از سرمازدگی تا سقوط درختان؛ برای کاهش خسارات بارش برف چه کار کنیم؟

چند روزی است که بارش شدید برف در مناطق ایران پیامدهای زیادی برای شهروندان به وجود آورده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ مناطق مختلفی از ایران از ابتدای هفته با بارش شدیدی از برف روبرو شدند که پیامدهای زیادی برای این مناطق به همراه داشت.

میزان بارش برف روز گذشته کاهش پیدا کرده بود اما امروز دوباره شدت گرفته است. تا جایی که ساعاتی پیش سرهنگ حسن خسروجردی، معاون عملیات پلیس راه راهور نیروی انتظامی خبر داد که در ۱۴ استان کشور بارش برف گزارش شده است. به گفته او ضروری است هموطنانی که قصد تردد در محورهای برف گیر را دارند، حتما خودروهای خود را به زنجیر چرخ مجهز کنند.

در نتیجه این اتفاق مدارس شهرهای مختلفی تعطیل شده‌اند حتی در برخی از مسیرها عبور و مرور غیرممکن شده است. برای مثال بارش برف در برخی محورهای ارتباطی استان سمنان به‌ویژه در مناطق روستایی شمال استان و مرز استان‌های سمنان با مازندران و گلستان، سبب شد تا شاهد کندی در تردد خودروها و انسداد برخی محورهای استان باشیم و دانشجویان با کمک‌های هلال احمر از این اتفاق نجات پیدا کنند.

در شهر تهران هم بارش برف باعث شد تا خیابان‌های زیادی مخصوصا در مناطق شمالی غیرقابل تردد شوند، البته در این رابطه انتقادات زیادی هم به شهرداری شد. با این وجود به نظر می‌رسد برخی شهروندان هم خود باید اقداماتی انجام بدهند که پیامدهای این روزهای برفی به حداقل برسد.

برای سفر در روزهای برفی چه کار کنیم؟

بخش زیادی از خسارت‌های بارش برف مربوط به جاده‌هاست؛ در این مسیرها خودروهای زیادی در برف گیر می‌کنند، آمار تصادفات جاده‌ای هم در این روزها به شدت افزایش پیدا می‌کند.

خسروجردی در این رابطه توضیح داد: توصیه می شود تا وسائل گرمایی و سوخت خودرو را بررسی کرده تا در مسیرهای لغزنده گرفتار نشوند. لازم است هموطنان بخاری، مه شکن و مخزن سوخت خودروی خود را بررسی کرده تا در مسیر بازنمانند. برای تردد در محورهای برف گیر حتما زنجیر چرخ داشته باشند و آموزش لازم در مورد نحوه بستن زنجیر چرخ را فرا گیرند.

گفتی است، در اکثر محورهای استان های اردبیل، قزوین، همدان، شرق تهران و چهارمحال و بختیاری، محورهای اصفهان-الیگودرز و زرین شهر-شهرکرد، استان زنجان محور قیدار-ابهر، محورهای شاهرود-آذرشهر، سمنان-فیروزکوه و سمنان-دامغان حوالی گردنه آهوان بارش برف گزارش شده است. همچنین درآزادراه قزوین به کرج محدوده پایانه شهید کلانتری تا پل فردیس و آزادراه کرج به تهران محدوده پل فردیس تا پل کلاک و گرمدره ترافیک نیمه سنگین گزارش شده است.

مراقب درخت‌ها باشید

از سویی بارش شدید برف باعث سنگینی درختان و شکسته شدن آن‌ها می‌شود. این موضوع در شهرهای زیادی گزارش شده است و حتی نمونه‌های آن در پایتخت هم دیده می‌شود، از سویی چون هنوز برگ برخی درختان به طور کامل ریزش پیدا نکرده‌اند، خطر این موضوع بیشتر شده است. نمونه این موضوع در شهرکرد دیده شده است، یکی از شهروندان شهرکرد در این زمینه به مهر گفت: برگ درختان هنوز به صورت کامل ریزش نکرده است و هیمن امر موجب انباشته شدن برف قابل توجه بر روی شاخ و برگ درختان شده است.

حتی هم اکنون تعدادی از فعالان محیط زیست و شهروندان شهرکرد به صورت خودش در حال تکان دادن درختان برای ریزش برف انباشته شده هستند تا درخت دچار شکستگی نشود.

در این شرایط به شهروندان پیشنهاد می‌شوید تا مراقب سقوط ناگاهانی درختان باشید و با تکان دادن درختان جلوی قطع آن‌ها را بگیرید.

علائم سرمازدگی و کارهایی که باید انجام دهید

از سویی با کاهش شدید دمای هوا امکان سرمازدگی وجود دارد، برخی از علائم سرمازدگی از این قرار است: بی‌حسی و سفید شدن یا رنگ پریدگی نوک انگشتان دست. در صورت مشاهده این علائم سریعا به پزشک مراجعه کنید.

همچنین علائم کاهش  دمای بدن هم از این قرار است؛ لرزش غیرقابل کنترل، از دست رفتن حافظه، اختلال در جهت یابی، لکنت زبان و خواب آلودگی و ناتوانی. در صورت  مشاهده این علائم فرد را به جای گرم منتقل کنید و بعد از آن دنبال کمک پزشکی باشید.

۲۳۵۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1322409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =