی در نظرسنجی ها بالا امده و نظر همه را به خود جلب کرده و به عنوان یکی از باهوش ترین کاندیداها شناخته می شود. فصل مشترک همه این افراد مخالفت با ترامپ است. آنها تلاش می کنند تا با نشان دادن حماقت های دونالد، خودشان را سیاستمداران با تجربه و داناتری معرفی کنند که همزمان هم دغدغه پیشرفت آمریکا را دارند و هم برخلاف ترامپ در سیاست خارجی بی گدار به آب نمیزنند.

برندی سندرز منتقد جدی

این نامزد مسن دموکرات با روحیه چپ گرا و حرف هایی که گاهی انقلابی تلقی می شود، نظام آمریکا را دچار بحران مشروعیت می داند. او گاهی انقدر تند می رود که صدای اوباما را هم در می آورد. به تازگی رئیس جمهور پیشین آمریکا به سندرز و وارن گفته بود که از چپ گرایی افراطی که باعث دلزدگی مردم می شود پرهیز کنند. گفته می شود که سی ان ان و نیویورک تایمز معمولا حرف های سندرز را سانسور می کنند.

سناتور ایالت ورمونت، در زمین سیاست خارجی طرفدار پروپاقرص نشستن بر سر میز مذاکره است. او در این زمینه دو هفته پیش در جمع یهودیان مخالف نتانیاهو در واشنگتن گفته بود سیاست خارجی آمریکا هم در دعوای اسراییل-فلسطین و هم رویارویی ایران-عربستان، باید از طرف یک سوی مناقشه را گرفتن فاصله بگیرد و در عوض از نفوذش برای بر سر میز مذاکره نشاندن آنها استفاده کند. او عربستان را رژیم خونخوار و یک دیکتاتوری شریر و کریه توصیف کرده و می گوید سیاست خارجه امریکا را در قبال این کشور تغییر خواهد داد. او با بیان اینکه نمی داند چرا آمریکا و سعودیها با یکدیگر متحدند گفته که در صورت برنده شدن، رابطه ای همطراز میان ایران و عربستان ایجاد خواهد کرد.

  او در مورد ایران هم دیدگاهی متفاوت از ترامپ دارد و می گوید در مقام رئیس جمهور به هر کار ممکن برای پرهیز از جنگ با ایران که بدتر از جنگ فاجعه بار با عراق خواهد بود، دست می زند. او بعد از اینکه ایران گام چهارم کم کردن تعهدات برجامی را برداشت، گفت که آمریکا باید«فورا» به توفق هسته ای با ایران باز گردد.

منقدان سندرز می گویند که او برنامه برای شعارهایش ندارد. او از مذاکره حرف می زند در حالی که نمی گوید چطور می خواهد آن را عملی کند و از کاهش روابط با عربستان می گوید، بدون آنکه به وابستگی اقتصادی آمریکا به پول سعودی حرفی بزند.

الیزابت وارن علیه جنگ

این نامزد زن دموکرات، به ترامپ بابت سیاست خارجی اش می تازد . آن را توئیتری می خواند. او علیه جنگ صحبت می کند اما حقیقت آن است که با تحریم مشکلی ندارد. او وقتی از ایران صحبت می کند به دنبال سیاست تنش زدایی است و می گوید باید از جنگ با ایران جلوگیری کرد.

اما هرچقدر برنی سندرز در سیاست خارجی اظهارنظرهای جنجالی میکند، وارنر تمام تلاشش را می کند که از خط بیرون نزند. او در سیاست داخلی فردی پیشرو به حساب می آید اما سیاست خارجی اش از روشی که اوباما انتخاب کرده بود هم سنتی تر است. در سیاست خارجی او یک محافظه کار حرفه ای طرفدار فشار بر ایران به حساب می آید.  وارن دو لکه تاریک دارد . اولی رای مثبتی است که به بودجه نظامی مورد نظر ترامپ داده و دومی رای به تحریم ایران، کره شمالی و روسیه در سال 2017 است.

در مورد برجام اما او هیچ وقت قائل به پاره کردن توافق نبوده است. او می گوید توافق هسته ای با تهران کارآمد است و بحران میان آمریکا و ایران راهکار دیپلماتیک دارد. ناظران می گویند از آنجایی که وارن در سیاست خارجی سنتی است، راهکار دیپلماتیک او نمی تواند چیزی بیشتر از پیشنهاد مذاکره با تهران با شرط و شروطی که واشنگتن تائیدش کند باشد.

گقته می شود که الیزابت وارن نامه ای را در مجلس سنا در سال 2016 امضا کرد که از باراک اوباما می خواست هر قطعنامه سازمان ملل را که  شهرک سازی های غیرقانونی اسراییل را هدف قرار می دهد را محکوم کند.

بخت باخته جو بایدن

بایدن انقدر درگیر حواشی شده که دیگر بختی برایش در مورد انتخابات 2020 باقی نمانده. با این حال بد نیست بدانیم که او یکی از طرفداران پرو پاقرص ناتو است. در زمانه ای که ترامپ زورش را می زند که پول ناتو را از اروپائی ها بگیرد و حتی برخی خروج آمریکا از این پیمان را محتمل می دانند، جو بایدن سفت و سخت از ناتو دفاع می کند. او سیاست خارجی ترامپ در مقابل ایران را فاجعه می داند  و می گوید که ترامپ با خروج از از توافق هسته ای با ایران، خطر جنگ را افزایش داده است. معترضان به او می گویند که جو بایدن ید طولایی در خراب کاری در سیاست خارجی دارد و نباید به او اعتماد کرد. آنها پرونده چهل ساله بایدن را روی میز می گذارند و معتقدند که او تقریبا هیچ دستاوردی در حوزه سیاست خارجی نداشته است.

جوان جویای نام

درماه اوریل امسال که پیت بوتیجیج، شهردار 37 ساله و همجنس گرای شهر «ساوت بند» ایالت «ایندیانا» از شرکت در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری 2020 را اعلام کرد، به نظر می رسید که او یک شکست خورده است. اما امروز اوضاع فرق کرده و او یکی از آن چهار نفر است که در تازه ترین نظرسنجی مشترک میان سی ان ان و سازمان «دس موینوس» در ایوا 25 درصد از اراء را به دست اورده است. او پیش از این 9 درصد اراء را داشت.

بوتیجیج، سیاست خارجه آمریکا را دارای هزینه سنگین می داند. او به تازگی در شبکه تلویزیونی «ان. بی. سی.» سیاست خارجی ترامپ به ویژه در پی تصمیم اخیر او برای خارج کردن نیروهای آمریکا از شمال سوریه را تصمیمی متناقض خواند. بوتیجج مانند وارن به موضوع توئیت زدن های ترامپ حساسیت دارد و گفته  آنچه پرزیدنت ترامپ انجام می‌دهد، این است که صبح از خواب بیدار می شود، یک تماس تلفنی برقرار می‌کند یا توییتی می‌زند و سال‌ها یا حتی دهه‌ها سیاست آمریکا را به طور کامل تغییر می‌دهد و ژنرال‌های خودش و کشور را شگفت زده می‌کند. او که زمانی در افغانستان خدمت کرده نسبت به سیاستهای کشورش در کاخ افغانستان هم شکایت دارد و آن را یک اشتباه می داند و می گوید معلوم نیست تا زمان انتخابات ترامپ از کدام یک از تعهدات دیگر دیگر را زیرپا بگذارد.

مواضع نامزدهای انتخاباتی در زمینه سیاست خارجی انقدرها واضح نیست. اولویت آنها در این زمینه اول حمله به ترامپ است اما برنامه دقیقی ندارند. واضح است که خروج ترامپ از توافقات بین المللی همه این نامزدها را عصبانی کرده اما مشخص نیست برای بازگشتن شرایط به وضعیت پیشین و یا ایجاد وضعیت تازه، چه تدابیری اندیشیده اند.

23 / 310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1322365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • US ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
    0 0
    مردم امریکا عاشق ترامپ هستن زیاد زور نزنید
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۹
    0 0
    خیلی باحالند. این مارکسیست ها مثل ساندرز و وارن قشنگ امریکا را قلعه حیوانات تبدیل می کنند . وعده تبدیل زمین به بهشت با نابود کردن شیاطین فرضی بیشتر به تولید جهنم منجر میشه.